تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801559936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علی اکبرخان شهنازی استادی که دیگر تکرار نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

علی اکبرخان شهنازی استادی که دیگر تکرار نشد تهران - ایرنا - علی اکبر خان شهنازی را می توان به عنوان پایه گذار تارنوازی معاصر ایران نام برد که شیوه نوازندگی این ساز را متحول کرد.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا ،علی اکبر شهنازی 23 اردیبهشت سال 1276 شمسی مصادف با عید قربان 1314 قمری در تهران متولد شد.
وی در خانوداه ای منحصر بفرد که موسیقی ردیف دستگاهی امروز دسترنج آنها است متولد شد. آقا علی اکبر خان فراهانی پدربزرگش، آقا حسینقلی پدرش و میرزا عبدالله فراهانی عمویش بود که همگی از بزرگان موسیقی زمانه خود بودند .
علی اکبر شهنازی از سن 8 سالگی نزد پدرش آموزش تار را فرا گرفت و درمدت 6 سال ردیف موسیقی ایرانی را از پدرش آموخت در این راستا از شیوه نوازندگی درویش خان یکی دیگر از بزرگان موسیقی آن زمان بهره برد .
استعداد نوازندگی این هنرمند به اندازه ای بود که در سن 14 سالگی نخستین صفحه خود با اجرای قطعاتی را در آواز بیات ترک و افشاری منتشر کرد .
وی در سن 18 سالگی پدر خود که نقش استادش را نیز ایفا می کرد از دست داد، این مهم موجب شد که تمامی شاگردان - میرزا عبدالله - پدر وی برای فراگیری ردیف موسیقی دستگاهی به کلاس های وی بیایند.
با مرگ بزرگان خانواده که همگی از اساتید موسیقی زمان خود بودند علی اکبر خان درسال 1300 به عنوان توانا ترین نوازنده ساز تار در مجامع هنری شناخته شد که در کنار اجرای قوی موسیقی تمامی ردیف های موسیقی ایرانی که به ضورت سینه به سینه از خانواده خود به ارث برده بود را خوب می دانست .
در اواسط سال 1305 به دعوت کمپانی هیز ماسترز ویس صفحاتی از وی با آواز اقبال آذر خواننده نامی دوران قاجار ضبط گردید.
با تاسیس رادیو در برنامه های هفتگی موسیقی رادیو به همراه ادیب خوانساری، روح بخش و... آثار ارزشمندی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی اجرا می کرد .
در اواسط دهه 1330 درهنرستان موسیقی آن زمان به عنوان استاد عالی رتبه آموزش به هنرجویان علاقه مند را آغاز کرد و در ادامه همین فعالیت ها ردیف موسیقی دستگاهی به روایت پدربزرگش آقا حسینقلی را ضبط کرد .
از وی‍‍‍ژگی های این نوازنده توانا می توان به تکنیک بالای اجرای وی اشاره کرد که تمبر صوتی مختص به خود را برایش به ارمغان آورده بود .
ارتباط نزدیک این نوازنده از دوران کودکی با نسل بزرگ موسیقی دستگاهی ایران در کنار تکنیک بالای نوازندگی از وی استادی منحصر بفرد ساخته بود که نوازندگی تار آن نسل موسیقی ایران به وی مدیون است .
از دیگر نکات ویژه این موسیقیدان تدوین و تالیف متدهای آموزشی برای ساز تار بود که تا آن زمان در نوع خود بی نظیر بشمار می رفت .
این تلاش علی اکبرخان در امر آموزش توانست راه را برای شاگردانی که نسل امروز موسیقی را رقم زدند هموار کند .
وی شاگردانی بنامی را تربیت نمود که از این میان می توان به نصرالله زرین پنجه، هوشنگ ظریف ، فرهنگ شریف ، مجمدرضا لطفی ،حسین علیزاده ،عطاءالله جنگوک ، داریوش پیرنیاکان و محسن نفر اشاره کرد .
وی در سن 87 سالگی در26 اسفند سال 1363 درگذشت و پیکرش در محل امامزاده عبدالله ری دفن شد .
علی اکبرخان شهنازی را می توان یکی از عالم ترین اساتید موسیقی ردیف دستگاهی برشمرد که از نوع خود همچنان تکرار نشدنی است .
فراهنگ (5) ** 9252**1601**
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن