تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821125594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ویژگی منحصر بفرد خط میخی پارسی باستان در سادگی آن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ویژگی منحصر بفرد خط میخی پارسی باستان در سادگی آن است شهرری - ایرنا - یک پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی گفت: یکی از ویژگیهای منحصر بفرد خط میخی پارسی باستان نسبت به دیگر خطوط میخی حاضر در منطقه، سادگی آن است.


ˈسهیل دلشادˈ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خط میخی را به خاطر شکل ظاهری آن خط میخی نام نهادند و خط میخی پارسی باستان در این میان تنها خط میخی بوده که با استفاده از آن یک زبان ایرانی نوشته می شده است.
وی افزود: شاید یکی از دلایل آنکه محققین توانستند موفق به کشف رمز خطوط پیچیده تر میخی ایلامی و اکدی شوند، استفاده از کتیبه های سه زبانه شاهان هخامنشی بود.
این کارشناس خطوط باستانی افزود: خوشایند و ملموس ترین تجربه برای گردشگران در برخورد با خطوط میخی، دانستن طرز نوشتن نام خود به خط میخی پارسی باستان می باشد.
وی ادامه داد: این تجربه علاوه بر آموزش گردشگران در مواجهه با کتیبه ها و الواح باستانی، قابلیت جذب میزان بالایی از گردشگران بازدید کننده از کتیبه های پر شمار باستانی و دیگر اماکن تاریخی را داراست.
دلشاد با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند با حمایت های بخش دولتی اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی خطوط باستانی ایران کند که قطعا با استقبال خوب علاقمندان مواجه خواهد شد، اظهار داشت: می توان با استقرار افرادی در آثار تاریخی ری در ایام خاص چون نوروز که تعداد گردشگران زیاد می باشد، اسامی گردشگران و محل بازدید آنها یا یک جمله از کتیبه های تاریخی را به خط میخی پارسی باستان و یا دیگر خطوط باستانی نوشت.
او ادامه داد: این تجربه پیشتر توسط وی در اماکن تاریخی دیگر همچون محوطه تاریخی هگمتانه، تخت جمشید و کاخ گلستان تهران به اجرا درآمده است.
دلشاد همچنین گفت: کتابچه آموزشی خطوط تاریخی ایران به زبان فارسی و انگلیسی را هم می توان در کنار الواح ارایه شده، در اختیار گردشگران قرار داد.
وی با بیان اینکه خط میخی پارسی باستان از چپ به راست نوشته می شود، ولی خط اوستایی و پهلوی از راست به چپ افزود: همچنین می توان مولاژ بخشی از کتیبه بیستون را که نام ری در آن ذکر شده است، در آثار تاریخی شهرستان مستقر کرد.
این پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی گفت: شهرری با قدمت هشت هزارساله خود در طول تاریخ نام های متفاوتی داشته که رگآ (Rega) یکی از این نامها است که در زمان هخامنشیان یکی از ساتراپ های (استان) امپراطوری هخامنشی به حساب می آمد.
وی افزود: یکی از دلایل مستند این نام، ذکر نام ˈ رگا ˈ در ستون دوم و سوم کتیبه بزرگ داریوش اول در بیستون کرمانشاه می باشد که در آن داریوش از اقدامات خود در سالهای اول سلطنتش به سه زبان پارسی باستان، ایلامی و اکدی سخن به میان آورده است.
این کارشناس خطوط باستانی گفت: در اوستا نیز از ری به عنوان یکی از اماکن، به نام ˈرغهˈ سخن به میان آمده است.
1724/1194/ 1417
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن