تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816215290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامش بهاری در امامزاده های تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آرامش بهاری در امامزاده های تهران تهران-ایرنا-تهران با همه ی شلوغی هایش، پر از مکان های معنوی و جاذبه های مذهبی برای کسانی است که به دنبال فضایی فارغ از هیاهوی روزمره هستند. امامزاده های پایتخت یکی از زیباترین و البته معنوی ترین مکان های گردشگری در روزهای تعطیل نوروز است.


پا به درون هر کدام از امامزاده ها که می گذاریم فکر می کنیم در آن لحظه خدا فقط به ما تعلق دارد و نه هیچ کس دیگر. غافل از عظمت او، گمان می بریم فقط به ما گوش می کند تا حاجت ها و دعاهای خود را به زبان بیاوریم و او اجابت کند.
تهران در کنار شلوغی ها و آلودگی هایش، آرامگاه و بارگاه هایی از نوادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در خود جای داده است؛ مکان هایی که در روزهای نخست بهار، معنویت و زیبایی طبیعی شان صد چندان می شود؛ مکان هایی برای اجابت دعاها و عهد بستن با خود و خدای خود و یاری طلبیدن از او برای زدودن زشتی ها در آغاز سال جدید.
بسیاری از امامزاده های تهران علاوه بر جاذبه ی معنوی خود، دارای جاذبه های طبیعی نیز هستند که فصل بهار و هوای مطبوع شهر در روزهای نوروز، بر این زیبایی می افزاید.
تهران بیش از 30 امامزاده دارد که هر کدام با فراهم آوردن امکانات تفریحی، رفاهی، علمی و آموزشی برای زایران، در دسته ی جاذبه های گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی قرار دارند. در ادامه ی گزارش، برخی از معروفترین امامزاده های شهر تهران معرفی می شود.

*** امامزاده صالح ابن موسی (ع)
«انتهای خیابان ولیعصر» تنها نقطه ی پایانی یک خیابان نیست و بلکه مکانی برای آرامش روحی و معنوی است. آرامگاه حضرت صالح (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم شیعیان علی ابن موسی الرضا (ع) در انتهای خیابان ولیعصر که به میدان تجریش منتهی می شود، قرار گرفته است. از معماری ساختمان برمی آید که از بناهای قرن هفتم و هشتم هجری است .
بر اساس روایت های مطرح شده در زمان حکومت بنی عباس، «مامون» خلیفه ی عباسی به قصد فریب مردم و موجه نشان دادن دستگاه عباسی، امام رضا (ع) را به توس دعوت کرد. به دنبال این دعوت برخی از خاندان ایشان نیز به همراه کاروان هایی وارد ایران شدند اما به دستور مامون، خاندان و منسوبان امام رضا (ع) به محض ورود به ایران کشته شدند. کاروان حضرت صالح (ع) یکی از این کاروان ها بود.
محله ی تجریش به عنوان یکی از قدیمی ترین محله های تهران و مرکز شهرستان شمیرانات در استان تهران، با جای دادن بارگاه امامزاده صالح، مراکز تفریحی و زیارتی خود را کامل کرده است. از همین جهت تجریش برای تهرانی هایی که تهران گردی را در روزهای تعطیل نوروز به ماندن در خانه ترجیح می دهند، مکان مناسبی محسوب می شود. مراکز خرید، زیارتگاه، رستوران هایی برای انواع سلایق غذایی، کوهنوردی و طبیعت گردی و در آخر بازار سنتی تجریش مجموعه ی کاملی از جاذبه های گردشگری را برای علاقه مندان تهران گردی فراهم کرده است.
وجود محله و کوه دربند یکی از جاذبه های طبیعی محله ی تجریش است که در روزهای تعطیل نوروز به دلیل کاهش آلودگی هوا و هوای مطبوع بهاری، محل مناسبی برای علاقه مندان به ورزش کوهنوردی است. همچنین رستوران های سنتی با تخت هایی زیر درختان پرشکوفه و نیز آلوچه ها و لواشک های قرمز رنگ کوه دربند فضای مناسبی برای استراحت گردشگران مسن و کودکان فراهم آورده است.
«سورتمه ی تهران» هم در خیابان دربند قرار دارد و پیشنهاد ویژه یی برای افرادی که جویای هیجان هستند، است.
فراموش نکنید که در کنار زیارت امامزاده صالح (ع)، زمانی را نیز به دیدار از بازار سنتی تجریش و ترشی های خانگی معروف «عمه لیلا» اختصاص دهید. رستوران های فرنگی و ایرانی در خیابان های فرعی و اصلی حوالی میدان تجریش مانند «الیزه» و «اردک آبی» در مرکز خرید تندیس و حتی رستوران هایی با پذیرایی آش، حلیم، کوفته و بادمجان شکم پر برای گردشگران با هر سلیقه و هر طبقه ی اقتصادی امکان صرف غذا در این محله را پدید آورده است.

*** امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع)
نام ری در جنوب تهران به عنوان یکی از مناطق تاریخی و مذهبی قدیمی ایران شناخته شده است. شهر ری به دلیل جای دادن آرامگاه های امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع)، امامزاده طاهر (ع) و امام زاده حمزه (ع) از نوادگان امام حسن (ع) در خود به عنوان یکی از شناخته شده ترین مکان های زیارتی برای دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سراسر ایران تبدیل شده است. امامزاده شاه عبدالعظیم، مشهورترین زیارتگاه شیعیان ایران و باقی مانده از دوره های ایلخانی، صفوی و قاجار است.
این مکان زیارتی علاوه بر روزهای عزاداری و اعیاد مذهبی در ایام نوروز هم زائران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان را به سوی خود می کشاند.
وجود مسافرخانه ها در اطراف آستان مقدس عبدالعظیم، امکان اقامت برای مهمانان نوروزی و به طور کل زایران شهرهای دیگر را در طول سال فراهم آورده است.
زیارت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) علاوه بر روشن کردن چشم دل ها به زیارت نوادگان حسن بن علی (ع)، چشم ها را نیز به دیدن منظومه ها و ستارگان آفریده شده دعوت می کند.
قرار گرفتن مرکز نجوم و آسمان نما، رصدخانه های «عبدالرحمن صوفی رازی» و «عهد ابومحمود خجند رازی»، کتابخانه ی تخصصی نجوم، خانه ی علم، بازارچه ی نجوم و افلاک نما در کنار آستان مقدس مجموعه ی کامل علمی و تفریحی برای علاقه مندان به علم نجوم و ستاره شناسی فراهم کرده است.
زایران تاریخ دوست در کنار زیارت، می توانند به بازدید از موزه ی آثار باستانی و معاصر آستان نیز بپردازند. این موزه ی دیدنی مجموعه هایی از دَرهای آستان، قفل ها از دوره قاجار تا معاصر، حجّاری از دوره قاجار، آثار سفالینه از هزاره ی چهارم قبل ازمیلاد، مسکوکات، مُهرها و گردن آویز (مدال) ها، منسوجات، نقاشی و بسیاری از آثار تاریخی دیگر را به معرض بازدید برای عموم گذاشته است.
آستان مقدس عبدالعظیم (ع) یکی از مناطق گردشگری برای گردشگران خارجی نیز محسوب می شود. بر اساس آمار وبسایت متعلق به آستان از سال 1373 تاکنون بیش از 900 هزار مهمان داخلی و خارجی از این موزه بازدیده کرده اند.
مرکز درمانی دارالشفای کوثر و کتابخانه ی عمومی نیز سبب شده اند تا امکانات آستان مقدس عبدالعظیم، به عنوان یکی از مناطق گردشگری اقامتی، توریستی تکمیل شود. همچنین نزدیکی به ایستگاه مترو، دسترسی به این مکان زیارتی و تفریحی را آسان تر ساخته است.

*** امامزاده علی اکبر (ع)
این امامزاده که در محله ی چیذر واقع در منطقه ی یک تهران قرار گرفته است، از فرزندان امام زین العابدین (ع) است که بر اساس روایت ها به جهت زیبایی چهره، ملقب به حضرت علی اکبر (ع) شده اند.
قدمت ضریح بارگاه امامزاده علی اکبر (ع) به بیش از 500 سال می رسد.
علاوه بر دفن پسر امام زین العابدین در این مکان، پیکر بیش از 530 شهید نیز در این مکان آرام گرفته است و به همین دلیل این مکان جایگاه ویژه یی پیدا کرده است.
در نزدیکی آرامگاه امامزاده علی اکبر (ع)، آرامگاه امامزاده اسماعیل (ع) فرزند امام موسی بن جعفر (ع) در جنوب چیذر واقع شده است. مردم این منطقه اعتقاد فراوانی به کرامات و شخصیت امامزاده اسماعیل دارند.
چیذر در شرق تجریش و دارای منطقه یی خوش آب و هوا است؛ به همین دلیل در 6 ماهه ی نخست سال بیشترین زایران را به خود اختصاص می دهد.
قرار گرفتن دو بقعه در مکانی سرسبز با درختانی قطور و قدیمی کافی است تا گردشگران مذهبی تهران را به خود جلب کند.
اگر یکی از زیارتگاه های واقع در چیذر را انتخاب کنید، می توانید روز تعطیل خود را علاوه بر زیارت، در هوای مطبوع و زیر درختان به شکوفه نشسته ی بهاری، سپری کنید.
امامزادگان چیذر پایگاه فعالیت هیات های مذهبی نیز است. به دلیل مصادف شدن نیمه ی اول فروردین ماه با ایام فاطمیه (س)، این مکان فرصت مناسبی برای عزاداران فاطمی است تا ضمن زیارت، از جلسه های مذهبی و سخنرانی ها نیز فیض ببرند.

*** مرقد مطهر امام خمینی (ره)
آرامگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی، در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و مجموعه یی بزرگ و کم نظیر است.
به غیر از سالروز رحلت ایشان، این مکان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است که برای زیارت بنیانگذار انقلاب به تهران می آیند.
روزهای تعطیل نوروز نیز بی شک حرم مطهر یکی از پرگردشگرترین مکان های تهران خواهد بود زیرا بسیاری از مسافران عبوری و نیز مسافرانی که تهران را برای گردشگری انتخاب می کنند، این مکان را در فهرست بازدیدهای خود جای می دهند.
در سال های گذشته این مکان به یکی از مجهزترین مکان های اقامتی برای مسافران تبدیل شده است. احداث اقامتگاه ها، رستوران، وسایل رفاهی و تفریحی سبب شده تا این مکان تمامی امکانات یک استراحت گاه را در اختیار مسافران عبوری و زایران قرار دهد.
صحن های شهدا و آقا مصطفی فرزند امام، موزه ی حضرت امام، انقلاب و شهدا، بخش اقامتی و هتلداری، بیمارستان مجهز و فوق تخصصی از دیگر امکانات بارگاه مطهر امام خمینی است.
همچنین بسیاری از هموطنان نیز در روزهای تعطیل نوروز فرصت را غنیمت می شمردند تا فارغ از هیاهوی کار و فعالیت های روزانه سری به مزار درگذشتگان مدفون خود در بهشت زهرا (س) بزنند. این افراد می توانند از امکانات زیارتی و تفریحی حرم مطهر نیز سود برند.

*** امامزاده حسن (ع)
ساکنان سه راه آذری این امامزاده را به خوبی می شناسند. امامزاده حسن (ع) در جنوب غربی تهران و در سه راه آذری واقع شده است. وی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و پسرعموی شاه عبدالعظیم حسنی (ع) است.
بقعه ی امامزاده حسن (ع) دارای گنبد و صحن وسیعی است که نقاشی ها و مقرنس کاری های زیبایش تبدیل به جاذبه یی زیبایی برای علاقه مندان به هنر معماری و نقاشی شده است.
قدیمی ها نام «دو راهی قپان» را به یاد دارند. در حال حاضر نام این خیابان ابطحی است. از سر دو راهی قپان تا پل یافت آباد مغازه ها و مراکز خرید فراوانی وجود دارند که برای آن دسته از افرادی که همیشه خرید کردن را چاشنی زیارت می کنند، بسیار دلچسب تر و به یادماندنی تر کرده است.

*** امامزادگان عینعلی (ع) و زینعلی (ع)
اهالی میدان پونک در همجواری دو تن از فرزندان امام سجاد (ع) زندگی می کنند. امامزادگان عینعلی (ع) و زینعلی (ع) در میان درختانی انبوه و سرسبز البته در هوای بهار و تابستان در زیر ضریحی کوچک آرمیده اند. فضای معنوی این مکان تا حدی است که برخی از ساکنان محله به سبب اعتقادی که داشتند، نزدیکان خود را در این امامزاده دفن کرده اند.
در ابتدای ورود به این صحن، نخستین چیزی که نگاه زایران را به خود جلب می کند، درختان بسیار قدیمی با قدمت تخمینی 250 تا 300 سال است.
اما در کنار این درختان یک درخت چنار بسیار قدیمی وجود دارد که بر اساس باور محلی ساکنان منطقه ی پونک و روایت سینه به سینه هر سال پس از اذان ظهر عاشورا از این درخت خون چکیده می شد. اما اکنون که این چنار خشکیده است دیگری خونی از آن چکیده نمی شود. این در حالی است که برخی هنوز معتقدند که در ظهر عاشورا از درخت دیگری در این امامزاده خون می چکد.
بنا بر روایت های موجود، یک هزار و 153 سال پیش، امامزادگان عینعلی (ع) و زینعلی (ع) که تنها 11 سال و 15 سال داشتند که توسط ماموران حکومتی کشته و در کنار درخت چناری به خاک سپرده شدند.
از برخی باورها که بگذریم، از فضای معنوی و بکر این امامزاده نمی توان گذشت. قرار گرفتن بقعه ی مبارک این دو امامزاده در انتهای کوچه باغ، کوچه های قدیمی، همجواری با کوه و دره و درختان سر به فلک کشیده دست به دست هم داده اند تا معنوی ترین و آرامترین فضا را برای زایران و بازدیدکنندگان فراهم آورند.
اگر شب های جمعه را برای زیارت این مکان انتخاب کنید، جمعیتی را مشاهده می کنید که به خیرات برای اموات خویش مشغولند.
اگر از حال و هوای معنوی این مکان بیرون بیایید، متوجه وجود نمایشگاه محصولات فرهنگی، پارکینگ، گنجینه ی آستان متبرکه، موزه ی وقف و دفاع مقدس، کتابخانه، فضاهای آموزشی و ورزشی نیز می شوید که برای پر کردن یک روز تعطیل کافی است.

*از: فرشته ذبیحیان (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش** 9283**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن