تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803944674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه تکانی ، هفت خان رستم برای رسیدن به نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خانه تکانی ، هفت خان رستم برای رسیدن به نوروز سمنان - ایرنا - با وزیدن نسیم بهاری از اوایل اسفند، حتی آنهایی که در خانه های اجاره ای یا آپارتمان های کوچک زندگی می کنند به فکر می افتند که برای شگون سال نو هم که شده دستی به سر و گوش خانه بکشند و خانه تکانی کنند.


خانه تکانی سنت ایرانیان در آغاز سال نو است و می توان گفت: مهمترین دل مشغولی بانوان در ماههای آخر سال اجرای این سنت دیرینه است تا نتیجه کار با یک سبد خرید پر از مواد شوینده ، دستکش ، ماسک و چکمه ، نردبان و چهارپایه و انواع دستمال های گردگیری چوب و شیشه، یک خانه تمیز و براق باشد که در سال جدید مایه افتخار خانم خانه شود.
آنهایی که از چند روز قبل خانه تکانی را آغاز کرده اند که هیچ اما آنهایی که هنوز آستین ها را برای تکاندن خانه بالا نزده اند باید توجه کنند که اولین و مهمترین اصل در خانه تکانی برنامه ریزی صحیح است.
این حرف آنهایی است که عمری خانه تکانی کرده اند؛ ˈمریم السادات حسینیˈ 50 ساله است و با قاطعیت می گوید: 40 سال است که در خانه تکانی نوروز چه در خانه پدری و چه در خانه خودش نقش موثری دارد.
خانم حسینی می گوید: وقتی فکرش را می کنی که باید در عرض سه تا چهار هفته آشپزخانه، اتاق های خواب، هال و پذیرایی ، پنجره ها ، پارکینگ ، دیوارها و سقف ها ، پرده ها و همه لوازم خانه را تمیز کنی، گردگیری کنی و یا بشوری سرگیجه می گیری این فکرها بازدارنده است و کار برایت مثل غول شکست ناپذیر جلوه می کند اما داشتن برنامه برای خانه تکانی، اضطراب و فشار عصبی ناشی از انبوه کارها را می کاهد و باعث می شود خانه تکانی تا لحظه تحویل سال طول نکشد.
این حرف خانم حسینی سند علمی هم دارد. ˈملیحه ساجدیˈ کارشناس روان شناسی با بیان اینکه داشتن برنامه برای کاهش استرس های ناشی از کار زیاد مهم است افزود: بهتر است خانم ها برای خانه تکانی کردن بر اساس برنامه ریزی که دارند برای خود جایزه و تشویق در نظر بگیرد چون در این صورت انگیزه آنها برای کار بر اساس برنامه ریزی افزوده می شود.
مثلا به خود بگویند ˈاگر کارها را طبق برنامه انجام بدهی تو را به خوردن یک خوراکی خوشمزه و یا ... مهمان می کنمˈ.
ساجدی با بیان اینکه خانه تکانی باید تدریجی انجام شود افزود: یک موسیقی مناسب و یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند در حین کار کردن آرامش لازم را در منزل ایجاد کند.
ساجدی همچنین دسته بندی کارها از کل به جزء را از راه های دیگر آسان کردن خانه تکانی عنوان کرد و گفت: در خانه تکانی ابتدا کارهای اصلی را انجام دهید و وقت خود را برای کارهای جزئی و پیش پا افتاده به هدر ندهند.
اما از اینها گذشته خانه تکانی های امروز با خانه تکانی در سال های گذشته فرق زیادی دارد. امروزه آن خانه های بزرگ دارای حیاط های وسیع کمتر به چشم می خورد و خانه ها تبدیل به آپارتمان هایی بدون زیرزمین و پستو و انباری شده اند.
پس می توان حدس زد که خانه تکانی های امروز آسان تر از سال های پیش است. از آن طرف خانم های شاغل فرصت کمتری برای خانه تکانی دارند، این مشکل هم با تمهیداتی رفع شدنی است.
یکی از راه های رفع این مشکل استفاده از نیروهای خدماتی است، اما جدای از بحث امنیت و مجاز بودن شرکت های ارائه دهنده خدمات نوروزی حرف بعضی از خانم ها این است که ˈدلمان نمی گیرد کس دیگری خانه را تمیز کندˈ، پس راه حل مشکل استفاده از نیروی اعضای خانواده در امر خانه تکانی است.
ساعت حدود 10 شب است ،ˈلیلاˈ خانم 35 ساله پیش بند بسته و دستکش به دست از آشپزخانه بیرون می آید و نگاهی به همسر و فرزندانش می اندازد که دارند تلویزیون تماشا می کنند، کسی متوجه لیلا نیست، او سری تکان می دهد دوباره به آشپزخانه بر می گردد و سابیدن دیوار بالای اجاق گاز را از سر می گیرد و زیر لب می گوید: انگار خانه تکانی عید فقط برای ما زن هاست!
ساجدی کارشناس روان شناسی سهیم کردن اعضای خانواده را در خانه تکانی عید نوعی ایجاد احساس همبستگی در خانه، برداشتن باری از دوش خانم خانه و آموزش عادات خوب به فرزندان می داند.
ˈمجتبیˈ همسر لیلا دلیل دخالت نکردن خود را در خانه تکانی عید این طور عنوان می کند که خانمش کار هیچ کس را قبول ندارد.
ساجدی به این دسته از بانوان توصیه می کند حتما برای خانه تکانی از همسر و فرزندانشان کمک بخواهند چون عید تنها برای یک نفر از اعضای خانواده نیست.
ساجدی می افزاید: حتی اگر از خانه تکانی همسر و فرزندانتان رضایت ندارید بعدا بدون آنکه آنها متوجه شوند خودتان آن را اصلاح کنید چون در غیر این صورت با بر عهده گرفتن نظافت همه خانه، سلامتی جسمی خود را به خطر می اندازید.
به خطر افتادن سلامتی موقع خانه تکانی برای ˈسمیراˈ اتفاق افتاده است او می گوید: از موقعی که یادم می آید بعد از هر خانه تکانی انواع و اقسام درد کمر، کتف ، مچ دست و گردن به سراغ مادرم می آید چون خانه تکانی او غیر اصولی است من همیشه به او می گفتم مواظب سلامتی اش باشد ولی این توصیه را برای خودم به کار نبردم و این باعث شد عید پارسال مجبور شوم از گردن بند طبی استفاده کنم چون موقع تمیز کردن لوستر سرش را حدودنیم ساعت بالا نگه داشتم.
بلند نکردن اشیاء سنگین به طور ناگهانی و سریع ، استراحت دادن به گردن هر دو تا سه دقیقه هنگام شست و شوی بخش های فوقانی و البته انجام 10 دقیقه حرکات نرمشی و کششی قبل از آغاز کار از توصیه هایی است که بکار بستن آنها در هنگام خانه تکانی از دردهای مفصلی می کاهد.
نگاهی به آمار مراجعان به بیمارستان ها در اسفند نشان می دهد بخشی از این افراد کسانی هستند که در هنگام خانه تکانی بخاطر استنشاق گازهای سمی ناشی از مواد شوینده دچار مسمومیت شده اند.
ˈعادله یوسفیˈ کارشناس شیمی با بیان اینکه انواع مواد شوینده و سفید کننده از ترکیبات آلی فرار تهیه می شوند گفت: مواد شوینده ای که به عنوان سفید کننده، جرم گیر و میکروب کش استفاده می شوند معمولا دارای کلرین، آمونیاک ، بنزودین کلراید ، کلرو هگزیدین و مواد آنیونی و کاتیونی به همراه ترکیبات سدیم هستند که بخارات آنها برای سلامتی بسیار مضر است.
وی افزود: بخارات ناشی از این مواد به خصوص اگر با آب گرم مخلوط شوند در محیط خانه پخش شده و از راه پوست ، مجاری تنفسی و حتی دهان وارد بدن می شود و ایجاد تخریب مخاطی و مسمومیت می کند.
دکتر ˈانسیه عزیزیˈ متخصص گوش و حلق و بینی به افرادی که در این ایام برای خانه تکانی از انواع مواد شوینده استفاده می کنند توصیه کرد: هنگام استفاده از این مواد در محیط های بسته مثل سرویس های بهداشتی و حمام حتما درها را باز بگذارند و از ماسک و دستکش استفاده کنند تا از بیماری های تنفسی، مسمومیت و خارش، سوزش و اگزمای پوستی در امان بمانید.
ˈعزیزیˈ با بیان اینکه بهتر است از شوینده هایی که آنزیم دارند بجای شوینده هایی که بخار تولید می کنند استفاده شود افزود: با اینکه خوردن شیر از مسمومیت ناشی از استنشاق گازهای سمی شوینده ها پیشگیری نمی کند ولی اگر احساس کردید دچار مسمومیت ناشی از استفاده از شوینده ها شدید حتما یک لیوان شیر بخورید.
موقع نوشتن این گزارش یاد حرف یکی از دوستان قدیمی ام افتادم. من با ˈریحانهˈ در دبیرستان همکلاس بودم او همیشه می گفت: وقتی ازدواج کنم، برای خانه تکانی استراتژی درهای قفل شده، استتار وسایل زیر تخت و فوت کردن گرد و خاک ها بجای گردگیری آنها را اعمال می کنم.
یعنی اگر نتوانستم اتاقی را تکان بدهم ! موقع آمدن مهمان درش قفل و وانمود می کنم کلید آن گم شده است، بهترین مکان برای ریختن وسایل زیر تخت است و هرگز در مورد گردگیری وسواس به خرج نمی دهم چون پاک کردن گرد و خاک ها باعث می شود اثر انگشت بچه ها و لکه مثلا چای نمود بیشتری پیدا کند.
حالا بعد از چند سال که از آن دوران می گذرد نمی دانم ریحانه چطور خانه تکانی می کند، مثل مریم خانم استاد خانه تکانی شده ؟ یا مثل لیلا خانم منتظر است کسی به کمکش بیاید اما این را خوب می دانم که قصه خانه تکانی شب عید هر سال همین روزها بازگو می شود و تکراری هم نیست.ک/4
7340/599/608/506
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن