تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816376596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همراه با ماه های سرزمین پارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سالروز تصویب قانون تبدیل برج ها به ماه در تقویم کشور همراه با ماه های سرزمین پارس تهران- ایرنا- 89 سال پیش در چنین روزی، مجلس شورای ملی طرح تغییر نام صور فلکی را در تقویم تصویب کرد و بدین شکل تقویم هجری خورشیدی، تقویم رسمی کشور شد. بر این مبنا ماه ها جایگزین برج ها شدند و نام آنها که بر پایه اسم های حیوان ها، طبیعت و هم نام با 12 صورت فلکی قدیمی منطقه بروج بود، تغییر یافت.


تقویم هجری خورشیدی مانند تقویم هجری خورشیدی برجی است و آنها تنها در اسم ها و طول هر ماه تفاوت دارند. این تقویم به این دلیل از بهترین و دقیق ترین تقویم های جهان محسوب می شود که در آن مدت سال خورشیدی، نوروز و کبیسه های تقویم هجری خورشیدی به طور دقیق بر مبنای محاسبه های نجومی تعیین شده است.
همچنین تنها تقویم مرسوم در جهان به شمار می رود که علاوه بر کبیسه های چهارساله، کبیسه پنج ساله نیز دارد که سبب هماهنگی همیشگی و دقیق تر این تقویم با فصل های طبیعی می شود.
عبدالغفارخان نجم الدوله برای نخستین بار تقویم هجری خورشیدی را بر پایه تقویم جلالی استخراج کرد، نجم الدوله پس از استخراج تقویم هجری خورشیدی در حاشیه تقویم 807 جلالی که 1202 و 1203هجری قمری بود؛ عبارت 1264 خورشیدی را نوشت.
تقویم هجری خورشیدی برجی، بر مبنای تاریخ هجرت حضرت محمد(ص) از مکه به مدینه پایه گذاری شده بود و بر اساس این تقویم لحظه تحویل سال همزمان با عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است، یعنی زمانی که خورشید از نیم کره جنوبی وارد نیم کره شمالی می شود، آغاز برج حمل تعیین شده که همزمان با شروع بهار و نوروز است.
بر اساس محاسبه های نجومی سال خورشیدی با سه ماه و 24روز دیرکرد از روز نخست فروردین آغاز می شود. این تقویم از 365 روز و 12 ماه تشکیل شده که در چهار فصل و هر فصل در سه ماه و هر ماه چهار هفته و هر هفته، هفت روز تعریف شده و بلندترین روز سال در اول تیر و بلندترین شب سال از غروب 30 آذر تا طلوع آفتاب در اول دی است. تعداد روزها در تقویم هجری خورشیدی با مدت حرکت ظاهری غیر یکنواخت مرکز خورشید روی دایره بروج هماهنگی کامل دارد.
تقویم هجری خورشیدی برجی تا 1328 هجری قمری برابر با 1288 هجری خورشیدی به صورت رسمی مورد استفاد قرار نمی گرفت تا آن که بر اساس ماده سه قانون محاسبات عمومی مجلس شورای ملی، مصوب 21 صفر 1329 برابر با 2 حوت 1289، تقویم هجری خورشیدی برجی، سنجش رسمی زمان در محاسبه های دولتی شد.
سرانجام مجلس پنجم شورای ملی در روزهای پایانی 1303 هجری خورشیدی برجی، طرح تبدیل نام برج های عربی مورد استفاده در تقویم برجی به نام های فارسی را در دستور کار خویش قرار داد و پس از بررسی های فراوان در 11 فروردین 1304، قانون تبدیل برج ها به ماه های فارسی از نوروز 1304 خورشیدی به تصویب رسید، بدین شکل تقویم هجری خورشیدی؛ تقویم رسمی کشور شد.
بر اساس این قانون، تمامی اداره های دولتی و موسسه های اقتصادی باید از تقویم خورشیدی به جای تقویم قمری استفاده کنند.
با تصویب این قانون، ماه ها جایگزین برج ها شدند و اسم های ماه ها به فروردین(حمل)، اردیبهشت (ثور)، خرداد (جوزا)، تیر (سرطان)، مرداد( اسد)، شهریور( سنبله)، مهر( میزان)، آبان (عقرب)، آذر (قوس)، دی (جدی)، بهمن (دلو)، اسفند (حوت) تغییر یافت.
فروردین به معنی نیروی پیش برنده، اردیبهشت یعنی راستی و پاکی، خرداد به معنای کمال و رسایی، تیر به معنی باران، مرداد یعنی جاودانگی و بی مرگی، شهریور به معنای کشور برگزیده، مهر به معنی عهد و پیمان، آبان یعنی آب ها، آذر به معنای آتش، دی آفریدگار، دادار، بهمن اندیشه نیک و اسفند به معنی فروتنی و بردباری است.
بدین شکل ماه های پارسی متولد و برج ها تبدیل به ماه شدند تا نیروی پیش برنده فروردین آغازگر سالی نیک و سرشار از خوبی شود و سال با فروتنی و بردباری اسفند به پایان رسد، این طرح تغییر صور فلکی بود که سال ها پیش به تصویب رسید و در تقویم رسمی کشور به اجرا درآمد.
عکس پیوست شده به گزارش سند تصویب این قانون است.
با الهام از: مبانی تقویم هجری شمسی، مرکز تقویم دانشگاه تهران
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**2002**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن