تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815672174
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد نویسنده : مهری بیرانوندی نقاشی در میان روابط هنری ایران و چین در زمان ساسانیان، سهم بسیاری دارد و از نشانه های بارز تاثیرات متقابل در هنر ایران و چین است. چهار دین مختلف توسط ایرانیان در چین گسترش یافت و سه دین از این چهار دین یعنی مانویت، بودایی و نسطوریت در تبلیغات خود از نقاشی و تصویرگری به عنوان وسیلهای کارآمد در تبلیغ اصول مذهبی خود استفاده می کردند.نقاشی در میان روابط هنری ایران و چین در زمان ساسانیان، سهم بسیاری دارد و از نشانههای بارز تاثیرات متقابل در هنر ایران و چین است. چهار دین مختلف توسط ایرانیان در چین گسترش یافت و سه دین از این چهار دین یعنی مانویت، بودایی و نسطوریت در تبلیغات خود از نقاشی و تصویرگری به عنوان وسیله ای کارآمد در تبلیغ اصول مذهبی خود استفاده می کردند.در این میان مانویت از دو دین دیگر هم بیشتر به نقاشی اهمیت می داد. مانی پیامبر این دین، در نقاشی بسیار ماهر بود، به حدی که در ادبیات ایران به صورت سمبل نقاشی مطرح شده است و معیاری برای نشان دادن اوج و کمال نقاشی قرار گرفته است. فردوسی در این باره می گوید: بیامد یکی مرد گویا ز چین / که چون او مصور نبیند زمین به صورتگری گفت پیغمبرم / ز دین آوران جهان برترم در این شعر دو نکته مهم است:اول آنكه مانی نقاش چیره دستی بوده است و دیگر اینکه به نظر ایرانیان او از چین آمده بود.یعنی در ایران برای نقاشی و هنر چین اهمیت خاصی قایل بودهاند تا حدی كه فکر می کردند مانی از چین آمده است. ولی در تحقیقاتی که صورت گرفته است، مانی نقاشی را از چینی ها یاد نگرفته است بلکه برعکس نقاشی ایران توسط مانویان به چین رفته است. اساس نقاشی در چین به عقیده نقادان جدید، نقاشی در چین، در اصل ایرانی و مانوی است، فقط چون پس از رفتن از ترکستان شرقی به چین بار دیگر از راه چین به ایران برگشته و مردم چین نیز از خود آثاری در آن گذاشتهاند، به سبک چینی مشهور شده است. در مورد نفوذ هنر نقاشی مانوی در چین پژوهشگران خارجی اظهارنظرهایی کردهاند. از جمله، «رنه گروسه»، محقق فرانسوی معتقد است که از ترکیب مایه های هنری ایران ساسانی و هنر چین، هنر نقاشی در تورفان پدید آمد، که در هیچ جای دیگر نظیر آن را از حیث کمال و زیبایی نمیتوان یافت. شیوه آراستن نسخههای خطی با مینیاتورهای زیبا که بعدا در ایران اسلامی معمول شد و به ویژه در دوران تیموری به حد کمال رسید؛ نخستین بار توسط مانی ابداع شد و بعد به تمام سرزمینهای دور دست آسیای میانه و چین راه یافت.«ماریو بوسالی»،استاد هنر دانشگاه روم، در این مورد نوشته است که مکتب نقاشی از ایران توسط اویغورها به چین رفت و سپس در دوران مغول با تغییراتی از چین به ایران بازگشت و به صورت مینیاتور چینی مورد پیروی هنرمندان ایرانی قرار گرفت. به طوری که اسناد و مدارک مکتوب نشان میدهد و تاریخ چین نیز حاکی است، نقاشی از ایران به چین رفته است و بعید نیست که این هنر در چین مانند هر هنر دیگری که از ملتی به ملت دیگر منتقل میشود و تا اندازهای تحت تاثیر خصوصیات روحی و سنتی آن ملت قرار میگیرد، تا حدی رنگ چینی به خود گرفته باشد ولی پایه و اساس و اصلوب همچنان ایرانی باقی مانده است.شادروان پروفسور «پوپ» نیز در شاهکار بی نظیر خود «هنرهای ایران» مینویسد که از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن هشتم میلادی نفوذ نقاشی ایران در نقاشی چین بسیار بوده است. مفهوم این نظر آن است که در مدت ۱۳ قرن تمام نقاشی های ایران بر هنر نگارگری چین تاثیر میگذاشته است. ترویج دین از راه نقاشی اینکه نقاشی ایران در زمان باستان به خصوص در زمان ساسانیان از راه آسیای مرکزی به چین نفوذ کرده، بنابر اکثر منابع تایید شده است، به خصوص این نفوذ توسط مذهب مانی بسیار بوده است. مانی و مبلغان مانویت برای اینکه همه مردم اصول و عقاید آن مذهب را بفهمند، از نقاشی استفاده میکردند و با نقاشی های زیبا، اصول دین خود را نمایان میکردند. متون مذهبی خود را نیز برای آنکه بیشتر مورد قبول واقع شوند، با نقاشی های زیبا، جذاب می ساختند و وقتی که این مذهب به چین نفوذ کرد این ویژگی خود را نیز گسترش داد. یکی از مکانهایی که تاثیرات هنر نقاشی ایران ساسانی را در چین نمایان میسازد، غارهای منطقه دون خوانگ است. در معابد زیرزمینی منطقه دون خوانگ یک سری نقاشی دیواری وجود دارد که در آنها تاثیر هنر نقاشی ساسانی به صورت حاشی های مرواریدی شکل دیده میشود که این نوع حاشیه ها از ویژگی های هنر ساسانی هستند. از دیگر تاثیرات هنر نقاشی ساسانی در منطقه دون خوانگ میتوان از زمینه سرخ رنگ نقاشی نام برد که یک سنت ایرانی در دوره ساسانی است. چنانچه پوپ می گوید: «زمینه قرمز نقاشی های دیواری و تزیینات به شکل مروارید، هر دو اصالتا ساسانی هستند که عموما در معابد بودایی دون خوانگ به کار رفته است.» تاثیر پیکرنگاری ایران بر پیکرنگاری بودایی چین تا پایان دوره ساسانی و سراسر دوره تانگ ادامه مییابد و حتی در برخی از نقاشی های دیواری و روی چوپ ژاپنی نظیر سه نقاشی روی چوب دوره تانگ که در «شوسوین» نگهداری می شوند مشاهده می شود. نقش نسطوریان در گسترش نقاشی ساسانی در چین نسطوریان نیز در نفوذ و گسترش نقاشی ساسانی در چین سهم داشتهاند. هنگامی که هنر نگارگری میان پیروان دیانت حضرت مسیح در ایران رایج شد با آنکه این هنر از نقاشی بیزانس الهام میگرفت با این همه از تاثیر مکتب نقاشی ایران نیز بر کنار نماند و هنگامی که این روش به وسیله نسطوریان ایرانی به نقاط دوردست ترکستان رفت، تاثیراتی را از نقاشی ایرانی با خود به همراه برد و در آن سرزمینها متداول ساخت. در منطقه تورفان که مجموعهای از تاثیرات هنری مختلف به چشم میخورد، از نقاشی نسطوری نیز نمایندهای وجود دارد که در این نقش دیواری تاثیر هنر ایرانی همراه با جریان هنری بیزانس پدیدار است. تاثیرات نقاشی چینی بر نگارگری ایرانی اما چین نیز در هنر نقاشی ساسانی تاثیراتی داشته است اگرچه به پایه تاثیر ایران آن عهد بر نقاشی چینی ها نمیرسد. نقاشی چینی از دیرباز برای مردم ایران شناخته شده بود. آثار نقاشی چینی به صورت پردههای نقاشی یا به صورت تزیین روی آثار وارداتی از سرزمین چین از قبیل ظروف سرامیک و منسوجات ابریشمی و... وارد ایران میشد. ایرانیان از این طریق با نقاشی چین آشنا شدند و به آن علاقهمندی نشان دادند. متون ادبی ایران بعد از اسلام سرشار از اشارات و تلمیحات در تمجید از نقاشی چینی و از همه مهمتر مانی است که به واسطه مهارتش در هنر نقاشی او را چینی یا برخاسته از چین تصور میكردند. اما بیشتر تاثیرات نقاشی چینی بر هنر ایران، مربوط به پس از اسلام و به خصوص از عهد مغول به بعد است . منابع: ۱- رکن الدین همایونفرخ، سیری در مینیاتور ایران، تاثیر نقاشی ایران بر نقاشی چین، هنر و مردم، اردیبهشت و خرداد، تهران ۱۳۵۳. ۲- محمد برنا مقدم، درآمدی بر سیر اندیشه در ایران (مانی مزدک)، انتشارات جهان کتاب، تهران، ۲۵۳۶. ۳- رمان گیرشمن، هنر ایران در دوره پارتی ساسانی، تهران. http://arti.ir
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4898]
صفحات پیشنهادی
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد-هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد نویسنده : مهری بیرانوندی نقاشی در میان روابط هنری ایران و چین در زمان ...
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد-هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد نویسنده : مهری بیرانوندی نقاشی در میان روابط هنری ایران و چین در زمان ...
هنر در عهد ساسانیان
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد تاثیرات نقاشی چینی بر نگارگری ایرانی اما چین نیز در هنر نقاشی ساسانی تاثیراتی داشته است اگرچه به پایه تاثیر ...
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد تاثیرات نقاشی چینی بر نگارگری ایرانی اما چین نیز در هنر نقاشی ساسانی تاثیراتی داشته است اگرچه به پایه تاثیر ...
«فرش ايراني» پيوند هنرمندانه ايرانيان
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد ... معرفی تمام اعضای بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی ایران! آن قدر خانواده شان پرتعداد و هنرمند هست که بتوانند یک گروه ...
هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد ... معرفی تمام اعضای بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی ایران! آن قدر خانواده شان پرتعداد و هنرمند هست که بتوانند یک گروه ...
افسردهترين دوره زندگي
آنها بر اسبهايشان .... (+عکس) طلیعه کامران؛ از افسردهترین نقاشان معاصر ایران معرفی هنرمندان معاصر ... هنر در عهد ... هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد .
آنها بر اسبهايشان .... (+عکس) طلیعه کامران؛ از افسردهترین نقاشان معاصر ایران معرفی هنرمندان معاصر ... هنر در عهد ... هنر در دوره ساسانیان، ایران و چین را پیوند زد .
تاريخ نقاشى ايران
با همهٔ اين اوصاف مىتوان اين آثار را با نمونههاى بعد از اسلام بهگونهاى پيوند زد و به مطالعهٔ ... در اواخر عصر ساساني، تأثيرات هند و آسياى ميانه افزايش يافت. ... دستآوردهاى هنر اين دوره از غرب تا آتلانتيک و از شرق تا چين نفوذ کرد و سپس تا دير زمانى پس از ...
با همهٔ اين اوصاف مىتوان اين آثار را با نمونههاى بعد از اسلام بهگونهاى پيوند زد و به مطالعهٔ ... در اواخر عصر ساساني، تأثيرات هند و آسياى ميانه افزايش يافت. ... دستآوردهاى هنر اين دوره از غرب تا آتلانتيک و از شرق تا چين نفوذ کرد و سپس تا دير زمانى پس از ...
بررسی مکاتب نگارگری ایران
ق) و همزمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران،شیراز که به واسطه هوشیاری حکمرانانش از ... کرد،از این رو بیشترین تاثیر از هنر شرق دور در این دوره به چشم میخورد،نگارههای این ... تانگ در چین و در شکل پرداخت موضوع مشابه نقاشیهای دوره یوآن چین است و همچنین ... نخستین رقعهها(نمونه نگاره جدا از کتاب مثل یک پرتره) را در نگارگری نقش زد.
ق) و همزمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران،شیراز که به واسطه هوشیاری حکمرانانش از ... کرد،از این رو بیشترین تاثیر از هنر شرق دور در این دوره به چشم میخورد،نگارههای این ... تانگ در چین و در شکل پرداخت موضوع مشابه نقاشیهای دوره یوآن چین است و همچنین ... نخستین رقعهها(نمونه نگاره جدا از کتاب مثل یک پرتره) را در نگارگری نقش زد.
نقش خورشید و مهر در اساطیر هند و ایران
نقش خورشید و مهر در اساطیر هند و ایران-اسطورههای هندی بازتابی هستند از روش ... و اعتقادات مذهبی باعث ورود هنر ایران به ویژه هنر دورة هخامنشی، پارتی و ساسانی به .... تصاویری از این گونه که احتمالا از ایران نشات گرفته از طریق هند به چین و ژاپن ... ارتباط با مراسم نوروز مورد توجه قرار می گیرد، بحث درباره شخصیتی اساطیر در پیوند با .
نقش خورشید و مهر در اساطیر هند و ایران-اسطورههای هندی بازتابی هستند از روش ... و اعتقادات مذهبی باعث ورود هنر ایران به ویژه هنر دورة هخامنشی، پارتی و ساسانی به .... تصاویری از این گونه که احتمالا از ایران نشات گرفته از طریق هند به چین و ژاپن ... ارتباط با مراسم نوروز مورد توجه قرار می گیرد، بحث درباره شخصیتی اساطیر در پیوند با .
چهره های ماندگار ایران و جهان (2) ...
زیرا کتاب ارزشمند ایرانیان ( اوستا ) که در زمان حمله اسکندر به ایران از میان رفته ... برازه : دوره ساسانی زمان فرمانروائی اردشیر( 241-226 م) مهندس و احیا کننده شهر .... از کاخ تخت جمشید با کمک مهندسین خلاق که بعدها به موزه هنر تمام کشورها شناخته شد .... را بر سر نیزه زد و ضحاک تازی را از تخت پادشاهی ایران به زیر افکند و بعدها چرم وی به ...
زیرا کتاب ارزشمند ایرانیان ( اوستا ) که در زمان حمله اسکندر به ایران از میان رفته ... برازه : دوره ساسانی زمان فرمانروائی اردشیر( 241-226 م) مهندس و احیا کننده شهر .... از کاخ تخت جمشید با کمک مهندسین خلاق که بعدها به موزه هنر تمام کشورها شناخته شد .... را بر سر نیزه زد و ضحاک تازی را از تخت پادشاهی ایران به زیر افکند و بعدها چرم وی به ...
فلسفه ایرانی-تاریخ فلسفه در ایران
فلسفه ایرانی-تاریخ فلسفه در ایران-اسلوب تحقیق دادن چشم اندازی از سیر تفکری ... طبیعت و جامعه و تفکر، علم پیوند اندیشه معرفت جوی ما با هستی مادی پیرامون. ... اساطیری ـ مذهبی، ولی در تاریخ فلسفه چین و هند جهان بینی متعلق به این اندیشه وران را ... در روایات زرتشتی دوران ساسانی از «فرجود کیشان» و «فرتوم دانشان» ( یعنی آن ...
فلسفه ایرانی-تاریخ فلسفه در ایران-اسلوب تحقیق دادن چشم اندازی از سیر تفکری ... طبیعت و جامعه و تفکر، علم پیوند اندیشه معرفت جوی ما با هستی مادی پیرامون. ... اساطیری ـ مذهبی، ولی در تاریخ فلسفه چین و هند جهان بینی متعلق به این اندیشه وران را ... در روایات زرتشتی دوران ساسانی از «فرجود کیشان» و «فرتوم دانشان» ( یعنی آن ...
تاریخچه خبررسانی در ایران
تاریخچه خبررسانی در ایران نویسنده: قاسم آخته پیشرفت های بشر در گذشته و حال و به ... تجارت و بازرگانی پارت های اشکانی با دول روم در غرب و چین در شرق از راه ابریشم ... به اسب های تیزرو چاپار ها در دوره ساسانی «بَغد پسپانیگ» (Baghdpespanig) .... اما گهگاه کارگزاران دولتی با پرداخت رشوه و زد و بند از پیک ها درخواست ارائه گزارش ...
تاریخچه خبررسانی در ایران نویسنده: قاسم آخته پیشرفت های بشر در گذشته و حال و به ... تجارت و بازرگانی پارت های اشکانی با دول روم در غرب و چین در شرق از راه ابریشم ... به اسب های تیزرو چاپار ها در دوره ساسانی «بَغد پسپانیگ» (Baghdpespanig) .... اما گهگاه کارگزاران دولتی با پرداخت رشوه و زد و بند از پیک ها درخواست ارائه گزارش ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها