تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812594491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشمه ها، جویبارها و باغات تفتان زیباترین نوروز را هدیه می دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چشمه ها، جویبارها و باغات تفتان زیباترین نوروز را هدیه می دهند خاش زاهدان- ایرنا- آتشفشان نیمه فعال تفتان با نام محلی ˈچهل تنˈ و دامنه های سرسبز، چشمه ها، رودخانه، جویبارها و شکوفه های درختان میوه های گوناگون خستگی سفر را زدوده و نوروزی به یادماندنی برای گردشگران به یادگار می گذارد.


به گزارش ایرنا، سالها بود که به خاطر خشکسالی های متناوب و پی در پی تفتان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و این عروس زیبای کویر جامه سفید بر تن نکرده بود و دیگر از رودخانه های خروشان، جویبارها و چشمه سارهای خنک و گوارای آن همانند گذشته خبری نبود.
انسان های ناآگاه به طبیعت و محیط زیست نیز آن چنان بی رحمانه بر حیات وحش بویژه گله های فراوان بز کوهی، قوچ، کبک و تیهو تاختند که این حیات وحش را یا به انقراض کشاندند و یا تا مرز انقراض پیش بردند.
حیات وحش تفتان تحت تاثیر سه عامل عمده خشکسالی، شکار بی رویه و همکاری نکردن در حفاظت و حمایت از نهادها و متولیان محیط زیست رو به نابودی گذاشت.
در این میان علاقه مندان به محیط زیست، همسو با برخی نهادها همچنان در تلاش برای حفظ طبیعت زیبا بودند تا اینکه زمستان گذشته طبیعت نیز به امر خداوند به کمک آنان شتافت و برای تفتان و دامنه های آن سالی متفاوت را رقم زد.
طبیعت مهربان بار دیگر پیراهنی یکدست سفید بر تفتان پوشاند تا نوید دهنده حیات، طراوت، شادابی و زیبایی به دوستدارانش باشد.
اینک تفتان و روستاهای حاشیه آن سرسبز و زیبا با گلها و شکوفه های بهاری در کنار جویبارها و چشمه های جوشان آب خنک و گوارا آغوش مهربانی را برای گردشگران و مسافران نوروزی گشوده است.
فرقی نمی کند از چه سمت و سویی به تفتان نزدیک شوید زیبای ها و جاذبه های آن به شما آرامش خاصی می بخشد، خستگی سفر را از تن تان بدر کرده و هوایی دلپذیر هدیه راهتان می کند تا از یاد ببرید زندگی بی روح و پر از آلودگی های صوتی، صنعتی، محیطی و زیستی را .
با اینحال اگر از سمت جنوبی که به نطر می رسد تفتان لبخند ژکندی بر لب دارد به این کوه سرافراز نزدیک شوید مناظری بکر، زیبا و بسیار جذاب و دیدنی را نظاره گر خواهید بود.

** تمندان **
روستای تمندان که روزگاران قدیم مرکز یک فرهنگ و تمدن بشری را در دامنه تفتان تشکیل داده بود بر اساس سنگ نوشته ها و سنگ نگاره ها و آثار باستانی موجود، همزمانی آن با حضور آریایی ها در فلات ایران برمی گردد.
مردمان سخت کوش و مهمان نواز تمندان به گویش خاصی از فارسی که به آن پارسیوانی اطلاق می شود، سخن می گویند، با باغ های وسیع زردالو، گردو، هلو، گیلاس و سایر درختان میوه سردسیری دامنه جنوبی تفتان را زیباتر از هر جای دیگر کرده اند.
اینک که رحمت الهی از آسمان سرازیر شده و بار دیگر رودخانه ها و جویبارهای تفتان را زنده و جاری ساخته، بلندترین قله جنوب شرق ایران و دامنه جنوبی آن را زیباتر از هر زمانی کرده است.
زیبای های تمندان تنها بخاطر سرسبزی و باغات میوه و آبهای شیرین خنک و گوارای آن حتی در گرمترین روزهای تابستان نیست بلکه چنانچه فرصت یار بود با دیدن آثار تاریخی و باستانی آن بیشتر از طبیعت منحصر به فرد منطقه لذت خواهید برد و اگر از نظر جسمی توانایی داشته باشید تا از مسیر تمندان به بالاترین نقطه یعنی قله تفتان صعود کنید زیبایی های خلقت خالق یکتا و بهشت روی زمین را نظاره گر خواهید بود.

آنگاه که بر فراز قله گام می نهید احساس می کنید که تفتان زنده است و نفس می کشد و به شما خوش آمد می گوید و ایستادن بر قله به شما احساس غرور و خود باوری دست می دهد.
عبور از صخره های سخت گذر و نظاره آبشار های زیبا و انواع مناظر طبیعی در مسیر صعود به قله تفتان که در کمتر جایی نظیر آن را می توان یافت و پا نهادن بر مرتفع ترین قله شرق ایران حسی زیبا و دوست داشتنی را برایتان به ارمغان می آورد.
**سفر به تفتان
برای رسیدن به قله سرافراز تفتان و زیباییهای دامنه این استوار کوه ایرانی باید از زاهدان به سمت خاش حرکت کنید و پس از طی حدود 140 کیلومتر تابلوی بزرگی مسیر دسترسی به قله تفتان را به شما نشان می دهد. از دو راهی تفتان حدود 20 کیلومتر به سمت روستاهای تمندان و کوشه طی طریق می کنید.
اردوگاه دره گل واقع در حاشیه تفتان محلی مناسب برای استراحت و اردو زدن است، این اردوگاه در
ارتفاع دو هزار و 493 متری از سطح دریا واقع شده است.
در ارتفاع سه هزار و 228 متری این کوه پناهگاهی به نام ˈصُبَحٌ ˈ (Sobah ) برای استراحت کوهنوردان ایجاد شده که از اردوگاه دره گل تا این پناهگاه با گذر از مسیر تنگه گلو نیاز به سه ساعت کوهپیمایی است و از پناهگاه صبح تا قله تفتان نیز حدود ۳تا ۴ ساعت برای صعود زمان لازم دارد.
هنگام عبور از جاده فرعی به سمت تفتان در دشت پایین تمندان عشایر چادر نشین ساده زیست را مشاهده می کنید، کمی بالاتر بندهای کشاورزی بیانگر وجود مردمانی سخت کوش در گذشته هایی دور است که سبک و شیوه های کشاوزری مردمان بین النهریین را تداعی می کند و گورهایی که مربوط به قبل از اسلام می باشند تاریخ مردمان تفتان جنوبی و تمندان را به عصر باستان پیوند می دهد.
اگر به تفتان و تمندان افتخار میزبانی خود را دادید و چند روزی در آنجا به تفریح و استراحت پرداختید به یاد داشته باشید که حفظ محیط و طبیعت زیبا با همکاری و همیاری شما میسر است زیرا همانگونه که خود بهتر می دانید ریختن هر گونه زباله و آلایندها خسارت های جبران ناپذیری در محیط زیست بر جای می گذارد.
همچنین هر گونه شکار حیوانات و پرندگان انقراض آنها را قطعی خواهد کرد. ک/4
7312 / 653
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن