تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815350846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادنامه مرحوم آیت الله سید محمد مهدی دستغیب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یادنامه مرحوم آیت الله سید محمد مهدی دستغیب شیراز - ایرنا - شامگاه چهارم فروردین ماه امسال برای مردم شیراز و استان فارس شبی تاریک و ظلمانی رقم خورد ، شبی که در آن چراغ نورانی عمر با برکت آیت الله سید محمد مهدی دستغیب به خاموشی گرایید و مردم این دیار را در رحلت خود عزادار و سیاهپوش کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت الله دستغیب از سال 1360تا 18اسفند ماه سال 92تولیت آستان حضرت شاه چراغ (ع) را به عهده داشت و در شامگاه چهارم فروردین 1393بر اثر بیماری و کهولت سن دارفانی را در نجف اشرف وداع گفت.
این عالم ربانی در اول ربیع الاول سال 1303 در شیراز در خانواده ای متدین و مذهبی چشم به جهان گشود، بیست روز پس از آن پدرش سید محمدتقی فرزند میرزا هدایت الله مرجع بزرگ فارس دارفانی را وداع گفت.
وی برادر کوچک تر سید عبدالحسین دستغیب شهید محراب است ، آیت الله سید محمدمهدی دستغیب، پس از طی دوران ابتدایی و مقدماتی در شیراز به دلیل علاقه به مسائل شرعی، دینی و عرفی معمول آن روزگار و به تشویق برادر خود شهید آیت الله دستغیب برای تلمذ از محضر اساتید و علمای بزرگ و برجسته تصمیم به عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف در عراق گرفت.
حوزه علمیه نجف در آن زمان بزرگ ترین مرکز علوم و معارف اسلامی و از حیث نشر و گسترش فرهنگ اسلامی قلب عالم اسلام به حساب می آمد.
عالم وارسته به نجف اشرف عزیمت کرد تا از درس و محضر بزرگان فن در آن دارالعلم عظیم کسب فیض کند، وی از محضر بزرگانی چون ˈ آیت الله ابوالقاسم خویی ˈ و ˈ سید عبدالهادی شیرازی ˈ بهره مند شده است.
آیت الله دستغیب، بعد از دو سال تحصیل در نجف اشرف به ایران بازگشت و پس از ازدواج و تشکیل خانواده مجدداً برای ادامه تحصیل عازم عراق شد.
این عالم روحانی بعد از طی دوران تحصیل علوم دینی و برخورداری از فیض برکات علمای بزرگ در نجف، برای ادامه تحصیلات حوزوی به شهر مقدس قم عزیمت کرد تا در آنجا از کلاس درس اساتید برجسته ای چون ˈ آیت الله العظمی بروجردی ˈ و ˈآیت الله العظمی اراکیˈ بهره گیرد.
پس از پایان تحصیلات حوزوی به زادگاه خود، شیراز، بازگشت تا در این شهر به انجام خدمات بپردازد.
در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب کنار برادر شهید عبدالحسین دستغیب به مبارزه علیه ظلم و فساد رژیم حاکم پرداخت و در یکی از مساجد معروف شیراز به موعظه و ارشاد مشغول شد، علاوه بر آن از تدریس علوم دینی در حوزه علمیه نیز غافل نشد.
سال ها مشغول تدریس دروس خارج فقه و اصول بود و در ˈمدرسه حکیمˈ درس خارج فقه را تدریس می کرد.
تألیفات وی علم النفس (نقش انسانی و خودسازی)، نغمه های عارفان (نقد و تفسیر دعای سحر)، معراج الخاشعین (شرح و تفسیر فریضه نماز) است.
آیت الله دستغیب از سال 1360 تا 18 اسفند ماه سال 92 به مدت 32 سال تولیت آستان احمدی شاه چراغ(ع) را به عهده داشت.
در اوایل سال هزار و سیصد و شصت هجری شمسی اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طی حکمی از طرف حضرت امام خمینی قدس سره، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب سپرده شد.
از بدو مسوولیت، با تلاش و کوشش فراوان و حسن مدیریت با توجه به تجربیات و اندوخته های علمی، استعداد شگرف و خلاق خود را نیز چاشنی کار نمود و در آبادانی و اعتلای حرمت حرمین شریفین از هیچ کوششی فروگذار نکرد و تمام توان خویش را مصروف این مهم نمود.
با وجود مشکلاتی که بر سر راه بود و مشغله در امور تدریس و حوزه علمیه، امور طلاب و سایر دل مشغولیها، این عالم ربانی رسیدگی به امور تولیت و توجه خاص به حرمین شریفین را سرلوحه کار خویش قرار داد.
آیت الله سید محمدمهدی دستغیب دارای طبع شعر نیز بود و در دوران جوانی و میانسالی اشعاری را در مباحث و موضوعات مختلف بیان نمود از جمله در خصوص مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، عشق به محبوب حقیقی، حضرت ولی عصر ارواحناله الفدا سروده است .
و همانگونه که آفتاب غروب می کند، سرخی رنگ آن تمام محوطه آسمان را فرا می گیرد و یا در هنگام شفق خونابه رنگ است، عاشقی که از محبوبش دور باشد، بنده ای که معبودش را ملاقات نکند نیز همچون موسم غروب قلبش خونین است و دلتنگ یار و محبوب خویش است.
و سرانجام در شامگاه چهارم فروردین 1393 بر اثر بیماری و کهولت سن عالم ربانی دار فانی را در نجف اشرف وداع گفت. ک/4
677/667 /675
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن