پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848726691
گفتوگوی استاد مطهری در آستانه رفراندوم جمهوری اسلامی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
گفتوگوی استاد مطهری در آستانه رفراندوم جمهوری اسلامی ایران
شهید مطهری سال ۱۳۵۸ و چند روز قبل از رفراندوم جمهوری اسلامی مصاحبهای انجام داده و به برخی از شبهات مردم درباره انقلاب اسلامی پاسخ داده بود.
بهگزارش خبرگزاری فارس یکی از روزهای تاریخی ایران، 12 فروردین است که در آن اکثریت قاطع مردم ایران در رفراندومی سرنوشت ساز شرکت کردند و به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند. در واقع 12 فروردین ثمره صدها سال تلاش مبارزان برای برقراری عدالت و حاکمیت مردم بود که با رأی مردم و انتخاب مردم به بار نشست. با این حال از همان روزهای نخست آغاز انقلاب، برخی با اهداف سیاسی مشخص سعی در تشکیک در اهداف این حرکت بزرگ را داشتند. افرادی مانند شهید مطهری با روشنگریهای خود اغراض این عده معدود را برای مردم فاش میکردند. شهید مطهری چند روز قبل از رفراندوم جمهوری اسلامی مصاحبه ای انجام داده است که به برخی از شبهات مردم درباره انقلاب اسلامی پاسخ داده است. این مصاحبه در تاریخ 10/ 1/ 1358 در آستانه رفراندوم جمهوری اسلامی و با صدا و سیما انجام شده است. در ادامه بخشی از این گفتوگو را میخوانید. آقای مطهری! این روزها با نزدیک شدن زمان برگزاری رفراندوم، مسائل عقیدتی و ایدئولوژیک بسیاری بخصوص در میان روشنفکرها مطرح شده. مناسب دیدیم از شما دعوت کنیم تشریف بیاورید اینجا و پارهای از این سؤالها را با شما در میان بگذاریم. به عنوان اولین سؤال، من مفهوم «جمهوری اسلامی» را مطرح میکنم که به زعم بسیاری مفهومی است گنگ و مبهم. میخواستم بپرسم شما چه تعریفی از «جمهوری اسلامی» ارائه میدهید؟ احتیاج زیادی به تعریف ندارد. «جمهوری اسلامی» از دو کلمه مرکب شده: کلمه «جمهوری» و کلمه «اسلامی». کلمه جمهوری شکل حکومت پیشنهاد شده را مشخص میکند. میدانیم که حکومتهای دنیا، چه در گذشته و چه در حاضر، شکلهای مختلفی داشتهاند از قبیل حکومت فردی موروثی که نامش سلطنت و پادشاهی است؛ حکومت متخصصان، حکیمان، فیلسوفان، خبرگان، که در قدیم اریستوکراسی مینامیدند؛ حکومت متنفذان، سرمایهداران، مالیات دهندگان. یکی از آنها هم حکومت عامه مردم است، یعنی حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است قطع نظر از این که مرد هستند یا زن، سفید هستند یا سیاه و دارای هر فکر و هر عقیدهای هستند، فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی در آن معتبر است و نه چیز دیگر، و بعلاوه این حکومت حکومت موقت است یعنی هر چند سال یک بار باید تجدید شود یعنی مردم حق تجدید نظر دارند که بخواهند آن حاکم را برای بار دوم و احیانا برای بار سوم یا چهارم (اگر قانون اساسی شان اجازه بدهد) انتخاب کنند یا شخص دیگری را که از او بهتر میدانند. و اما کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان میکند، یعنی پیشنهاد میشود که این حکومت با اصول و مقررات اسلامی اداره شود و در مدار اصول اسلامی حرکت کند، چون میدانیم که اسلام به عنوان یک دین در عین حال یک مکتب و ایدئولوژی است و طرحی است برای همه شئون زندگی بشر. بنابراین «جمهوری اسلامی» یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و نه شکل موروثی، و محتوای آن اسلامی است یعنی بر اساس معیارها و موازین اسلامی است. شما در توضیحتان اشاره کردید که حکومت جمهوری به معنی اقامه حاکمیت همه مردم است. به نظر میرسد که این حق حاکمیت ملی که حتی در انقلاب مشروطیت هم آن را تأکید کردیم و تثبیت شد و این نکته که قوای سه گانه ناشی و منبعث از ملت است، «جمهوری اسلامی» با طرح مفاهیمی مثل ولایت فقیه و بعلاوه با بیان این مسئله که متکی به یک سلسله قواعد و ضوابط از پیش ساخته است و در عین حال با تکیه بر این نکته که حکومت طبقه روحانی است این توهم را پیش میآورد که مفهوم «جمهوری اسلامی» با مفهوم «جمهوری» به معنای عامش در تعارض باشد. فکر میکنید این تعارض به نحوی حل شدنی است؟ به هیچ وجه تعارضی نیست. مسئله «جمهوری» مربوط به شکل حکومت است که البته مستلزم نوعی دموکراسی است یعنی مردم حق حاکمیت دارند. حق حاکمیت به معنی این است که مردم حق دارند که سرنوشت خودشان را خودشان در دست بگیرند و این ملازم با این نیست که مردم خودشان را از گرایش به یک مکتب و ایدئولوژی و از التزام و تعهد به یک مکتب معاف بشمارند. من از این سؤال تعجب میکنم. آیا معنی دموکراسی این است که هر فردی برای خودش مکتبی داشته باشد؟ و یا این که هیچ فردی هیچ مکتبی نداشته باشد و به هیچ مکتبی گرایش پیدا نکرده و ملتزم و متعهد نباشد و اصول هیچ مکتبی را نپذیرد؟ چنین چیزی نیست. وقتی که میگوییم «اسلامی» معنایش این نیست که روحانیین را به عنوان طبقه حاکمه میخواهیم بپذیریم. مثل این که در این بیان شما میان حکومت اسلامی و حکومت طبقه روحانی اشتباه شده است. توهمی که از جمهوری اسلامی در ذهن بسیاری پیش آمده درست همین است که جمهوری اسلامی به معنی حکومت طبقه روحانی است. اگر چنین اشتباهی هم پیش آمده باید این اشتباه رفع شود. اولا عملا در همین حکومت موقت اسلامی میبینید که روحانیین به پستها و مشاغل گماشته نشدند، در صورتی که اگر هم گماشته میشدند مثل سایر افراد بود و اتفاقا خود روحانیین بزرگ نه به این دلیل که اگر روحانیین پستها را اشغال کنند حکومت حکومت روحانیین میشود بلکه به دلایل دیگری که حالا نیازی به توضیح آنها نیست موافق نیستند که روحانیین پستهای دولتی را اشغال کنند کما این که در دولت موقت اشغال نکردند و فکر میکنم که در دولت بعد هم اشغال نکنند. ولی به هر حال حکومت اسلامی و جنبه اسلامی بودن حکومت به حاکمیت عملی یک طبقه ارتباط ندارد، به حاکمیت یک ایدئولوژی ارتباط دارد، ایدئولوژیی که اکثریت قاطع مردم در گذشته ابراز کردهاند که به این ایدئولوژی مؤمن و معتقدند و گرایش دارند و خواهان آناند و میخواهند در کادر آن حرکت کنند و نه یک ایدئولوژی دیگر. بنابراین، این مسئله که ما فکر کنیم همین قدر که گفته میشود «جمهوری اسلامی» حق حاکمیت مردم را نقض میکند به هیچ وجه درست نیست. حق حاکمیت مردم به معنی این است کهمردم حق قانونگذاری دارند کما این که در دوره مشروطیت هم قانون اساسی بر مبنای دین اسلام بود و خود قانون اساسی و متمم قانون اساسی در کمال صراحت میگوید هر قانونی که بر ضد قوانین اسلام باشد قانونیت نخواهد داشت و مجلس حق وضع چنین قانونی را ندارد، یا اصل دوم متمم قانون اساسی پنج نفر از فقهای طراز اول را به عنوان ناظر بر این قوانین [معرفی میکند] که بر خلاف اصول و ضوابط اسلامی نباشد. اینها در قانون اساسی و متمم قانون اساسی آمد؛ هیچ وقت کسانی که انقلاب مشروطیت را بپا کردند اینها را بر ضد دموکراسی و روح مشروطیت و حتی جعل قانون و تقنین ندانستند زیرا قوانین را در کادر اصول کلی اسلامی وضع میکردند و عمده در مسئله دموکراسی همین است که در مرحله اجرا این مردم خودشان باید باشند که مجری قانون باشند، حال یا مجری قانونی که خود وضع کردهاند یا مجری قانونی که فرضا به وسیله یک فیلسوف وضع شده است و این مردم مکتب آن فیلسوف را پذیرفتهاند و یا مجری قانونی که به وسیله وحی الهی وضع شده است. بنابراین جمهوری اسلامی و اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه بر ضد حاکمیت ملی- که به دوره مشروطیت اشاره کردید- نیست و به طور کلی با دموکراسی به هیچ وجه منافات ندارد و هیچ وقت اصول دموکراسی ایجاب نمیکند که هیچ مکتبی بر یک جامعه حاکم نباشد. احزاب معمولا خود را وابسته به یک ایدئولوژی معین میدانند و افتخار هم میکنند ولی این را هرگز بر ضد اصول دموکراسی نمیشمارند که اگر بناست در کشور ما دموکراسی باشد من چرا قبلا خودم را به یک مکتب متعهد و ملتزم کردهام و چرا میخواهم اصول آن مکتب و به تعبیر شما اصول ازپیشساخته و اصولی را که قبلا به وسیله یک فیلسوف یا فیلسوفانی یا در این جمهوری اسلامی به وسیله وحی وجود داشته [در جامعه پیاده کنم و] هیچ وقت کسی این طور فکر نمیکند که این بر خلاف حق حاکمیت ملی است. مسئله ولایت فقیه هم که مطرح کردید از همین قبیل است. مسئله ولایت فقیه این نیست که فقیه خودش در رأس دولت قرار میگیرد، خودش میخواهد عملا حکومت کند و مجری باشد. نقش فقیه در یک کشور اسلامی که ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پذیرفته است نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم. وقتی که مردم آن ایدئولوژی را پذیرفتهاند قهرا برای ایدئولوگ هم نقشی قائل هستند یعنی اوست که نظارت میکند بر این که این ایدئولوژی درست اجرا میشود یا نه، آیا این شخص که میخواهد رئیس دولت بشود و به عنوان مجری قانون در کادر اصول این ایدئولوژی حرکت کند صلاحیت چنین کاری را از نظر آن ایدئولوژی دارد یا ندارد؟ ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است و اساسا خود فقیه را مردم انتخاب میکنند. این خودش عین دموکراسی است. اگر ولایت فقیه یک امر انتصابی میبود، مثلا هر فقیهی به وسیله فقیه قبل از خودش به طور خاص تعیین شده بود ممکن بود بگوییم که این بر خلاف اصول دموکراسی و نظیر سلطنت موروثی است. ولی، فقیه را بر خلاف سلطان و شاه خود مردم انتخاب میکنند، رهبر را خود مردم انتخاب کردند و خود مردم انتخاب میکنند، مرجع را خود مردم به عنوان یک صاحب نظر در این مکتب انتخاب میکنند و بنابراین، این چه منافاتی دارد با اصول دموکراسی و چه تناقضی هست میان جمهوری بودن و اسلامی بودن؟ آیا این که شکل حکومت موقت باشد و محتوا اسلامی باشد تناقض است؟ یعنی اگر شکل حکومت دائمی و موروثی بود دیگر با اسلامی بودن تناقض نداشت؟ چه رابطهای میان این دو است؟ «جمهوری» را که ما طرح کردیم منظورمان اعمال اراده ملت بود برای به دست گرفتن حاکمیت، یعنی این که خود ملت بر خودش حکومت کند. اما حتی با قبول ضوابط اسلامی که شما از آن اسم بردید و توضیح دادید که به هر حال هر حکومتی ناگزیر از پذیرش یک سلسله قواعد ایدئولوژیک و ضوابط است این اشکال مطرح میشود که ضوابط ازپیشساخته اسلامی، هزار و چهارصد سال پیش تدوین و تنظیم شدند و با توجه بهاین که زمانه به شتاب در گذر است و هر روز مسائل تازهتر و نوتری مطرح میشود این تردید وجود دارد که آن ضوابطِ متعلق به گذشته نتواند پاسخگوی نیاز حال ما باشد. این مسئله دیگری است و پاسخ دیگری دارد. مسئله تحولات زمان و ثابت بودن ضوابط و قواعد اسلامی مسئلهای است که این شبهه را همیشه پیش آورده کهچگونه میتوان این ثابت را با آن متغیر مربوط کرد. ولی باید توجه داشته باشید که این مسئله زمان و تغییر و تحول، مسئله درست و صحیحی است اما یک ظرافتی در آن هست که اغلب آن ظرافت را توجه ندارند. انسان به عنوان یک فرد و همچنین انسان به عنوان یک جامعه (یعنی جامعه انسان) حکم قافلهای را دارد که دائما در حرکت است، منزل به منزل طی میکند، ثابت و یکنواخت نیست. بنابراین اگر ما بخواهیم انگشت روی منازل بگذاریم و جامعه بشر را در یکی از منازلی که در آن منزل برای یک مدت موقت فرود آمده متوقف کنیم این بدون شک بر خلاف ناموس طبیعت است. ولی فرق است میان منزل و راه. منزل تغییر میکند، آیا راه هم لزوما تغییر میکند؟ آیا مسیر جامعه انسانی هم- که همه قبول دارند که یک مسیر تکاملی است- تغییر میکند و عوض میشود، یعنی راه هم در راه است؟ یعنی بشر و جامعه بشری هر روزی در یک جهت و در هر مرحلهای از مراحل در یک راه و مسیر و به سوی یک هدف حرکت میکند؟ امروز از این طرف میرود فردا از آن طرف؟ یا نه، خط سیر تکاملی بشر به عنوان یک راه، یک خط ثابت است، مثل مدار ستارگان یا مدار ذرات اتمی است. ستارگان دائما در حرکتند ولی آیا مدار ستارگان هم دائما در تغییر است؟ چون ستارگان خودشان در یک مدار «حرکت» میکنند، مدار حرکتشان هم ضرورت دارد که تغییر کند و اگر تغییر نکند آن ستاره در یک نقطه میخکوب میشود؟ نه، لازمه حرکت ستاره این نیست که مدار ستاره هم قطعا و ضرورتا و لزوما تغییر کند. حال این مسئله برای انسان مطرح است که آیا انسانیت، کمال انسانی و ارزشهای انسانی واقعیتهای متغیر و متبدلی هستند؟ یعنی واقعا همین طوری که لوازم زندگی و مظاهر تمدن روز به روز فرق میکند معیارهای انسانیت هم روز به روز فرق و تغییر میکند؟ یک چیزی که یک روز معیار انسانیت و قابل ستایش و تمجید بود روز دیگر از ارزش میافتد و دیگر انسانیت نیست، نقطه مقابلش میشود انسانیت؟ مثلا ما در تاریخ هزار و چهارصد سال پیش ابوذری داریم و معاویهای. میدانیم که ابوذر در معیارهای اخلاقی و اجتماعی خودش در یک مدار خاص حرکت میکرد. معاویه در معیارهای فردی اخلاقی و اجتماعی خودش در مدار دیگری درست بر ضد حرکت ابوذر حرکت میکرد. حال واقعا آیا معیار ابوذر بودن و معاویه بودن، آن چیزی که ابوذر را ابوذر کرده و معاویه را معاویه، آن چیزیکه فرضا لومومبا را لومومبا کرده است که در دنیا قابل ستایش است و موسی چومبه را موسی چومبه که مورد نکوهش است، آیا این معیارها در دنیا عوض میشود؟ روزی در آینده خواهد بود که چومبه بودن و معاویه بودن انسانیت خواهد بود و ابوذر بودن و لومومبا بودن ضد انسانیت؟ یا این که نه، انسانیت تکامل پیدا میکند اما چنین نیست که ابوذر بودن از مدار انسانیت برای همیشه خارج شود. انسان به حکم این که مدارش ثابت است نه خودش، یک سلسله معیارها دارد که آن معیارها به منزله نشانههای راهاند یعنی آنها همیشه راه را نشان میدهند، مثل این که در یک بیابان برّی که حتی کوهی، درختی و هیچ علامتی وجود ندارد نشانه هایی میگذارند، مثلا استوانههایی در دو طرف نصب میکنند که معنایش این است که اگر میخواهی به مقصد برسی از میان این دو نشانه حرکت کن. این نشانهها و معیارها همیشه نشانه و معیارند و ضرورتی ندارد که تغییر کنند. من در کتابی که به نام نظام حقوق زن در اسلام منتشر شده است بحثی راجع به «اسلام و تجدد زندگی» کردهام. در آنجا این مسئله را روشن کردم که اسلام با مقتضیات متفاوت مکانها و مقتضیات متغیر زمانها چگونه برخورد میکند؛ و ذکر کردم که خود اسلام متوجه این نکته هست و اساسا مسئله چگونگی برخورد اسلام با مقتضیات زمان بر خلاف آنچه تصور میشود مسئله تازهای نیست که جدیدا مطرح شده باشد. مثلا بوعلی سینا در هزار سال پیش در آخر شفا این مسئله را مطرح کرده است که اسلام ضوابط کلی ثابتی دارد ولی مسائلی که برای بشر پیش میآید، مسائل جزئی و متغیر و مختلف، بی نهایت است، پس چگونه اسلام تکلیف این همه مسائل را روشن میکند؟ آنوقت این مطلب را توضیح داده است که چگونه ممکن است یک مکتب، اصول و ضوابطی کلی مبنی بر شناخت انسان و شناخت جامعه انسان [داشته باشد «1» و پاسخ مسائل جزئی و متغیر را بدهد.] می گوید وقتی که اصول را واضع و شارع با آن دید تیزبین خودش آنچنان وضع کند که به تعبیر قرآن «صراط مستقیم» را نشان بدهد آنوقت اجتهاد است که نقش خودش را ایفا میکند. اجتهاد این است که فقیه بدون آن که از آن اصول منحرف شود مسائل جزئیمتغیر و مختلف و متفاوت زمان را با توجه به آن اصول بررسی میکند و احیانا آنها خود به خود تغییر میکنند، یعنی وقتی که اصولْ ثابت بود فروع خود به خود تغییر میکند. پانویس: * البته چنین شناختی جز در صلاحیت وحی نیست و به همین دلیل باید قبول کنیم که انسان یا فاقدایدئولوژی است و برای همیشه باید در میان ایدئولوژیهای ناقص و کور سر در گم بماند و یا اگر ایدئولوژی دارد این ایدئولوژی باید از وحی و نبوت گرفته شده باشد. منبع: آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص: 253-262 انتهای پیام / ا
93/01/12 - 12:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
استاد حوزه و دانشگاه:12فروردین 58، سند مردمسالاری جمهوری اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه 12فروردین 58 سند مردمسالاری جمهوری اسلامی است شهرکرد- ایرنا- یک استاد حوزه و دانشگاه از 12 فروردین 58 سال و روز جمهوری اسلامی بعنوان سناد افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران در تحقق دموکراسی و مردمسالاری دینی یاد کرد به گزارش ایرنا حجت الاسلام ابوالفضل صابریبه مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران مستند «انتخاب ماندگار» روی آنتن شبکه 3 میرود
به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایرانمستند انتخاب ماندگار روی آنتن شبکه 3 میرودمستند انتخاب ماندگار به مناسبت فرارسیدن 12 فروردینماه روز جمهوری اسلامی ایران امروز ساعت 11 از شبکه 3 سیما پخش میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس صداو سیما به مناسبت فرارسیدن 12 فروردین روزتوسعه روابط و تعامل با جمهوری اسلامی ایران جزو برنامه های ماست
مدیرکل پیشه سازی آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق توسعه روابط و تعامل با جمهوری اسلامی ایران جزو برنامه های ماست ارومیه - ایرنا - مدیرکل پیشه سازی مدارس فنی آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق گفت توسعه روابط و تعامل با جمهوری اسلامی ایران جزو برنامه های اقلیم کردستان عراق استچرا برای «جمهوری اسلامی» رفراندوم برگزار شد؟
دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۲ آیا امام خمینی نمیتوانست در فردای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در 23 بهمن 1357 تاسیس جمهوری اسلامی ایران و پایان حکومت دیرپای سلطنتی را به اعتبار اعتماد ملی که به رهبری جنبش ابراز شده بود اعلام کند تا نیاز به برگزاری همهپرسی در روزهای 10 و 11 فرورتمام برکات نظام جمهوری اسلامی ایران مدیون خون شهداست
تمام برکات نظام جمهوری اسلامی ایران مدیون خون شهداست بندرعباس - ایرنا - قائم مقام نماینده ولی فقیه درامور اهل سنت هرمزگان گفت تمام برکات و خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران مدیون و مرهون خون شهداست به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد مریدی چهارشنبه در آستانه روز بزرگداشت شهدا با حضغرب به دنبال ایجاد تفرقه در کشور جمهوری اسلامی ایران است
غرب به دنبال ایجاد تفرقه در کشور جمهوری اسلامی ایران است یزد- ایرنا- امام جمعه اردکان گفت غرب به دنبال ایجاد تفرقه در کشور و دخالت در مسائل داخلی نظام جمهوری اسلامی است به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردکااین چراغ سبز برای نابودی جمهوری اسلامی و ملت ایران است؟
این چراغ سبز برای نابودی جمهوری اسلامی و ملت ایران است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به چراغ سبز دولت به اشتون برای دیدار با فتنهگران گفت این اقدام عزت ملی ایران را زیر سوال برد جواد کریمی قدوسی با اشاره به دیدار اشتون با یکی از فتنه گران سال 88 در سمساجد کهن آذربایجان شرقی نمود گردشگری دینی و معماری اسلامی ایران
مساجد کهن آذربایجان شرقی نمود گردشگری دینی و معماری اسلامی ایران تبریز - ایرنا - مساجد کهن و تاریخی آذربایجان شرقی از جمله کبود یا فیروزه اسلام جامع استاد شاگرد تبریز و علیشاه تبریز ارگ نمود گردشگری دینی و مذهبی و معماری اسلامی در ایران است مسجد در تاریخ کهن مسلمانان قبله گاهشهادت و دفاع ازایران اسلامی اختصاص به دین و مذهب ندارد
شهادت و دفاع ازایران اسلامی اختصاص به دین و مذهب ندارد ارومیه- ایرنا - فرزند شهید اسفندیار سیاح کوکیانی گفت شهادت و دفاع از ایران اسلامی اختصاص به دین و مذهب خاصی ندارد و در مواقع بروز جنگ و بحران ها همه ایرانیان اعم از مسیحی و مسلمان شیعه و سنی به یک اندازه احساس مسوولیت کردهاستاندار هرمزگان: اساس نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت به محرومان است
استاندار هرمزگان اساس نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت به محرومان است بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت اساس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه خدمت به محرومان و مستضعفان بنا شده که نهادهای حمایتی از جمله امدادگران با خدمت به این قشر سعادت خود را تضمین کرده اند به گزپایه قانون در نظام جمهوری اسلامی شرع مقدس اسلام است
پایه قانون در نظام جمهوری اسلامی شرع مقدس اسلام است بوشهر- ایرنا - فرماندار دشتستان گفت اساس و پایه قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران شرع مقدس اسلام است به گزارش ایرنا ارسلان زارع روز دوشنبه درنشست شورای فرهنگ عمومی دشتستان افزود ایرانیان در طول تاریخ همیشه مشتاقانه و بمطهری: اسلاميت منهای جمهوريت قابل تحقق نيست
مطهری اسلاميت منهای جمهوريت قابل تحقق نيست نماينده مردم تهران تاکيد کرد طبيعي است جمهوريت و اسلاميت از يکديگر قابل تفکيک نيست و هر دو مقوله بايد به طور هم زمان در کنار هم باشند و نميتوان گفت که اسلاميت منهاي جمهوريت قابل تحقق است چرا که آن مقبوليت و پذيرش عمومي همواره بايد وجوقرائت پیام تسلیت رئیسجمهوری در مراسم تشییع استاد باستانی پاریزی
فرهنگ و ادب ادیبات ایران قرائت پیام تسلیت رئیسجمهوری در مراسم تشییع استاد باستانی پاریزی پیام تسلیت رییس جمهوری به مناسبت درگذشت استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی امروز پنج شنبه 7 فروردینماه در مراسم تشییع پیکر وی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران قرائت شد به گزارش خبرنگار مهربررسي نقش نظام مقدس جمهوري اسلامي در اقتصاد كشوربا برنامه ترنم بهار
ويژه روز جمهوري اسلامي راديو اقتصاد بررسي نقش نظام مقدس جمهوري اسلامي در اقتصاد كشوربا برنامه ترنم بهار برنامه ترنم بهار به مناسبت 12 فروردين روز جمهوري اسلامی به طور ويژه از راديو اقتصاد پخش مي شود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عموميعلاقه مندي اقليم کردستان عراق به ارتقاي همکاريهاي فرهنگي و فني و حرفه اي با جمهوري اسلامي ايران
۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ۱۰ ۲۵ق ظ علاقه مندي اقليم کردستان عراق به ارتقاي همکاريهاي فرهنگي و فني و حرفه اي با جمهوري اسلامي ايران مدير کل مدارس فني وزارت آموزش و پرورش اقليم کردستان عراق در سفر به آذربايجان غربي اظهار داشت ما خواهان تعامل گسترده و همه جانبه در حوزه هاي مختلف فرهنگي آمونمايش خانواده تراز اسلامي- ايراني در مجموعه كيميا
نمايش خانواده تراز اسلامي- ايراني در مجموعه كيميا كيميا سريالي با موضوع دفاعمقدس و رويكردي خانوادهمحور است كه مراحل توليد و ضبط آن پنج ماه پيش آغاز شد و پيشبيني ميشود آذر 93 از شبكه دوم سيما به روي آنتن برود كيميا سريالي با موضوع دفاعمقدس و رويكردي خانوادهمحور است كه مراحلرییس کمیسیون اجتماعی مجلس: جمهوری اسلامی بزرگترین تحول در تاریخ ایران بود
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس جمهوری اسلامی بزرگترین تحول در تاریخ ایران بود شیروان بجنورد - ایرنا - رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت تاسیس نظام جمهوری اسلامی بزرگ ترین تحول در تاریخ ایران بود که مردم باید قدردان آن باشند عبدالرضا عزیزی روز دوشنبه در آستانه 12 فرورد-