تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821171343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنیاد فرهنگی باستانی پاریزی ایجاد می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اختصاصی ایرنا/رییس دانشگاه آزاد اسلامی : بنیاد فرهنگی باستانی پاریزی ایجاد می شود تهران- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد بنیاد فرهنگی استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی در آینده نزدیک در استان کرمان خبر داد.


حمید میرزاده روز شنیه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه ادبیات ایرنا به آثار فراوان استاد پاریزی در حوزه های مختلف اشاره کرد وافزود: با تاسیس این بنیاد مجموعه آثار استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی که بیش از 70 جلد خطی و غیر خطی مربوط به تاریخ سیرجان و استان کرمان است جمع آوری و در اختیار محققان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: قرار بود این کار در زمان حیات استاد انجام شود ولی برغم تلاشهای بعمل آمده چنین توفیقی حاصل نشد از این رو با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده با استاندار کرمان ، فرماندار و نماینده مردم سیرجان مقرر شد این بنیاد در آینده نزدیک ایجاد شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته استاد باستانی پاریزی در رشته و حوزه تاریخ اشاره کرد و گفت: همه دانش پزوهان رشته تاریخ به نوعی مدیون او هستند.
میرزاده همچنین به مجموعه کتب و آثار استاد پاریزی درباره تاریخ استان کرمان و سیرجان اشاره کرد و افزود: استاد پاریزی مایه فخرکرمان، کرمانیان و ایرانیان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایرنا گفت: پدرم با استاد 70 سال پیش همکلاس بود در این رابطه استاد پاریزی در 27 بهمن ماه گذشته مقاله ای درباره پدرم نوشت؛ خیلی خوشحالم آخرین یادداشت استاد پاریزی درباره پدرم بود که نشان می دهد که او با دل پاک و روحیه بالا حتی هم شاگردی خود که مربوط به 70 سال پیش است فراموش نکرده است.
میرزاده تاکید کرد که اینها همه برای ما درس است؛ درس اخلاق، بزرگواری و بزرگمنشی است.

** دانشجویان و دانش پژوهان روش و منش استاد پاریزی را الگوی ادامه راه خودکنند
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استاد باستانی پاریزی از ابتدای جوانی خود تا آخرین لحظات عمرش درپی دانشجویی، دانش افروزی، دانش افزایی و دانش اندوزی بود و هیچ فرصتی را از دست نمی نداد.
وی به دانشجویان توصیه کرد همواره با جدیت ادامه دهنده راه استاد پاریزی باشند.
محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی ماه 1304 خورشیدی در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می برد.
پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال 1320 تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1325 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال 1326 در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.
وی 1330 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و تا سال 1337 خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.
باستانی پاریزی دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان نامه ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.
وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال 1338 با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال 1387 استاد تمام وقت آن دانشگاه بوده و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشته است.
وی یک پسر به نام حمید و یک دختر به نام حمیده دارد. تابستان ها را نزد دخترش در تورنتو و زمستان ها را نزد پسرش در تهران سپری می کرد.
باستانی پاریزی صبح روز سه شنبه پنجم فروردین 1393 پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بست.
تاریخ کرمان، پیامبر دزدان، از پاریز تا پاریس و تاریخ ایران و جهان از جمله آثار وی به شمار می رود.
پیکر استاد محمد ابراهیم باستانی باریزی روز پنجشنبه پس از انجام آیین تشییع با حضور اهالی فرهنگ و ادب ایران اسلامی و اقشار مختلف مردم در قطعه 250 بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
به مناسبت سومین روز درگذشت مرحوم استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی مجلس ختمی از ساعت 16 تا 17 و 30 امروز (شنبه ) در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.
فراهنگ(4)**1355**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن