تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806676681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری بر مطالب شماره جدید فصلنامه مطالعات معنوی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مروری بر مطالب شماره جدید فصلنامه مطالعات معنوی تهران - ایرنا - مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مقالات منتشر شده در ششمین شماره از فصلنامه مطالعات معنوی را بیان کرد.


به گزارش روز شنبه پژوهشکده باقرالعلوم محمدحسین کیانی گفت: مقاله ای با عنوان نسبت خدا و انسان در عرفان به قلم عیسی جعفری نگاشته شده و بر این نکته تاکید دارد که انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‏ای دارد؛ به طوری‏که او را به‏گونه ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است.
وی افزود: مقاله علم و معنویت؛ همگرایی یا واگرایی نوشته حکیمه سادات شریف‏زاده به بررسی وجوه همگرایی یا واگرایی بین علم و معنویت می‏پردازد.
این پژوهشگر مذهبی گفت: موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‏های فراوانی بین اندیشمندان است و این پژوهش از حیث ماهیت و روش در زمره تحقیقات توصیفی ـ تحلیلی است.
وی همچنین درمورد مقاله خود با عنوان «علت‏شناسی جنبش‏های نوپدید دینی» گفت: بحران معنا را می توان در پس زمینه های پیدایش جنبش های نوپدید دینی جستجو کرد. لایه رویین بحران، نهفته در رونق معنویت گرایی جدید که نشانه آن التقاط و پرگویی خالی از مبانی معرفتی است و لایه زیرین آن، جهانی شدن لجام گسیخته در حوزه فرهنگ و دین است.
کیانی افزود: در این مقاله تلاش می شود تا به بررسی جنبش های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی شدن در حوزه معنویت پرداخته شود و در باب مولفه های پیدایش جنبش ها، پژوهشگر ناگزیر به موارد کم و زیادی اشاره می کند که همگی– یا اکثر به قریب – آنان در دل جهانی شدن و تسریع فرآیند جهانی شدن پدید آمده اند.
سردبیر مجله مطالعات معنوی در مورد مقاله «عقل‏گریزی و شریعت‏ستیزی در اندیشه‏ی پائولوکوئیلو و اشو» که توسط هادی وکیلی نوشته شده اظهار داشت: از جمله ویژگی هایی که نظر پژوهشگران عرصه ی مطالعات ادیان جدید را به خود جلب کرده، مواضع رهبران و مروّجان این ادیان در خصوص دو مقوله ی عقل و دین و به تعبیری عقل و شرع است.
وی افزود: تاریخ تفکر بشری به شکلی عام و تاریخ فلسفه و دین به طور خاص، مشحون از آراء متنوع متفکران و فیلسوفان شرق و غرب دربارهی جایگاه، اعتبار و وثاقت عقل و شرع و احکام به اصطلاح عقلی و شرعی است.
به گفته کیانی این آثار هم به طور مستقل به این دو موضوع پرداخته اند و هم ارتباط این دو با یکدیگر، از همه مهمتر جایگاه هر یک در حدود دیگری و در مقایسه با یکدیگر را مورد بحث و کاوش جدی خویش، قرار داده اند.
کیانی درباره مقاله مسأله زن و زناشویی در عرفان اسلامی نوشته علی امینی نژاد گفت: افراط و تفریط در روش‏های سلوکی از نشانه‏های انحراف در مکتب‏های معنویت‏گرا است و موضوع زن و زناشویی از جمله مواضع حساس افراط و تفریط در این مکتب‏ها است.
به گفته وی این مقاله درصدد است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم(ص) نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است و این در حالی است که غالب مکتب‏های سلوکی پیش از اسلام، مانند رهبانیت مسیحی دچار تفریط در مساله زناشویی بوده و بسیاری از آیین‏های نوپدید معنویت‏گرا دچار افراط‏های هولناک در این مسیر شده‏اند.
وی همچنین گفت: مقاله «آسیب‏شناسی عشق در معنویت‏های نوظهور» نوشته پریسا گودرزی از آموزه های عمده و مسائل اساسی در عرفان های جهان، مساله ی عشق است که این مسئله از دیرباز محل توجه عموم و موضوع نقض و ابرام اصحاب دین و عرفان بوده است؛ همچنین از سوی اصحاب عرفان های نوظهور نیز از موضوعات اصلی و مورد توجه آنان قرار داشته و دارد.
کیانی در ادامه گفت: طبیعی است که تعاریف عارفان و عرفان های گوناگون از عشق، متنوع باشد. زیرا عرفا در تعریف عشق و انواع آن تابع عوامل متعدد و پیچیده ای از قبیل موقعیت خاص مخاطب، موقعیت معرفتی - سلوکی خود، هنجارهای دینی - فرهنگی جامعه و غیر آن بوده اند.
وی افزود: علیرضا کاظمی‏زاده مقاله «بررسی تناسخ از دیدگاه سهروردی» را تالیف کرده است و در آن آورده است که «تناسخ» از موضوعاتی است که در فلسفه اسلامی به جهت ارتباط با موضوع معاد، مورد توجه فیلسوفان و متکلمین مسلمان واقع شده است.
مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) افزود: با توجه به اینکه تناسخ، سابقه ای پیشین نسبت به اسلام، در بین اقوام و ادیان دیگر داشته است؛ همواره محل مناقشه و مداقه قرار گرفته است و حتی در دوران جدید، با توجه به تغییر روش در فلسفه و نظریه های نوین در کلام جدید، همچنان موضوعی است که طلب می کند بیشتر پیرامون اثبات یا نفی آن، دلایل متقنی از طرف فیلسوفان و متکلمین ارائه شود؛ چراکه ذهن جوال آدمی فی نفسه ایستایی را نمی پذیرد.
پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و مهمترین فعالیت های این مرکز پژوهش های دینی در شهر قم است.
فراهنگ(1)**1003**1588
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن