تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815383812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه مردم شناسی بومیان کیش افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خانه مردم شناسی بومیان کیش افتتاح شد کیش - ایرنا - خانه مردم شناسی بومیان کیش در یک بنا با قدمت 200 سال در قدیمی ترین محله جزیره (سفین قدیم) جمعه با حضور معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد و جمعی از اهالی بومی افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، این خانه در زمینی به مساحت یک هزار و 200 مترمربع حدود 200 سال پیش بنا شده و دارای 15 اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی است.
حیاط مجلس دارای دو ایوان و دو اتاق بزرگ برای پذیرایی از مهمانان است و زنان در گذشته در این حیاط رفت و آمد نداشتند ولی حیاط خانوادگی یا همان (زنانه) متعلق به زنان و دختران خانه بوده و مردان غریبه اجازه نداشتند وارد این محوطه شوند.
این منزل در واقع یکی از قدیمی ترین خانه های محله سفین قدیم است که به سبک معماری کاملا بومی ساخته شده و صاحب خانه (مرحوم حاج عبداله شاهین) معروف ترین شخصیت 80 سال گذشته و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی آن زمان بوده که به حرفه نجاری و گلافی (لنج سازی) مهارت داشته و این خانه را از سه نسل قبل خود به ارث برده است.

**منزلت خانه
خانه مردم شناسی برای بومیان نسل گذشته کیش بویژه اهالی سفین قدیم منزلت و جایگاه ویژه ای دارد زیرا اغلب آنها مکتب خانه و فراگیری قرآن را در آن گذرانده و در واقع این خانه حکم مدرسه محله سفین را در گذشته داشته است.
قرار است در این خانه بصورت زنده شیوه معیشت و کار بومیان کیش در دوران قدیم به گردشگران معرفی شود ضمن اینکه تعداد زیادی از وسایل زندگی و ابزار مورد استفاده در کار صیادی بومیان قدیم نیز در آن به معرض نمایش در آمده است.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در این خصوص گفت: هدف از برپایی این خانه مردم شناسی فراهم کردن فضایی با اصالت و سنتی برای معرفی بومیان و فعالیت های آنها در وران گذشته به مسافران و مهمانان است.
ˈمحمد محب خداییˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این خانه قرار است هنرمندان زن بومی نقش های زیبایی با حنا بر روی دست گردشگران ترسیم کنند و با غذا، نان و شیرینی های محلی نیز از آنها پذیرایی کنند.
وی تاکید کرد: قصد داریم از همه ظرفیت های کیش برای توسعه گردشگری استفاده کنیم تا مسافران و مهمانان در زمان اقامت در این جزیره از همه ظرفیت ها و جاذبه های کیش بهره مند شوند.
محب خدایی اظهار کرد: اشتیاق و شور و نشاط بومیان کیش برای احیای این خانه زمینه ای شد تا از این طریق علاوه بر معرفی گذشته کیش به گردشگران، نوعی درآمد زایی نیز برای بومیان ایجاد شود.
در خانه مردم شناسی بومیان کیش، تعداد زیادی از ابزار و وسایل قدیمی پخت و پز، صید مروارید، ماهیگیری، مکان نگهداری خرما و تهیه شیره خرما بصورت سنتی، دو حلقه چاه آب برای تامین آب شرب ساکنان در معرض دید عموم قرار گرفته است.
خانه مردم شناسی بومیان جزیره کیش واقع در محله سفین قدیم از امروز هشتم فروردین آماده میزبانی از مهمانان، مسافران و گردشگران نوروزی است.
9102/668
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن