تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819176220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم‌ترین رخدادهای هنرهای تجسمی در سال 92


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: مهم‌ترین رخدادهای هنرهای تجسمی در سال 92

مهم‌ترین رخدادهای هنرهای تجسمی در سال 92

سال 92 نیز با همه فراز و فرودها و اتفاقاتی که برای هنر و هنرمندان این سرزمین در پی داشت رو به پایان است؛ سالی که با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید»، امیدهای بسیاری را برای سال آینده در دل‌های هنری‌ها ایجاد کرد. ...

 در سال 92 نیز همانند سال‌های گذشته، حوزه هنرهای تجسمی شاهد اتفاقات گوناگونی بود. شاید بتوان گفت جدا از اتفاقات هنری متنوع، افتخارآفرینی هنرمندان ایرانی در دنیا و درگذشت برخی از هنرمندان حوزه های مختلف تجسمی، تغییر دولت و روی کار آمدن مدیران و مسؤولان هنری جدید، نگاه‌ها و رویکردهای تازه‌ای را از سوی هنرمندان در پی داشت. دولتی که با عنوان «تدبیر و امید»، امیدهای بسیاری را برای بهتر شدن وضعیت هنر کشور در دل هنری‌ها ایجاد کرد.




 درخشش هنرمندان ایرانی در حراج کریستی دوبی با یک خاطره تلخفروردین امسال 28 اثر از 21 هنرمند ایرانی به ارزش دو میلیون و 503 هزار و 875 دلار، در چهاردهمین دوره حراجی کریستی دوبی به فروش رسید که رقم قابل توجهی بود. در این دوره از حراج کریستی آثاری چون تابلوی «باغ اسرارآمیز»، «چهره نقره‌ای روی سرخ» و «سیاه+آجر» اثر فرهاد مشیری، «CH+TCH+TCHH» و «ابیانه» اثر حسین زنده‌رودی، «شاعر و کلید» اثر پرویز تناولی، «بی‌نام» سهراب سپهری، «شکار سرخ شماره 2» اثر رضا درخشانی، «از همکاری بگو» اثر محمد احصایی، اثری از شیرین نشاط، «زیر درخت گیلاس ترش» اثر رکنی‌حائری‌زاده، «پیامبر عاشق یک»، «پرنده‌آبی» و «اثری بی نام» از آثار پرویز تناولی به فروش رفتند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/ma2.jpg


از حواشی این رویداد هنری که برای هنر ایران خسارت جبران‌ناپذیری را در پی داشت، خارج شدن نقاشی فرامرز پیل‌آرام به دلیل برخی از مسائل حاشیه‌ای از این حراجی بود. ماجرا از ایمیل‌ها و پیامک‌هایی شروع شد که خبر از جعلی بودن تابلو می‌دادند و همین مسئله باعث شد تابلو را از حراجی کنار بگذارند. این تابلو قرار بود با حداقل قیمت 100 هزار دلار در حراج کریستی دوبی چکش بخورد.همچنین در پانزدهمین دوره حراج کریستی دوبی که آبان ماه 92 برپا شد، هنرمندان ایرانی باز هم خوش درخشیدند. رکوردهای اول، دوم، چهارم و پنجم این حراج نصیب هنرمندان کشورمان شد، در حالی که جمعی از بزرگان هنر عرب نظیر هنرمندان فقید محمود سعید مصری، فاتح مدرس سوری و... با آثار متعددی حضور داشتند. فرهاد مشیری، افشین پیرهاشمی و پرویز تناولی از هنرمندانی بودند که آثارشان در این رویداد با قیمت‌های بالایی فروخته شد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/ma3.jpg
نام هنر ایران در «ساتبی» بر سر زبان‌ها افتاد


تنها چند روز پس از سپری شدن موفقیت بزرگ هنر ایران در حراج کریستی دبی، هنرمندان ایرانی در دوحه موفق شدند بار دیگر با رکوردهای بسیار بالا نام ایران را نه در خاورمیانه، بلکه در جهان مطرح کنند. فروش ۶۳۷ هزار دلاری دو اثر از محمد احصایی در حراج بین‌المللی هنر معاصر «ساتبی» در پایتخت قطر سبب شد تا این هنرمند بالا‌تر از دیگر آرتیست‌های مطرحی چون «آی‌وی وی»، هنرمند مطرح چینی، قرار گیرد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/ma4.jpg



دیگر هنرمندان ایرانی حاضر در این رویداد، منیر فرمانفرمایان، هدیه شفیعی، نصرالله افجه‌ای، جمشید بایرامی و رکنی حائری‌زاده بودند که آثارشان با قیمت ۱۹۷، ۱۱۲، ۴۲، ۸۷، ۹ و ۱۷ هزار دلار فروخته شد.دومین حراج تهران نیز از رویدادهایی بود که تیر ماه امسال با فروش 6 میلیارد و 545 میلیون تومان رکورد زد. این حراج با ارایه 82 نقاشی، مجسمه و عکس از 79 هنرمند ایران برپا شد که در آن چندین رکورد در بازار داخلی هنر ایران بوجود آمد. فروش یک اثر هنری به مبلغ 700 میلیون تومان (اثری متعلق به سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان) فروش 100 در صدی همه آثار ، فروش 16 اثر بالای یکصد میلیون تومان و مجموع فروش 5/6 میلیارد تومانی و... همه دستاوردهایی بود که شامگاه 7تیرماه 1392 را به شبی ماندگار برای هنرهای تجسمی و جامعه هنری ایران بدل کرد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/ma5.jpg


هنرمندان درگذشته سال 92 چه کسانی بودند؟از همان روزهای نخست سال 92 تا پایان آن، حوزه هنرهای تجسمی هنرمندان بزرگی را در عرصه‌های مختلف هنری از جمله عکاسی، نقاشی و خوشنویسی از دست داد.احمد اسفندیاری (نقاش)، سید محمد حسین رحمتی (عکاس)، حمید غبرانژاد (خوشنویس)، صادق تیرافکن (عکاس)، ابراهیم ذهبی (عکاس)، عبدالله بهرامی (عکاس)، خانعلی صیامی (عکاس)، ناصر الهی (شیشه‌گر)، کریم محمد ابراهیمی (خوشنویس)، حسن شیرکوند (خوشنویس)، رفیع مؤتمن طباطبایی (نقاش)، سلیم کرمی خولکی (نقاش) و قدیر صباغیان (نقاش) هنرمندانی بودند که در سال 92 از دنیا رفتند.هنرمندان ایران و کسب جوایز متعدد جهانیمجید سعیدی، فتوژورنالیست ایرانی، در روزهای پایانی فروردین 92 برای مجموعه‌ی عکس «مستندسازی قربانیان جنگ در افغانستان» برنده‌ی دومین گرنت RPS Wall ژاپن شد. او همچنین در تیر ماه 92، برنده‌ جایزه‌ دوم یکی از گرایش‌های مسابقه‌ عکاسی خبری انجمن ملی عکاسان خبری (NPPA) 2013 شد. او با مجموعه‌ای شامل 12 فریم به نام «بدنسازی در افغانستان» موفق به کسب جایزه‌ دوم در بخش عکاسی با گرایش مجموعه عکس ورزشی شده است.البته این‌ها تنها موفقیت این عکاس در سال 92 نبودند. سعیدی موفق شد جایزه فتو اویدنس 2014 (کتاب سال عکاسی آمریکا) را نیز برای مجموعه «زندگی در جنگ» از آن خود کند. مجموعه‌ای که با تمرکز بر جنبه‌های انسان‌دوستانه در خاورمیانه طی دو دهه اخیر و به تصویر کشیدن زندگی مردم خسته از جنگ و درگیری در افغانستان کار شده است.همچنین در فروردین 92، دو هنرمند ایرانی موفق شدند در جمع برگزیدگان جایزه جهانی «ورلد پرس کارتون» (worldpresscartoon) قرار بگیرند. سعید صادقی برای کاریکاتور منتشر شده در روزنامه جام جم با عنوان «اقتصاد ضعیف» Low Economy در بخش فانتزی موفق شد مقام اول را کسب کند و فیروزه مظفری برای کارتونی در روزنامه اعتماد با عنوان «قلمرو کودکان» Child Kingdom، توانست در این بخش دیپلم افتخار این رویداد جهانی را دریافت کند.امیر پورمند –عکاس خبرگزاری ایسنا- عکاس دیگری بود که در سال 92 با کسب جایزه‌ی سوم بخش تک عکس اخبار عمومی (General News) در مسابقه‌ی عکس خبری سال (World Press Photo) 2013 برای کشورش افتخار آفرید. عکس برگزیده مربوط به لحظاتی قبل از اعدام دو جوان زورگیر تهرانی بود.از دیگر هنرمندانی که در سال 92 با کسب رتبه و جایزه نام ایران را بر سر زبان‌ها انداخت، کامبیز درم‌بخش بود. این کاریکاتوریست ایرانی در روزهای پایانی تیر ماه به عنوان اولین هنرمند ایرانی، برنده‌ی جایزه بزرگ سی‌و‌سومین جشنواره‌ی بین‌المللی کاریکاتور «ملانصرالدین حجا» ترکیه شد. جایزه درم‌بخش پنج هزار دلار و تندیس و لوح تقدیر بود.دیدار هنرمندان با حسن روحانیچند ماه پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، حسن روحانی -رییس جمهور- در شامگاه 18 دی ماه 92 با هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری در تالار وحدت دیدار کرد. ابراهیم حقیقی -هنرمند پیشکسوت گرافیست- به نمایندگی از هنرمندان هنرهای تجسمی، در این دیدار دغدغه‌های این طیف را با رییس جمهوری مطرح کرد. حقیقی در این دیدار از وزیر ارشاد که در برنامه حضور داشت درخواست کرد دوسالانه‌های هنری را دوباره به انجمن‌ها بسپارند و آنها را احیا کنند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/ma6.jpg


قطاری که پس از 11 سال به راه افتاد!آبان ماه امسال بود که ششمین دوسالانه تصویرگری پس از 11 سال وقفه، با حضور مدیران هنری و مسؤولان دولت جدید برگزار شد. علی مرادخانی -معاون امور هنری وزیر ارشاد- در افتتاح این رویداد گفت که دولت از این پس تنها نقش حامی و پشتیبان را در برگزاری دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها خواهد داشت و برگزاری آن‌ها بر عهده انجمن‌ها و بخش خصوصی خواهد بود.این موضوع به علاوه بودجه، از مطالباتی بودند که هنرمندان در مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف از مدیران دولتی خواستار بودند و باید دید دولت در سال آینده به وعده‌های خود در این زمینه جامه عمل خواهد پوشاند یا خیر.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن