تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815554981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه‌های قزوین چکیده‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران/ گنجینه‌هایی که تاریخ را پیش چشم بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین گزارش مهر/
موزه‌های قزوین چکیده‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران/ گنجینه‌هایی که تاریخ را پیش چشم بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشند
موزه های متنوع و گوناگون شهر قزوین با نمایش آثار و مفاهیمی غنی، کهن و متنوع، جذابیت این شهر را برای گردشگران به ویژه گردشگران نوروزی که از سایر شهرهای کشور وارد استان می شوند، دو چندان کرده و ساعات خوش و به یاد ماندنی را برای آنها رقم می زند.



به گزارش خبرنگار مهر، قزوین در کنار تمام بناها و آثار تاریخی که در خود جای داده از مزیت موزه هایی متنوع نیز برخوردار است. مجموعه موزه های شهر قزوین نیز در کنار آثار تاریخی، اصالت تاریخی ویژه خود را به این شهر بخشیده است با این تفاوت که اگر بناها و آثار تاریخی این شهر بیش تر معرف پیشینه فرهنگی و تاریخی قزوین هستند، موزه های شهر، نمایانگر گستره وسیعی از تاریخ و تمدن جهانی کشور ایران هستند؛ چنانکه با گردش در موزه های قزوین می توان با طیف وسیعی از دوره های تاریخی از تمدن شوش و هخامنشی تا  سسله های قاجار و پهلوی و نیز سنن و فرهنگ کشور ایران از فرهنگ اقوام تا هنر خوشنویسی آشنا شد.

تعطیلات نوروز می تواند فرصت مغتنمی برای بازدید از این جاذبه های ارزشمند شهر قزوین باشد که در این گزارش هر یک از موزه های شهر به صورت مختصر معرفی شده اند. موزه خوشنویسی شهر قزوین از دیرباز با پرورش بزرگ ترین خوشنویسان ایران در کنار شهرهایی چون: کرمانشاه و یزد، همواره یکی از مراکز اصلی هنر خوشنویسی ایران و جهان اسلام محسوب می شده است، در این بین موزه خوشنویسی شهر قزوین نیز بخشی از این سابقه درخشان را در خود جای داده است. این موزه در محل کاخ چهلستون قرار دارد. آثار خوشنویسی به نمایش درآمده در این موزه عمدتا به خط نستعلق و شکسته نستعلیق است که نوع نگارش ها، سبک های خوشنویسی مکتب قزوین و البته سایر مکاتب هنری این رشته را می نمایاند. در این مجموعه آثار هنرمندانی چون: "میرعماد حسنی قزوینی"، "درویش عبد المجید طالقانی" و "میرزا غلامرضا عماد الکتاب" و... به نمایش گذاشته شده است

برخی از آثار به نمایش درآمده در این موزه، در سرتاسر قلمرو جهان اسلام و کشورهایی که از خط عربی استفاده می کنند، کم نظیر محسوب می شود. این موزه در محل کاخ چهلستون، در سبزه میدان قزوین واقع است. موزه مردم شناسی حمام قجر حمام قَجر در میان گرمابه های این شهر یکی از کهن‌ ترین و بزرگ ‌ترین گرمابه‌های قزوین محسوب می شود. این بنا به دستور "شاه عباس صفوی" در سال 1057 هجری قمری توسط "امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی"، از سرداران شاه عباس ساخته شد و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌ شد. مساحت این حمام در حدود 1045 مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی "سربینه"، "میاندر" و "گرمخانه" تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌ پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد. در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد. پلان سربینه به شکل 8 ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه ‌نشین‌ و طاق‌ نماست و تزئینات گرمابه شامل کاشی‌ کاری و طاق‌ های رسمی ‌بندی شده و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده و  پشت بام این حمام نیز هم ‌سطح خیابان است. این حمام در سال 1379 خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌ گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌ شناسی تغییر کاربری داد. علی اکبر عباسی در رابطه با کیفیت و بخش های این موزه به خبرنگار مهر گفت: این موزه از سه بخش اقوام، مشاغل  و آیین ها تشکیل شده که در هربخش ماکت ها و مجسمه هایی برای نمایش عینی این مفاهیم و آثار به علاقمندان تعبیه شده است.

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی استان قزوین تصریح کرد: در میان تمام موزه های شهر قزوین، موزه مردم شناسی بیش از سایر موزه ها مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و از این حیث، پرمخاطب ترین موزه قزوین محسوب می شود. این موزه در خیابان عبید زاکانی قزوین واقع شده است و بسته به اینکه از کدام نطقه وارد شهر می شوید، می توان از طریق خیابان های نظام وفا، بازار و یا سبزه میدان به این موزه دسترسی داشت. موزه شهر "موزه شهر" قزوین یک دوره کامل از تاریخ ایران را شامل می شود. آثاری از تمدن های اولیه ایران شامل: شوش، ایلام و... تا آثاری از سلسله های هخامنشی و ساسانی، صدر اسلام و خاندان های حکومتگر ایران میانه تا ایران معاصر در آن قرار دارد. برخی از این اشیاء که بیشتر ظروف سفالی و اشیای مفرغی است، به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد تعلق دارند، همچنین سکه های جالبی که متعلق به دوره اشکانیان است از دیگر اشیاء ارزشمند این موزه محسوب می شود. گرچه بیش ترین حجم آثار این موزه اختصاص به دوره صفویه دارد با این حال آن گونه که علی اکبر عباسی کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی استان قزوین به خبرنگار مهر می گوید: آثاری نیز از تمدن کهن تپۀ سگز‌آباد در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است و باقی آثار نیز به صورت گردشی و نوبتی در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت. قره تپه، منطقه اصلی تمدن پیش آریایی سگزآباد، واقع در شهرستان بوئین زهرا محسوب می شود. قره تپه از هزارۀ هفتم تا هزارۀ پنجم قبل از ميلاد مسكون بوده است.

بسیاری از اشیائی که طی فصول متعدد کاوش در این منطقه یافت شده از حیث قدمت تاریخی و جنس بی نظیر است. این موزه در خیابان هلال احمر، جنب کاخ چهلستون قرار دارد. موزه کشاورزی موزه کشاورزی استان قزوین که بزرگ ترین موزه کشاورزی کشور محسوب می شود در سال 89 در عمارت تاریخی سپهدار راه اندازی شد و در حال حاضر 800 قلم انواع ادوات، وسایل و نهاده های کشاورزی در آن قرار دارد. در این موزه انواع گاو آهن قدیمی، تراکتور دوگانه سوز با نفت و گازوئیل، مهر خرمن(دج)، خرمن کوب، داس، اره های بزرگ و کوچک، شیردوش، کتل، چراغ های کاربیت، ترازو، قپان، سبد و صندوق های انگور، خمره، گلاب گیرهای سفالی، کوزه های آب، آسیاب های دستی در اندازه های مختلف، سیلو، جنجل، نهرکن، چارشاخ برای جدا کردن کاه از گندم، انواع چراغ های خوراک پزی، محصولات کشاورزی باغستان های سنتی قزوین، بادام، پسته، کشمش قرار داده شده است.

متولی این موزه سازمان میراث فرهنگی و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین است. این موزه در انتهای خیابان فلسطین غربی قرار دارد. سایر موزه های شهر موزه بلدیه که بنای آن اولین ساختمان شهرداری در ایران می باشد در بر گیرنده اسناد و اموال شهرداری های قزوین است. از جمله دیگر آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌ است می توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلماء اولین شهردار قزوین، مکاتبات اداری، نامه‌ های مردم اشاره کرد. موزه شهدا نیز محل نگهداری نوشته ها، عکس ها، اسناد، وسایل شخصی و سایر آثار مربوط به شهدای شهر قزوین است که در خصوص قابل توجه ترین اشیایی که در این موزه نگهداری می شود می توان به وسایل شخصی شهید رجایی و لباس و وسایل خلبانی، تصاویر بجا مانده، کتاب خاطرات و دست‌ خط مقام معظم رهبری در عظمت شهید بابایی اشاره کرد. البته در کنار موزه های یاد شده می توان از بافت قدیمی شهر قزوین نیز به عنوان نوعی موزه معماری یاد کرد. بافت تاریخی این شهر شامل: دروازه ها، مساجد، بازار، آب انبار، امامزاده ها، مدارس و حتی هتل هایی می شود که در مجموع کلکسیونی از سبک های معماری و هنری را در بر گرفته است. در این بین اوج زیبایی و اعتلای معماری قزوین به عصر صفویه و دوره تجلی مکتب قزوین باز می گردد، از این نظر از شهر قزوین به عنوان یک "موزه- شهر" یاد می شود که به طور تاریخی می توان در آن سیر تطور معماری اسلامی و معاصر را مشاهده کرد.

برنامه ویژه موزه ها از 28 اسفند ماه تا 15 فروردین سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان قزوین در کنار تمام برنامه هایی که به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز تدارک دیده برنامه ویژه ای نیز برای بازدید گردشگران هم استانی و هموطن از موزه های قزوین پیش بینی کرده است. حمید قاسمی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: همه موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی، همزمان با شروع فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر در نوروز برنامه‌های خود را از ۲۸ اسفند 92  تا ۱۵ فروردین ۹۳ اجرا خواهند کرد واین مراکز هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ میزبان علاقمندان است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: برای آشنایی بیشتر گردشگران با تاریخ و فرهنگ و صنایع دستی استان نمایشگاه اشیاء حاصل از کشفیات اتفاقی، نمایشگاه نسخ خطی ارزشمند، نمایشگاه آثاری که تاکنون در موزه ها به نمایش در نیامده اند، نمایشگاه عکس های قدیمی مربوط به کاخ موزه چهلستون، نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی  برپا شده است. وی همچنین اجرای آئین ها و مراسم سنتی متناسب با ایام فاطمیه را دیگر برنامه های این سازمان ذکر کرد. قاسمی یادآورشد: استقرار راهنمایان مجرب برای راهنمایی گردشگران در موزه‌ها، متحد الشکل کردن لباس کارکنان موزه، نصب کارت معرفی بر روی لباس راهنمایان، توزیع بروشور، کاتالوگ و نقشه توسط راهنمایان، نصب زیر نویس دو زبانه یرای معرفی اشیاء موزه از دیگر تمهیدات انجام شده برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران نوروزی است. موزه های قزوین چکیده ای از تاریخ و فرهنگ ایران شاید برای برخی از مردم و شهروندان استان های همجوار به ویژه تهرانی ها، سفر به مناطق باستانی و تاریخی کشور و استان کمی دشوار تلقی شود که تامین هینه ها، دوری مسیر، بهانه آن باشد اما می توان با بهره گیری از ظرفیت موزه های شهر قزوین تا حدود زیادی این مشکلات برطرف شده و می توان توجیهی برای سفری ارزان و راحت داشت و حداقل از موزه های شهر بازدید کرد و گردشی در شهر داشت.

چنانکه براحتی می توان در "موزه شهر" قزوین با تمدن های کهن آشنا شد و در موزه "حمام قجر" نیز آداب و سنن  اقوام ایرانی ترک، تات و... را از نزدیک  دید و ضمن بازدید از موزه شهدا به سفر "راهیان نور" رفت و البته سایر موارد نیز از این جمله اند. از همه این دستاوردها و مناطق گردشگری و تفرجگاهی می توان در یک نیمروز برخوردار شد و بی آن که چندان رنج و هزینه سفر را بر خود هموار کرد با تاریخ این منطقه آشنا شد. البته گذشته از آن، حتی با وجود رنج سفر نیز موزه گردی در قزوین چونان بازدید از یک بنای باستانی و یک مجتمع تفریحی جذابیت و زیبایی خود را دارد. موزه های قزوین در ایام تعطیلات نوروز همه روز به مدت 10 ساعت از 9 صبح تا ساعت 19 در انتظار علاقمندان است.
..................................................... گزارش: هاشم اللهیاری


۱۳۹۳/۱/۶ - ۱۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن