تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرمانشاه استانی غنی ولی محروم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کرمانشاه استانی غنی ولی محروم کرمانشاه - ایرنا - استان کرمانشاه با بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت و دو میلیون نفر جمعیت یکی از استان های غنی کشور به شمار می رود.


با وجود ظرفیت های مناسب در بخش های کشاورزی، تجارت، معادن، ذخایر نفت، گردشگری و نیروی انسانی تحصیل کرده تاکنون از این پتانسیل ها بخوبی استفاده نشده است.
استان کرمانشاه هم اکنون در بسیاری از شاخص های توسعه در مقایسه با دیگر استان های کشور وضعیت نامطلوبی دارد و جزو استان های کم برخوردار محسوب می شود.
بیکاری، طلاق، اعتیاد، پایین بودن سرانه درآمد و گسترش حاشیه نشینی بخشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی است که هم اکنون گریبانگیر استان کرمانشاه است.
وقوع هشت سال جنگ تحمیلی یکی از عوامل اصلی عقب ماندگی این استان مرزی به شمار می رود چرا که در آن زمان نه تنها برای توسعه و پیشرفت استان کاری صورت نگرفت، اندک واحدهای تولیدی و زیرساخت های اقتصادی موجود نیز از دست رفت.
این در حالی بود که در دیگر استان های کشور با استفاده از ارز هفت تومانی واحدهای تولیدی و صنعتی احداث شد و استان کرمانشاه درگیر یک جنگ تمام عیار با صدامیان بود و اکثر واحدهای صنعتی، مسکونی و تجاری آن با خاک یکسان شد.
در 16 سال دوران سازندگی و اصلاحات نیز تلاش شد، خرابی های ناشی از جنگ جبران شود اما در زمینه توسعه اقتصادی و احداث واحدهای بزرگ صنعتی و اشتغالزا در این استان کار چندانی صورت نگرفت.
صدها مصوبه برای توسعه و آبادانی استان کرمانشاه در دولت های نهم و دهم هم در قالب سفرهای استانی به تصویب رسید ولی متاسفانه مصوبات تاثیرگذار و عمده آن نظیر احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه ای آناهیتا، کارخانه خودروسازی، دهکده المپیک، ورزشگاه 15 هزار نفری کرمانشاه یا اجرایی نشده و یا هنوز در دست اجرا قرار دارد.
مردم استان کرمانشاه هم اکنون به دولت یازدهم امید بسته اند تا با تدابیر خود مشکلات اقتصادی و اجتماعی این استان را رفع و فاصله آن را با استان های دیگر کم کند.
ظرفیت های استان کرمانشاه در بخش های مختلف؛
استان کرمانشاه با داشتن بیش از 900 هزار هکتار زمین زراعی که 250 هزار هکتار آن آبی است و با تولید سالانه حدود چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، قطب کشاورزی غرب کشور محسوب می شود اما تاکنون متناسب با این نقش که در هیات دولت نیز به تصویب رسیده است به آن توجه کافی و لازم نشده است.
یکی از ظرفیت های مناسب کرمانشاه برای توسعه و پیشرفت، بازارچه های مرزی استان به شمار می رود که در صورت توجه بیشتر و ایجاد زیرساخت های لازم تحول چشمگیری در استان به دنبال خواهد داشت.
از گذشته های دور روابط تجاری بین مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه و مردم عراق بخصوص کردهای این کشور رواج داشته اما با سرنگونی صدام حسین این روند شتاب بیشتری گرفت به نحوی که هر سال با توجه به نیازهای داخلی عراق، تجارت مرزی کرمانشاه در حال افزایش است.
به گفته مسوولان از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه بیش از دو میلیارد و 800 میلیون دلار کالا از طریق بازارچه های مرزی کرمانشاه به عراق صادر شده که پیش بینی می شود در پایان سال جاری این رقم به سه میلیارد و 600 میلیون دلار برسد.
بیش از 52 درصد از کل صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق هم اکنون از طریق گمرک خسروی و بازارچه های پرویزخان، شوشمی و شیخ صالح استان کرمانشاه انجام می شود.
کرمانشاه از گذشته های دور به عنوان مرکزیت استان های غرب کشور از راه های مناسبی برخوردار بوده که بزرگراه کربلا با بیش از 400 کیلومتر که مرز این استان را به مرکز کشور متصل می کند یکی از این قابلیت های منحصر به فرد به شمار می رود.
راه آهن غرب کشور نیز که از ملایر به سمت کرمانشاه و مرز خسروی به طول 327 کیلومتر در دست اجراست و در صورت اختصاص اعتبار محور ملایر به کرمانشاه بزودی به بهره برداری خواهد رسید یکی دیگر از قابلیت های حمل و نقل ریلی برای گسترش تجارت مرزی استان می باشد.
فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه هم به عنوان یکی از فرودگاه های معتبر و مهم کشور می تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه باشد.
857 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 30 هزار و 411 میلیارد ریال و اشتغالزایی 26 هزار و 518 نفر هم اکنون در استان کرمانشاه پروانه بهره برداری دریافت کرده است.
کارخانه های پتروشیمی، سیمان غرب و سامان، قند و کاشی کاژه از مهمترین صنایع بزرگ استان کرمانشاه محسوب می شوند که بخش عمده اشتغالزایی را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی، کارشناسان اقتصادی ایجاد صنایع تبدیلی را در استان برای ایجاد اشتغال و رونق بخشی بخش کشاورزی ضروری می دانند.
کرمانشاه از لحاظ وجود معادن سنگ نیز یکی از استان های مطرح کشور است و هم اکنون بیشتر سنگ های تزیینی استان به صورت خام خارج می شود که لازم است برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده آن کارخانه های مدرن سنگ بری در استان ایجاد شود.
نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت هر کشور محسوب می شود که خوشبختانه، کرمانشاه با توجه به گستردگی دانشگاه های آن، از چنین نیروهای کارآمدی برخوردار است.
دانشگاه رازی با 14 دانشکده، مهم ترین دانشگاه دولتی استان کرمانشاه به شمار می رود که هم اکنون 13 هزار و 106 دانشجو در 305 رشته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند.
در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم اکنون چهار هزار دانشجو در 70 رشته مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه 40 هزار دانشجو در 220 رشته محل در 14 دانشگاه این استان مشغول به تحصیل هستند که 140 استاد رسمی و 60 استاد بصورت پاره وقت عهده دار آموزش به این دانشجویان هستند.
دانشگاه آراد اسلامی با شش دانشکده مصوب، بزرگترین مجتمع عالی حضوری در غرب کشور به شمار می رود که 17 هزار دانشجو در 113 رشته محل از مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در آن مشغول به تحصیل هستند.
240 استاد تمام وقت و 700 استاد حق التدریس هم اکنون در دانشگاه های آزاد اسلامی استان کرمانشاه فعالیت می کنند.
دانشگاه صنعتی و علمی، کاربردی هم از دیگر مراکز فعال آموزش عالی در استان کرمانشاه هستند که هر یک از آن ها سالانه صدها نفر دانش آموخته را روانه بازار کار می کنند.
یکی از قابلیت های مهم کرمانشاه برای توسعه و پیشرفت، صنعت گردشگری است و بدون شک به دلیل فراوانی و اهمیت آثار و ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی آن یکی از استان های شاخص کشور محسوب می شود.
به طور نمونه تنها در بخش بیستون بیش از 35 اثر تاریخی ملی و جهانی از دوران قبل از تاریخ، تاریخی و اسلامی وجود دارد که هر یک از آن ها برای گردشگران داخلی و خارجی دارای جاذبه های فراوانی است.
بزرگترین سند مکتوب هخامنشیان که شامل تاریخ ایران و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه است توسط داریوش هخامنشی در دل کوه بیستون نگاشته شده و با توجه به اهمیت آن به ثبت جهانی نیز رسیده است.
بیش از سه هزار اثر تاریخی و گردشگری در استان کرمانشاه تاکنون شناسایی شده که دو هزار و 163 مورد آن ثبت ملی شده است.
از این تعداد، تاکنون تنها اثر تاریخی بیستون به ثبت جهانی رسیده و دو اثر تاق بستان و معبد آناهیتا نیز در راه ثبت جهانی شدن است که به دلیل مشکلات بودجه ای فعلا راکد مانده است.
امید است استاندار جدید کرمانشاه که پس از حدود چهار ماه فعالیت در استان مشکلات و نارسایی های استان را احصا کرده با کمک مسوولان و تلاش مردم راه توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه را همواره کند.
ˈابراهیم رضایی بابادیˈ در این مدت در جلسات مختلف مهمترین مشکلات استان را ناشی از بیکاری و عدم توسعه یافتگی عنوان کرده و برای رفع این معضلات، رونق بازرگانی و گردشگری، ایجاد صنایع مهم در استان نظیر پتروشیمی و پالایشگاه و توسعه بخش کشاورزی را در اولویت کاری خود قرار داده است.
علی مولوی - ایرنا مرکز کرمانشاه
567
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن