تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 17 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821571915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قيمت سوخت مثل هميشه در راس اخبار است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ فروردين ۱۳۹۳ (۹:۵۸ق.ظ)
از بنزين 700 تا 2300 توماني در باک بنزين خودروها؛ قيمت سوخت مثل هميشه در راس اخبار است گروه انرژي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ايرانيان به حل معماهاي بسيار سخت مشهور هستند و بر اين اساس گاهي خود براي خود، معما طرح مي کنند. حال بماند که در مواقعي خود طراحان معما نيز از حل مسئله اي که طرح کرده است در مي مانند! يکي از معماهاي هميشگي مردم ايران که به يک پازل بي جواب تبديل شده است، قيمت حامل هاي انرژي و در راس همه آنها، قيمت سوخت است.
هر ساله با نزديک شدن به ايام پاياني سال، تب قيمت گذاري جديد براي بنزين همه را مي گيرد حتي کساني که خودروي سواري ندارند هم در مورد قيمت بنزين نظر مي دهند! اين روند در سال 92 نيز ادامه پيدا کرد و اين بار به جز قيمت، روش توزيع بنزين نيز جز پيش بيني هاي مردم کوچه و بازار بود.
يکي مي گفت بنزين به مانند قبل با دو نرخ عرضه مي شود و ديگري توزيع بنزين را بدون سهميه و تک نرخي پيش بيني مي کرد. متاسفانه در سال 92 به جز مردم، مسئولان هم وارد مسئله حل پازل بنزين شده بودند و خواسته يا نا خواسته به بازار شايعات دامن مي زدند.
بعضي مواقع قيمت هايي که از سوي برخي مسئولان پيش بيني مي شد، چنان شوکي به بازار وارد مي کرد که شايد قيمت واقعي اين عکس العمل را در پي نداشته باشد. در روزهاي پاياني از بنزين 700 توماني تا 2300 توماني در باک بنزين خودروها ريختند؛ البته در خيال.
متاسفانه اعلام نرخ بنزين عرضه شده در سال 93 توسط وزير، وکيل و رئيس انجمن سبب شده است که در روزهاي ابتدائي سال 93 با کمبود برخي محصولات در بازار روبه رو شويم که البته اصلا معلوم نيست که براي چه کمياب شده اند و اساسا ربطي به گران شدن احتمکالي بعد از شروع فاز 2 هدفمندي هم نداشته و با قيمت بنزين هم کاري ندارد.

تنها کم ياب شده اند و بس!
بي شک برخي از قيمت هاي اعلام شده از سوي مسئولان براي سنجش عکس العمل مردم بوده است تا اگر مثلا مردم در برابر قيمت 2300 تومان لبخند مليحي زدند؛ قيمت را 2800 اعلام کرده و آب پاکي را بر روي دستان مبارک شان بريزند!
البته برخي افراد هم که تنها به دنبال مطرح کردن خود در فضاي رسانه اي هستند، بحث بنزين را بهترين سوژه دانسته و با بي اطلاعي فراوان در مورد آينده بنزين و سوخت اطلاعات دروغ به جامعه منتقل مي کنند.
متاسفانه در راه توليد شايعه و ايجاد شک به مردم، برخي از ما رسانه ها هم نقش اساسي داشته و آب به آسياب برخي از بزرگواران مي ريزيم.
دغدغه مردم ايران در مورد آينده سوخت و پيش بيني هاي ناصحيح باعث مي شود تا بازار عرضه ساير محصولات با مشکل روبه رو شده و نوسانات ايجاد شده در بازار، سبب آشفتگي بيش از پيش جامعه شود.
به طور مثال؛ نرخ کرايه تاکسي ها در طول سال بارها دچار تغيير هاي قانوني و غير قانوني مي شود و در سال جديد بعد از اعلام نرخ هاي جديد، مسافران بايد در انتظار شوک قيمتي کرايه باشند زيرا قرار است بنزين گران شود!
البته روز اول کاري در سال جديد برخي از مسافر برهاي شخصي و البته غير شخصي، به پيشواز رفته و قيمت هاي 1000 توماني خود را 2000 تومان کرده و وقتي هم با اعتراض مواجه مي شوند، مي گويند همه چيز گران شده اين هم ....!
به بهانه افزايش نرخ کرايه تاکسي ها، بسياري از صنوف ديگر هم خدمات خود را گران مي کنند . گويي نرخ کرايه تاکسي براي آقايان مجوز گراني است!
در اين مسابقه، بسياري از کالاها به ترتيب اهميت اول کم ياب، بعد ناياب مي شوند که علتش معلوم نيست! و اساسا توليد کننده و وارد کننده به دنبال افزايش قيمت نيستند!
در سال هاي گذشته قيمت بنزين افزايشي پيدا نکرد تا تنش بازار کم شود اما نوسان قيمت ارز جور بنزين را کشيد تا دلالان و برخي بازاري ها نگران نشوند!
در سال 93 با توجه به آغاز فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها، گران شدن نرخ بنزين حتمي است اما رقم قطعي آن احتمالا امشب يا فردا اعلام خواهد شد.
حال بايد ديد که از بين پيش بيني هاي 700 تا 2300 توماني کدام به حقيقت نزديکتر بوده و مردم بايد در انتظار چه عکس العملي از سوي بازار باشند.
شايد اين اولين باري باشد که مجلس و دولت يک صدا خواهان گران شدن قيمت سوخت هستند و بر سر درصد افزايش نيز با هم کنار آمده و جنجال ها کم شده است.
اما نگران اصلي از افزايش قيمت سوخت، قشر ضعيف جامعه خواهد بود که به خودي خود زندگي سختي را سپري کرده و ديگر به شوک نياز ندارند.
وگرنه براي کسي که درآمد ميليوني آنهم در روز و نه در ماه دارد؛ اساسا فرقي نمي کند که بنزين را ليتري 1000 تومان بفروشند يا 100 هزار تومان!
هر چه قدر که گران شود به همان اندازه اين گروه که بيشتر در حوزه اقتصاد و تامين نياز جامعه فعال هستند، قيمت خدمات و کالاي خود را گران خواهند کرد.
از فرداي افزايش قيمت سوخت بايد در انتظار افزايش محصولاتي از قبيل برنج، نان، ميوه، هزينه حمل و نقل، دکتر، دارو، شهريه دانشگاه و هزاران خدمت ديگر باشيم و اين تنها به ضرر قشر ضعيف جامعه است و سايرين را باکي نيست.
متاسفانه اين رسم بد در کشور ما جا افتاده است که وقتي مي خواهند چيزي را گران کنند ما را به کشورهاي ديگر پاس داده و مثلا مي گويند در ترکيه بنزين ليتري 2.5 دلار است و ما داريم 700 تومان مي فروشيم، اين يعني 4300 تومان کمتر از ترکيه!
و باز هم متاسفانه کسي پيدا نمي شود که بگويد ارزش ريال ما و دلار چقدر با هم تفاوت دارد و مگر حقوق دريافتي ما به دلار است که همه چيز را با آن مي سنجيد؟!!!
و اين است قصه پر غصه ما و بنزين و بازار گران!
محمد علي رفيعي
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن