تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810139544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ممنوعیت سازهای جهانی اتفاقی ناگوار بود/ حضور معاون هنری جدید اتفاقی مثبت در موسیقی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی خبرنگاران و موسیقی سال 92
ممنوعیت سازهای جهانی اتفاقی ناگوار بود/ حضور معاون هنری جدید اتفاقی مثبت در موسیقی
خبرنگاران و منتقدان موسیقی کشورمان در نظر سنجی که خبرگزاری مهر با آنها در میان گذاشت از مهم ترین اتفاقات موسیقی سال 92 سخن گفتند.



به گزارش خبرنگار مهر، حوزه موسیقی همچون دیگر حوزه‌های هنر با مسائل، مشکلات و نقاط ضعف و قوت متعددی در زمینه مدیریت، بودجه، برنامه ریزی و فعالیت هنرمندان مواجه است. در این عرصه نیز هنرمندان و مدیران برای اینکه بتوانند مسیر رو به رشد و مشخصی در پیش رو داشته باشند و از برخی نکات که از چشم‌شان پنهان مانده مطلع شوند، نیازمند استفاده از نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه موسیقی هستند.

به طور حتم یک گروه از کارشناسان هنر موسیقی که همواره در کنار هنرمندان و فعالان این عرصه حضور داشته و به عنوان نگاهی که هم فعالیت هنرمندان و هم فعالیت مدیران حوزه موسیقی را رصد می‌کنند، تأثیر بسزایی در جریان هنری و مدیریتی موسیقی کشور دارند اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه موسیقی هستند.

از این رو در گفتگویی با چند خبرنگار حوزه موسیقی به بررسی وضعیت مدیریت و فعالیت هنرمندان موسیقی در سال 92 پرداختیم.

سعید اداک منتقد و خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران ادامه نگاه متناقض سیاستگذاران موسیقی در بخش کلان سیاستگذاری را یکی از مهم ترین اتفاقات موسیقایی سال 92 عنوان کرد و گفت: این نگاه پر از تناقض متاسفانه هم در دوره قدیم و هم در دوره جدید ادامه داشته و به صورت تصاعدی هم خود را نشان داده است . وی افزود: متاسفانه هنرمندان همچنان با بدنه دولتی موسیقی فاصله دارند و اگر این فاصله ادامه داشته باشد ما شاهد نتایج بدتری در حوزه موسیقی خواهیم بود که کاهش بودجه یکی از همین نتایج ضعیفی است که به طور حتم ضررهای زیادی به بدنه موسیقی وارد خواهد کرد. این خبرنگار حوزه موسیقی ادامه داد: یکی از رویدادهای مثبت موسیقی در سال 92 نیز ورود نسل جوان به فعالیتهای تولیدی و اجرایی آثار موسیقایی از جمله تولید آلبوم های مختلف با حضور هنرمندان جوان و برگزاری بخش «نسلی دیگر» جشنواره بین المللی موسیقی فجر بود. در این بخش جوانان هنرمند این عرصه بدون توجه به محافظه کاری ها و مصلحت اندیشی های رایج راه خود را پیدا کردند و کارهای قابل قبولی را در عرصه موسیقی انجام دادند، اگرچه هنوز به امضای مشخصی نرسیدند اما ورودشان نویدبخش یک جریان جدید در موسیقی ایران خواهد بود.

سحر طاعتی خبرنگار موسیقی روزنامه جام جام هم بر این باور است که درگذشت استاد جلیل شهناز یکی از بدترین اتفاقات سال جاری موسیقی ایران بود که می توان به عنوان مهم ترین و متاسفانه تلخ‌ترین رویداد موسیقی ایران در سال 92 از آن یاد کرد چراکه این هنرمند بزرگوار موسیقی ایرانی حق بزرگی بر گردن موسیقی و بسیاری از هنرمندان این سرزمین داشته و دارد.  وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم از بهترین اتفاقات هم یادی کنیم باید بگویم افتتاح استودیوی موزه موسیقی، برگزاری جشنواره موسیقی جوان بعد از 6 سال وقفه و راه‌اندازی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس از جمله آنهاست.

سهیلا صدیقی خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) هم از ممنوعیت تدریس سازهای جهانی در دانشگاههای موسیقی به عنوان مهم ترین اتفاق موسیقایی سال 92 یاد کرد و گفت: متاسفانه این اتفاق در زمان مدیریت حمید شاه آبادی در کسوت معاون هنری افتاد و اگر به همین روند ادامه پیدا می کرد به طور حتم دیگر نمی توانستیم شاهد اجرای ارکسترال آثار موسیقایی باشیم، چون اجرای ارکستر بدون سازهای جهانی اصلا میسر نیست. وی افزود: اینکه هنوز نتوانستیم صدای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک را بشنویم هم می تواند مانند این سالهای موسیقی ما، به عنوان یکی از بدترین اتفاقات موسیقایی سال قلمداد شود.

آرش نصیری منتقد و روزنامه نگار نیز به مهم‌ترین رویدادهای موسیقایی سال 92 از دیدگاه خودش اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من انتخاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد با 14 سال سابقه اجرایی در مدیریت مرکز موسیقی وزارت ارشاد می تواند به عنوان مهم ترین رویداد موسیقایی سال 92 مورد نظر باشد. چراکه حضور یک مدیر موفق در کسوت معاون هنری که کارنامه قابل قبولی در مدیریت مرکز موسیقی داشت، می تواند نقطه عطفی در فعالیتهای آبنده موسیقی کشور باشد. وی افزود: به هیچ عنوان قصد خودستایی ندارم اما یکی از رویدادهای مهم موسیقی امسال برگزاری برنامه «هزار صدا» بود که در ایام برگزاری آن سعی کرد با دعوت از کارشناسان و اهالی صاحب نظر موسیقی در نقد آثار موسیقایی تولید شده در سال و همچنین معرفی خوانندگان مستعد به عرصه موسیقی تلاش هایی را انجام دهد. به طوریکه طبق جستجویی که ما داشتیم تعدادی از مؤسسات تولیدکننده آثار موسیقایی بودند که بعد از نقد آثاری از این دست در برنامه «هزار صدا» در کارهای بعدی سنجیده‌تر عمل کردند.

حسین سلیمی خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس هم معتقد است برخی بر این باورند که انتصاب های در معاونت هنری و دفتر موسیقی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای موسیقایی سال 92 مورد توجه قرار گیرد اما به نظر من اینطور نیست چراکه این امر کاملا بدیهی است که با تغییر مدیران اتفاق خاصی در جریان موسیقی نمی افتد. این خبرنگار ادامه داد: به عقیده من مهم ترین اتفاق موسیقایی سال 92 حضور انور براهم به عنوان یک موزیسین صاحب‌نام موسیقی در دنیا به عنوان یکی از مهمانان بخش بین‌الملل بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر است. این اهمیت به قدری است که می توانیم از آن به عنوان مهم‌ترین رویداد موسیقی ایران در سال 92 نام ببریم.

آمن خادمی روزنامه نگار و خبرنگار بخش موسیقی روزنامه آرمان نیز گفت: زمزمه‌هایی در خصوص احیای ارکستر سمفونیک تهران که تعطیل شده است، مهم ترین خبری بود که از نظر من در سال 92 بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اما آنچه در این میان می تواند به عنوان بدترین رویداد موسیقایی سال جاری به آن اشاره کرد لغو کنسرت های هنرمندان موسیقی ایرانی بود که علاقه مندان موسیقی اصیل ایرانی را دل آزرده کرد. وی افزود: البته به روی کار آمدن چند گروه موسیقی تلفیقی از جمله «چارتار» و «پالت» هم از اتفاقات خوب موسیقی ایران در سال چاری بود که این حضور اتفاقا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و نشان دهنده بسیاری از مشکلات در حوزه موسیقی بود که باید بیشتر به آنها توجه کرد.

یاسر یگانه خبرنگار موسیقی خبرگزاری تسنیم گفت: موسیقی ایران در سال 92 به اعتقاد من شاهد اتفاق مهم و چشمگیری نبود اما اگر بخواهیم با کمی ارفاق از رویدادهای مهم موسیقایی سال گذشته چیزی بگوییم برگزاری جشنواره موسیقی «آیینه دار» به دبیری محمدرضا درویشی بود که توسط بخش خصوصی برگزار شد و توانست میزبان بخشی از هنرمندان صاحب نام موسیقی نواحی کشورمان در یک رویداد غیر دولتی باشد. وی افزود: کنسرت حسین علیزاده و محمد معتمدی با گروه «هم آوایان» در تهران و شهرستان ها، بازگشت دوباره فرهاد فخرالدینی با ارکستر «مهر نوازان» در برج میلاد هم یکی از مهم ترین اتفاقات موسیقی کشورمان در سال 92 بود که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مهدی عزیزی مدیر سایت موسیقی ما نیز درباره مهم ترین اتفاق موسیقایی سال 92 معقتد است انتخاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد می تواند یکی از مهم ترین اتفاقات موسیقایی سال گذشته باشد چراکه وی سابقه درخشانی در عرصه مدیریت موسیقی کشور داشته و عملکرد مثبت او در این مدت نشان دهنده توانایی های مدیریتی وی خواهد بود. بنابراین تصور می کنم انتخاب مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد در دولت جدید می تواند در این سه سال دستاوردهای مهمی را برای موسیقی کشورمان به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: از نظر من یکی دیگر از مهم ترین رویدادهای موسیقایی سال 92 ایران برگزاری اولین جشن سالانه سایت موسیقی ما بود. اتفاقی که در تاریخ موسیقی ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بی سابقه است چرا که در این جشن برای اولین بار همه هنرمندان ژانرهای مختلف موسیقایی اعم از پاپ و سنتی در کنار هم جمع شدند و بهترین های موسیقی ایران را شناختند. سما بابایی دبیر بخش موسیقی هفته نامه آسمان هم از به کاربردن نام محمدرضا شجریان در برنامه انتخاباتی حسن روحانی به عنوان مهم ترین رویداد موسیقی سال 92 یاد کرد و گفت: البته در این میان نمی توان از تور کنسرت های استاد حسین علیزاده در تهران و شهرستان ها به راحتی عبور کرد چراکه این رویداد یکی از بهترین رویدادهای موسیقایی چند سال گذشته موسیقی ایرانی بود و فرصت مغتنمی را برای دوستداران موسیقی فراهم آورد.

امیر بهاری خبرنگار موسیقی روزنامه شهروند به حضور انور براهم نوازنده جهانی عود و ولفرد بردرود آهنگساز و نوازنده شهیر هلندی در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به عنوان مهم ترین رویداد موسیقایی سال 92 اشاره کرد و گفت: انتشار آلبوم های موسیقی مجموعه آثار زنده‌یاد بنان، «آن من که سراید» اثر امامیار حسن اوف و پژمان حدادی، «کاسته» از تریوی احسان صدیق، اضافه شدن بخش بانوان به بخش های دیگر جشنواره موسیقی فجر و برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی در شورای سیاستگذاری هم می توانند در ردیف اتفاقات خوب موسیقی در سال 92 محسوب شوند. وی ادامه داد: یکی از رویدادهای تلخ سال 92 هم بلاتکلیفی محض جریان موسیقی محلی ما بود که به معنا و مفهوم واقعی کلمه، سال ناخوشایندی برای اهالی موسیقی اقوام ایران رقم زد و این هشدار را داد که سال آینده باید جدی تر از هر زمان دیگری به فکر این جریان موسیقی ایرانی بود.

بهمن بابازاده دبیر بخش موسیقی نشریه هفتگی همشهری جوان هم درباره مهم ترین رویدادهای موسیقایی سال 92 تصریح کرد: بحران کنسرت های تکراری حوزه موسیقی پاپ و گرایش مخاطبان به سمت کنسرت های تلفیقی پاپ سنتی از جمله «پالت»، « دنگ شو»، «چارتار» و « رومی» می تواند به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای موسیقایی سال 92 باشند زیرا این روند به قدری شکل فزاینده ای داشت که صدای تماشاگران و علاقه مندان موسیقی پاپ را هم در آورد. وی با اشاره به رویدادهای مهم دیگر حوزه موسیقی در سال 92 گفت: انتشار شبانه و مخفیانه آلبوم «همین» رضا صادقی، دستگیری ترانه سرایان پاپ، فوت استادان جلیل شهناز، فریدون حافظی، داریوش صفوت و حسین یوسف زمانی، تجمع نوازندگان جوان ارکستر ملی در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدشان، ایجاد موج صدور مجوز برای خوانندگان زیرزمینی، کنسرت انور براهم در جشنواره موسیقی فجر، برگزاری اولین کسنرت راک در ایران، بازنشر آلبوم «دهاتی» شادمهر عقیلی، لغو پی درپی کنسرت ها قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب احسان خواجه امیری به عنوان خواننده سرود جام جهانی، انتشار آلبوم «اوهام» شهرام شعرباف، بحران هولوگرام، شوخی گروه «پالت» با ممنوعیت نمایش ساز در برنامه رادیو هفت، انتصاب پیروز ارجمند و خواننده شدن محمدرضا گلزار هم می توانند در ردیف مهم ترین رویدادهای سال 92 در حوزه موسیقی باشد.

بهرنگ تنکابنی منتقد و دبیر بخش موسیقی نشریه تخصصی شبکه آفتاب نیز بر این باور است که انتخاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری در وزارت ارشاد و انتصاب دیرهنگام برزو ارجمند به عنوان مدیر دفتر موسیقی ارشاد یک هفته قبل از برگزاری جشنواره از رویدادهای برجسته موسیقی در سال 92 است. وی در این باره گفت: با اینکه همه ما سابقه خوبی از علی مرادخانی به خاطر حضورش در مرکز موسیقی وزارت ارشاد داشتیم و داریم اما انتخاب دیرهنگام مدیر دفتر موسیقی ماجرای مدیریت دولتی در عرصه موسیقی را در بلاتکلیفی قرار داد، که امیدوارم سال اینده شاهد عینیت یافتن ذهنیت مدیران آن باشیم. این منتقد موسیقی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که می تواند در کنار روند سریع صدور مجوز کنسرت ها و آلبوم های موسیقی به ویژه در 6 ماهه دوم سال جاری به آن اشاره کرد، ماجرای حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی دنیا در جشنواره موسیقی فجر امسال بود که این بار به همت و تلاش رامین صدیقی به عنوان یک ناشر خصوصی که مدیریت بخش بین الملل جشنواره را به عهده داشت، اشاره کرد. و من بازهم امیدورام این روند در دوره های بعدی نیز تکرار شود.

نیوشا مزید آبادی خبرنگار موسیقی روزنامه اعتماد هم گفت: به هر ترتیب روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب علی جنتی به عنوان وزیر و علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد می تواند در رردیف مهم ترین اخبار موسیقی سال 92 قرار گیرد چرا که اعلام مواضع وزیر ارشاد درباره احیای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک و همچنین صدای خواننده های زن فصل تازه ای از گرایشات دولتی در حوزه موسیقی را رقم زد . البته اگر چه بعد از گذشت چند ماه از روی کارامدن دولت جدید نمی توان ارزیابی کاملی از شرایط موسیقی انجام داد اما همانطور که گفتم اعلام مواضع جدید از سوی دولتمردان در زمینه موسیقی می تواند به عنوان مهم ترین رویداد موسیقایی سال لقب گیرد. وی تصریح کرد: بدترین اتفاق موسیقایی سال 92 هم به اعتقاد من برگزاری بی کیفیت جشنواره موسیقی فجر بود که امسال به غیر از چند اجرای معدود از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود و ما شاهد به صحنه رفتن گروههایی بودیم که واقعا ضعیف بودند . در این بین نباید از نبودن بخش موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره هم به راحتی عبور کرد که واقعا دل همه علاقه مندان موسیقی نواحی را رنجاند. البته بازگشت دوباره فرهاد فخرالدینی به صحنه های اجرای زنده با ارکستر مهر نوازان نیز یکی از بهترین اتفاقاتی بود که می توان به آن اشاره کرد.

هومن ظریف خبرنگار موسیقی روزنامه اطلاعات هم درباره اتفاقات مهم موسیقی سال 92 نیز خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که سال 92 در حوزه موسیقی اتفاق افتاد داوری های بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر  بود که مانند دوره های گذشته بی دقت نبود و هیات داوران تلاش کرد تا در سنجیده ترین شکل ممکن به قضاوت اثارشرکت کننده در بخش رقابتی بپردازد و این جریان ویژه ای بود که به نظر من می تواند به عنوان مهم ترین اتفاق موسیقایی سال 92 مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: البته انتخاب علی مرادخانی از مدیران باسابقه حوزه موسیقی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد هم از اتفاقات مبارک سال 92 بود که امیدوارم ثمرات آن را از سال اینده در حوزه موسیقی ببینیم.

ندا سیجانی خبرنگار موسیقی روزنامه ایران نیز تسریع در روند صدور مجوز آثار موسیقایی در سال جاری را از رویدادهای مهم موسیقی در سال جاری توصیف کرد و گفت: این موضوع یکی از اتفاقات مهم حوزه موسیقی بود که خوشایند اهالی موسیقی بود این در حالی است در سال جاری فوت همسر بنیامین بهادری در یک سانحه تصادف به شدت من را متاثر کرد. این روزنامه نگار موسیقی خاطر نشان کرد: برگزاری نسبتا خوب و منظم جشنواره موسیقی فجر نیز از رویدادهای مهم موسیقی در سال جاری بود که می تواند در سال 92 از رویدادهای مهم موسیقی سال گذشته محسوب شود.


۱۳۹۳/۱/۱۳ - ۱۳:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن