تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804814436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونگی آموزش پیشگیری از اعتیاد به کودکان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونگی آموزش پیشگیری از اعتیاد به کودکان
کد خبر: ۳۸۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ - 14 March 2014


آموزش پیشگیری از اعتیاد وابسته به سن خاصی نیست و در هر سنی می‌توانیم به فرزندانمان آموزش دهیم؛ اما این آموزش‌های پیشگیرانه باید با ویژگی‌های سنی کودکان متناسب باشد.

به گزارش ایسنا، با توجه به ویژگی‌های کودکان، در سنین پایین یادگیری و الگوپذیری آنها بیشتر است؛ لذا والدین با توجه به همین خصوصیات می‌توانند آموزش‌های لازم را در زمینه پیشگیری از اعتیاد، مثل نحوه استفاده درست از داروها یا عوارض و پیامدهای مصرف انواع مواد اعتیادآور به آنها بیاموزند، اما اگر می‌خواهید به کودکان سنین ابتدایی در زمینه پیشگیری از اعتیاد آموزش دهید، ابتدا باید ویژگی‌های رشدی آنها را بشناسید و سپس متناسب با این ویژگی‌ها برنامه‌ و مولفه‌های آموزشی خود را تنظیم کنید.

کودکان سنین ابتدایی، بیشتر وقت خود را یا با خانواده یا در محیط‌های آموزشی سپری می‌کنند، مشتاق آموزش و تعلیم و تربیت هستند، باورپذیری آنها بیشتر است که می‌تواند در ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد موثر باشد، با دقت و نکته‌ بین‌تر هستند، الگوپذیری یا نقش‌پذیری بیشتری دارند و نقش تربیتی خانواده و معلم برای آنها بیشتر از دوستانشان است.

تجربه مصرف مواد، بیشتر در دوره نوجوانی و جوانی رخ می‌دهد، اما پایه‌های آگاهی و باورها در سنین قبل از نوجوانی گذاشته می‌شوند. بنابراین ارائه آموزش و آگاهی به میزان پذیرش و فهم کودکان، ارائه الگوی مناسب به آنها و توجه به نیازهای کودکان سنین پیش دبستانی و به ویژه ابتدایی، نقش بسزایی در امر پیشگیری دارد، اما میزان اطلاعات و نحوه آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. نباید ناشیانه و بی‌گدار به آب زد، زیرا ممکن است حس کنجکاوی کودک را در مسیر غلط به کار اندازیم.

براساس این گزارش، برای کودکانی که به مدرسه ابتدایی می‌روند باید در ارا ئه اطلاعات قواعد استفاده یا عدم استفاده از داروها، آشنایی نسبی با عوارض مصرف برخی مواد غیرقانونی را عنوان کرد. برای مثال، برای آنها توضیح دهید که هر چیزی که وارد بدنتان می‌کنید، غذا نیست. داروها اگر بی‌رویه و بدون تجویز پزشک مصرف شوند، می‌توانند بسیار مضر باشند. هر ماده‌ای که به نحوی عملکرد بدنمان را مختل کند، می‌تواند ما را بیمار کند و حتی باعث مرگ شود؛ اکثر کودکان در این سنین تجربه مرگ یکی از نزدیکان یا آشنایان را داشته‌اند.

درباره مصرف مواد غیرقانونی با آنها صحبت کنید و توضیح دهید که مصرف مواد عادت بسیار بدی است که ترک آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. بهتر است این کار را وقتی انجام دهید که بهانه‌ای برای صحبت کردن در این باره داشته باشید. مثلا دیدن یک فیلم مرتبط یا وقتی فرزند شما در این زمینه پرسش دارد. اگر فرزندتان به خوبی از بدنش مراقبت می‌کند یا از چیزهایی که ممکن است به بدنش آسیب بزند، اجتناب می‌کند، او را مورد تشویق قرار دهید.

تا زمانی که کودکتان در پایه سوم ابتدایی است، باید بداند که غذاها، سموم، داروها و مواد غیرقانونی، با داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند تفاوت دارند. آنها باید بدانند که به هنگام بیماری، بسیاری از داروها کمک می‌کنند تا فرد سلامت خود را به دست آورد، اما اگر مورد سوء مصرف قرار گیرند، می‌توانند بسیار مضر باشند. بنابراین، کودکان را باید از دسترسی به هر گونه داروی ناشناخته دور نگه داشت.

گاهی ممکن است بزرگسالان از برخی داروها طبق تجویز پزشک استفاده کنند، اما کودکان نمی‌توانند حتی به آنها دست بزنند زیرا برای رشد و سلامتی آنها کاملا مضر است. پیش از اینکه فرزندتان مدرسه ابتدایی را ترک کند، باید بداند که مصرف مواد دخانی (سیگار و قلیان)، چه زیان‌هایی بر سلامت آنها وارد می‌کند، چرا مصرف دخانیات برای بدن و رشد آن ضرر دارد و مصرف مواد غیرقانونی برای فرد، خانواده و اجتماع چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن