واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نوروز؛ زماني براي تنفس در فضاي گيم
با آغاز تعطيلات نوروزي و تعطيلات، فرصت مناسبي براي علاقهمندان به بازيهاي رايانهاي به وجود ميآيد تا زمان بيشتري را براي بازيكردن بگذرانند.
با آغاز تعطيلات نوروزي و تعطيلات، فرصت مناسبي براي علاقهمندان به بازيهاي رايانهاي به وجود ميآيد تا زمان بيشتري را براي بازيكردن بگذرانند.
بر اساس اعلام منابع رسمی و آماری حدود 46درصد کاربران روزانه با گیم سروکاردارند و میانگین بازی در هفته 15/5 ساعت و 60درصد این افراد برای بازی کردن از رایانه استفاده میکنند.به طور متوسط در كشورمان40 میلیون ساعت روزانه صرف بازی رایانهای میشود. اکنون بیش از 150 ژانر برای بازیهای مختلف وجود دارد که با ورود کنسولهای نسل جدید، فضای جدیدی برای گروههای سنی بهخصوص نوجوانان و جوانان به وجود آورده است. بنياد ملي بازيهاي رايانهاي طي گزارشي درباره ژانرهاي محبوب بازيهاي رايانهاي در كشورمان، اعلام كرد: سبکهای ورزشی با 1/22درصد، داستانی- معمایی با 3/16درصد، اکشن با 2/15درصد، مسابقهای با 1/14درصد، مبارزهای با 6/12درصد و استراتژی با 7/10درصد از سبکهای پرطرفدار بازی رایانهای در ایران محسوب میشود. همچنین سبکهای نقشآفرین با 0/3درصد، تختهای/ پازل با 8/2درصد، شبیهسازی با 9/1درصد و دوبعدی با 0/1درصد در ردههای بعدی گونههای پرطرفدار گیم در کشور قرار دارند. سالانه بیش از 50 میلیون نسخه بازی رایانهای در ایران به فروش میرسد. سهم بازيهاي رايانهاي از اين رقم بزرگ تنها 10درصد است. البته در چند سال گذشته با حمايتهايي كه از ساخت بازيهاي رايانهاي در داخل كشور صورت گرفته، اين رقم در حال افزايش است. معاونت نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازيهاي رايانهاي كه وظيفه صدور مجور انتشار بازيها را دارد، طي گزارشي اعلام كرد طي سال 92 و تا نيمه اسفندماه مجوز نشر 2 هزار و 794 بازي صادر شده است. بازيهايي كه به صورت رسمي در فروشگاهها عرصه ميشوند. سهم بازيهاي ايراني از مجوزهاي سال 92، تنها 53 عنوان است. توليدكنندگان بازي در داخل كشورمان تا ابتداي زمستان سال جاري 11 بازي آنلاين ساختهاند كه با توجه به محبوبيت اين گونه بازيها ميتوان انتظار داشت كه طي سال آينده برميزان توليد و نشر بازيهاي آنلاين افزوده شود. ميزان علاقه به بازيهاي رايانهاي در كشورمان به حدي بالا است كه سال گذشته مجوز برگزاري 4مسابقه بازيهاي رايانهاي صادر شد. با وجود همه تلاشهاي صورت گرفته براي ايجاد فضايي مناسب جهت فرهنگسازي،حمايت از توليد، قانونمند شدن انتشار و توسعه بازيهاي رايانهاي در كشورمان صورت گرفته است اما هنوز هم نبض اصلي بازار گيم ايران در دست بازيهاي خارجي است. بسیاری از صاحبنظران نبود قانون کپیرایت، نبود نظارت بر ورود بازیهای خارجی و بازار مصرف به همراه ارزانی عرضه این قبیل محصولات در مقایسه با کالای ایرانی را از دلایل فروش بالای گیم خارجی عنوان میکنند. اما يكي از دلايل مهم آن عدم توان رقابت بيشتر بازيهاي رايانهاي از نظر كيفيت ساخت، سرگرمكنندگي و گرافيك با نمونههاي مشابه خارجي است. بهرغم رشد بازيهاي رايانهاي در كشورمان و استقبال از بازيهاي رايانهاي تا رسيدن به نقطه اغناي بازار داخلي و صادرات گيم به كشورهاي ديگر فاصله زيادي وجود دارد. فاصلهاي كه قطعاً براي پر كردن آن به كمك دولت و ساير نهادهاي فرهنگي نيازداريم.
نویسنده : هادي عسگري
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1392 - 23:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]