واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رويكردي جديد در هنجارشكني
امسال يكي از حساسبرانگيزترين فيلمهاي جشنواره فيلم طبقه حساس ساخته كمال تبريزي بود
امسال يكي از حساسبرانگيزترين فيلمهاي جشنواره فيلم طبقه حساس ساخته كمال تبريزي بود.
«طبقه حساس» به تهيهكنندگي جواد نوروزبيگي و فيلمنامهنويسي پيمان قاسمخاني، داستان مردي را روايت ميكند كه بعد از مرگ همسرش، يك قبر دو طبقه خريده و همسرش را در طبقه اول آن دفن ميكند. اما پس از مدتي فروشنده قبر كلاهبردار از آب درآمده و طبقه دوم را به مرد غريبه ديگري واگذار مينمايد و زماني كه كمالي (رضا عطاران) سر مزار زنش ميرود در جريان اين موضوع قرار گرفته و متوجه دفن مرد ناشناسي در طبقه دوم اين گور ميشود و واكنشهاي تندي نسبت به اين مسئله نشان داده كه در طول نمايش فيلم اتفاقات و حوادث مختلفي را رقم ميزند. چهاردهمين ساخته كمال تبريزي اينبار نيز با داستاني متفاوت همچون دو فيلم اكران نشده او يعني «پاداش» و «خيابانهاي آرام» با حساسيت شديد از سوي برخي مخاطبين و مسئولان مواجه شده است. اين فيلم كه به شكلي طنزآميز تعصب و غيرت مرد ايراني را موضوع خود قرار داده فقط به همين نكته اكتفا نكرده و دربعضي سكانسها حساسيت خانوادههاي مذهبي و سنتي را زير سؤال برده و از منظر طنز اين گروه از مردها و خانوادهها را به سخره گرفته است.
به بياني ديگر اينطور استنباط ميشود كه خالق فيلم منظورش از طبقه حساس اين بوده كه طبقه مذهبي و ديني جامعه را افرادي حساس و وسواسي نشان دهد. سازنده فيلم در يكي از مصاحبههايش اشاره كرده كه اين فيلم بيشتر جنبه شوخي داشته و به موضوع مرگ از نگاه كمدي و طنز ميپردازد. پيمان قاسمخاني نويسنده طبقه حساس تلاش كرده تا براي خنداندن مخاطب از ديالوگهايي بهره بگيرد كه مبتني بر هجويات و شوخيهاي جنسي و ركيك استوار باشد. اين در حالي است كه مسئولان و متوليان فرهنگي ما بسياري از سريالها و فيلمهاي ماهوارهاي را به علت داشتن سوژههاي جنسي و استفاده از كلمات و جملات قبيح و ركيك ممنوع و مخرب دانسته و از اين دسته فيلمها تحت عنوان فيلمهاي بسيار مبتذل و سخيف نام ميبرند. گويي نويسنده با عادي جلوه دادن اين گونه شوخيهاي جنسي و از بين بردن قباحت و زشتي اين نوع رفتار و كلمات و در كنار آن به نمايش گذاشتن تعصبات تند مذهبي و ايراني سعي در خنداندن و جذابنمايي قصه داشته و تا حد زيادي خطوط قرمز را در اين زمينه به عقبتر رانده است. سازندگان فيلم طبقه حساس به شكلي ديگر در اين فيلم هنجارشكني را در دستور كار خود قرار دادهاند و پلانهاي جديدي را چه در زمينه تصوير و چه در زمينه ديالوگ به معرض تماشاي عموم گذاشتهاند. نمايش صنحههايي برهنه از مردان در استخر از نماي نزديك، به كار بردن كلمات ركيك و جنسي در بسياري از صحنههاي فيلم و به سخره گرفتن ارزشها و هنجارهاي اخلاقي و... نمونههاي بارز ساختارشكني و هنجارشكني در اين فيلم هستند. البته اين فيلم نقاط قوت بسياري چه در كارگرداني و چه در بازيگري و بازيگرداني دارد. دكوپاژ نسبتاً خوب و بازي بسيار عالي رضا عطاران و گريمهاي بازيگران اصلي از نقاط قوت اين فيلم ميباشد. همچنين پايان منطقي و باورپذير فيلم نيز از نقاط مثبت اين فيلم به شمار رفته و تا حدودي توانسته پوششي بر سوءتفاهمات و ضد اخلاقياتي كه در طول تماشاي فيلم افتاق ميافتد، باشد. كمال تبريزي از فيلمسازان بسيار خوب اين كشور بوده و هيچگاه آثار تأثيرگذار او همچون «شيدا»، «ليلي با من است» و «مهرمادري» و «يك تكه نان» از ياد و خاطره علاقهمندان و كارشناسان اين حوزه بيرون نميرود.
نویسنده : رضا آژ
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1392 - 23:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]