پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1847730490
شاعر شعر معصوم باید تمام شعرهای پارسی را بخواند/برای شعر گفتن حتی باید خیال را هم با عین مقتل تطبیق دهیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران گفتگو با محمد سهرابی-2
شاعر شعر معصوم باید تمام شعرهای پارسی را بخواند/برای شعر گفتن حتی باید خیال را هم با عین مقتل تطبیق دهیم
محمد سهرابی با بیان اینکه شعر گفتن برای معصومین (ع) هدیهای بوده که از طرف خداوند به شاعران آئینی اعطا شده است گفت: حق این است که شاعر شعر معصوم، تمام شعرهای پارسی را باید بخواند، یعنی از رودكی تا همین امروز. اما بایدها با تواناییها و مقدورات ما متفاوت است.
خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ و ادب: محمد سهرابی شاعر و نویسنده آئینی معاصر و خالق آثاری چون «اقیانوس آلام» و «سکته قبلی» همزمان با ایام فاطمیه با جضور در خبرگزاری مهر در گفتگویی با موضوع شعر آئینی معاصر و فرصت ها و تهدیدهای پیش روی آن شرکت کرد. گفتگویی که در بخش نخست از آن آن سهرابی تاکید دارد باید به موضوع لفظ و محتوا به صورت هماهنگ و همزمان در شعر آئینی توجه داشت. بخش دوم و پایان این گفتگو بیش از هر چیز به نقشه راهی تاکید دارد که این شاعر آئینی آن را پیش روی شاعران جوان ایران باز میکند. این گفتگو را در ادامه میخوانیم: جناب سهرابی شما از چه زمانی شاعری را شروع كردید؟ یادم نیست. اما فکر کنم سال 70 بود، شاید 14، 15 سالم بود. بیشتر در حوزههای آئینی شعر گفتید؟ با شعر آئینی و معصوم شروع كردم، هنوز ارادتم همین است، هنوز اگر در حاشیه شعری با مضمون اجتماعی یا عاشقانه میگویم آن هم رنگ و بوی همان را دارد. یعنی دست به دامان همان است. فردا كه غیر حُسن، شفیعی پدید نیست/ ماییم دست و دامن چشم غزالهها در بین اهل بیت علیهمالسلام شما شعر گفتن را برای كدام یک از حضرات بیشتر دوست دارید؟ كلهم نورٌ واحد. اصلا نمیشود تفكیك كرد. یعنی به قول شریف حضرت امام هادی علیهالسلام: «طابت و طهرت بعضها من بعض» یكی از یكی بهتر. یعنی به امام هادی علیهالسلام نگاه میكنی میگویی این خدای من است، «شمس من و خدای من»، برمیگردی به سمت امام جواد علیهالسلام، میگویی این دیگر تام و تمام است، نور مطلق این است، اصل این است. امام رضا علیهالسلام را میبینی، میگویی اصل این است.
خب پس بگذارید اینطور بپرسم که کدام یک از شعرهایتان را بیشتر از بقیه شعرهایتان دوست دارید؟ مایلید برای ما نمونهای از آنها را بخوانید؟ آدم نباید بین اولادش فرق بگذارد. «اوراقنا، اولادنا، اشعارنا اولادنا». اما یکی را می خوانم: گر شود كافه مردم به حساب آلوده/قهوه چشم تو فالی ست به خواب آلوده زودتر می شکند توبه خشک از آن روی/سر سجاده کنم لب به شراب آلوده نام ما را بنویسید به ایوان نجف/نشد از نام سگ کهف، کتاب آلوده دامن عصمتم از گَرد عبادت پاک است/نشود بنده حیدر به ثواب آلوده زیر سنگ است به عشق تو علی جان دستم/تا عقیق یمنی شد به رکاب آلوده ز آشنایان چه توقع ز غریبان چه ملال/در محیطی كه نشد بحر به آب آلوده معنی از خیر گذشتن به لبش بگذر باز/حیف از آن لب که بگردد به عتاب آلوده شعر دیگری هم هست با این ترتیب: مپوش از دیده من فتنه چشم غزالان را /كه من از سرمه بیرون میكشم آواز لالان را تعیُّن تا كجاها رفته از خاطر به یاد تو /كه شیران در اسارت میروند از پی، شغالان را مپرس از معجزه، بازی ز ملزومات طفلان است/ بببین در آستینم همت صاحبكمالان را برای بوسِ قبل از خواب چل منزل سفر كردم/ میندازد به روزم حق تعالی خردسالان را شما نویسنده رمانی با عنوان «سکته قبلی» هم هستید،چه شد رفتید سراغ رمان و داستان؟ اشتباهی بود. آن هم که چاپ شده كار منزهی نیست و خط داستانیاش هم ضعیف است. در این سالهای شاعری کرامتی هم از شعر دیدهاید؟ من به شعر مدح و مرثیه حضرات كلا به چشم كرامت نگاه میكنم. آن هدیه خداست. شاعری رفت پیش حضرت رضا علیهالسلام و عرض كرد شعری در مدح شما گفتم و اجازه میخواهم آن را بخوانم، چند بیتی خواند و حضرت رضا علیهالسلام شروع كردند ادامه شعر را خواندن، شاعر گفت به خدا این برای خودم است و خودم گفتم، حضرت به این مضمون سخنی فرمودند كه «میدانیم از توست ولی اینكه ما ادامه آن را خواندیم، به این خاطر است که ما خودمان این را به تو بخشیدهایم. چطور میخواهی ما بیخبر باشیم؟» لذا شعر برای اهل بیت علیهمالسلام سراسر لطف و كرامت، معنی و عظمت است. شما از شاعران آئینی جوان به شمار میروید، برای شعرای جوان که تازه به این وادی وارد شدهاند، خوانش چه مقاتل و كتابهایی را توصیه میکنید؟ مقتل را باید علما بگویند، چون یك شاعر نمیداند كدام مقتل دارای صحت است، اقلاً صحت بیشتر و حداكثری و كدام مقتل داری سُقم است، شاید كذبی در آن باشد، این را باید علما بگویند. در حیطه شعر شاید بتوانم حرفی بزنم، آن هم اینكه حق این است که شاعر شعر معصوم، تمام شعرهای پارسی را باید بخواند، یعنی از رودكی تا همین امروز. اما بایدها با تواناییها و مقدورات ما متفاوت است.
خود شما كه وارد این حوزه شدید سراغ همه رفتید؟ این یك باید است، شاید یك دستور از ناحیه خود شعرولی اینكه چقدر از آن را به كار میبندیم یك مقوله دیگر است. من میتوانم اینجا ادعا كنم تمام شعرهای پارسی را خواندهام، اما قطعا این یك ادعای دروغ است. در شعرا معمولاً طبع شاعران به سمت یك شاعر بزرگ گرایش دارد، این را همه شاعران به یك نحوی تجربه كردهاند، یك تجربه روحی است، شاید برای غیر شعرا این ملموس نباشد. به سمت یك شاعر بزرگ و یا بهتر بگوییم به سمت یك مكتب شعری مثل خراسانی، عراقی، مكتب آذربایجان، مثلا وقوع، طرز تازه و یا بازگشت. هر كدام از اینها یك مكتبی را میپسندند، آن مكتب را كه پسندیدند باید شعر اقلاً بزرگان آن مكتب را مطالعه كنند و مداقه كنند، یعنی دقیق بشوند در آن. یعنی مثلا كسی كه سبك عراقی را دوست دارد، خیلی زشت است برایش كه سعدی و حافظ نخواند، كسی كه «طرز تازه» یا همان سبک هندی را میپسندد، باید با صائب و بیدل مانوس باشد، باید «غالب دهلوی» بداند، حزین لاهیجی بداند، فیاض لاهیجی بداند، میرزا اثر و سلیم تهرانی را بخواند، قدسی را بخواند، طغرای مشهدی را بخواند، نادم لاهیجی را بخواند. اما حكم شعر این است که شاعر به تمام مصادیق شعر اشراف داشته باشد. یعنی تو كه طرز تازه را دوست میداری، عراقی را هم بخوان، خراسانی هم بخوان، مثلا مكتب وقوع وحشی بافقی را هم بخوان. منتها میگوییم امروز وقتها تنگ است و شاعر دوستدار یك مكتب است. در این حال او اقلاً باید آن مكتب را واقعا شخم بزند. یعنی همه بیتها را بخواند؛ این یك قاعده است. در قدیم قاعده بوده كه شاعر باید 120 هزار بیت از دیگران حفظ باشد. امروزه مثلا شل گرفتیم و میگوییم تو که شعرهای خودت را حفظی دمت گرم است. اما در بحث بیان عاطفی، ذکر کردن عین مقتل باید رعایت شود. من به این مساله تاكید دارم. تحریف هم در اذهان رخ می دهد نه در كتب، تحریف در ذهن، هنر اینطور است. امروز فیلمی ساخته شده که نشان میدهد که خون شاهزاده علیاصغر علیهالسلام ریخت بر پای اسب. ما این را قبول كنیم یا حدیث امام صادق را كه فرمود والله یك قطره از آن خون به زمین برنگشت؟ مردم عامه كدام را میپذیرند؟ مردم كتاب میخوانند، مقتل میخوانند؟ نمیخوانند. این است كه هنر چون نفوذ دارد باید پاكیزه ارائه شود. شما حس نمیکنید ما كمكم در مجالس عزاداری در حال دور شدن از اصل روضه و فلسفهاش هستیم؟ اینطور نیست. ما که میگوییم اصل روضه را عاطفی بیان كنند از طرفی هم میگوییم که باید عین مقتل باشد؛ منتها با بیان عاطفی. نه اینكه با بیان خشن. این را همه بلد هستند بگویند. و البته هم لطفی ندارد. یك طور باید بگویی كه باقی بلد نباشند و باقی هم فیضش را ببرند. ما تكیهمان بر عین مقتل است منتها با تشبیه، با استعاره، با خیال ممدوح. در تخیل هم اجازه نداریم از یك حدی فراتر برویم. در لفظ گفتیم كه هر كلمهای اجازه ورود ندارد، در تخیل هم نمیشود گفت هر خیالی مقدس است و چون به خیالمان رسیده، پس درست است، نه. باید خیال را با عین مقتل تطبیق داد و سپس آن را در قالب شعر گفت. باید در مدح هم این موضوع رعایت شود. مثلا تشبیه حضرات معصوم، حتی به خورشید هم شاید درست نباشد. آیا خورشید عظمتش بیشتر است یا امیرالمومنین علیهالسلام؟ خورشید بنده امیرالمومنین علیهالسلام است، روایت داریم كه چندین بار اهل مدینه دیدند كه خورشید موقع طلوع بر حضرت امیر علیهالسلام سلام داده و یا در واقعه ردُّ شمس ایشان دستور دادند دوباره شبانگاهان روز شود، این تشبیهات باید در دایره قدس بررسی شود، یعنی قداستش حفظ شود و الا شعر خراب میشود. البته منظورم این نیست که بیاییم مته به خشخاش بگذاریم. ما معیار را میگوییم. هرچه به معیارها نزدیکتر شویم بهتر است. ما باید تا جایی که میتوانیم شعر عالی برای حضرات علیهمالسلام بسراییم. در ایام فاطمیه قرار داریم، دوست دارم حسن ختام این گفتگو شعری باشد برای حضرت ایشان و از سرودههای شما در شعر فاطمی ساحت قدس خیلی بلندمرتبه است، فرمودند «نحن حججالله علی خلقه و جدتنا فاطمه حجه علینا» امام صادق فرمودند، ما حجت خدا بر مردم هستیم و مادر ما فاطمه حجت است بر ما. در شعر گفتن برای ایشان با عظمتی روبرو هستی که به راحتی نمیشود این وجود مقدس را مدح كرد. لذا آن كسی كه مدح حضرات را میگوید، مداح خودش است، چون تلویحا میگوید من خوبیها را فهمیدم و دیدم. مادح خورشید، مداح خود است. مداح حضرت زهرا سلام الله علیها مستقیما دارد مدح خدا را میگوید. او خدا را میستاید. اما همین که فهمش رسیده که خدا ستودنی است، مادح خود نیز هست. زهی كوی كسی كز خون بُود آب خیابانش/ ز سرهای عزیزان چیده گلدان گرد میدانش به خورشید قیامت میشود منجر به هر جلوه/ تشرفهای آیینه به صحن شبنمستانش زهی بانوی جعفر پاسبان حمزهدربانی/ كه صد چشمی نگهدارست او را مرد مردانش به ذیل نام او جز حاشیه متنی نمیجوشد/ که دارد منشئاتش شأن فرعیت به عنوانش به شأن خویش دارد إلتجا از فرط آگاهی/ اگر دستی بگیرد در خرامیدن به دامانش ز کوران نیز در ستر تجلی گشته او پنهان/ كه ممكن بود دیدارش دهد چشمی به کورانش چنین شأنی که من میبینم از حیث احد کامل/ ندارم شک که در خلوت پرستیدست شیطانش به دربار زنی کز غیر خود رو در حجاب آرد/نظر دارد به الله الصمد نقاش ایوانش به جمع پنج تن از چهار سو در هشت چشم آید/علی موسی الرضا پیدا شد از آئینه بندانش به قم بر چادرش افتاده جمعی یارضا گویان/گروهی حضرت معصومه گویان در خراسانش به شهر قم به چشمم از دهانی شادباش آمد/کدامین پسته خندیدست بر بادام سوهانش به امکان زنی دلدادهام کز شدت اعجاز/جمل را در ته سوزن کند با بار کوهانش مگو گستاخ شیون بوده این نو شاعر الکن/به قدر وسع خود کرده است معنی تازه کتمانش ......................... گفتگو: حمید نورشمسی
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ - ۱۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
از سوی انتشارات پرسمان منتشر میشود شعرهای سپید کوتاه و بلند رحمانی در «مثل آوازهای بومی مادرم»
از سوی انتشارات پرسمان منتشر میشودشعرهای سپید کوتاه و بلند رحمانی در مثل آوازهای بومی مادرم یک شاعر گفت مجموعه شعر مثل آوازهای بومی مادرم با مضامین اجتماعی دفاع مقدسی و آئینی برای مخاطبان بزرگسال در آینده نزدیک منتشر میشود آسیه رحمانی شاعر در گفتوگو با خبرنگار کتاب و اد41 شاعر حرفه ای در مرحله نخست داوری جشنواره شعر کودک پذیرفته شدند
41 شاعر حرفه ای در مرحله نخست داوری جشنواره شعر کودک پذیرفته شدند اصفهان – ایرنا – دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک از پذیرفته شدن سروده های 41 شاعر حرفه ای کودک در مرحله نخست داوری این جشنواره خبر داد به گزارش ایرنا مصطفی رحماندوست روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود اینکنارهگیری دو شاعر از جشنواره شعر فجر
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۴ هوشیار انصاریفر و پوریا سوری از حضور در کمیته اجرایی اتاق فکر هشتمین جشنواره شعر فجر کنارهگیری کردند هوشیار انصاریفر در پی این موضوع به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت پس از سه جلسه حضور در جلسه کمیته اجرایی جشنواره شعر فیادداشت/ در تشابه سینمای حاتمی کیا و شعرهای قزوه
یادداشت در تشابه سینمای حاتمی کیا و شعرهای قزوهاز جنگ و بچه های جنگ می نویسند و می سازند رگه های نگاه منتقدانه را در سینمای دوران جنگ حاتمی کیا می توان یافت و به صورتی پررنگ تر در شعرهای دوران جنگ قزوه به نحوی که او را به عنوان شاعر اعتراض معرفی می کند خبرگزاری فارس - گروه ادبی«بخارا»ی نوروزی با شعرهای شفیعی کدکنی آمد
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۶ نود و هشتمین شماره مجله بخارا ویژه نوروز همراه با یکصد و یک شعر منتشرنشده از محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شد به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در شماره 98 مجله بخارا یکصد و یک شعر منتشرنشده از محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوانانتشار شعرهای نیما در جهان عرب برای اولین بار
فرهنگ و ادب ادیبات ایران انتشار شعرهای نیما در جهان عرب برای اولین بار موسی بیدج مسئول دفتر ادبیات عرب حوزه هنری از ترجمه گزیدهای از اشعار نیما یوشیج به زبان عربی خبر داد و با بیان اینکه تاکنون هیچ كتابی از پدر شعر نو ایران در جهان عرب منتشر نشده است گفت این کتاب آخرین مراحلسومین جشنواره ملی شعر کودک با معرفی شاعران برگزیده پایان یافت
سومین جشنواره ملی شعر کودک با معرفی شاعران برگزیده پایان یافت اصفهان – ایرنا – آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر کودک عصر پنجشنبه با معرفی شاعران کودک برگزیده در ورزشگاه تختی شاهین شهر اصفهان برگزار شد به گزارش ایرنا از مجموع یکهزار و 720 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 41 ااجرای پرفورمنس شعرخوانی «من گرگ خیالبافی هستم»
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۳۱ حمید پورآذری از اجرای پرفورمنس شعرخوانی من گرگ خیالبافی هستم برای برنامه خیریه خبر داد این کارگردان تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت این اثر ترکیبی از شعر و اجراست با بهرهگیری از شعرهای الیاس علوی شاعر افغان اجرا میشجشنواره شعر فجر مختص شاعران ساکن ایران
در سومین جلسه شورای سیاستگذاری شعر فجر تصویب شد جشنواره شعر فجر مختص شاعران ساکن ایران سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بینالمللی شعر فجر دوشنبه 24 اسفند 1392 برگزار شد به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگارن به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اشعرهای تازه علی باباچاهی منتشر میشود
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۴۸ علی باباچاهی از در دست انتشار بودن آخرین مجموعه شعرش با نام این کشتی پُراسرار خبر داد این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره این مجموعه شعر گفت این شعرها به توقعات و انتظارات متداول زمانه در خصوص ساختشاعران خارجنشین به جشنواره شعر فجر دعوت نمیشوند
شاعران خارجنشین به جشنواره شعر فجر دعوت نمیشوند در خصوص دعوت از شاعران ایرانی خارج نشین بنا به محدودیتهای زمانی و اولویتهای داخلی مقرر شد که در این جشنواره تنها از شاعران ساکن در داخل کشور دعوت به عمل آید سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر دوشنبهشعرهای ضیاء موحد در «و جهان آبستن زاده شد»
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۵۲ ضیاء موحد از در دست انتشار بودن مجموعه شعرش با عنوان و جهان آبستن زاده شد خبر داد این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره این مجموعه شعر گفت این مجموعه شامل نزدیک به 80 شعر سپید و نیمایی است که در سالهایشعرهای عاشقانه؛ به کمی غزال وحشی، به شما نیازمندم
شعرهای عاشقانه به کمی غزال وحشی به شما نیازمندمشعرهایی زیبا از زنده یاد عمران صلاحی به هوا نیازمندم به کمی هوای تازه به کمی درخت و قدری گل و سبزه و تماشا به پلی که می رساند یخ و شعله را به مقصد به کمی غزال وحشی به شما نیازمندم آنچه در ادامه میآید شعرهایی زیباشاعران ایرانی خارج از کشور در جشنواره شعر فجر حضور نخواهند داشت
شاعران ایرانی خارج از کشور در جشنواره شعر فجر حضور نخواهند داشت تهران- ایرنا- شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر اعلام کرد که در این جشنواره تنها از شاعران ساکن داخل کشور دعوت به عمل آید و از شاعران ایرانی خارج از کشور در کنگره ملی شاعران ایران و جهان دعوت می شودبیانیه تعدادی از شاعران درباره جشنواره شعر فجر
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۲۳ تعدادی از شاعران غزلسرا با تأکید بر لزوم چندصدایی بودن جشنواره شعر فجر از تصمیمگیریهای دبیر این جشنواره حمایت کردند در متن ارسالی این شاعران به بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آمده است ما شاعران غزلسرای مستقل این روزگار صرف نظر ازکتاب شعرهای علامه طباطبایی(ره) رونمایی میشود
کتاب شعرهای علامه طباطبایی ره رونمایی میشودمجموعه اشعار علامه طباطبایی ره تحت عنوان گلشن شیدایی فردا با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی از مشهورترین شاگردان علامه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از کتاب مجموعه اشعار عارف و فیلسوف فقید علامه سیدمحمدحسین طباطشاعر کاشمری در جشنواره ملی شعر زاگرس خوش درخشید
شاعر کاشمری در جشنواره ملی شعر زاگرس خوش درخشید کاشمر- ایرنا- علی اصغر داوری شاعر توانمند کاشمری به عنوان نفر برگزیده دوم بخش شعر سپید جشنواره ملی شعر زاگرس در یاسوج انتخاب شد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر روز سه شنبه به ایرناگفت در پنجمین جشنواره شعر ملی زاگرس بیش از 3-