تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804770921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشهد رکورددار خرید و مصرف آجیل و خشکبار در کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشهد رکورددار خرید و مصرف آجیل و خشکبار در کشور است مشهد - ایرنا - مشهد که سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و مسافر از سراسر ایران و کشورهای همجوار می باشد، به گفته مسوولان رکورد خرید و مصرف آجیل و خشکبار را در کشور شکسته است.


به گزارش ایرنا، وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و دهها مرکز تفریحی و گردشگری در پایتخت معنوی ایران باعث شده سالانه به ویژه در ایام نوروز دهها هزا زائر و مسافر به مشهد سفر کنند و از سوغات آن به ویژه آجیل و خشکبار که در این میان سهم عمده ای دارند، استفاده نمایند.
بازارهای اطرف حرم مطهر رضوی همواره و در تمام ایام سال مملو از مغازه های آجیل فروشی و خشکبار است که محصولات شهرهای مختلف خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را ارائه می دهند.
ˈنخود و کشمش، چلغوز و بادام زمینی، فندق و پسته، انواع تخمه، بادام هندی، انجیر خشک، برگه هلو و زردآلو، عناب، تمبرهندی، پسته، لواشک، آلو بخارا، آلبالو خشکˈ و امثال آن در ویترین این مغازه ها چشم هر بیننده ای را مجذوب می کند.
شمار مغازه های فروش آجیل و خشکبار در مشهد به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی چنان زیاد است که هیچ زائر و مسافری از قید خرید آنها نمی گذرد و پول خود را برای خرید میزانی از آنها به عنوان سوغات یا تنقلات بین سفر خرج می کند.
علاوه بر آن شهروندان مشهدی نیز علاقه وافری به مصرف آجیل و خشکبار دارند و در میهمانیهای خود از آن استفاده می کنند و در محل کار، هنگام تماشای تلویزیون و گپ و گفت با دوستان مشتی تخمه یا پسته را در جیب خود داشته و مشغول خوردن آن می شوند.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در این باره به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: شهروندان مشهدی بیشترین آمار خرید و مصرف آجیل و خشکبار را در کشور به نام خود ثبت کرده اند.
ˈعلیرضا ارزانی ممقانیˈ افزود: مشهد بزرگترین و پرجمعیت ترین اتحادیه آجیل و خشکبار را در کشور دارد بطوری که 800 واحد صنفی پروانه دار در این شهر مشغول فعالیت بوده و پروانه کسب 470 واحد صنفی فروشنده آجیل و خشکبار در حال صدور است.
وی بیان کرد: علاوه بر آن زائران و مسافرانی که به این شهر مقدس سفر می کنند در بین اقلام دیگر در بازار اغلب آجیل و خشکبار انتخاب کرده و به عنوان سوغات یا مصرف در بین سفر آنها را خریداری می کنند.
او با بیان اینکه امسال قیمت آجیل و خشکبار در مشهد نسبت به سال قبل 35 تا 40 درصد کاهش دارد افزود: هر کیلوگرم پسته پارسال 600 تا 900 هزار ریال به فروش رسید در حالی که امسال قیمت گرانترین نوع پسته کیلوگرمی 600 هزار ریال است.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی ظرفیت بسیار در تولید و تامین آجیل و خشکبار مصرفی ایران دارد به ویژه در زمینه پسته دومین استان تولیدکننده کشور به شمار می رود.
او افزود: درخت پسته سازگاری مطلوبی با مناطق کم آب دارد لذا امسال نهال پسته در نقاط مختلف خراسان رضوی به وفور کشت شده لذا سال آینده شاهد برداشت قابل توجه پسته در این استان خواهیم بود.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور اظهار داشت: با توجه با توسعه کشت پسته در خراسان رضوی و بحران کم آبی استان کرمان پیش بینی می شود طی پنج سال آینده خراسان در تولید پسته گوی سبقت را از کرمان ربوده و به رتبه نخست تولید این محصول باغی در کشور دست یابد.
وی واردات آجیل و خشکبار را مهمترین مشکل این صنعت در کشور دانست و گفت: به رغم تولید فراوان این محصولات در خراسان رضوی تخم آفتابگردان، بادام زمینی، تخم کدوی مرمری و چلغوز از کشورهای چین، کانادا و آرژانتین وارد کشور می شود در حالی که ایران بهترین تولید آجیل و خشکبار دنیا را دارد.
ارزانی ممقانی افزود: از سوی دیگر بیشترین اشتغال کشور مربوط به صنعت تولید آجیل و خشکبار و حلقه تکمیلی صنعت کشاورزی است لذا باید از واردات آن جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اقدام هر چه سریعتر شهروندان نسبت به خرید آجیل شب عید گفت: معمولا مردم به زعم خود برای حفظ تازگی آجیل در روزهای آخر سال اقدام به خرید می کنند در حالی که اگر آجیل در جای خشک و خنک نگهداری شود به هیچ وجه خراب نخواهد شد.
او در ادامه همچنین اظهارداشت: خرید آجیل در روزهای آخر سال مطلوب نیست زیرا فروشندگان به محض افزایش تقاضا قیمت آجیل را افزایش می دهند همانگونه که سال گذشته 25 درصد قیمت آجیل در ایام پایانی سال افزایش یافت در حالی که افزایش طبیعی آن حدود 10 درصد است.
وی بیان کرد: شهروندان باید از واحدهای صنفی مجاز آجیل و خشکبار شب عید را خریداری کنند و برای حفظ سلامتی نیز از خرید آجیلهای رنگی، پرنمک و خیلی برشته خودداری نمایند.
یک متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی مشهد نیز درباره فواید خوردن آجیل به خبرنگار ایرنا گفت: آجیل و خشکبار تازه که پرنمک و بیش از حد برشته نباشد برای سلامت انسان بسیار مفید است.
دکتر ˈمحمد صفریانˈ افزود: آجیل و خشکبار منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های آنتی اکسیدان هستند که در رشد کودکان بسیار مفید بوده و معمولا باعث چاقی فرد نمی شوند.
وی اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریزمغذیها برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و همچنین دارای برخی خواص ضدسرطانی هستند.
او بیان کرد: آجیلها جایگزین مناسبی برای گوشت در رژیمهای غذایی بوده و دارای پروتئین و ریزمغذیهای بسیار می باشند.
این متخصص تغذیه گفت: مصرف آجیل و خشکبار برای همه افراد در هر سنی به جز کودکان زیر پنج سال توصیه می شود و بهترین ماده غذایی برای مصرف در ایام نوروز است.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره توزیع خشکبار و آجیل در این استان گفت: آجیل و خشکبار به همراه دیگر اقلام ضروری ایام نوروز در نمایشگاههای بهاره با 15 درصد تخفیف عرضه می شود.
ˈعلی غفوری مقدمˈ اظهار داشت: خراسان رضوی به ویژه مشهد از نقاط مطرح کشور در تولید آجیل و خشکبار، بسته بندی و عرضه آن است لذا بسیاری از زائران از این محصول به عنوان سوغات این منطقه از کشور خریداری و به سایر نقاط ایران می برند.
وی افزود: صنعت خشکبار و آجیل بخش بسیاری از اشتغال خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و پنج درصد از صادرات استان مربوط به این محصول است.ک/4
7489/664
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن