تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816269236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایدز؛ اولویت آگاهی و آموزش بر درمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایدز؛ اولویت آگاهی و آموزش بر درمان تهران - ایرنا - از علت های اصلی گسترش بیماری ایدز، به ویژه در ایران، نبود آموزش، نداشتن اطلاعات کافی و نا آگاهی به این بیماری خطرناک است که رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما به دلایل مختلف و مبهم به طور شایسته به این موضوع مهم نپرداخته اند و اطلاع رسانی نکرده اند.


به باور کارشناسان ِ عرصه ی بهداشت و پزشکی، همه ی مردم به ویژه جوانان باید بدانند که هر شخص ممکن است در معرض ایدز و ویروس پر خطر اچ آی وی (HIV) قرار گرفته و به آن مبتلا شود. لازم است بدانند که چگونه از خود و فرزندانشان در برابر این عفونت، محافظت و مراقبت کنند.
از نگاه صاحبنظران، ضرورت دارد شهروندان با چیستی ِ (ماهیت) بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی و پیامدهای خطرناک رعایت نکردن نکته های بهداشتی آشنا شوند و آگاه باشند که هیچ گونه دلیل مبتنی بر انتقال بیماری به وسیله ی تماس های عادی، اجتماعی و سرایت از راه هوا وجود ندارد. لازم است مردم از عوامل ایجاد کننده، راه های پیشگیری، راه های تشخیص و درمان و مراقبت های پرستاری از بیماران مبتلا به ایدز، آگاهی کافی داشته باشند(1).
**ایدز و اچ آی وی(HIV) چیست؟
از نظر متخصصان، اچ آی وی (HIV) مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی است؛ ویروسی است که باعث ایجاد نقض در دستگاه ایمنی بدن می گردد و به این دستگاه، آسیب جدی وارد می کند و مانع فعالیت درست نظام (سیستم) دفاعی پیکر انسان می شود. به بیان دیگر، این ویروس دستگاه ایمنی بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها را آرام آرام نابود می سازد.
هنگامی که فرد، مبتلا به اچ آی وی (HIV) می شود، ویروس به تدریج برنامه ی خود را برای از میان بردن نظام (سیستم) ایمنی آغاز می کند و بدن نمی تواند حتی با بیماری های جزیی مبارزه کند. بدین ترتیب، فرد آماده ی مبتلا به انواع بیماری ها می شود.
هنگامی که پیشرفت ویروس یاد شده باعث ضعیف شدن پیکر انسان و ایجاد زمینه ی ابتلا به انواع بیماری ها در فرد می گردد، وضعیت ایدز (AIDS) ایجاد می شود (2). در نتیجه، عوامل عفونی و بیماری های دیگر فرصت مبتلا کردن انسان را پیدا می کنند و موجب پیدایش نشانه های گوناگون در بدن می شوند.
برخی از نشانه های ایدز برای نخستن بار در سال 1981 میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که به نقص های ایمنی مادرزادی مبتلا نبودند. این موضوع، شگفتی (تعجب) پزشکان را برانگیخت. به همین دلیل مجموعه ی این نشانه ها را «نشانه های نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز» نام نهادند، چون نمی توانستند آن را به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز عامل آن ناشناخته بود (3).
نکته ی مهم دیگر از نظر پژوهشگران حوزه ی بهداشت و پزشکی این است که اچ آی وی (HIV) تنها بر انسان ها اثرگذار است و این ویروس با ایجاد تغییراتی در سلول های انسانی تکثیر و گسترش می یابد.
**آگاهی اندک ایرانیان از ایدز و راه های انتقال آن
ایدز از سه شیوه ی اصلی انتقال می یابد: الف -تماس جنسی ناسالم، ب - قرار گرفتن در معرض خون یا بافت آلوده، ج - از مادر به فرزند در دوره ی بارداری، زایمان، تغذیه با شیر مادر که با نام انتقال عمودی شناخته می شود (4).
راه های اصلی انتقال ایدز در ایران، آمیزش جنسی و استفاده ی معتادان تزریقی از سرنگ مشترک است. اگرچه میزان مبتلایان به بیماری ایدز در ایران کم بوده است، اما به گفته ی سازمان جهانی بهداشت و بر پایه ی داده های گزارش شده ی این سازمان، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده ای در حال افزایش است (5).
«محمد منیر صفی الدین» رییس دفتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در ایران، چندی پیش در نشست تخصصی پیشرفت های این کشور در زمینه ی آموزش پایه که با حضور رییس سازمان نهضت سوادآموزی و رییس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در تهران برگزار شد، میزان آگاهی از ایدز در مدارس ایران را کمتر از 20 درصد اعلام کرد.
وی گفت: بر اساس مقاله ای که وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشگی ایران در سال 2010 میلادی نگاشته و منتشر کرده است، 16 درصد نوجوانان دختر و 20 درصد نوجوانان پسر، راه انتقال ویروس HIV ایدز را می دانند. از این رو حدود 80 درصد نوجوانان ایران از راه های انتقال HIV ایدز بی اطلاع هستند.
یکی از مهم ترین نگرانی ها در ارتباط با مبتلایان به ایدز یا ویروس آن، انگ و برچسبی است که برخی افراد جامعه «بی رحمانه و غیرمسوولانه» به این مبتلایان می زنند و امکان بهره مند شدنشان از حمایت های عاطفی، اجتماعی و حتی درمانی را از آنان می گیرند و شرایط زندگی را برایشان دشوارتر و تحمل ناپذیر می کنند.
افراد مبتلا یا آلوده به این ویروس، در عمل از ترس از دست دادن موقعیت و مناسباتشان، شغل و پایگاه اقتصادی اجتماعی شان و پیامدهایی مانند انگشت نما و طرد شدن، مشکل یا بیماری خود را حتی از نزدیکان پنهان می کنند. آنان برای پرهیز از پیامدهای ناخوشایند آگاه شدن دیگران و نیز واکنش ها و رفتارهای نامطلوب، حتی هنگام رفتن به مراکز بهداشتی و درمانی این مساله را افشا و آشکار نمی کنند.
بسیاری از افراد جامعه، از جمله برخی پزشکان و پرستاران که بهتر از دیگران، از شیوه های ابتلا یا انتقال ویروس و راه های احتیاط و محافظت در برابر آن، آگاه هستند، به محض آگاهی از این که فردی آلوده به ویروس ایدز است، از خدمت رسانی شایسه به او خودداری و حتی از اشتغال به کار و زندگی عادی محرومش می کنند.
هنوز بسیاری از افراد در ایران راه های انتقال ویروس ایدز را به درستی نمی شناسند زیرا به امور جنسی مربوط می شود و در کشور ما، آموزش بهداشت جنسی محدود است و همین، باعث می شود منبع کسب اطلاعات افراد در این زمینه از منابع درست آن که می تواند آموزگاران، والدین، پزشکان، مراکز بهداشتی، کتاب ها و منابع فرهنگی رسمی، قابل اعتماد و آگاهی بخش باشد به سمت منابع گمراه کننده ای چون تجربیات برخی دوستان ناآگاه هم سن و سال یا فیلم ها و تصاویر نادرست، سوق پیدا کند.
**اولویت آموزش بر درمان
از موثرترین و مهم ترین اقدام هایی که می توان برای جلوگیری از گسترش بیماری ایدز در ایران انجام داد، موضوع آموزش و پیشگیری در مورد این بیماری است و بهترین مکانی که می توان بحث آموزش و آگاه بخشی را در این زمینه از آن جا آغاز کرد مدرسه، دبیرستان، نظام آموزش و پرورش و دانشگاه است که ارتباط مداوم میان مدیران و آموزگاران، دانش آموزان و پدر و مادر (والدین و اولیا) و نیز استادان و دانشجویان وجود دارد.
یکی از معضل ها و مشکلات آموزش ایدز در مدرسه این است که برخی از معلم ها و مربیان آموزشی، اغلب ایدز را یک «تابو» عنوان می کنند و گاهی حتی از آموزش آن خجالت می کشند. تابو بودن یک امر از لحاظ اجتماعی و فرهنگی مانعی است که امکان اطلاع رسانی را محدود کرده و می کند.
برای رویارویی با این درک اشتباه باید کارگاه های توجیهی و نشست های آموزش ضمن خدمت برای مربیان آموزشی تشکیل داد و آنان را با مبانی این بیماری آشنا کرد تا بدانند که در زمینه ی آگاهی بخشی و آموزش راه های پیشگیری ایدز و کنترل آن، چه نقش و جایگاه پر رنگی دارند.
هم چنین باید میان مدرسه ها و دانشگاه ها با مراکز درمانی و بیمارستانی که در زمینه ی ایدز فعالیت می کنند ارتباط نزدیک تری برقرار شود. می توان نمایندگانی از این مراکز در مدارس و دانشگاه ها منصوب کرد تا آن ها از راه همکاری (تعامل) با مربیان مدرسه و دانش آموزان و دانشجویان، این ارتباط را بهبود بخشند. حتی بهتر است نشست های آموزشی با کمک پزشکان، روان شناسان و کارشناسان که در این زمینه در کلینیک ها و مراکز درمانی کار می کنند، برگزار کرد تا دانش آموزان و دانشجویان، بیشتر و ژرف تر (عمیق تر) با بیماری ایدز آشنا شوند.
لازم است در جلسه ی انجمن های اولیا و مربیان بخشی از زمان جلسه را به بحث در مورد بیماری ایدز اختصاص داد چرا که خانواده ها در کنار مربیان مدرسه به عنوان 2ستون اصلی، می توانند آموزش های متناسب با سن نوجوانان و جوانان را به آنان منتقل کنند.
از سوی دیگر دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش می تواند کتابچه های آموزش پیشگیری از ایدز را «به روز» کرده و در همه ی استان های کشور پخش کند. این دفتر باید یک فصل از کتاب «علوم زیستی و بهداشت» که به راه های ایجاد ایدز پرداخته، تقویت کند.
هم چنین پیشنهاد می شود درسی یا کتابی زیر عنوان «بیماری ایدز» به طور مستقل تعریف و تدوین کرد یا چند واحد دانشگاهی به این امر اختصاص داد و از طریق این درس یا کتاب، دانش آموزان و دانشجویان با بیماری ایدز از لحاظ ذهنی، ادراکی و حسی آشنایی کامل پیدا کنند و راه های پیشگیری و درمان آن را بدانند.
پژوهش** م. ش.**1459
منابع:
1- دبیریان، اعظم. (1389). راهکارهای جدید پیشگیری و مراقبتی ایدز، تهران، نشر سالم
2- Sepkowitz ka. “AIDS-the first 20years”.N.Engel.J.Med.2001
3- Markowitz, edited by William N.Rom,associate editor.Steven B.Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.2007
4- Gheissari, Ali. Contemporary Iran Economy, Society, Politics. Oxford University Press,2009
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن