تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812595518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشیانه دو دلداده امام رضا (ع) در نیشابور، گلهای مستغرق در باغ معنویت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به بقاع متبرکه خراسان رضوی/ آشیانه دو دلداده امام رضا (ع) در نیشابور، گلهای مستغرق در باغ معنویت مشهد – ایرنا – در آستانه نوروز باستانی و تولد دوباره طبیعت، بقاع متبرکه دو دلداده امام رضا (ع) و از نوادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) به نام های محمد و ابراهیم که در نیشابور کهن در خاک خفته اند، آغوش خود را برای پذیرایی از زائران گشوده اند.


به گزارش ایرنا، امامزادگان محمد محروق (ع) و ابراهیم (ع) از عاشقان و شیفتگان حضرت امام رضا (ع) و از تبار آن حضرت بوده اند که قبل و بعد از ورود به ایران در مقابل دشمنان به یاری آن حضرت شتافتند و در این راه شربت شهادت نوشیدند.
مقبره این دو امامزاده در شهر نیشابور به واقع زیباست، فرم، نما، مصالح و رنگ ساختمان آن به گونه ای است که به گلی مستغرق در باغی عظیم و پر درخت می ماند.
دو گنبد آبی و درخشان بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) در میان درختان سبز و بلند این باغ می درخشند و حوض بزرگ مزین به گلدان های شمعدانی در میان درختان، عمارت را به مکانی دلچسب و خاطره انگیز مبدل ساخته است.
تلفیق هنر و معماری ایرانی – اسلامی بکار رفته در ساخت عمارت و زیبایی باغ و بوستان که مقبره این دو امامزاده را در خود جای داده است، فضایی معنوی و عطرآگین بویژه در بهار را برای زائران و مسافران بوجود می آورد تا در کنار حض معنوی از زیارت امامزادگان، از طراوات و سرسبزی باغ پرگل و درخت آن لذت ببرند.
در تاریخ آمده است که زید فرزند امام زین العابدین (ع) دارای 4 فرزند به نام های محمد، یحیی، حسین و عیسی بود و محمد همان امامزاده ˈمحمد محروقˈ نیشابور است.
محمد بن محمد بن زید بن علی بن حسین (ع) مشهور به امامزاده محروق در سال 200 هجری قمری در نیشابور سکونت داشت و قبل از ورود حضرت امام رضا (ع) به ایران در پی قیامی که ضد خلیفه وقت به سبب حمایت از امام هشتم (ع) انجام گرفت به شهادت نائل گردید.
نسبت محروق از آن جهت است که پیکر محمد (ع) را پس از به شهادت رسانیدنش به آتش کشیدند و خاکستر آن را در ˈتلاجردˈ از محله های قدیمی شهر نیشابور به خاک سپردند از همین رو به محروق یعنی سوخته معروف شده و بقعه متبرکه ایشان با بنای زیبا در شمار آثار تاریخی قرار گرفته است.
تاریخ الحاکم می نویسد: قتل امامزاده در سال 200 هجری قمری صورت گرفته و در اواخر همین سال است که حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) به تقاضای مامون عازم مرو بودند.
پس از اینکه حضرت امام رضا (ع) به نیشابور رسیدند در نیشابور قبر امامزاده را زیارت و در آنجا نماز خواندند و چنین فرمودند : ˈمخدوم ما در این جا مدفون است به زیارت ایشان برویمˈ و اکنون محلی که آن حضرت بر پیکر مدفون امامزاده محروق نماز خواندند، قدمگاه محسوب می شود.
امامزاده دیگر که پیکرش در جوار امامزاده محروق مدفون است، ˈابراهیم بن احمد بن موسی الکاظم (ع)ˈ و از نوادگان حضرت امام سجاد (ع) به شمار می رود.
امامزاده ابراهیم (ع) پس از ورود حضرت امام رضا (ع) به ایران به همراه خانواده آن حضرت از مدینه عازم سفر شد تا در مرو به ایشان بپیوندد.
پس از آنکه حضرت امام رضا (ع) توسط مامون عباسی به شهادت رسیدند، امامزاده ابراهیم به نیشابور رسیده بود و با ماموران مامون درگیر شد و قبل از دیدار با امام هشتم (ع) و تجدید پیمان با ایشان به فیض شهادت نائل آمد.
بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) در فاصله دو کیلومتری شهر قدیم نیشابور و در دل بافت شهری فعلی واقع شده و با وجود حدود یک هکتار از فضای سبز و درختان سر به فلک کشیده اطراف بقعه بستری مناسب همراه با تمام امکانات خدماتی و رفاهی برای مشتاقان اهل دل به وجود آورده است.
همواره شب های پنجشنبه و جمعه زائران بسیار در این بقاع متبرکه حضور دارند و در ایام نوروز و تعطیلات تابستان زائرین از اقصی نقاط کشور بویژه کشورهای عربی به زیارت امامزادگان می آیند.
از امور مهم فرهنگی در بقاع متبرکه مزبور، اقامه نماز یومیه و برگزاری مراسم اعیاد و مناسبت ها، دعوت از مردم و مسئولان شهر برای شرکت و برپایی این محافل و در طول هفته برگزاری ادعیه دراین مکان است.
مدیر اجرایی بقاع متبرکه محروق و ابراهیم (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام آمادگی این مدیریت برای پذیرایی از زائران و مسافران نوروزی گفت: امکانات و خدمات رسانی در این بقاع طی نوروز 93 در مقایسه با نوروز پیشین 100 درصد افزایش یافته است.
ˈمحمد مهدی مژدیˈ افزود: به طور میانگین سالانه 365 هزار زائر و مسافر ایرانی و خارجی از بقاع متبرکه مزبور بازدید می کنند که زائران خارجی از 22 کشور جهان هستند.
وی بیان کرد: به طور میانگین در ایام نوروز روزانه 20 هزار نفر از بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) بازدید می کنند.
او اظهار داشت: امسال برای نوسازی و تجهیز بقاع متبرکه مزبور اقدامات عمرانی گسترده ای در قالب زیباسازی حرم، نقاشی، تامین نور، فضای باغ و افزایش مکان های سکونتی صورت گرفت.
وی بیان کرد: با اقدامات عمرانی انجام گرفته طی سال جاری، در بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) 11 اتاق با 13 سوئیت مجهز به منظور اسکان زائران در نوروز 93 آماده شده است.
او با بیان اینکه محل درآمد بقاع متبرکه از نذورات مردمی است، گفت: سالانه حداکثر سه میلیارد ریال نذورات و کمکهای مردمی از بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) جمع آوری و به جز بخش کمی از آن همگی صرف امورات جاری و خدمات رسانی به زائران می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در ایام نوروز در بقاع متبرکه امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) گفت: از 28 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه سال آینده دو روحانی در این بقاع مستقر می شوند و برنامه هایی از جمله برپایی ایستگاه نقاشی، حلقه های معرفتی، مراسم تحویل سال نو و مسابقات فرهنگی در آن برگزار می شود./4
7489 /664
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن