تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814730758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجد جامع بروجرد ، نمادی از فرهنگ و تمدن این شهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مسجد جامع بروجرد ، نمادی از فرهنگ و تمدن این شهر بروجرد -ایرنا-مسجد جامع بروجرد یکی از شاخصترین بناهای تاریخی لرستان است که قدمتی چند صد ساله داشته و یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است.


به گزارش ایرنا این مسجد در قرن دوم تا سوم هجری در دل یکی از محله های تاریخی شهر به نام دو دانگه ساخته شده است.
بر اساس تخمین مورخان، طاق میانی این مسجد آتشکده ای باستانی بوده که پس از ورود اسلام و گسترش آن به ایران به مسجد تبدیل شده است.
گنبد مسجد که در قسمت میانی ساختمان بنا شده تا سطح زمین ارتفاعی برابر ‎20متر داشته و دو گلدسته آن که در سال ‎1209هجری قمری ساخته شده در دو طرف گنبد قرار دارد.
بر بالای محراب و دیوارها کلمات مقدس و آیات قرآنی با آجر و خط کوفی نوشته و بر بالای درب غربی مسجد نیز سنگ نوشته ای وجود دارد که تاریخ ورود شاه عباس صفوی در سال ‎ 1022هجری قمری به بروجرد را نشان می دهد.
معماری مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای تاریخی معماری ایران است که ویژگی های معماری اسلامی و باستانی ایران (ساسانیان) را در خود جای داده است.
یکی از دیدنی های این مسجد منبر چوبی ‎ 9پله آن است که بسیار هنرمندانه ساخته شده و حکاکی روی آن، تاریخ هزار و ‎ 608هجری قمری را نشان می دهد.
این بنا در گذشته به صورت یک مجموعه شامل مسجد، حمام، آب انبار ، غریب خانه (آبریزگاه کنونی)، میدان و سایر متعلقات بوده که امروزه بخشی از این آثار از بین رفته اند.
بنای موجود مسجد از نظر فرم از نوع مساجد تک ایوانی است که دارای دو درب ورودی در جهات شرق و غرب بوده و شامل یک حیاط مرکزی مستطیل، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان های اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی می باشد.
براساس پژوهشهای صورت گرفته قدیمی ترین بخش این مسجد،فضای زیر گنبد خانه است که مربوط به اواسط قرن چهارم هجری است و شواهد آن در عمق ‎180 سانتیمتری از کف فعلی مسجد به صورت سالم یافت شده است.
مسجد جامع بروجرد که با شماره ‎ 228در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده به عنوان یکی از شاخصترین بناهای تاریخی بروجرد در ایام سال مورد توجه مسافران و گردشگران بوده که بازدید مسافران نوروزی از این بنای تاریخی و مذهبی خالی از لطف نیست.
بر اساس آمار موجود ‎165بنای تاریخی شهرستان بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
7189
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن