تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803916389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیمای خاطره ها در قاب عکاسخانه های قدیمی ترک خورد/صدور شناسنامه خورشید با عکسهایی از محله امام رضا(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی گزارش مهر/
سیمای خاطره ها در قاب عکاسخانه های قدیمی ترک خورد/صدور شناسنامه خورشید با عکسهایی از محله امام رضا(ع)
مشهد – خبرگزاری مهر: سالها از آن روزگاری که زائران پس از زیارت حرم امام هشتم (ع) در عکاسخانه های محله امام رضا (ع) عکس یادگاری می گرفتند گذشته و اکنون با مدرن شدن چهره شهر و رونق بازار عکاسی‎های دیجیتال؛ سیمای خاطره ها در قاب عکاسخانه های قدیمی ترک خورده است.



به گزارش خبرنگار مهر، امروز با گذر زمان، قاب خاطره ها و عکس های یادگاری قدیمی در گوشه طاقچه دل ترک برداشته و چراغ عکاسخانه ها در کوچه های آشتی کنان و پیچ در پیچ محله امام رضا (ع) خاموش شده است. زائرانی که سالها پیش در سفر به پایتخت معنوی در جوار حریم رضوی عکس زیارتی برداشته اند اکنون هر بار با نگریستن به این قاب عکس، زخم های خسته شان مداوا می شود و کبوترهای دلشان بی اختیار به سمت گنبد طلایی امام مهربانی‌ها پر می کشد. عکاسخانه های "محله امام رضایی" روزگاری دور اهالی این سرزمین به وجود عکاسخانه هایی که با نام "محله امام رضایی" گره خورده بود افتخار می کردند و اعتقاد داشتند که گرفتن عکسهایی که در پشت آن تصویر حرم امام قرار دارد، برکت را در جریان زندگی آن جاری می سازد. یکی از عکاسانی که تا چند سال پیش چراغ عکاسخانه اش در اطراف بارگاه رضوی روشن بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عکاسی زیارت ازسال ۱۳۰۵ در مشهد الرضا پا گرفت و شاید بتوان زنده یاد ابراهیم ذهبی معروف به" سیاح" را از معروفترین این عکاسان دانست.

علی سرابی ادامه داد: سیاح که عکاس و خبرنگار روزنامه خراسان هم بود ازسال۱۳۱۶خورشیدی کار خود را در عرصه عکاسی آغاز کرد و در سال ۱۳۳۶ عکس" سقای پیر" او جایزه اول مسابقه عکس در آمریکا را گرفت؛ این عکاس در سال ۱۳۲۸ با مرحوم محسن رزاقی "فتورکلام" را جنب فتو نصرت درخیابان خسروی باز کرد و در سال ۱۳۵۳ دور فلکه حضرت عکاسخانه ای را تاسیس کرد. وی با اعلام اینکه هم اکنون حدود ۱۳۰۰ عکاس در مشهد فعال است، افزود: بیش از ۴۰۰ عکاسخانه در این عرصه کار می کنند و " آقا رضا عکاس باشی" و" منوچهر خان" اولین عکاسانی هستند که در سفر ناصرالدین شاه قاجار عکس هایی از نمای بیرونی حرم می گیرند و در قاب یادها ثبت می کنند. این عکاس قدیمی عنوان کرد: هنر عکاسی از زائران بارگاه رضوی تا چند سال پیش یکی از رسم و رسومات بود طوری که هر زائری در سفر خود به مشهدالرضا، با رفتن به سمت سوی عکاسخانه ها، عکسی از خود در حالی که تصویر حرم امام در پشت او قرار داشت می گرفت و سپس راهی شهر و دیار خویش می شد. صدور شناسنامه خورشید با عکسهای محله امام رضا(ع) سرابی که صدور شناسنامه و اصالت دیار خورشید را در گرو حرم آقا و عکسهای محله امام رضا(ع) می داند، گفت: در آن زمان گرفتن عکس در حرم آقا و در عکاسخانه های مشهد سند افتخار زائران بود و آنان پس از رسیدن به شهرهای خود با نشان دادن عکس خود، غم و غصه را از دل اهالی دیار خویش پاک می ساختند. وی بیان کرد: عکس و تصویر بارگاه امام رضا (ع) بهترین سوغاتی بود که زائران به دوستان و آشنایان خویش هدیه می کردند و در حقیقت در آن دوران به دلیل اینکه سفر به مشهد ساده و راحت نبود و باید مسافت های طولانی طی می شد دیدن تصویر بارگاه آقا بسیار ارزش داشت به همین خاطر عکس‎های گرفته‎شده یادآور خاطرات زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) بود و برای زائران حکم میراثی گرانبها و ارزشمند را داشته و دارد.

هنوز هم برای احیاء عکاسخانه های قدیمی دیر نیست این عکاس قدیمی معتقد است؛ هنوز هم برای احیا سنت های گذشته و عکاسخانه های قدیمی دیر نیست و باید این فرهنگ و آداب را باری دیگر در سبک زندگی زائران رضوی جاری و ساری ساخت. وی اظهار کرد: امروز اگر چه که دوربین های دیجیتال، عکس های رنگی و دوربین های موبایل جای خالی عکاسی زیارتی را پر کرده اما نباید از نظر دور داشت که عکس گرفتن هنوز هم ابزاری برای عرض ارادت زائران به امام هشتم (ع) و نشانه ای است که دل و دیده زائر را روشن و درونش را جلا می دهد. عباس معیری هم که هنوز عکاسخانه اش در جوار حریم رضوی برپاست به خبرنگار مهر گفت: امروز دیگر مانند دوران گذشته عکس گرفتن در کنار پرده‎های رضوی  رونق ندارد. عکس هایی که تا همیشه در دریچه خاطرات زائران ماندگار است وی ادامه داد: سالیان پیش در حالی که پرده ای از حرم امام در پشت زائر و همسر و فرزند او قرار داشت، عکسی همراه  با ارادت و خلوص توسط عکاسباشی گرفته می شد و این عکس برای همیشه در دریچه خاطرات زائر و خانواده او ثبت و ماندگار می ماند. این عکاس بیان کرد: امروزه با ورود دوربین‌های کوچک و دوربین تلفن همراه بازار عکاسخانه‎های "محله امام رضایی" از سکه افتاده  و اکنون تعداد محدودی از زائران سپید موی تنها برای یادآوری خاطرات دوران گذشته گاه گاهی برای گرفتن عکس به این عکاسخانه می آیند.
 


عکاسی زیارتی از رونق افتاده است معیری عنوان کرد: سالهاست عکاسی زیارتی به دلیل قابل دسترس بودن دوربین های عکاسی، از رونق افتاده و دیگر کمتر کسی  رغبت می کند در میان حجم اندوه سوغاتی های این شهر مذهبی سراغی از عکاسخانه های قدیمی و عکس های زیارتی بگیرد. وی یادآور شد: عکاسی زیارتی مختص شهرهای مذهبی کشور است و شاید اگر این سبک از عکاسی همچنان در میان زائران رونق داشت، می توانستیم نقش پررنگی تر در ترویج و اشاعه فرهنگ رضوی ایفا کنیم اما هنوز هم می توان این فرهنگ و سنت را باری دیگر زنده ساخت و  غبار را از چهره قاب های خاطره پاک کرد. قاب عکس هایی از حرم آقا که در کوچه پس کوچه های شهر جامانده است اکنون دیرزمانی است که سیمای خاطره ها در قاب عکاسخانه های قدیمی ترک خورده و شاید اگر کمی به صندوقچه و طاقچه دلهایمان نگاهی بیندازیم؛ عکس هایی را مشاهده می کنیم که مربوط  به دوران زیارت در حرم رضوی است؛ امروز اگر چه چهره شهر متفاوت با دهه های گذشته است اما نباید از خاطر برد که تمام داشته های این سرزمین، قاب عکس هایی از حرم آقاست که در کوچه پس کوچه های این شهر جامانده است. ............................... گزارش: مرضیه صاحبی










۱۳۹۲/۱۲/۱۱ - ۰۶:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن