تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813159735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حداد عادل: دانشنامه جهان اسلام نشانگر بنیه ی سترگ علمی کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حداد عادل: دانشنامه جهان اسلام نشانگر بنیه ی سترگ علمی کشور است تهران – ایرنا - مراسم رونمایی از هجدهمین مجلد دانشنامه ی جهان اسلام همزمان با گرامیداشت سی امین سال تشکیل بنیاد دایره المعارف اسلامی با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی کشور در پژوهشکده ی فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.


به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا، غلامعلی حدادعادل مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی در مراسم رونمایی از این دانشنامه گفت : این بنیاد یکی به اعتبار موضوع خود و دیگری به اعتبار واضع خود، اعتبار گرفته است. موضوع این دانشنامه ارائه ی واقعیت های دیروز و امروز جهان اسلام است و واضع آن شخصیت ارزشمندی مانند مقام معظم رهبری است که به این بنیاد اعتبار بخشیده اند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: برای من افتخار بزرگی است که از ابتدا در خدمت دکتر محقّق، عضو هیأت امنا بودم و از محضر استادان گرانقدری مانند آیت الله معرفت و دکتر گرجی و دکتر شهیدی بهره مند شدم. اکنون نزدیک 20 سال است به عنوان مدیرعامل در خدمت این مجموعه فعالیت می کنم.
حداد عادل ادامه داد : پیش از من، استاد محقق بنیاد را با مدیر عاملی خود راه اندازی کرد. بعد هم مسئولیت با دکتر پورجوادی بود و چند سال هم آقای میرسلیم مدیرعامل مجموعه بودند و بنده هم از آغاز سال 74 در خدمت مجموعه هستم.
وی افزود: آن ندایی که با «قولوا لا اله الی الله تفلحوا» اسلام را به دنیا معرفی کرد در این 14 قرن منشاء الهام معنویت و جهان بینی بزرگانی شد که فعالیت های مؤثری در جهان اسلام انجام دادند.
حداد عادل انگیزه ی مقام معظم رهبری از تأسیس این بنیاد را شناساندن فرهنگ و تمدن عظیم اسلام دانست و افزود با تدوین این دانشنامه ، جهان اسلام را از نگاه خود و با دانش خود، به خود و دیگران معرفی می کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: به کار گیری دقت علمی و صحت اطلاعات مقالات از ویژگی های اصلی این دانشنامه است که در طول سی سال تدوین آن بیشترین اهتمام نویسندگان مقالات را به خود اختصاص داده و به همین دلیل این دانشنامه می تواند به عنوان منبعی قابل اعتماد مورد استفاده ی پژوهشگران قرار گیرد.
مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی ادامه داد: دیگر ویژگی در خور توجه این دانشنامه جامعیت آن است که تاریخ و مسائل جهان اسلام از آندلس تا اندونزی و از چین تا جنوب هند را در بر می گیرد . هم چنین جامعیت موضوعات این دانشنامه از دیگر نکات برجسته ی آن است . به عنوان مثال برخی از مداخل تخصصی این دانشنامه عبارتند از دایره المعارف شهرهای بزرگ جهان اسلام، قواعد فقهی، شرح حال ایران شناسان، خاورشناسان و اسلام شناسان، مراجع تقلید، صور قرآن، موسیقی در جهان اسلام (چیزی که خیلی ها از بودن آن تعجب می کنند در صورتی که ما به عنوان علم به آن نگاه کرده ایم) جانور شناسی، داروشناسی و شخصیت های سیاسی جهان .
وی افزود : من احتمال می دهم اگر این دایره المعارف در 50 جلد تمام شود، حداقل 150 دایره المعارف تخصصی از دل این پنجاه جلد قابل انتشار باشد.
حدادعادل با برشمردن اهمیت درج فهرست منابع در زیر مقالات، گفت: تدوین این مجموعه نشانگر بنیه علمی کشور است که مستند و مستدل، نزدیک به 16 هزار صفحه، دانشنامه را عرضه می کند.
فراهنگ**1436
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن