تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815343145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارشنبه آخر سال؛ شادی ، خطر یا غم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چهارشنبه آخر سال؛ شادی ، خطر یا غم رشت - ایرنا - روی یک پایش ایستاده و از پنجره کلاس با آه و حسرتی خاص به بازی فوتبال همکلاسی هایش نگاه می کند، هیاهوی بچه ها که تا چند روز دیگه به تعطیلات نوروزی می روند تاثیری در شادی و کاهش نگاه غم آلود این دانش آموز آسیب دیده از انفجار ترقه پارسال نمی گذارد.


صدای پاس پاس، گل ، هورا را نمی شنود انگار نگاهش را به گذشته ای دور دوخته اند که ناگاه صدای مهیب ترقه ای در بیرون از مدرسه غم عالم را یکهو در دلش خالی می کند و یاد خاطرات تلخ مجروح شدنش از ناحیه پا در چهارشنبه سوری سال گذشته می افتد که چطور تا آخر عمر از بازی محرومش کرد.
حمید که خود روزی یکی از بهترین بازیکنان فوتبال مدرسه بود با چشمانی پر از اشک و اندوه پنجره را می بندد و می نشیند و به تخته سیاه خیره می شود: موضوع انشاء؛ ˈ چهارشنبه آخر را چگونه برگزار کنیم ( شادی ، خطر یا غم) ˈ دانش آموز گرامی انتخاب با شماست ... آری این قصه نمونه ای از صدها قصه در آخرین شب چهارشنبه سال است که به دلیل سهل انگاری و غفلت بسیاری از خانواده ها را غمگین کرده است.
با این حال وقتی به روزهای آخر اسفند نزدیک می شی و می بینی برغم تمامی تذکرات و توصیه های دینی ، پزشکی ، انتظامی ، رسانه ای بخصوص ممانعت خانواده ها باز هم تعدادی از کودکان و نوجوانان با رفتارهای پرخطر و روی آوردن به انواع ترقه ها و انفجار آن بر در و دیوار و ... لحظه های شیرین روزهای پایانی سال را به کام مردم تلخ می کنند، دلت می گیره و می پرسم چرا چهارشنبه آخر سال (جشن بهاری) ، سالهاست حادثه آفرین و یک چالش حل نشدنی تبدیل شده است؟
با این همه شاید سالهاست که خانواده ها بویژه دانش آموزان صحنه های دلخراش شب آخرین چهارشنبه سال را از طریق رسانه ها دیده، شنیده و یا خوانده باشند که آتش بازی چهارشنبه سوری موجب تخلیه چشم یک کودک شد، 20 درصد قربانیان حوادث چهارشنبه سوری ، تماشاگران هستند ، انفجار مواد محترقه موجب قطع دو دست یک نوجوان شد، انفجار انبوهی از مواد محترقه منزل مسکونی را طمعه حریق کرد، انفجار مواد محترقه باعث بارگی پرده گوش چند کودک شد ... و صدها خبر و گزارش از این واقعه ! اما چرا هشدار مسوولان تاکنون نتوانسته جلوی این مساله ضد اجتماعی و فرهنگی را بگیرد.
گرچه در این گزارش بنا نداریم چرایی این موضوع را پی گیری کنیم که قطعا بررسی کارشناسانه این چالش اجتماعی را در فرصتی دیگر می طلبد اما با این حال باید برای روزهای پیش رو و فرارسیدن سال نو با هدایت دستگاه های فرهنگی و انتظامی با برگزاری صحیح این آیین به استقبال بهار برویم.
آری این روزها صدای پای بهار هر روز بیشتر شنیده می شود ؛ همین که پیک ها در راه بودنش را نوید می دهند، ایرانیان بر اساس یک سنت باستانی آهنگ تمهیدات جشن استقبال از این میهمان مفرح و حیات بخش را با برگزاری آیین گذشتگان زمزمه می کنند که جشن چهارشنبه آخر سال یکی از این مراسم است.
بر اساس داده های تاریخی ، جشن چهارشنبه سوری آیینی کهن از پیشینیان و نیاکان که پاسداشت آن در گذشته ای نه چندان دور با افروختن آتش و پریدن از روی آن و با خواندن اشعاری همچون زردی من از تو ، سرخی تو از من نمادی برای مهر ، نور و دوستی و هدف آتش افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی در آستانه سال نو در پیشوازی از بهار بود؛ اما در سال های اخیر با عرضه انواع موادمحترقه و دست ساز از سوی سودجویان به بروز تخلیه هیجانات و انرژی های نهفته نوجوانان و جوانان با رفتارهای پرخطر تبدیل شده است.
گاه ترقه بازی ها و پرتاب مواد محترقه از چند روز مانده به چهارشنبه پایان سال آغاز شده و تا چند روز بعد هم ادامه دارد اما چه کسی می داند که این خوشی موقت و خطرآفرین، چه سرنوشت های تلخی را رقم زده و می زند؛ گاه کورشدن، گاه سوختن، گاه قطع اعضای بدن و گاه مرگ را برای هواخواهانش به ارمغان می آورد.
آن گاه که پرتاب کردن ترقه ای در کنار پای مادری باردار، انتظار شادمانه پدر و مادر فرزند ندیده را با مرگ و عزا به پایان می رساند؛ آن گاه که صدای انفجاری نفس های مردی با بیماری قلبی را که برای انجام کاری مجبور به خروج از منزل شده به شماره می اندازد و او را به خواب ابدی می برد و ده ها مورد از این دست ،مقصر کیست؟ چه کسی پاسخگوست؟
بر اساس آمارها، بیشترین حوادث از این رفتارهای خطرآفرین چهارشنبه آخر سال را سوختگی های نوجوانان و جوانان شامل می شود یعنی همان قشری که آینده ساز کشور هستند و هر معلولیت و آسیبی به آنها ضایعه ای جبران ناپذیر به کانون خانواده و جامعه می رساند.
سالهاست مسوولان هشدار می دهند نیروی انتظامی از طریق بروشورهای آموزشی، رسانه ها، هشدار به خانواده ها و با عملیات گسترده پلیسی و برخورد با متخلفان وارد کننده مواد محترقه غیر استاندارد و برهم زدن نظم عمومی در شب چهارشنبه آخرسال تلاش برای به حداقل رساندن این حوادث را دارد اما بازهم نه تنها سالانه به کشفیات مواد محترقه غیراستاندارد خطر آفرین نیروی انتظامی افزوده می شود، بلکه آتش افروزی ها نیز ابعاد جدیدی به خود می گیرد.
به عقیده برخی از جامعه شناسان؛ همراهی خانواده ها با فرزندان به عنوان مهمترین الگو و کنترل آنها می تواند نه تنها در برگزاری بی خطر این آیین کهن ایرانیان نقش کلیدی ایفا کند، بلکه شبی سرشار از شادمانی را برای تخلیه انرژی نوجوان و جوانان رقم بزند چرا که هیچ خانواده ای بدخواه جگر گوشه اش نیست و هیچ خانواده ای راضی نمی شود تا فرزند دلبندش با غفلتی تا عمر باقی است ، بسوزد و بسازد.
آنان معتقدند فرهنگ سازی و آموزش برای دور کردن اجتماع از رفتارهای پر خطر و اقناع کردن جامعه در برپایی سالم و بی خطر این مراسم، هدایت گر قوی و بی خطر سکان این کشتی از طوفان ها به ساحل امنیت خواهد بود.
آنچه به نظر می رسد؛ در این گذر سخت اقتصادی که اثرات آن بر بخش های مختلف سایه افکنده و نشاط و شادابی در هیاهوی مشکلات رنگ باخته و مسوولان با دغدغه کمرنگ شدن آن در جامعه، با برگزاری باشکوه و متنوع برنامه ها در جشن های مذهبی و ملی همچون دهه فجر از جمله نورافشانی آسمان، مردم را به نشاط و شادابی بیشتر می خوانند؛ همراهی آنها و برگزاری مشابه این مراسم در مکان هایی مشخص ، خود به تنهایی برای فرهنگ سازی عملی و کاهش این سوانح تاثیرگذار خواهد بود.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز امسال در اولین گام چه نیک در عملی بهنگام طی ابلاغیه ای، فهرست مواد محترقه بی خطر و اسامی سازندگان آن را ابلاغ کرده است.
اعلام اسامی فشفشه ها و نورافشان های بی خطر به صورت مصداقی و دقیق، 18 نوع مواد محترقه برای استفاده افراد آموزش دیده و 44 نوع برای مردم عادی مشخص شده است.
همچنین بر اساس این ابلاغیه، مشخص می شود فقط سه شرکت مهم ایرانی را برای تولید مواد محترقه استاندارد معتبر اعلام کرده است.
خرید آنچه در این فهرست آمده، می تواند به خرید و تهیه مواد محترقه استاندارد و استفاده آنها در کاهش سوانح کمک شایانی داشته باشد.
به امید آن روزی که به علت کاهش حوادث این روز، تیتر اخبار، برپایی نشاط آفرین این جشن نه تعداد حوادث را گزارش دهد ...ک/4
7296/603/695
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن