تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804017029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغوش باز طبیعت آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از مسافران نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آغوش باز طبیعت آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از مسافران نوروزی ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی در منتهی الیه شمالغرب کشور اسلامی ایران با داشتن طبیعت کم نظیر و بکر، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و هر مشتاق جلوه های طبیعی با پی بردن به زیبایی های خاص این استان، مشتاق دیدار از طبیعت این خطه از کشور است.


کوههای متعدد سربه فلک کشیده، دره های زیبا و سرسبز، جنگلهای انبوه و پر از درختان، رودخانه های پرآب و حیات بخش، غارهای متعدد اسرارآمیز و چشم نواز، مناظر طبیعی کوهپایه ای، دشتهای وسیع و مهمتر از همه دریاچه ارومیه، ظرفیت ها و قابلیت های طبیعی آذربایجان غربی هستند که نباید از کنار آنان به سادگی گذشت.
آغاز سال و نوروز با توجه به فرصت تعطیلی بسیار خوب پیش آمده برای ایرانیان، بهترین زمان برای گشت و گذار و بهره مندی از طبیعت و آثار خدادادی در کشور است که در این میان، بسیاری از گردشگران و مسافران، آذربایجان غربی و مناظر زیبای طبیعی آن را برای بازدید انتخاب می کنند.
** پارک ملی دریاچه ارومیه
یکی از مهمترین زمینه های بازدید از مناظر طبیعی آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه است که با وجود مشکلات پیش آمده و خشک شدن بیش از ۸۵ درصد از وسعت آبی اش همچنان از مظاهر زیبای طبیعت این استان است.
این دریاچه که هرساله میزبان تعداد بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود و در کنار مناظر زیبا و بکر آن به ویژه در زمان طلوع و غروب آفتاب، آب و لجن های این دریاچه نیز برای سلامتی فواید بسیاری دارند به طوری که از لجن آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده شده است.
پارک ملی دریاچه ارومیه، 102 جزیره دارد که در حال حاضر به دلیل خشک شدن آن، بسیاری از این جزایر به همدیگر وصل شده اند.
کبودان، اسپیر و جزیره اسلامی از جمله جزایر این دریاچه به شمار می روند که در برخی از آنها نیز حیات وحش بسیار جالبی به چشم می خورد.
مناظر زیبا و ارزش های حیاتی این منطقه از نظر ملی و جهانی اهمیت بسیاری دارد. سازمان جهانی یونسکو این منطقه را از جمله 59 منطقه بین المللی ذخایر طبیعی کره زمین معرفی کرده است.
** غار سهولان مهاباد
این غار یکی از مهم ترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی به شمار می رود.
غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است که در شمال شرقی مهاباد در جنوب استان قرار دارد.
مطالعات غارشناسان نشان می دهد پیدایی این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره ˈکرتاسهˈ حدود 70 میلیون سال قبل برمی گردد.
سهولان به زبان کردی به معنی ˈیخبندانˈ است ولی مردم محلی علاوه بر این نام، غار سهولان را ˈکونه کوترˈ به معنای لانه کبوتر نیز می نامند.
مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی نقاط به 32 متر می رسد.
غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد و جلوه بسیار زیبایی بر منطقه بخشیده است.
این غار یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می شود و روزانه پذیرای حدود یک هزار گردشگر و مسافری است که از اقصی نقاط کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می کنند. نخستین دریاچه پیشِ رویِ گردشگران حدود 200 متر وسعت دارد که دارای آبی زلال و صاف است. دالان بالای سر این دریاچه افزون بر 50 متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می شود که به دریاچه ها و دالان های بعدی باز می شوند.
علاوه بر این غار، آذربایجان غربی دارای غارهای متعدد دیگری نیز هست که در سطح استان پراکنده شده اند که از جمله آنها می توان به غار ˈقارنی یاریخˈ در کنار کوهی به همین نام در سلماس و غارهای متعدد در بوکان به نام های ˈقلعه چیˈ، ˈ کول آبادˈ و ˈ مکری قرانˈ اشاره کرد.
** دخمه فرهاد
دخمه فرهاد در شهرستان ماکو و در روستایی به نام سنگر واقع شده است.
این دخمه، دو اتاق تو در تو است که در دل کوه و درون صخره ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله ای سنگی به کوه متصل می شود و به زبان محلی به آن ˈفرهاد دامیˈ می گویند.
درب ورودی این دخمه حدود یک و نیم متر در دو متر و یکی از اتاق ها 12 مترمربع و یکی دیگر حدود چهار مترمربع مساحت دارند که با دری یک و نیم متری به هم متصل می شوند. بر روی دیواره ها نیز طاقچه هایی تراشیده شده است.
دیواره های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب انگیزی صاف و صیقلی است، به نحوی که تراشیدن چنین دیوارهای صافی در دل صخره های سخت کوه حتی در زمان حال هم مشکل به نظر می رسد.
مردم محلی این دخمه را به ˈفرهادˈ اسطوره تاریخی دوره ساسانی نسبت می دهند که اثر معروف فرهاد تراش بیستون و بعضی آثار سنگ تراشیده در مناطق دیگر نیز به او منسوب است.
در این زمینه گفته شد که فرهاد مدتی در منطقه ماکو و در این خانه زندگی می کرده و سپس به منطقه بیستون کرمانشاه رفته است.
** کوه اورین خوی
این کوه که در نزدیکی شهر خوی قرار دارد با ارتفاع سه هزار و 670 متری، بزرگترین کوه شهرستان خوی و بیست و یکمین کوه بلند ایران نام گرفته است.
از وجود برخی چشمه های آب گرم در دامنه این کوه و سنگهای گدازه بیرونی اطراف، کاملا واضح است که این کوه آتشفشانی خاموش است که هنوز درون گدازه هایی در آن در حال فعالیت جزیی هستند.
کوه اورین خوی از زیبایی و وقار خاصی برخوردار است و دورنمایی بسیار زیبا داشته و از کیلومتر ها دور، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
این کوه آخرین کوه مرتفع مرز ایران با کشور ترکیه است که 15 کیلومتر با مرز فاصله داشته و از شهر بندری بند ماهی در شرق دریاچه وان آناتولی، نیز به همین زیبایی قابل دیدن است.
کوه اورین از دو قله اورین کوچک به ارتفاع سه هزار و 417 متر و اورین بزرگ به ارتفاع سه هزار و 650 متر تشکیل شده است. اورین کوچک به حالت تپه ماهور است ولی اورین بزرگ حالت قله ای و نماد زیبا تری دارد.
فاصله بین اورین کوچک و بزرگ دو کیلومتر است.
علاوه بر این کوه، در شمال آذربایجان غربی می توان کوه آرارات را نیز نام برد و هرچند که این کوه در داخل ایران قرار ندارد ولی چشم انداز زیبای آن، در مسیر منتهی به ماکو بسیار زیباست و نمی توان از این چشم انداز به سادگی گذشت.
در کنار این کوهها، شهرستانهای ماکو و خوی، کوهای دیگری نیز دارند که ˈساری چیچکˈ و ˈساری چمنˈ در ماکو، ˈ سلطان سوراˈ و ˈچله خانهˈ در خوی از آن جمله هستند.
یکی دیگر از کوههای بسیار زیبای شمال آذربایجان غربی کوه ˈهراویلˈ سلماس است که با ارتفاع سه هزار و 409 متری، در کنار شهر سلماس واقع شده است.
این کوه که به بام شهرستان سلماس شهره است در مرز ایران و ترکیه در این منطقه قرار دارد.
هراویل به معنای سرزمین جوانمردان است و نشان از جوانمردی مردم این دیار دارد.
** دریاچه مارمیشو
این دریاچه طبیعی با وسعت پنج هکتار در 45 کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، در میان کوهستان های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد.
آب دریاچه مارمیشو از چشمه های طبیعی و نزولات جوی تأمین می شود و محل زیست انواع آبزیان از جمله ماهی قزل آلا است. همچنین این دریاچه محل بسیار مناسبی برای صید ماهی و گذران اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت به شمار می رود.
آب های جاری از ناحیه شمال غربی ایران در مرز بین دو کشور ایران و ترکیه، سرچشمه اصلی این دریاچه است.
پیدایش دریاچه را به ناآرامی های درون زمین نسبت می دهند، به نحوی که براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب مسدود و ضمن تشکیل دریاچه ای، اکنون به وضعیت فعلی درآمده است.
طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته اند. در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و وفور درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه ها جلوه ای از سرسبزی را به طبیعت منطقه بخشیده اند تا در میان انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند.
از گونه های گیاهی آن باید از خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر نام برد.
این دریاچه، یکی از بهترین مکانها برای ایجاد آرامش در انسان است.
** چشمه های جوشان آذربایجان غربی
آذربایجان غربی از لحاظ چشمه و آب های معدنی، بسیار غنی است و می توان دهها چشمه بزرگ و کوچک را در این استان پیدا کرد.
چشمه های ˈقینر جهˈ و ˈزنبیلˈ در ارومیه، ˈچشمه زندان سلیمانˈ در تکاب، ˈرازیˈ، ˈدسته درهˈ ، ˈخانˈ و ˈکلوانسˈ در خوی، ˈقارنجهˈ در چایپاره، ˈصدقیانˈ و ˈمیناسˈ و ˈایسی سوˈ در سلماس، ˈشاه آبادˈ شوط و ˈگرادوˈ در مهاباد تنها بخشی از چشمه های موجود در آذربایجان غربی هستند که علاوه بر منظره چشم نواز، آب آنها نیز خواص درمانی بسیاری برای انسان دارد.
درمان بیماری های مجاری تنفسی، روماتیسم ها و بیماری های پوستی، کمک به هضم غذا، ازدیاد تعداد گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین خون، درمان کم خونی، دفع فضولات و ازدیاد ترشحات معده و تسکین درد از جمله اثرات استفاده از آب این چشمه ها هستند.
** آبشار سوله دوکل
آبشار سوله دوکل از مرتفع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود که در منطقه دالامپر ارومیه واقع شده است.
این آبشار با دره ای سرسبز در کنار جنگلهای پراکنده آمیخته شده و منظره ای بی بدیل را برای تماشا ایجاد کرده است که نباید از آن چشم پوشی کرد.
از آنجایی که همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی ازآن بازدید می کنند، این منطقه به عنوان منطقه تفریحی و گردشگری در استان شناخته شده است.
خود منطقه سر سبز و زیبای دلامپر در ارومیه نیز از جلوه های بکر طبیعت آذربایجان غربی محسوب می شود که هر بیننده ای را مسحور عظمت خداوندی می کند.
** چمن متحرک
این منظره طبیعی و کم نظیر جهانی، در نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان تکاب در آذربایجان غربی واقع شده که مشاهده آن، تحسین بسیاری از گردشگران را بر انگیخته است.
چمن متحرک یا به اصطلاح محلی ˈچملی گولˈ شامل یک منطقه باتلاقی است که چمن متحرکی در درون آن وجود دارد.
این چمن به صورت جزیره ای متحرک 80 مترمربعی با وزش باد و جریان هوا یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می کند که این امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.
** جنگلهای سردشت
جنگل های آذربایجان غربی به طور عمده روی کوه های نوار مرزی ایران و عراق قرار دارد و مهم ترین آن ها جنگل سردشت هستند.
جنگل های سردشت در نقاط سهل الوصول و اطراف جاده ها اغلب قطع شده و گاهی به صورت بوته زار درآمده اند ولی در نقاط دوردست به صورت جنگل های نسبتا انبوه جلب نظر می کند. این جنگل ها از تیپ بلوط می باشد و حدود سه چهارم درخت های آن را بلوط و بقیه را درختان دیگر از قبیل گونه های مختلف دیگر تشکیل می دهند.
ولیک، گردو، کرکو، زبان گنجشک، سیاه آل، گلابی وحشی، توت سفید، گوجه، سماق، پسته و مقداری درختچه مانند شن، سیاهتلو از جمله دیگر درختان این جنگلها می باشند.
از گیاهانی که پوشش نباتی زمین جنگل را تشکیل می دهند، می توان به گون، تمشک، کاسنی، ختمی، کنگر وحشی، کاهو وحشی، شیرین بیان، بارهنگ، پیاز کوهی، گل ماهور، پنیرک، مقداری کمی ریواس، فرفیون، گزنه، گل گاوزبان، درمنه، بومادران، یونجه، خلر، یولاف و جو وحشی نام برد.
** علاوه بر این مناظر طبیعی که در بسیاری از موارد در نوع خود منحصر به فرد هستند، آذربایجان غربی جاذبه های طبیعی دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به آبشار دلاوان، خرپاپ و هنگ آباد در پیرانشهر، آبشار شلماش در سردشت، دره بسیار زیبای شهدا در ارومیه اشاره کرد.
آذربایجان غربی استانی است که در آن طبیعت و تاریخ دست به دست هم داده اند تا گردشگران و مسافرانی که این قسمت از خاک ایران اسلامی را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کرده اند با خاطراتی خوش و برنامه ریزی برای بازگشت دوباره آن را ترک کنند.
گزارش از: صابر چهرقانی
8136/۵۸۱
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن