محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844360456
حجتالاسلام حق جو در گفتوگو با فارس: اسلام با کدام خنده مخالف است/ آشنایی با کتاب طنزی به نام «منهاج السرور»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام حق جو در گفتوگو با فارس:
اسلام با کدام خنده مخالف است/ آشنایی با کتاب طنزی به نام «منهاج السرور»
مدیر مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(س) گفت: آدابی برای خندیدن در اسلام مطرح شده است، از جمله اینکه انسان نباید رفتاری از خود بروز دهد تا دیگران بخندند یا اینکه نباید شخصی را مورد تمسخر قرار داد تا دیگران بخندند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شادی و نشاط و تفریح از جمله نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبههای حیات آدمی نقش مؤثری ایفا میکند. دین مبین اسلام به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته و همچنین وجود آیات متعدد در قرآنکریم، سخنان پیامبر(ص) و احادیث و روایات منقول از ائمه معصومین(ع) و بهطور کلی متون دینی بیانگر اهمیت این موضوع در اسلام است. انسان در زندگی روزمره و بر اثر حوادث یا کار و فعالیتهای روزانه و حرکت در پیچ و خمهای دشوار زندگی دچار خستگی و ملال میشود، که برای رهایی از این افسردگی باید بخشی از اوقات خود را به شادی و تفریح اختصاص دهد. با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و آغاز سال نو بر آن شدیم تا بحثی را پیرامون نشاط و شادی، ابزار شادی، جایگاه شادی در دین مبین اسلام، حد و مرز شادی کردن گفتوگویی را با حجتالاسلام محمدحسین حقجو مدیر مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام دهیم. وی بیش از 50 جلد کتاب در زمینه روانشناسی به رشته تحریر در آورده است که از آن جمله میتوان به کتاب «زنگ تفریح» در خصوص نشاط و شادی اشاره کرد.
* پاداش شاد کردن شخص مؤمن/ التبسم من الرحمن، القهقهة من الشیطان جایگاه نشاط و شادی در دین مبین اسلام چیست متأسفانه جامعه ما بیشتر به مناسبتهای حزن انگیز اهمیت میدهد تا شادیها؟ خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «َأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَی» خدا انشانها را هم میخنداند و هم میگریاند در این آیه و آیات متفاوت دیگر، ابتدا زمینه شادی و خوبیها را بیان میکند همان طور که انسان از نظر روانشناسی نیاز دارد که تخلیه هیجانی شود این کار به چند روش انجام میشود؛ خندیدن و گریه کردن، یکی از کارهایی که روانشناسان برای آرامش بخشیدن به افراد توصیه میکنند این است که روزی سه تا 10 دقیقه خنده و تبسم کنند نه قهقهه. در سیره ائمه اطهار علیهمالسلام و علما آمده است که وقتی علما دور هم مینشستند یکی از زمانها را به مسائل علمی و معنوی میگذراندند و بخش دیگری را نیز به لطیفهگویی و تبسم اختصاص میدادند. مثلاً درباره پیامبر اکرم (ص) آمده است که ایشان با زنان نیز لطیفههایی را تعریف میکرد به طور مثال یک پیرزنی آمد نزد حضرت و گفت: رسولالله آیا ما هم به بهشت میرویم؟ حضرت فرمودند: خیر پیرزنها به بهشت نمیروند، آن پیرزن خیلی ناراحت شد و گفت: پیامبر ما به بهشت نمیرویم؟! حضرت تبسمی کردند و فرمودند: نه پیرزنها را خداوند جوان میکند و بهشت میبرد. بدین وسیله تبسمی بر لب آن پیرزن و سایر حضار نقش بست. یا زمانی که پیامبر اکرم (ص) به اتفاق علی (ع) مشغول خوردن خرما بودند حضرت امیر (ع) برای اینکه لطیفهای بگوید هستههای خرما را در ظرف جلوی پیامبر (ص) میگذاشت بعد از مدتی که خرما خوردند امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: یا رسولالله شما خیلی خرما دوست داشتید پیامبر (ص) فرمودند: چطور و علی (ع) فرمود: هستههای خرمای زیادی جلوی شما قرار دارد و پیامبر (ص) فرمودند: کسی خیلی خرما دوست داد که آنها را با هسته خورده است. روایات زیادی در آداب خندیدن داریم؛ التبسم من الرحمن، القهقهة من الشیطان، درباره آداب خندیدن، شادی و سرور، روایات فراوانی داریم و درباره اینکه آیا انسان زمینه خنده دیگران را باید مهیا کند یا خیر، باید گفت بله. روایات متعددی داریم که ائمه معصوم علیهمالسلام میفرمایند: موجب سرور و شادی مؤمن شوید و کاری کنید که مؤمن بخندد چرا که هر کس زمینه شادی مؤمنی را فراهم کند خداوند او را بدون حساب و کتاب وارد بهشت میکند و به او اجر بیشماری میدهد. حضرت رسول (ص) فرمودند: اگر کاری کنید که مؤمن قلباً خوشحال شود این کار نوعی عبادت به شمار میرود. *خندهای که از دیدگاه اسلام مردود شمرده میشود با استفاده از چه شیوههایی میتوان فضای خنده و نشاط ایجاد کرد؟ آدابی برای خندیدن در اسلام مطرح شده است، از جمله اینکه: خندیدن نباید موجب تحقیر خود انسان شود؛ بعضی از افراد رفتارهای ناشایستی را مرتکب شده و خودشان را تحقیر میکنند تا دیگران بخندند یا اینکه عدهای از افراد هم بعضی دیگر را مسخره میکنند تا دیگران بخندند اینها صحیح نیست اما هر شیوهای که استفاده کنیم موجب خرسندی و خوشحالی دیگران شود ممدوح و ستودنی است. تنوعی که خداوند متعال در شکلها، رنگها، مزهها و... قرار داده شیوهای است برای شادی، سرور و خوشحالی افراد. همچنین توصیه شده است بر نوازش کردن، بوسیدن. بازیهایی که در زمانهای گذشته میان کودکان و نوجوانان انجام میشد بازیهایی بود که تحریکات و فعالیتها فیزیکی را همراه با تخلیه انرژی برای فراهم کردن زمینه نشاط واقعی پدید میآورد. بعضی از این برنامههای طنز، یک حالت افسردگی، وازدگی و تحقیر دیگران و حتی تحقیر خود انسان را به بار میآورد که از منظر اسلام این نوع خنده و نشاط مردود است. اما برنامههایی است که برخی رسانهها دیداری، شنیداری، نوشتاری نکات حکمتآمیز را با لحن و ادبیاتی پسندیده در قالب شعر، داستان، طنز، قطعه ادبی و حرکات شادی آفرین انجام میدهند از نظر اسلام اشکالی ندارد و اسلام در هر بخشی که، واقعاً کارشناسان، متخصصین کاوش و پایش کنند منابع فراوانی برای ایجاد نشاط و شادی وجود دارد، بنده سالها پیش این خلاء را احساس کردم که در فضاهای متدینین، گاهی اوقات منطقهای، محلهای، لهجهای، قومیتی مورد تحقیر و با تمجید قرار میگیرد از این رو بنده این نکات منفی را حذف و کتابی را تحت عنوان «زنگ تفریح» نوشتم. خانمی به یک پزشک مراجعه کرد و گفت: هر وقت همسر بنده از سرکار به منزل میآید مرا کتک میزند دکتر شربتی را به او داد و گفت: هر وقت صدای همسرت را شنیدی که وارد منزل میشود یک قطره از این شربت را در آب بریز و آن را غرغره کن. بعد از یک هفته پزشک دید که مشکل این خانم کمتر شده است پزشک علت را جویا شد و زن گفت وقتی همسرم به خانه میآید من مشغول مزمزه کردن این شربت هستم و دیگر کمتر فرصت میکنم هنگام ورود همسرم به خانه غر بزنم و او نیز مرا کتک نمیزد! لطیفههایی در منابع دینی، علمی و فرهنگی ما وجود دارد که اگر آنها ساماندهی شود، میتواند منبع خوبی را برای ما در این زمینه فراهم کند. * کتاب «منهاج السرور» شیخ علی قرنی؛ منبع مناسبی برای ایجاد شادی است تحقیقات و پژوهشهایی که در حال حاضر درباره مسئله نشاط و خنده در اختیار داریم به چه صورت است؟ آیا منبع قابل قبولی در این خصوص وجود دارد؟ بله، چندین منابع در این خصوص وجود دارد مثلاً کتاب «منهاج السرور» توسط آقای شیخعلی قرنی در پنج جلد تألیف شده است که در هر کتاب حدود 200 تا 300 طنز وجود دارد که خوشبختانه به زبان فارسی است و میتواند در مناسبتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یا کتاب گنجینه شادیها، لبخند، شیرین و... بیش از بیست عنوان کتاب در این زمینه وجود دارد که میتوان در عرصههای گوناگون از آن بهره برد. * ابزارهای شادی وجود دارد باید با استراتژی قوی آنها را کاربردی کنیم * معمولاً قشر عظیمی از جامعه، شادی را در استفاده از ابزارآلات لهو و لعب خلاصه میکنند و در واقع اگر در این مجالس آهنگ و موزیکی نباشد آن را مجلس شادی تلقی نمیکنند چه راهکاری برای فراهم کردن زمینه نشاط و شادی مورد پسند اسلام وجود دارد؟ یکی از عوامل هیجانسازی، فونتیک، ریتم، آهنگ و آواهایی است که از طریق ابزارهای موسیقی ایجاد میشود چون اینها از یک ریتمی برخوردار است تلاش شده در مجالس عزاداری هم از آنها استفاده شود، برخی با صدا و نفس خود احساسات مردم را تحریک میکنند اگر همین هیجانسازی و هیجانانگیزی را بتوانیم ایجاد کنیم به طور مثال همانند آقای قرائتی که در طول یک سخنرانی پنج شش مرتبه مردم را از ته میخنداند و عموم افرادی که در این فضا کار کردهاند آن سیگنالهایی که زمینهساز تحریک و هیجانسازی طرف مقابل است دیگر مسئله نشاط و شادی در استفاده از ابزار و آلات لهو و لعب خلاصه نخواهد شد بلکه ما میتوانیم از طریق تن صداش، حتی سیما و چهره، نگاه کردن، جمله بندی، گویشها و ایجاد صداهای مختلف با آواهای گوناگون زمینه هیجان انگیزی را به وجود آوریم. باید کاری کنیم که هیجانسازی، هیجان روحی و روانی را ایجاد شود این مسئله وقتی تحقق پیدا میکند که ما بتوانیم آداب، ابزارها و شیوههای خنداندن را به نحو احسن استفاده کنیم ما ابزارها را داریم و باید آنها را به یک زمینههای کاربردی تبدیل کنیم، در این صورت قطعاً به نتیجه خواهیم رسید و این موضوع میطلبد که ما باید استراتژی قوی و تغییراتی در ابزارها، راهکارها ایجاد کرده و اتخاذ کنیم. * تخلیه هیجانات منفی، اولین گام در راستای ایجاد نشاط ابزار شادی در جامعه چه نوع ابزاری است؟ خود اینکه شما چهره شادی داشته باشید، تن صدایتان را جذاب و آهنگین کنید، حرکات دست، اندام، رنگ لباس و... همگی زمینهساز هیجانانگیزی و هیجانسازی است. اگر ما زمانی حتی از ابزارهایی که مربوط به موسیقی هست بتوانیم به گونهای آنها را در فضاهای دینی به کار ببریم که منحصر به مجالس لهو و لعب نباشد (در حرمت استفاده از آنها آمده ابزار مخصوص مجالس لهو و لعب) برخی از ابزارها، ابزارهای مشترک به شمار میروند اگر ما بتوانیم این ابزارها را و امکانات را در استخدام مسائل شادیانگیز به کار ببریم این متفاوت خواهد بود. نکته مهمتر از احادیث، اتفاقاً احادیث نیز بر این کار تأکید کردهاند همهاش از غصه و اندوه و سکوت، کم حرفی و بیحرفی نگوییم انسان گاهی باید حرف بزند، گاهی باید نصحیت کند، گاهی باید تشویق کند، گاهی باید جنب و جوش ایجاد کند و اینها همه زمینههای هیجانسازی است. همچنین کوهنوردی، راهپیمایی، شنا، سوارکاری و.... ابزارهایی برای تخلیه هیجانات روحی است و یکی از مواردی که جلوی نشاط و شادی و تبسم را میگیرد این است که هیجانات استرسی را تخلیه نکردهایم یعنی دل و جان ما مملو از هیجانهای منفی و استرسزا است. گاهی اوقات حتی اگر 10 تا لطیفه هم برای یک نفر تعریف کنیم نمیخندد چرا چون دلش گرفته است و اگر این درهم تنیدگیاش برطرف شود با اندک محرکی میخندد همانند بچهها که چون گرفتاری و مشکل خاصی ندارند خیلی زود از طرح مباحث مختلف لبخند زده و خوشحال میشوند. پس اولین کار ما تخلیه هیجانات منفی است و تبیین این مسئله که هیجانات مثبت و شادیها ثواب دارد و جامعه را به آرامش میکشاند. *برای داشتن نشاطی سالم فعالیت جهادی نیاز است چگونه میتوان فرهنگ صحیح برگرفته از آیات و روایات را درباره نشاط و شادی فرهنگسازی کنیم؟ نکتهای که در تبیین راهکار نشاطسازی وجود دارد این است که ما بتوانیم امکانات سالمی را برای این مسئله تولید کنیم به عبارت دیگر باید یک فعالیت ستادی انجام دهیم و آن مجموعههایی که در این خصوص نقش دارند مانند بحث فضاسازی، نیروهای ستادی اعم از مداح، منبری، مجری و... و حتی باشگاههایی که در قم وجود دارد اخیراً مشاهده شده که از طریق نورافشانی یک حالت هیجانسازی یا نشاطسازی را در میان مردم ایجاد کردهاند ایجاد فضا، محتواهای شعری، گرافیکی، داستانی؛ داستانهای طنزآمیز را تولید، پالایش و ویرایش کنیم و در اختیار مجریان، مداحان و ... قرار دهیم و آنها بتوانند از این ابزار استفاده کنند. نکته بعدی اینکه مردم بدانند نشاط نیز یک ضرورت است و خود تنوع در رنگ، شکل، تنوع در فصل، حتی تنوع در ابعاد فیزیکی که خداوند متعال در عالم هستی ایجاد کرده حاکی از آن است که اسلام به این مسئله اهمیت میدهد و فطرت ما نیز این تنوع و نشاط را برای انسان ضروری میداند. همچنین ما باید مباحث نشاط انگیزه را برای مردم جا بیندازیم که ما به وسائل نشاط انگیزه نیاز داریم. ابزار و امکاناتی برای بهرهوری از ابعاد مثبت آنها وجود دارد و ما میتوانیم مسائل منحصر در حرام را در مباحث مثبت به کار ببریم و این موضوع میتواند تولید فرهنگ کند. به طور مثال شبیهخوانی که قبلاً مختص به عزاداری بود اکنون به فیلم، سریال و تئاتر تبدیل شده و بدین صورت پردهخانی به مباحث اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تبدیل شده است. اگر طنزها را نیز در چارچوب ارزشی و دینی قرار دهیم و آن را مدیریت کنیم مسیر عملیاتی شدن ارزشها و مسائل دینی را خواهیم چشاند. *یکی از عوامل کمرنگشدن نشاط در میان خانوادهها نبود شادی است برای اینکه ذائقه مردم را نسبت به شادی و نشاط حلال تغییر دهیم و آنها را در این فضا وارد کنیم چه نهادها و ارگانهایی در این زمینه مؤثرند؟ در قالب محتوایی، حوزههای علمیه، مباحث هنری، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی مجموعههای فرهنگی هنری خصوصی حقیقی و حقوقی باید از این موضوع، پشتیبانی کنند و آنها هستند توانایی دارند سوژههای تاریخ، جنگ، انقلاب را آنقدر زیبا در قالبهای هنری مطرح کنند مگر ما تا چه اندازه میتوانیم واقعیت و ماهیت قیام عاشورا برای مردم تبیین و آن را در زوایای وجودی جامعهمان تثبیت کنیم بنابراین وقتی هنر در اختیار محتوا، تعهد قرار گیرد و به هم پیوند بخورد به مسائلی تبدیل میشود که تأثیر بسزایی در فرهنگ جامعه خواهد داشت. اگر میخواهیم نشاط را در جامعه ترویج کنیم باید ابزارهای هنری که در نشاط مؤثر است مانند نور، صدا، شخصیت فیزیکی و معنوی افراد، دست به دست هم دهند تا تحولی را در این زمینه ایجاد کرد. به هر حال وقتی مسائل خانواده را بررسی میکنیم میبینیم که یکی از عوامل گسست خانوادهها و کمرنگی شدن روابط عاطفی خانوادهها را میتوان در نبود نشاط دانست. در گذشته وقتی فامیل دور هم جمع میشدند جویای احوال هم بودند و زمانی که در کنار هم بودند از خودشان، کسب و کار و فعالیتها و مشکلاتشان با هم سخن میگفتند اما اکنون این فضا و این دور هم جمع شدنها کم شده و ثانیاً اغلب افراد میخواهند فیلم ببینند و یا اخبار گوش دهند. بنابراین دیگر از تعاملات عاطفی خبری نیست بلکه بیشتر تعاملات مدرنیته اصوات و امواج است این تعاملات امواج باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب میشود و اگر به این سمت حرکت کنیم میتوانیم توازن خانوادگی، اجتماعی و زمینه تمرکز و تأثیرگذاری را در جهان بشریت ایجاد کنیم. انتهای پیام/ک
93/01/16 - 09:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس: پیام نوروز سازگار با فطرت انسان است/ فلسفه نوروز را باید از نو بازگو کنی
حجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس پیام نوروز سازگار با فطرت انسان است فلسفه نوروز را باید از نو بازگو کنیمرییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت افرادی که نوروز را نفی میکنند لازم است در فلسفه وجودی خودشان و فرآیندهای تحول و ارتباط طبیعت با خداوند دوباره بنگرند و از این نقطه به نوروحجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس: امام راحل میفرمود اگر فاطمه(س) مرد بود، پیغمبر میشد
حجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس امام راحل میفرمود اگر فاطمه س مرد بود پیغمبر میشدعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت اینکه امام خمینی ره میفرمود اگر فاطمه س مرد بود پیغمبر میشد بیانگر آن است که آن حضرت تمام شرایط حقیقی لازم برای نیل به مقام امامت و نبوحجتالاسلام رستمنژاد در گفتوگو با فارس عنوان کرد ماجرای نگارش «اللمعةالدمشقیه» و ۱۳ قرن تدریس آن در حوزه
حجتالاسلام رستمنژاد در گفتوگو با فارس عنوان کردماجرای نگارش اللمعةالدمشقیه و ۱۳ قرن تدریس آن در حوزهعضو هیأت علمی جامعةالمصطفی ص العالمیه گفت شهید اول در پاسخ به درخواست حاکم خراسان مبنی بر پذیرش زعامت خراسان کتاب لمعه را که یک دوره فقه شیعه بر مبنای فقه اهل بیت ع بودحجتالاسلام جعفریپور در گفتوگو با فارس: روز طبیعت رنگ و بوی فاطمی داشته باشد/ جایگاه امر به معروف در دید و ب
حجتالاسلام جعفریپور در گفتوگو با فارس روز طبیعت رنگ و بوی فاطمی داشته باشد جایگاه امر به معروف در دید و بازدید نوروزیمسئول پاسخگویی مرکز تخصصی نماز گفت در دید و بازدیدها مواظب باشیم زبانمان به غیبت گشوده نشود به گونهای که در عمل مستحب دید و بازدید خدایی ناکرده مرتکب گناحجتالاسلام پارسانیا در گفتوگو با فارس: مسائل فرهنگی فقط به نهادهای فرهنگی محدود نمیشود
حجتالاسلام پارسانیا در گفتوگو با فارس مسائل فرهنگی فقط به نهادهای فرهنگی محدود نمیشودرئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت اگر ارتباط انقلاب با خاستگاه اصلیاش تضعیف شده و مورد توجه قرار نگیرد همان نیرویی که انقلاب را ایجاد کرد بار دیگر فعال شده و مطالبات خود رحجتالاسلام کفیل در گفتوگو با فارس: جامعترین دعا در لحظه تحویل سال/ بهترین «احسن الحال» چیست
حجتالاسلام کفیل در گفتوگو با فارس جامعترین دعا در لحظه تحویل سال بهترین احسن الحال چیسترئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به جامعترین دعا در لحظه تحویل سال گفت از آنجایی که مهمترین دغدغه امام زمان عج ظهورشان هست هنگامی که در تحویل سال حول حالنا الی احسن الحال خوانده میشود دحجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس: کارآمدی نظام اسلامی را در عرصه فرهنگی به جهان نشان میدهیم
حجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس کارآمدی نظام اسلامی را در عرصه فرهنگی به جهان نشان میدهیممعاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت دشمنان آگاهانه تلاش خود را متمرکز کردهاند تا ناکارآمدی اسلام را به دنیا نشان دهند بنابراین باید در مقابل مدیریت اسلام را به رخ آنها بکحجتالاسلام مصطفیپور در گفتوگو با فارس: میزان تحول انسانها به رویکرد هر فردی بستگی دارد
حجتالاسلام مصطفیپور در گفتوگو با فارس میزان تحول انسانها به رویکرد هر فردی بستگی داردعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم گفت پیامبر اکرم ص میفرمایند که باید از خوابیدن عقل به خدا پناه برد بنابراین تمام انسانها باید تلاش کنند تا با فرارسیدن فصل بهار خود را از خمودگی و خفتگچکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حجتالاسلام آقاتهرانی: دیدار پایداری با آیات مهدوی، یزدی و جنتی/مخالفت آیتالله
چکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با حجتالاسلام آقاتهرانی دیدار پایداری با آیات مهدوی یزدی و جنتی مخالفت آیتالله مصباح با مدلهای 7 8 پیشنهاد برای انتخابات خبرگان و مجلسدبیرکل جبهه پایداری درباره جزئیات دیدار روحانیون مجلس با آیتالله مصباح گفت صحبتی شد که اگر وحدتی بین علما شود بمعاون قرآنی وزیر ارشاد در گفتوگو با فارس: مسئولان به نگرانی رهبری درباره فرهنگ توجه جدی کنند/ هنر در جامعه اس
معاون قرآنی وزیر ارشاد در گفتوگو با فارس مسئولان به نگرانی رهبری درباره فرهنگ توجه جدی کنند هنر در جامعه اسلامی باید قرآنی باشدمعاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه مسئولان باید با بصیرت به نگرانی رهبری درباره فرهنگ توجه جدی کنند گفت هنر در جامعه اسلامی ما باید قرآنیحجتالاسلام علوی تهرانی عنوان کرد حضرت زهرا(س) در زمین و آسمان به کدام نام معروف است
حجتالاسلام علوی تهرانی عنوان کردحضرت زهرا س در زمین و آسمان به کدام نام معروف استیک کارشناس دینی با اشاره به مقامات اخروی حضرت فاطمه س گفت حضرت زهرا س در روز قیامت دوستدارانش را یاری میدهد و به آنها کمک میکند و مؤمنان به نصرت الهی توسط حضرت س شاد میشوند به گزارش خبرعبدالرحیم گواهی در گفتوگو با فارس: «نوروز» تلفیق صحیحی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است/ ایده خوب دولت
عبدالرحیم گواهی در گفتوگو با فارس نوروز تلفیق صحیحی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است ایده خوب دولت قبلی در ایام نوروزرییس مرکز پژوهش ادیان جهان گفت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما اقتضا میکند که بین این دو فرهنگ تعامل صحیح برقرار کنیم هر زمان که گروهی به بهانه ایرانیت به ضدیت با اسلامآیتالله سیدمحمد خامنهای در گفتوگو با فارس: مسئولان از تفکر صحیح حراست کنند/ «فرهنگ» اولویت نخست ب
آیتالله سیدمحمد خامنهای در گفتوگو با فارس مسئولان از تفکر صحیح حراست کنند فرهنگ اولویت نخست بنیاد حکمت اسلامی صدرا استرئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت مسئولان ما باید متوجه باشند تا از تفکر صحیح حراست کنند و سربازان و رزمندگان ساحت و میدان فرهنگ را بشناسند و مورد حمایت قرار دعلی فروغی در گفتوگو با فارس: ۱۲ ملیت در دورههای آشنایی با اندیشههای امام(ره) شرکت کردند
علی فروغی در گفتوگو با فارس ۱۲ ملیت در دورههای آشنایی با اندیشههای امام ره شرکت کردندقائم مقام بنیاد تبیین اندیشههای امام خمینی ره در دانشگاهها گفت ما از ۱۲ ملیت -از شیعه و سنی گرفته تا مسیحی- افرادی را داریم که در دورههای شناخت اندیشههای امام خمینی ره شرکت کردند علیمحمد رجبی در گفتوگوی مشروح با فارس: اندیشههای عرفانی «مددپور» به حضرت امام نزدیک بود/ مددپور در دو
محمد رجبی در گفتوگوی مشروح با فارس اندیشههای عرفانی مددپور به حضرت امام نزدیک بود مددپور در دو جبهه مخالف داشترئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سالروز درگذشت محمد مددپور گفت مرحوم مددپور بر اندیشه غربی مبانی مدرنیته و همینطور بر مبانی نظری حکمت اسلامی اآیتالله غروی در گفتوگو با فارس: عمده رسوم نوروز مورد تأیید اسلام است/ حریمها به احترام فاطمیه بیشتر رعایت ش
آیتالله غروی در گفتوگو با فارس عمده رسوم نوروز مورد تأیید اسلام است حریمها به احترام فاطمیه بیشتر رعایت شودعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت برخی به طور سلیقهای دو ایام فاطمیه را به هم متصل کردند که البته در گذشته اینطور نبوده است بنابراین دهه اول نوروز افراد میتوانند بهحجتالاسلام عربی در گفتوگو با فارس: همه نعمتهای کشور ثمره جانبازی شهیدان است/شهید شکراللهی تا آخرین لحظه در
حجتالاسلام عربی در گفتوگو با فارس همه نعمتهای کشور ثمره جانبازی شهیدان است شهید شکراللهی تا آخرین لحظه در خط امام و شهدا بودامامجمعه سرخه گفت ما همه نعمتهایی که در مملکتمان داریم نعمت رفاه آسایش و آرامش ثمره جانبازی و فداکاری امثال حاج علی شکراللهی است و در واقع آنها جان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها