تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820115270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گنجینه های خراسان جنوبی ؛ یادگاری از تاریخ، هنر و فرهنگ پیشینیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گنجینه های خراسان جنوبی ؛ یادگاری از تاریخ، هنر و فرهنگ پیشینیان بیرجند - ایرنا - استان خراسان جنوبی واقع در شرق ایران با چشم اندازهای زیبا و دارا بودن 14 گنجینه که اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ این سرزمین را ارایه می دهند هر ساله پذیرای هزاران مسافر نوروزی و گردشگر است.


نقش حیاتی گنجینه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج نابترین پدیدهای فرهنگی است.
ˈایکومˈ یا شورای جهانی موزه ها، گنجینه را موسسه ای دایمی دانسته که اهداف مادی ندارد و در آن به روی همگان گشوده است و برای خدمت به جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.
امروزه در کشورهای گوناگون جهان گنجینه ها آثار باستانی، مردمشناسی، طبیعی، حیوانات و وحوش و مجموعه تاریخی آن کشور را به نمایش می گذارند و فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیا و وسایلی که در آن موزه گردآوری شده شناخته می شود.
از انواع گنجینه های موجود در استان خراسان جنوبی می توان به موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، شهدا، مشاهیر، وقف و آب و حیات وحش اشاره کرد.
گنجینه ˈباستان شناسی بیرجندˈ نخستین موزه استان خراسان جنوبی است که در سال 1371 راه اندازی و در سال 1374 با طراحی نو، توسعه و تجهیز شد.
این گنجینه مشتمل بر بخشهای متعددی از جمله بخش سفال، مفرغ و سکه، قرآن، روشنایی، کتابت و مجموعه ای از اشیا و مواریث خاندان علم است.
در بخش روشنایی این گنجینه انواع پی سوزهای سفالی و فلزی و تعدادی چراغهای گردسوز با پایه و بدنه سنگی، سرامیکی و برنزی به نمایش درآمده است.
گرچه به لحاظ تاریخی قدمت بعضی از این اشیا کمتر از صد سال است ولی از نظر هنری قابل توجه هستند.
قدیمی ترین اشیا موجود در این بخش پی سوزهای سفالی است که قدمت برخی از آنها به پیش از اسلام بر می گردد.
در بخش قرآن و کتابت موزه باستانشناسی هم نفیسترین قرآن موجود در آن متعلق به دوره قاجار است که نقش گل و مرغ بر روی جلد آن و تذهیب آب طلا بر روی صفحاتش نقش بسته است.
در گنجینه ˈمردمشناسی بیرجندˈ هم اشیا به نمایش گذاشته شده سیر مدون و منظمی از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوره قاجار را در بر می گیرد.
از بخشهای عمده این گنجینه مراسم عروسی، قالیبافی، پارچه بافی، سفالگری، عطاری، دستاسی و آهنگری است که در قالب مانکهای نمایشی می باشد.
قدمت اشیای گنجینه مردمشناسی به حدود 100 سال پیش برمی گردد لذا بازدیدکنندگان هیچگونه نشانی از فن آوری جدید در آن نمی بینند.
ˈموزه شهداˈ در بیرجند نیز برای ترویج و نشر فرهنگ ایثار و شهادت در بنای تاریخی مذهبی حسینیه خواجه خضر از دیگر گنجینه های خراسان جنوبی است.
بخش وصایا، دست نوشته ها، پوشاک و وسایل شهدا و سنگ نوشته های مضامین اسمی شهدا با تذهیب و نقوش اسلیمی و اسماء جلاله و سنگ نوشته هایی با مضامین اشعار حافظ و مولوی در مدح رثای شهدا از بخشهای مختلف این گنجینه است.
ˈگنجینه مفاخر و مشاهیر ملیˈ در بافت تاریخی بیرجند نیز مجموعه ای از زندگینامه ها، اسناد و نسخ خطی، تالیفات، نشانه های ملی، علمی و ادبی، لوحها، عکسها و لوازم شخصی بزرگان علمی و فرهنگی این خطه از ایران زمین است.
از اهداف تشکیل این گنجینه یادکردی از چهره های ماندگار و اندیشمندانی است که عمر خویش را صرف تحقیق و پژوهش برای تمامی نسلها کرده اند.
آثار این گنجینه بر اساس دوره تاریخی از قرن هفتم تا سیزدهم هجری شمسی در دو بخش کلی و در دو طبقه به نمایش گذاشته شده است.
از نمونه های جالب توجه در این گنجینه اوراقی از نگاره های مینیاتورهایی است که بر اساس دیوان خاوران نامه در شرح دلاوریهای حضرت علی(ع) توسط فرهاد نقاش در قرن نهم مصور شده است.
همچنین تالیفات استاد احمد احمدی بیرجندی، دکتر محمد حسن گنجی، استاد سید غلامرضا سعیدی، دکتر محمداسماعیل رضوانی و علامه سیدمحمد فرزان که از جمله مفاخر بلند آوازه عصر حاضر از دیگر آثار نمایشی در این گنجینه است.
ˈموزه حیات وحشˈ هم در باغ اکبریه بیرجند با هدف آشنایی پژوهشگران و محققین با گونه های جانوری در سه بخش اصلی پرندگان، پستانداران و فسیل تشکیل شده است.
در این بخش نمونه پرندگانی همچون دال، سیاه، بحری، لیل، کبک و تیهو و حیواناتی همچون گربه پلاس، روباه، قوچ و فسیلهایی از منحصر بفردترین فسیلهای موجود در دنیا به نمایش گذاشته شده است.
ˈگنجینه وقفˈ هم با عنوان میراث جاودان در بنای تاریخی مدرسه شوکتیه بیرجند از دیگر گنجینه های استان خراسان جنوبی است.
ˈگنجینه آبˈ در قاین که تنها موزه آب خراسان جنوبی می باشد نیز شامل شاهراههای آبی مرتبط با تاسیسات آبی، وقف نامه و سایر موارد است. این موزه پس از انجام عملیات مرمتی توسط میراث فرهنگی در آب انبار بازار شهر قاین افتتاح شد که بنای آن مربوط به دوره تیموری است.
ˈگنجینه مردمشناسیˈ در نهبندان هم واقع در خانه ای از خانه های تاریخی این شهرستان واقع شده که دارای بخشهای مختلف از نمایشگاه عکس بناهای تاریخی، لباسهای محلی، مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، قالیبافی و نخ ریسی است.
گنجینه خصوصی بشرویه در خراسان جنوبی هم در خانه تاریخی ملاعبدالله تونی واقع در بافت تاریخی این شهر واقع شده است.
لوازم آشپزخانه و انواع قاشقها و لوازم صحافی و کتابت، لوازم روشنایی، انواع قفلها، زنگوله ها و ادوات جنگی، سکه ها و زیورآلات و سفالینه هایی از دوران قبل از اسلام بر اهمیت این موزه افزوده است.665
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن