تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802942127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به آداب و رسوم مردم استان کرمان در نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به آداب و رسوم مردم استان کرمان در نوروز کرمان - ایرنا- صدای گام های نوروز همچون آهویی زیبا و خرامان به گوش می رسد و همنوا با این رسم خوشایند فصل ها، فرصتی است تا جانها را از غبار زدوده و با جانی تازه، زندگی خود را ادامه دهیم.


هم اکنون مردم کرمان نیز به مانند مردم جای جای ایران، در آستانه نوروز با رخت و لباس نو و آیین های ویژه به استقبال این عید باستانی می روند.

** آیین های مردم کرمان همراه با صدای پای بهار
مسوول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مردم کرمان در آستانه نوروز از اول اسفندماه آیین های استقبال از نوروز را با خانه تکانی و تمیز کردن منازل خود آغاز می کنند.
ˈفاطمه رضاپورˈ در گفت و گو با ایرنا ضمن تاکید بر اینکه تمام آیین های نوروزی همانند سایر نقاط ایران در کرمان نیز اجرا می شود، افزود: خانه تکانی یکی از آیین های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می گیرند به آن پایبندند، مانند مردم کرمان که تمام خانه و وسایل آن را در آستانه نوروز را تمیز می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در روزگ‍‍ار ق‍دی‍م نیز ق‍ب‍ل از عید مردم خانه تکانی می کردند و اگر اتاق ها به دلیل دودزدگی در ایام زمستان سیاه شده بودند، حتما آنها را کاهگل می کردند و بر این باور بودند که اگر این کار را انجام ندهند، تا پایان سال جدید همه چیز در زندگی آنها به شکل نامطلوبی اتفاق خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: در شب چهارشنبه آخر سال نیز خانواده های کرمانی دور هم جمع شده و به شادی می پرداختند و این آیین با آواز خوانی، پای کوبی و خوردن آجیل مخصوص این شب که به مشکل گشا معروف است، ادامه پیدا می کرد.
وی گفت: خیرات کردن شیرینی، غذا و میوه بر مزار مردگان در روز پنجشنبه آخر سال که به ˈعید مرده هاˈ نامیده می شود نیز از دیگر آیین های مردم کرمان در آستانه نوروز است.

** اکنون بهار مهمان خانه ها است...
مسوول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، در ادامه بیان کرد: در هنگام تحویل سال نیز مردم کرمان، رشته ها را داخل آش می ریختند و بر این باور بودند که با ریختن رشته در هنگام تحویل سال، تا پایان سال رشته کارها در دستشان خواهد بود و در بسیاری از موارد خودشان رشته را بریده و با آن آش می پختند.
مردم کرمان در سفره هفت سین خود علاوه بر سیب، سنجد، سبزه،سکه، سرکه، سمنو و سماق، خوراکی هایی چون کماچ سن، میوه، شیرینی، آجیل، نان، ماست را قرار می دادند و آیینه، قرآن، ماهی، کاسه ای آب که داخل آن گل سرخ ریخته و تخم مرغ رنگ کرده نیز ار دیگر اجزای سفره هفت سین مردم کرمان بوده و هست.
وی خاطرنشان کرد: مردم استان کرمان از قدیم در هنگام تحویل سال نو، سفره پهن می کردند و بر این باور بودند که به هنگام تحویل سال، تخم مرغ رنگی روی آینه تکان می خورد.
وی اظهار کرد: در قدیم مردم برخی از نقاط استان کرمان بر این باور بودند که در زمان تحویل سال، تمام آب های جاری برای یک لحظه می ایستند که به اصطلاح به آن، ˈخواب آبˈ می گفتند.
رضا پور با اشاره به این مطلب که خواندن قرآن بر سر سفره هفت سین از آداب فراموش نشدنی مردم استان کرمان است، یادآور شد: در گذشته افرادی که با سواد بودند هنگام تحویل سال قرآن می خواندند و سکه ای به عنوان برکت به دیگران می دادند.
وی افزود: در برخی مناطق نیز مردم کرمان دعای تحویل سال را با زعفران و گلاب بر بدنه یک کاسه چینی می نویسند و سپس با آن شربت درست می کردند و برای سلامتی اعضای خانواده در طول سال همگی از آن می نوشیدند.

** خوراکی های نوروزی مردم کرمان ...
مسوول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: قوتو یا قاووت یکی از خوراکی های مردم کرمان در عید نوروز است که با استفاده از انواع داروهای گیاهی تهیه می شود و بسیار مقوی است.
رضاپور تاکید کررد: سهن ریختن با استفاده از گندم و پختن سمنو و کماچ از آداب خاص مردم کرمان است.
وی گفت: مردم استان کرمان در دید و بازدیدهای نوروزی ابتدا به دیدن خانواده های عزادار و کسانی که به تازگی عزیزی از دست داده اند می روند و اگر زمان طولانی از زمان عزاداری این خانواده ها گذشته باشد، به آنها لباس های نو داده و از آنها می خواستند که لباس مشکی خود را این لباس های جدید عوض کنند.
رضا پور عنوان کرد: عید دیدنی کوچکترها از بزرگان فامیل و عیدی دادن بزرگان به بچه ها از دیگر آداب و رسوم مردم استان کرمان است.
وی خاطرنشان کرد: در قدیم مردم استان کرمان در روز قبل از عید، تکه ای سبزه از باغ ها و بیابان ها به خانه می آوردند و آن را به بالای سردر خانه خود می گذاردند و باور داشتند که برای خوش یمنی در سال، باید در روز اول چشمشان به سبزه بیفتد.
وی تصریح کرد: در روز 13 فروردین نیز مردم سبزه ها را به خارج از خانه می بردند و به منظور رفع بلا آن را در آب روان یا سر چهار کوچه می ریختند.ک/4
7440/2624
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن