تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816406498
تفاوت منورالفکری و روشنفکری به روایت داوری اردکانی/گاهی روشنفکر در برابر حکومت میایستد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تفاوت منورالفکری و روشنفکری به روایت داوری اردکانی/گاهی روشنفکر در برابر حکومت میایستد فرهنگ > کتاب - رئیس فرهنگستان علوم معتقد است: منورالفکری ناظر به قوام تجدد و طراّحی جهان متجدد است اما روشنفکری در زمانی به وجود میآید که در راه تحقق این طرح در عمل و سیاست مشکلاتی پیدا میشود که در آغاز دیده نشده بود.
به گزارش خبرآنلاین، «سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان» به قلم دکتر رضا داوری اردکانی از سوی انتشارات سخن منتشر شد. این کتاب علاوه بر مقدمه مشتمل بر 9 فصل و سه ضمیمه است. «کانت و منورالفکری»، «منورالفکری چیست؟»، «دانشمند، سیاست و حقیقت»، «قوام روشنفکری در جهان و ورود و سیر آن در ایران»، «معنای روشنفکری»، «وضع روشنفکری و روشنفکران در شش دهه اخیر»، «نظری به روشنفکری دینی»، «روشنفکری در بحران» و «خاتمه و نتیجه» عناوین فصلهای این کتاب است. «نظری به رساله تحقیق در تجدّد و ملیت و تناسب این دو معنی با یکدیگر»، «دین و آزادی و هنر»، «علم و روشنفکری» نیز عناوین ضمائم کتاب جدید داوری است. در پایان کتاب نیز فهرست اعلام منتشر شده است. داوری اردکانی در مقدمه این کتاب مینویسد: «در پنجاه سال اخیر در باب روشنفکری و کار و بار روشنفکران بسیار گفته و نوشتهاند. بعضی از این نوشتهها گزارش پژوهش است و در بعضی دیگر روشنفکری نقد شده است. این دفتر کمتر صورت گزارش دارد و بیشتر متضمن نقد و نقادی است. اما در این نقد و نقادی غرض مخالفت و موافقت و ذکر حسن و عیب نبوده است. اینکه روشنفکران خدمت کردهاند یا خیانت یک بحث است و درک و بیان تاریخ پدید آمدن روشنفکری و امکانها و تواناییهای روشنفکران و مقام و اثر ایشان در تاریخ بحث دیگر است. من کاری به خدمت و خیانت روشنفکران نداشتهام و حتی به اغراض و مقاصد سیاسی آنان به قصد صدور حکم و تحسین و تقبیح نپرداختهام. این نوشته در حقیقت گزارش پدید آمدن روشنفکری و ظهور روشنفکران در مرز میان تفکر و ادب و هنر از یکسو و سیاست از سوی دیگر - و احیاناًً در قلمرو پراکسیس مارکس- و چگونگی ادای وظیفه روشنفکری و افول و پایانیافتن تاریخ آنست. پیداست که در شرح تاریخ روشنفکری تفاوتی میان اروپا و آمریکای متجدد و کشورهایی که تجدد را از اروپا اخذ کردهاند وجود دارد. این دو صورت روشنفکری لااقل در ظهور و از حیث عملکرد تفاوتها دارند. در فصول این کتاب به این تفاوت کم و بیش توجه شده است. مطلب دیگر تمییز میان منورالفکری و روشنفکری است. همه نویسندگانی که در باب روشنفکری قلم زدهاند این دو را یکی دانستهاند و بعضی حتی مرزی میان دانش و فلسفه و حکمت و شعر و سیاست با روشنفکری قائل نشدهاند. منورالفکری ناظر به قوام تجدد و طراّحی جهان متجدد است. اما روشنفکری در زمانی به وجود میآید که در راه تحقق این طرح در عمل و سیاست مشکلاتی پیدا میشود که در آغاز دیده نشده بود. روشنفکر پدید آمدن این مشکلات را به قصور سیاست و سیاستمداران بازمیگرداند و رعایت اصول آزادی و عدالت و پایبندی به حقیقت را یادآوری میکند یا درست بگوییم روشنفکری نظارت بر حکومت و تذکر به لزوم پایبندی آن به اصول تجدد و رعایت آنهاست. در این نظارت گاهی روشنفکرانی در برابر حکومت میایستند و به مبارزه برمیخیزند یا بر سر حکومت فریاد میزنند. نظارت بر حکومت و فریاد زدن بر سر آن را ناچیز نباید انگاشت، اما در زمانی که اصول تجدد مورد چون و چرا قرار میگیرد یا امید به تحقق رویای منورالفکری رو به ضعف میرود، دفاع از تجدد نیز دشوار میشود و روشنفکران ناگزیر به خلوت خود پناه میبرند یا راه دیگری پیش میگیرند. این نوشته بیان سرگذشت روشنفکری در دوران پایانی تجدد است. دورانی که در آن تکلیف و سرنوشت آزادی و عدالت و حقیقت در تکنیک و با تکنولوژی تعیین میشود. در این دوران ظاهراً نیازی به روشنفکری نیست و شاید به همین جهت است که بازماندههای نسل روشنفکری پس از جنگ جهانی دوم تقریباً خاموشی گزیدهاند. روشنفکران جهان در حال توسعه نیز چون راهیان راه تجددند و میتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند در معرکه و غوغای جهانیشدن سرگردان شدهاند. با پدیدآمدن جهان مجازی و مصرفشدن علم و اطلاعات و ادب و فرهنگ اگر روشنفکر دست و پای خود را گم کند بر او بأس و حرجی نیست. معهذا نباید تصور کرد که راه نظر بسته شده است. همیشه و همواره کسانی هستند که در بحرانیترین زمانها به راه برونشد و به امکانهای آینده میاندیشند. پایان روشنفکری پایان تفکر نیست. هنوز و همیشه میتوان در انتظار گشایش راه بود.» 6060
پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 18:37:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
داوری اردکانی در مقدمه دو اثر جدیدش: آیندهنگری از سنخ غیبدانی و غیبگویی نیست/ پایان روشنفکری، پایان تفکر نی
داوری اردکانی در مقدمه دو اثر جدیدش آیندهنگری از سنخ غیبدانی و غیبگویی نیست پایان روشنفکری پایان تفکر نیسترئیس فرهنگستان علوم در مقدمه کتاب فلسفه و آیندهنگری که به تازگی منتشر شده است مینویسد آیندهنگری در هر کشوری درک امکانها و توانایی مردم آن کشور است و نه حکایت آرزوه«اسلام گرايي» در برابر«روشنفكري» و «ملي گرايي»
اسلام گرايي در برابر روشنفكري و ملي گرايي انقلاب اسلامي به مثابه سراجي منير و بنياني مرصوص در عهد حاكميت نفس اماره بشر و در عصر حاكميت طواغيت و در برهوت آفت زده انديشه و عمل پا به عرصه وجود گذاشت و عهدي جديد و دنيايي متفاوت در عرصه انديشه را به روي بشريت گشود اين انقنگاهی طنازانه به حکومتهای موروثی تاریخ ایران در کتاب «من و باباشاهم»
نگاهی طنازانه به حکومتهای موروثی تاریخ ایران در کتاب من و باباشاهمکتاب من و باباشاهم همان طور که از اسم و تصویر روی جلدش مشخص است به رابطه تنگاتنگ شاهان ولیعهدها و اطرافیان اشاره دارد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب من و باباشاهم همان طور که از اسم و تصویر روی جلدش مشخص است بههمایش بین المللی ˈنگاهی به حکومت علویˈ برگزار می شود
همایش بین المللی نگاهی به حکومت علوی برگزار می شود قم ـ ایرنا ـ دبیر همایش بین المللی نگاهی به حکومت علوی پس از چهارده قرن از برگزاری این همایش در مهرماه سال آینده همزمان با عید سعید غدیر خم خبر داد به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد علی شاه آبادی روز سه شنبه در جمع خبرنگارانگاهی به کتاب «درختان تبعیدی» آینهای از غزل افغانستان به روایت درختان تبعیدی
نگاهی به کتاب درختان تبعیدیآینهای از غزل افغانستان به روایت درختان تبعیدیکتاب درختان تبعیدی نمونههای غزل امروز افغانستان است به انتخاب سید ضیاء قاسمی و علی محمد مودب این کتاب را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی کتاب درختان تبعیدی نمونههایخوشبيني مفرط روشنفكري معاصر به غرب
خوشبيني مفرط روشنفكري معاصر به غرب بيترديد شناخت جريان روشنفكري و تأثير آن بر جامعه يكي از ضرورتهاي هر كشور و هر انقلابي است درك اين امر در جامعه اسلاميمان با نظر به غربگرايي و زاويه بخش قابل توجهِ جريان روشنفكري از فرهنگ ديني و نيز فاصله ايشان از آحاد مردم از اهميتي دوچنکتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی رونمایی شد داوریاردکانی: باید میان فلسفه اسلامی و غرب پیوند ایجاد کنیم
کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی رونمایی شدداوریاردکانی باید میان فلسفه اسلامی و غرب پیوند ایجاد کنیمرئیس فرهنگستان علوم با معرفی خود به عنوان یک محصل فلسفه گفت برای اینکه اهل فلسفه باشیم باید بتوانیم بین فلسفه خود که همان فلسفه اسلامی است و غرب پیوند بزنیم بنابراین در ایندر گفتوگو با فارس عنوان شد «هملت» در بهار به ایرانشهر میآید/ با نگاهی متفاوت به عشق و مرگ
در گفتوگو با فارس عنوان شدهملت در بهار به ایرانشهر میآید با نگاهی متفاوت به عشق و مرگکارگردان نمایش هملت گفت این نمایش قرار است از 30 اردیبهشت ماه 93 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بدون هیچ تغییری به روی صحنه برود آرش دادگر کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاالگوي امت - امامت در برابر سازوكارهاي حكومتي جهان
الگوي امت - امامت در برابر سازوكارهاي حكومتي جهان به راستي الگوي امت ـ امامت چه كاركردي دارد و چرا بايد از عنوان امام براي ولي امر جامعه اسلامي استفاده نمود در بخشهاي پيشين اين نوشتار از محوريت بندهاي اصل دوم قانون اساسي به عنوان پايههاي ايماني جمهوري اسلامي ايرانمفتوني روشنفكري معاصر به جهانبيني علمي غرب
مفتوني روشنفكري معاصر به جهانبيني علمي غرب بيترديد شناخت جريان روشنفكري و تأثير آن بر جامعه يكي از ضرورتهاي هر كشور و هر انقلابي است درك اين امر در جامعه اسلاميمان با نظر به غربگرايي و زاويه بخش قابل توجه جريان روشنفكري از فرهنگ ديني و نيز فاصله ايشان از آحاد مردم ازبرگزاری سمینار گفتمان روشنفکری با هدف وحدت امت اسلامی در کوالالامپور
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۹ سمینار گفتمان روشنفکری با هدف وحدت امت اسلامی در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از مالزی این سمینار به همت جمعیت العلمای مالزی و شورای هماهنگی سازمانهای اسلامی مالزی برگزار شد و هدف از آن افزایش آگاهی تقویتدر جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان مطرح شد تبیین تفاوتهای حکومت بر مبنای ولایت فقیه با حکومت سکولار
در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان مطرح شدتبیین تفاوتهای حکومت بر مبنای ولایت فقیه با حکومت سکولاردر جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان تبیین تفاوتهای حکومت بر مبنای ولایت فقیه با حکومت سکولار مطرح شد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجتالاسلام مهدی فرزین ظهر امروزسخنان داوری اردکانی، مجتهدی، پازوکی، جهانگیری و بهشتی
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹ ۰۷ تعدادی از اساتید و صاحبنظران فلسفه و حکمت در مراسم نکوداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی نظرات خود را در ارتباط با فلسفه و حکمت بیان کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در نوبت دوم مراسم سالکان فکرت و حکمت که بعدازظهر روز یکشنبه در موسسه پژکیفیت فنی بازی برابر ارومیه بالا نبود عطایی: در بازی سوم متفاوت خواهیم بود/ انتخاب دستیاران ولاسکو اشتباه بود
کیفیت فنی بازی برابر ارومیه بالا نبودعطایی در بازی سوم متفاوت خواهیم بود انتخاب دستیاران ولاسکو اشتباه بودسرمربی تیم والیبال کاله آمل گفت در بازی سوم برابر ارومیه برای تعیین قهرمان متفاوت ظاهر خواهیم شد به گزارش خبرگزاری فارس بهروز عطایی پس از پیروزی 3 بر یک تیمش برابر شهردادکتر شریعتی را باید در قاب روشنفکری دینی دید
استاد دانشگاه فردوسی مشهد دکتر شریعتی را باید در قاب روشنفکری دینی دید مشهد-ایرنا- استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت دکتر علی شریعتی را باید در قاب روشنفکری دینی دید و فهمید دکتر جهانگیر مسعودی این مطلب را روز دوشنبه در کرسی آزاد اندیشی دینی با عنوان بازشناخت اندیشه های دکتر علی شمصدومیت رقیب همباشگاهی دنیل داوری از ناحیه مینیسک
مصدومیت رقیب همباشگاهی دنیل داوری از ناحیه مینیسکرقیب همباشگاهی دروازهبان ایرانی اینتراخت برانشوایگ دچار مصدومیت شد به گزارش خبرگزاری فارس ماریان پتکوویچ 34 ساله در تمرین روز گذشته اینتراختیها دچار آسیبدیدگی زانو شد مطابق اعلام رسانهها وی از ناحیه مینیسک داخلی پای چپ آسروایت متفاوت کرملین و الیزه از گفتوگوی تلفنی پوتین و اولاند درباره اوکراین
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۴۲ رئیسجمهوری روسیه و همتای فرانسویش در تماسی تلفنی حل سیاسی بحران اوکراین را مورد بررسی قرار دادند و این درحالی است که محتوای مذاکرات از سوی هر یک از طرفین به گونهای روایت شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها