تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821002203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کباب و چای؛ الگوی غذایی مشترک مسافرت های نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کباب و چای؛ الگوی غذایی مشترک مسافرت های نوروزی شهرکرد- ایرنا- مسافران نوروزی در طول این روزها،هر جا که اقامت می کنند ،دو الگوی غذایی بین بیشتر آنها مشترک می باشد.


گردشگران نوروزی در دل طبیعت ،نخستین کاری که می کنند، گسترش بساط کباب و چای است و این دو در سفره گردشگری بخش عمده ای از مسافران قرار گرفته است.
کباب بختیاری ،کباب میکس ،کباب کوبیده و برگ بیشترین مصرف را در بین غذاهای نوروزی دارد.
در این بین کباب بختیاری از نظر کالری دارای درصد بالایی از پروئتین است و پخت زغالی آن بسیاری از گردشگران را راغب به خوردن این غذای ایرانی می کند به گونه ای که هم اکنون کباب جوجه بختیاری نیز در بین برخی از علاقه مندان به غذاهای ایرانی رایج شده است.
برای تهیه این کباب ایرانی، راسته گوسفندی یا فیله گوساله، سینه مرغ، کره، پیاز ، زعفران، آبلیمو، نمک و فلفل و ماست را آماده می کنند و پس از قطعه قطعه کردن گوشت آن را درون ماست می خوابانند و پس از ترد شدن گوشت، برروی سرخی آتش طبخ می کنند.
کباب را روی حرارت ملایم پخته و سپس به آن کره می مالند و پس از قرمز شدن زغال های آن را باد می زنند.
اما مصرف زیاد کباب گوشت به ویژه در سفر و همراه با یک دیس برنج کامل ،آن هم چند روز پشت سر هم ،نه تنها مزیتی ندارد بلکه باعث بروز برخی از بیماری ها برای افراد می شود.
مصرف بالای گوشت در سفرهای نوروزی می تواند به سلامتی افراد در دراز مدت ضربه بزند، چرا که یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ است.
یک متخصص تغذیه با یاداوری این مطلب ، می گوید:گوشت قرمز دارای هموگلوبین فراوان است و ترکیب آهن و هموگلوبین به سلول های پوششی روده بزرگ آسیب می رساند و باعث رشد غیر طبیعی و سرطانی شدن آنها می شود.
ˈنسترن آزاد ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود:گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماری های قلبی به شمار می رود و بهتر است مسافران پس از کباب گوشت قرمز به جای رانندگی به قدم زدن در دل طبیعت به مدت یک ساعت بپردازند.
اما یکی دیگر از خوردنی های دیگر ، این روزهای مسافران و گردشگران نوروزی ، چای گرم گرم است که این نوشیدنی آنقدر پر مصرف شده است که حتی رانندگان نیز حین مسافرات اقدام به خوردن آن می کنند.
خوردن زیاد چای نیز معایبی دارد که برخی از متخصصان تغذیه ، افراد را از مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی گرم منع کرده اند.
متخصص علوم تغذیه ادامه می دهد:خوردن چای در سفرهای نوروزی از دو لیوان کوچک (استکان) و در دو نوبت بیشتر نشود.
ˈنسترن آزاده ˈدر گفت و گو با ایرنا افزود:در طول سفرهای نوروزی خوردن چای باید کمرنگ باشد، تا موجب کم خونی افراد نشود.
وی گفت: نوشیدن ˈچای ˈ موجب بروز و شیوع کم خونی در افراد می شود، چرا که نوشیدن چای موجب جذب آهن بدن می شود و همین امر در بروز کاهش خون در بین افراد نقش خواهد داشت.
وی توصیه کرد: افراد چنانچه تمایل به نوشیدن ˈ چای ˈ دارند ، آن را کم رنگ میل کنند.
وی افزود: ریزش مو نیز با کم خونی ارتباط مستقیم دارد و کم اشتهایی ، عصبانیت ، کاهش حواس و قوای جسمانی، بی حوصلگی و خستگی زودرس از دیگر علایم کم خونی در بین افراد است.
اما الگوی غذایی سفرهای نوروزی بسیار مهم است چرا که رعایت آن باعث جلوگیری از بیماری ها می شود.
این متخصص تغذیه، با اشاره به افرایش سفرها در تعطیلات نوروزی گفت:مسافران نوروزی در طول سفر خود بیشتر از غذاهای گرم شده استفاده کنند.
آزاد افزود:شایع ترین بیماری در سفرهای نوروزی شیوع ˈ اسهال ˈ و ˈاستفراغ ˈ است، که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی مسافران به آن دچار می شوند.
به گزارش ایرنا،در طول سفرهای نوروزی خوردن غذا در دل طبیعت بیش از سایر برنامه های نوروزی اتفاق می افتد.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن