تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819664648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان تهران پیشقراول اجرای طرح آغاز سال نو از مساجد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استان تهران پیشقراول اجرای طرح آغاز سال نو از مساجد شد تهران - ایرنا - معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد از اجرای طرح سال نو را از مسجد آغاز کنیم در مساجد استان تهران خبر داد.


به گزارش روز سه شنبه مرکز رسیدگی به امور مساجد ، حجت الاسلام حمید آقایی گفت: آغاز سال نو از مسجد در واقع مصداقی است از ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست و این طرح از سال گذشته در 200 مسجد برگزار شد.
وی افزود: امسال نیز با توجه به اینکه ساعت سال تحویل به زمان اقامه نماز مغرب و عشا نزدیک است، شعار سال نو را از مسجد آغاز کنیم ، اعلام کردیم تا ائمه جماعات با همراهی هیات های امنا، کانون های فرهنگی و بسیج، برنامه های مناسبی را طرح ریزی نمایند.
آقایی اضافه کرد: دعوت از خانواده شهدای اهل محل و تکریم آنها و همچنین بهره گیری از صوت دلنشین قاریان قرآن برای ادعیه برنامه مناسبی در این راستاست. البته بهتر است قرائت قران و دعای کمیل طولانی نشود. زیرا باید شادی و نشاط متناسب با آغاز سال در مسجد حفظ کرد .
وی گفت: تقارن پایان سال 92 با سالروز پیروزی عملیات فتح المبین مناسبتی است تا از جانبازان، آزادگان و به خصوص شهدای این عملیات تقدیر شود.
آقایی گفت: در فاصله بین نماز و زمان سال تحویل نیز می توان مداحان خوش ذوق را به کار گرفت تا بدون مرثیه سرایی در مدح و منقبت حضرت فاطمه(س) چند کلامی گفته شود و با عیدی دادن ، اهدای جوایز و گل به نمازگزاران و به ویژه کودکان و نوجوانان نیز می توان جلوه نشاط و شادی نوروز را افزون کرد.
وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در نظر دارد تا به برنامه های ابتکاری مساجد که تا ٢٥ فروردین به این مرکز تحویل می شود؛ هدایایی تقدیم کند.
این کارشناس مذهبی درباره سابقه نوروز در منابع و متون اسلامی گفت: آیین نوروز طبق روایات، از آیین های مربوط به ایران پیش از اسلام است که با ورود اسلام به ایران برخی از خرافه هایی که در اطراف این آیین بود، حذف شد و در واقع اصل این آیین توسط دین اسلام به رسمیت شناخته است و در روایات نام «یوم النیروز» ذکر شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در روایات آمده که در این روز غیر از تحول طبیعت اتفاقات دیگر انسانی و تربیتی مانند پیروزی حضرت ابراهیم(ع) بر نمرود و سرد شدن آتش بر آن حضرت و واقعه غدیر در سال دهم هجری نیز رخ داده است و در برخی روایات تاکید شده که حضرت مهدی(ع) نیز در اولین روز سال که جمعه باشد ظهور می کنند.
این کارشناس مذهبی گفت: روایتی نیز از امام صادق(ع) درباره نوروز بیان شده که حضرت بر این آیین صحه گذاشته اند. البته برخی در صحت آن تردید کرده اند اما در کتاب مفاتیح الحیات نوشته آیت الله عبدالله جوادی آملی در بحث آداب نوروز با اشاره به اینکه این سنت، مطلوب و ممدوح است از باب تسامح در ادله و سند، این روایت پذیرفته شده است.
آقایی با اشاره به حضور مردم در زمان تحویل سال جدید در اماکن مقدس گفت: در دوران پیش از انقلاب مراسم سال تحویل در مساجد برگزار نمی شد، هر چند مردم در اماکن مذهبی مانند حرمین امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و امامزاده ها حضور پیدا می کردند اما پس از انقلاب اسلامی و به خصوص در دوران دفاع مقدس حضور مردم به همراه خانواده های شهدا در مساجد و گلزارهای شهدا کاملا مرسوم شده است.
وی اضافه کرد: طرح آغاز سال نو از مساجد یک ابداع و یا طرح جدید نیست بلکه به منظور هم آوا و هماهنگی مساجد با مردم در جهت بیشتر بهره بردن از این مراسم مطرح شده است. چون بسیار نیکوست در زمانی که طبیعت در حال پوست اندازی و تجدید حیات است انسان نیز در بهترین حالت و در بهترین مکان باشد.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: بهترین مکان نیز به طور فطری مسجد یا اماکن مقدس است. البته خانوداه هم کانون مقدسی است اما مسجد از این جهت رجحان دارد تا افرادی که نمی توانند در کربلا ، مشهد یا قم حضور یابند به مساجد مراجعه کنند.
وی از اجرای این طرح در دراز مدت به عنوان یک سنت حسنه یاد کرد و گفت: بنابراین به تناسب زمان سال تحویل و با توجه به مناسبت ها مانند شب جمعه و ایام فاطمیه که امسال با نوروز مقارن شده است، می توان پیشنهاد داد که برنامه های خاصی اجرا شود.
آقایی پیشنهاد کرد دراین شب دعای کمیل خوانده شود و سوره دهر که در شان حضرت فاطمه(س) نازل شده به صورت ترتیل و یا همخوانی تلاوت شود.
فراهنگ(1)**1003**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن