تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821015160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف نمک در منطقه مرکزی کشور دو برابر استاندارد جهانی است/ خطرات مصرف نمک از کودکی آموزش داده شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان محمدی فر در گفتگو با مهر خبر داد:
مصرف نمک در منطقه مرکزی کشور دو برابر استاندارد جهانی است/ خطرات مصرف نمک از کودکی آموزش داده شود
اصفهان - خبرگزاری مهر: مسئول تغذیه پژوهشکده قلب و عروق استان اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان مصرف نمک در منطقه مرکز کشور دو برابر استاندارد جهانی است که به طور تخمینی می توان عامل آنرا از استفاده بالای نمک در نان های سنتی دانست.



نوشین محمدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هفته جهانی اطلاع رسانی نمک را سپری کرده ایم،اظهار داشت: این ماده خوراکی عامل اصلی فشار خون و معروف به قاتل خاموشی است که خطرش را دیر به انسان نمایش می دهد. وی افزود: بر اساس تحقیقات از بین هر پنج نفر فرد بزرگسال بالای 19 سال یک نفر مبتلا به فشار خون است. این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه بیماری های قلبی و سکته های مغزی از عوامل شایع مرگ انسان است،ادامه داد:حدود 75 درصد بیماری های ذکر شده ناشی از فشار خون بالاست که برخلاف تصور همگان نمک طعام عامل اصلی این معضل است نه بیماری دیابت. محمدی فر با بیان اینکه باید عوامل ایجاد کننده مصرف بالای نمک در جامعه را شناخت،بیان داشت: از سال 1387 تا 86 طی طرحی مطالعاتی در منطقه مرکز کشور در سه شهرستان اصفهان،نجف آباد و اراک میزان مصرف 24 ساعت نمک افراد بزرگسال بررسی شد که متوجه شدیم در منطقه ذکر شده هر فردی در شبانه روز 11 گرم نمک طعام مصرف می کند. وی یادآور شد: میزان مصرف نمک بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی کمتر از پنج گرم در روز است که آمار ذکر شده مصرف دو برابری  و بیش از حد مجاز را در مرکز ایران نشان می دهد. مسئول تغذیه پژوهشکده قلب و عروق استان اصفهان گفت: مصرف بالای نمک علاوه بر فشار خون موجب بروز مشکلات کلیوی، پوکی استخوان به خصوص در زنان و همچنین بروز سرطان ها می شود. تحقیق درباره بالاترین  رتبه جذب نمک از بین  300 ماده غذایی   محمدی فر با بیان اینکه باید میزان مصرف این ماده در غذای مردم کاهش یابد، بیان داشت: طی یک نظر سنجی و با ارائه پرسش نامه ای قطور  حاوی 300 ماده غذایی در سطح جامعه اقدام به بررسی میزان مصرف نمک در جامعه اصفهان نموده ایم. وی با اشاره به مصرف بالای نان در غذای ایرانیان ،ادامه داد: البته تاکنون و به طور تخمینی معتقدیم که مصرف نان های سنتی همانند سنگک اثر گذارترین عامل جذب بالای نمک در مردم است.
 این متخصص تغذیه از بررسی نان در 30 نقطه شهر اصفهان خبر داد و گفت:نوع گندم و آرد مصرفی نانوایی ها در این موضوع موثر است به این معنا که آرد برخی گندم ها در مراحل خمیر پخت به نمک بیشتری نیاز دارد. محمدی فر یادآور شد: بر اساس تحقیقاتی که در دو مرحله از سال داشتیم مشخص شد که نوعی از آرد برای خمیر پخت به افزودن نمک بیشتری برای پخت نیاز داشته است.  تدوین مدل جلب حمایت مسئولان برای کاهش مصرف وی یادآور شد:در جوامع غربی نمک بیشتر از طریق فست فود هادو غدا های آماده جذب می شود. مسئول تغذیه پژوهشکده قلب و عروق استان اصفهان در ادامه اظهار داشت:این پژوهشکده بر اساس طرحی که با حمایت مالی سازمان بهداشت جهانی مدلی از  جلب حمایت مسئولان و وزارتخانه های مرتبط در خصوص کاهش مصرف نمک از چرخه کارخانجات غذایی تا مصرف کننده را تدوین کرده است.  محمدی فر افزود: کارخانجات مواد غذایی بر اساس ابلاغات قانونی مکلف شده اند که میزان نمک در تولیدات خود را بر روی محصولات درج کنند اما دسته ای این کار را انجام داده و برخی نیز بی توجهی می کنند. وی خاطر نشان کرد: اگر میزان نمک بر روی کنسرو و یا سایر مواد غذایی ثبت نشده است از تجربه چشایی  آن غذا می توان از میزان شوری آن اطلاع حاصل کرد. مردم را باید در خصوص زیان نمک بمباران اطلاعاتی کرد  این کارشناس تغذیه در ادامه با تاکید بر اینکه تا مردم از خطرات نمک زیاد مطلع نشوند ذائقه خود را نسبت به مصرف آن تغییر نمی دهند، گفت: برای سوق دادن مردم در این جهت نیازمند بمباران اطلاعاتی جامعه از سوی رسانه های هستیم چرا که آنها بهترین وتوانمند ترین وسیله در این خصوص هستند. الزام به آموزش کاهش مصرف نمک از کودکی محمدی فر تربیت تغذیه ای غلط جامعه درباره مصرف بالای نمک را موثر دانست و گفت:مصرف کم نمک  و خطرات آنرا را باید از دوران کودکی به افراد آموزش داد چرا که بزرگسالان  فعلی جامعه خوردن زیاد نمک آن در همه غذا ها را به طور اشتباه از کودکی یاد گرفته اند و فکر می کنند بدون این میزان مصرف نمی توان غذا خورد. وی با بیان مثالی یادآور شد: هیچ معنایی ندارد که برای خوردن خیار به عنوان یک سبزی سالم حتما نمک استفاده کنیم حال آنکه این رسم غلط را همگی از کودکی و بی دلیل فرا گرفته ایم. مسئول تغذیه پژوهشکده قلب و عروق استان بیان داشت: در حال حاضر کنسرو سبزیجات نیز به معنای ولقعی غذای سالم نیست چرا که میزان نمک آن بالاست. محمدی فر گفت: برای کاهش مصرف نمک باید استفاده از چاشنی های دیگر همانند لیموترش،سبزیجات معطر متداول شود. وی همچنین از اجرای طرح مطالعاتی مصرف نمک از 1378 در خصوص افرار شش تا 18 سال خبر داد.


۱۳۹۲/۱۲/۲۲ - ۱۴:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن