تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818912211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه ریزی برای کاهش دامنه آسیبهای چهارشنبه آخر سال در آذربایجان غربی/ 3 معلولیت حاصل شادیهای سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان غربی فروتنی اعلام کرد:
برنامه ریزی برای کاهش دامنه آسیبهای چهارشنبه آخر سال در آذربایجان غربی/ 3 معلولیت حاصل شادیهای سال گذشته
ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای کاهش دامنه آسیبهای حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داد.



به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا فروتنی بعد از ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه جشن گرفتن چهارشنبه آخر سال یکی از سنتهای چند صد ساله ایرانیان است، افزود: متاسفانه عدم شناخت صحیح این رسم دیرین توسط جوانان و نوجوانان و کوتاهی خانواده ها باعث شده که خاطرات خوب به حوادثی تاسف بار تبدیل شود . وی شب چهارشنبه سوری به شب حادثه در کشور تبدیل شده و مصدومیت بالغ بر 200 نفر طی چند ساعت در آذربایجان غربی طی سال گذشته تاسف بار و قابل تامل است، اظهار داشت: پیشگیری از حوادث آسان ترین راه بوده و هزینه چندانی نیاز ندارد، که ارائه آموزش های لازم و تغییر نگرش و باور های مردم موثر خواهد بود. رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه سه گام برای جلوگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال باید برداشته شود، گفت: والدین نه تنها نیازمند به آموزش درباره خطراتی هستند که در سایه استفاده از مواد منفجره و آتش افروزی فرزندان آنها را تهدید می کند، بلکه باید در این راستا مسئولیت بیشتری را پذیرفته و بیشتر به فکر سلامت کودکان خود باشند. فروتنی آموزش به کودکان و نوجوانان را گام دوم پیشگیری از حوادث دانست و ضمن تاکید بر اینکه باید در اجرای برنامه ها برای حفاظت بچه ها در مقابل صدمات، حس کنجکاوی و تغییرات مداوم در مهارت ها مد نظر قرار گیرد، اعلام کرد: رفتار های مخاطره آمیز در صورت عدم کنترل، می توانند به حوادث اسفناکی در این ایام خجسته نوروز منجر شوند. وی ضمن تاکید بر اینکه اهداف هر گونه برنامه پیشگیری در زمینه حوادث ناشی از استفاده نابجای مواد محترقه و منفجره و نیز در زمینه حوادث ناشی از آتش بازی باید واقع بینانه باشد، ادامه داد: در این راستا پیشگیری از آسیب یا کاهش دامنه آسیب های مربوط به استفاده از این مواد خطر آفرین تا پیشگیری کامل از مصرف آنها یا استفاده صحیح، مناسب و بجا و از نوع استاندارد این مواد ضروری است.

استفاده از مواد محترقه استاندارد تهیه شده از مراکز مجاز با رعایت اصول ایمنی وی در ادامه اقدامات محیطی را سومین گام در کاهش دامنه آسیبهای حوادث چهارشنبه آخر سال دانست و گفت: ترقه، فشفشه، مواد محترقه، زمین ها و میدان های مختلف تفریح، می توانند از عوامل ایجاد حادثه بوده  گاهی سازندگان وسایل بازی به اراده خود تغییراتی در این وسایل به وجود می آورند که می تواند منجر به پیشگیری از حوادث شود. فروتنی استفاده از ترقه های استاندارد، محیط ها و زمین های مناسب برای ترقه بازی، آتش بازی و کاهش قیمت های مواد محترقه و منفجره استاندارد و فراهم کردن این امکانات و تسهیلات را از مهمترین عوامل کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر مدارس با حمایت کامل خانواده و اجتماع، بهترین محل برای اجرای برنامه جامع بهداشتی از جمله آموزش اصول پیشگیری از حوادث هستند. خودداری از نگهداری مواد محترقه در منازل و ظروف شیشه ای و فلزی وی خواستار کمک به کودکان برای درک صحیح از حوادث ترقه بازی و آموزش آسیب پذیری و راه های پیشگیری از آن شد و افزود: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه آخر سال می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد که در این راستا همراهی اعضای خانواده در تهیه مواد آتش بازی از محل های مجاز ضروری است. فروتنی بر خوددرای از برپایی آتش در محل های پرخطر از قبیل ایستگاه های گاز  شیرهای عمومی گاز ساختمانها، پست های برق و مخابرات و اماکن سربسته تاکید و ادامه داد: مردم از آتش زدن لاستیک بدلیل افزایش آلودگی هوا و مخاطرات سلامتی ناشی از آن، حمل مواد محترقه و آتش زا در جیب لباس و کیف، پرتاب مواد محترقه و آتش بازی به طرف افراد دیگر، عدم نگهداری مواد آتش بازی در ظروف شیشه ای  و فلزی بدلیل افزایش احتمال آسیب پذیری در صورت انفجار خودداری کنند. وی ضمن انتقاد از استفاده از ترقه های دست ساز در این روز، بر لزوم در دسترس بودن وسایل اطفا حریق، آب، کپسول اطفا حریق و حتی الامکان جعبه کمک های اولیه توسط خانواده های تاکید کرد و یادآور شد: از پرتاب ترقه ها و سایر مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی بوده و از برپایی آتش های بزرگ و غیرقابل مهار خودداری کنند.

کاهش 19 درصدی مصدومان چهارشنبه آخر سال آذربایجان غربی رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه طی بررسی‌های انجام شده در سال گذشته تعداد مصدومان چهارشنبه سوری 19درصد کاهش داشته و علاوه بر تعداد مصدومان، شدت جراحت نیز کاهش داشته، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی در سال گذشته 247 تن به علت عدم رعایت نکات ایمنی مصدوم شده که از این میان 3 نفر به علت قطع عضو، 46 نفر به علت سوختگی به مراکز درمانی منتقل شده که حدود 150 نفر از مصدومان به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفته بودند. وی تعداد مصدومات سال 90 حوادث چهارنشبه آخر سال 90 اذربایجان غربی را 308 نفر عنوان و اعلام کرد: بریدگی و پارگی و سوختگی مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض بی‌احتیاطی در چهارشنبه آخر سال بوده که آمار مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال کاهش معناداری را طی سالهای اخیر نشان می داده که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نهاد‌های عمومی موثر بودند. فروتنی با بیان اینکه مشابه چندین سال گذشته در سال 91،گروه سنی جوان و نوجوان ، بیشترین قشر آسیب پذیر در این نوع حوادث بودند، گفت: گروه سنی20تا 24 سال 18.8 درصد، گروه سنی 15 تا 19 سال 15.7 درصد و گروه سنی 10 تا 14 سال 15.4 درصد آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته استان ار تشکیل می دادند.  معلولیت 3 نفر در اثر حوادث چهارشنبه آخر سال 91 در آذربایجان غربی وی با اشاره به 3 برابر بودن فراوانی حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در مردان نسبت به زنان، اعلام کرد: طی سال گذشته ترقه بیشترین فراوانی وادث از نظر نوع ماده محترقه را با 144 مورد یعنی 58 درصد به خود اختصاص داده که طی این سال نزدیک به 50 درصد مواد محترقه آسیب زا از دست فروشان تهیه شده است. وی با بیان اینکه طی شادیهای چهارشنبه آخر سال گذشته 47.9 درصدی حین بازی، 13.8 درصدی حین عبور، 12.4 درصدی حین تماشا، 9.4 درصدی حین پریدن از آتش، 1.8 درصد حین تهیه مواد و 0.8 درصد در حین انجام وظیفه مصدوم شدند، گفت: بیشترین نواحی حادثه دیده بدن در این روز 43 درصد دست، 28 درصد چشم و 16 درصد صورت بود. رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در پایان با بیان اینکه 13.8 درصد حادثه دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته استان بستری و ما بقی سرپایی مداوا شدند، یادآور شد: طی سال گذشته مورد فوتی در استان نداشتیم که متاسفانه 3 مورد منجر به معلولیت شد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۱۸:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن