واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
استاد دانشگاه فردوسی مشهد: دکتر شریعتی را باید در قاب روشنفکری دینی دید مشهد-ایرنا- استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت:دکتر علی شریعتی را باید در قاب روشنفکری دینی دید و فهمید.
دکتر جهانگیر مسعودی این مطلب را روز دوشنبه در کرسی آزاد اندیشی دینی با عنوان ˈبازشناخت اندیشه های دکتر علی شریعتی ˈکه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد.
وی افزود:فرق روشنفکر با عالم و متخصص این است که روشنفکر ، دردمند دردهای جامعه و روزگار خود است چنان که شریعتی بود.
وی گفت:روشنفکران، آسیب شناسان اجتماعی هستند و برای آنها راه حل ارایه می دهند مثل شریعتی که هر چند به شکل رسمی جامعه شناسی نخوانده بود اما عملا جامعه شناسانه رفتار می کرد.
او افزود:حال اگر در طرح و برنامه روشنفکر،منابع دینی مد نظر باشد این روشنفکر، دینی می شود چنان که شریعتی نیز چنین بود اما اگر فقط منابع انسانی مد نظر روشنفکر باشد این فرد را می توان روشنفکر سکولار تعریف کرد.
او افزود:استعمار، استبداد، بی هویتی اجتماعی و انحطاط تمدن اسلامی از جمله مسائل روشنفکری دینی در ایران و جهان اسلام بوده است که در نهایت همه این مسائل به یک نقطه مشترک رسیده که آن نقطه، مساله سنت و مدرنیته بوده است و سعی کردند که با حل این مساله سایر مسائل را نیز حل کنند.
وی گفت:روشنفکری دینی در ذات خود حیثیتی دوگانه دارد یعنی کسانی که در نظام معرفتی ذهن خود قائل به دو منبع یعنی دین و مدرنیته هستند می توانند روشنفکر دینی باشند.
او افزود:شریعتی معتقد بود که از طریق به کار گرفتن عقل می توان به تدبیر و تمشیت امور پرداخت و نیز اعتقاد داشت که خداوند از طریق پیامبر منبع معرفتی دیگری نیز برای انسان فرستاده است که همان دین است.
وی گفت:روشنفکر دینی اگر قائل به تقدم هیچ کدام از این دو منبع بر دیگری نباشد چاره ای ندارد که بین آن دو گفت و گو ایجاد کند و این راهی بود که شریعتی بدان معتقد بود لذا می توان او را در شمار گفت و گو گران دینی قرار داد.
او افزود:شریعتی دین و مدرنیته را در مقابل هم قرار می دهد و به بازخوانی آنها می پردازد و از دل این بازخوانی به مفاهیمی می رسد که از آنها بهره برداری می کند.
وی گفت:انحطاط تمدن اسلامی،استبداد و شکاف طبقاتی از دغدغه های دکتر شریعتی بود دغدغه هایی متفکرانه که با بازخوانی سنت دینی و بازخوانی مدرنیته سعی در ارائه راه حل برای آنها داشت.
در این نشست یک مدرس دیگر دانشگاه نیز گفت:در سالیان گذشته به شریعتی پارادایمیک و منظومه ای نگاه نشده و تکه هایی از گزاره ها و جملات شریعتی از متون تولیدی وی گرفته شده و از آنها استنباط هایی شده که گاه ما را دچار بدفهمی هایی در مورد وی کرده است.
سعید شریعتی افزود:اندیشه شریعتی تنه و شاخه هایی دارد لذا باید این تفکر و اندیشه را منظومه وار دید و خواند.
وی اظهار داشت:شریعتی بسیار بسیار متنوع و در مسائل مختلف بحث کرده که این تنوع هم نکته ای مثبت و هم موجب آسیب است چون باعث می شود که گاه متفکر و اندیشمند خیلی در مسائل عمیق نشود چنانکه گاه گزاره های ناسازوار در اندیشه شریعتی مشاهده می شود.
او گفت:البته باید در نظر داشت که حاصل 44 سال عمر و حیات فکری شریعتی در یک بازه زمانی 4- 5 ساله و در خلال دوران پر تلاطم مبارزه از ذهن وی تراوش کرد و با این وقت تنگ و شرایط نامطلوب، بدیهی است که خطاهایی نیز در کار وی وجود داشته باشد.
وی افزود:تعبیر روشنفکری دینی یک ترکیب ناسازوار نیست و وقتی سخن از روشنفکر دینی می شود روشنفکر دیندار به ذهن می آید یعنی کسی که مساله اش دین است و بالطبع منبع اصلی چنین روشنفکری متون دینی خواهد بود.
1922/659
انتهای پیام /*
12/12/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]