تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849612032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ در تشابه سینمای حاتمی کیا و شعرهای قزوه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
در تشابه سینمای حاتمی کیا و شعرهای قزوه
از جنگ و بچه های جنگ می نویسند و می سازند. رگه های نگاه منتقدانه را در سینمای دوران جنگ حاتمی کیا می توان یافت و به صورتی پررنگ تر در شعرهای دوران جنگ قزوه به نحوی که او را به عنوان شاعر اعتراض معرفی می کند.

خبرگزاری فارس: در تشابه سینمای حاتمی کیا و شعرهای قزوه


خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ هنر دفاع مقدس گستره ای وسیع دارد هنری در طول زمان نیست بلکه در عرض زمان گسترش یافته است و به زبان مقدس مقاومت و پایداری مردمان جغرافیای عشق بدل شده است. در این میان بین اهالی هنر تفاوت چندانی نیست، چه گروه نقاشان جنگ باشی یا رزم نوازی کنی چه قصه نویس دفاع مقدس باشی یا شاعر یا سینماگر، مهم این است که زبان پایداری و مقاومت را بلد باشی آنچنان که من در تماشای سینمای ابراهیم حاتمی کیا و شعرهای علی رضا قزوه تشابه نگاه و زبان و دید را دیده ام و حظی که از شعر این می برم انگار از فیلم او برده ام و لذتی که از سینمای او چشیده ام انگار مربوط به عوالم شاعرانگی این یکی است. چرا؟! * حاتمی کیا و قزوه هر دو هنرمندانی هوشمندند. هر دو می دانستند و می دانند فرزند زمان خویشتن بودن یعنی چه و سعی دارند در نوشته ها و ساخته هایشان این مهم را به کار ببرند. هر دو در دوران جنگ از جنگ و بچه های جنگ می نویسند و می سازند. رگه های نگاه منتقدانه را در سینمای دوران جنگ حاتمی کیا می توان یافت و به صورتی پررنگ تر در شعرهای دوران جنگ قزوه به نحوی که او را به عنوان شاعر اعتراض معرفی می کند. هلا دین فروشان دنیا پرست سکوت شما، پشت ما را شکست (قطار اندیمشک – ص 27) او از خدا چند هزار رکعت طلبکار است و خاطر خواه جیب های برآمده است بی خبر از همه جا برای بنیاد نبوت صلوات می فرستد و گاه مارکوس را محکوم می کند تا سیاستش عین دیانتش باشد (ص 35) اما با پایان جنگ و آنگاه که برخی تصور پایان هنر جنگ به تبع پایان جنگ را در تصور داشتند این درک والای هنرمندانی از نوع حاتمی کیا و قزوه است که راهی تازه را در مقابل هنر جنگ می گشاید. اگر قایل باشیم که جنگ حق و باطل جنگی ابدی است پس باید بپدیریم که هنر جنگ نیز ادامه دارد. راهکار این هنرمندان دنبال کردن سرنوشت آدم های جنگ در روزگار پس از دفاع مقدس است و به تدریج رسیدن به نقد  و شرح روزگار جامعه ی بعد جنگ. از کرخه تا راین و ساخته هایی نظیر برج مینو و بوی پیراهن یوسف محصول همان نوع نگاهی است که قزوه را به سرایش شعرهای دهه ی هفتادش می رساند. اگر واکاوی اجتماعی – روانی آدم های جنگ، پس از نبرد توسط هنرمندانی نظیر حاتمی کیا نبود، این گونه در سینمای ما می مرد و در شعر جنگ نیز اگر تلاشی از این گونه که قزوه شروع کرده ادامه یابد (البته از نوع اصیل آن) شعر جنگ نمی تواند با اقبال رو به رو شود. نفس که تنگ می شود چفیه ات را با اشک خیس کن شیمیایی ست! (ص 162) قزوه درد آدم های جنگ را می شناسد و می داند در هیاهوی روزمرگی ها چه مصائبی بر این آدم ها می گذرد: آقا! جایی که لنگه کفش پای چپ بفروشند سراغ نداری؟ (ص 166) * در ادامه ی راه با نگاهی جهانی تر روبه روییم؛ هم حاتمی کیا و هم قزوه هر دو مقاومت را گفتمانی فرامرز و فراجغرافیا می بینند. ابراهیم حاتمی کیا در سینما و علیرضا قزوه در شعر، یکی خاکستر سبز را می سازد و دیگری می نویسد: «ماگلای» من پرندگانت دود می شوند «ماگلای» من در آسیابت خون می ریزند باروت می برند (ص82) *** باری سخن بسیار است و مجال اندک، اما نباید از یاد برد مقاومت را که عنصر کلیدی تفکر دینی ماست و از نقاش و نوازنده و شاعر و قصه نویس و سینماگر ما مردانی از امت پایداری می سازد. **هاشم کرونی** انتهای پیام/

92/12/20 - 13:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن