تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821059887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبران فراموشکار حماس، از «رابطه راهبردی» با ایران می‌گویند!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رهبران فراموشکار حماس، از «رابطه راهبردی» با ایران می‌گویند!
طی سال های اخیر، روابط ایران با سازمان فلسطینی «حماس» فراز و نشیب های فراوانی را از سر گذرانده که در تمامی موارد، دلیل آن سیاست های بی ثبات و غیرمنطقی این سازمان و به نوعی فراموشکاری درباره متحدان قدیمی خود بوده است. در این میان، برخی موضع گیری های جدید این سازمان به نحوی است که گویا هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده و حماس همچنان متحدی قابل اعتماد برای ایران است.
کد خبر: ۳۸۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵ - 12 March 2014



رهبران فراموشکار حماس، از «رابطه راهبردی» با ایران می‌گویند!
طی سال های اخیر، روابط ایران با سازمان فلسطینی «حماس» فراز و نشیب های فراوانی را از سر گذرانده که در تمامی موارد، دلیل آن سیاست های بی ثبات و غیرمنطقی این سازمان و به نوعی فراموشکاری درباره متحدان قدیمی خود بوده است. در این میان، برخی موضع گیری های جدید این سازمان به نحوی است که گویا هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده و حماس همچنان متحدی قابل اعتماد برای ایران است.

به گزارش «تابناک»، اسامه حمدان، مسئول سیاست خارجی سازمان فلسطینی حماس، روز گذشته در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی روابط ایران و حماس را «راهبردی» خواند و تأکید کرد که روابط دو طرف هر روز در حال بهتر شدن است و رو به پیشرفت قرار دارد. به اعتقاد وی، ایران و حماس در مسیر تقویت روابط گام برمی دارند.

وی همچنین درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در آشتی ملی میان گروه های فلسطینی (حماس و فتح) گفت ایران همیشه در آشتی نقش داشته، ولی این مسئله باید بیش از همه توسط طرف های فلسطینی مورد توجه قرار بگیرد.

اما این اظهارات و تأکید بر ماهیت «راهبردی» روابط ایران و حماس، در حالی از سوی یکی از مقامات ارشد این سازمان بیان می شود که طی سال های اخیر و به طور خاص، با آغاز و سپس اوج گیری بحران سوریه، این سازمان فلسطینی رویکردی دقیقاً در نقطه مقابل ایران را برگزید و ضمن همراه شدن با کشورهای عرب منطقه – و به عبارت دیگر رقبای منطقه ای ایران – عملاً به یکی از ارکان تقابل با سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

بی تردید هنوز هیچ کس فراموش نکرده که در ماه های آغازین بحران در سوریه، سازمان حماس چگونه ضمن حمایت علنی و آشکار از گروه های شورشی مخالف بشار اسد، خود را به محور آنکارا- دوحه نزدیک کرد و کار را به جایی رساند که پس از میزبانی مفصل مقامات حماس از امیر قطر در غزه، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در آنکارا دوشادوش رجب طیب اردوغان ظاهر شده و وی «رهبر جهان اسلام» خواند.

بدون شک هیچ کس از یاد نبرده که در فضای احساسی شکل گرفته در سال های نخست پس از وقوع انقلاب های عربی و به ویژه در پی پیروزی محمد مرسی «اخوانی» در انتخابات ریاست جمهوری مصر، چگونه دیگر گروه های ریز و درشت وابسته به اخوان المسلمین – از جمله حماس – با رویای قطر و ترکیه برای ایجاد یک «خاورمیانه اخوانی» همراه شده و تمامی پیوندها و ارتباطات منطقه ای پیشین خود را فراموش کردند.

یقیناً این موضوع هنوز از اذهان پاک نشده که طی سه سال اخیر – و به عبارت بهتر، تا پیش از چند ماهه گذشته و تحول در اوضاع منطقه ای – رهبران حماس نه تنها نامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین حامی خود طی تمامی سه دهه گذشته نمی بردند، بلکه با مساعد دیدن فضا، تلاش داشتند تا به اصطلاح خود را فاز شبه نظامی وارد فاز سیاسی کرده و – احتمالاً با حمایت همان متحدان تازه یافته مذکور – ضمن پشت کردن به محور مقاومت، بر سر بازمانده سرزمین های اشغالی وارد بازی سیاسی با فتح شوند.   

اما به نظر می رسد با تغییرات جدی به وجود آمده در فضای سیاسی منطقه ای، اینک رهبران حماس خود را تنهاتر از همیشه یافته و بار دیگر دری جز در ایران را برای کوفتن نیافته اند. این تغییر و تحولات طی ماه های اخیر عبارت بوده از تغییر جهت کلی سیاسی در قطر در پی تغییر امیر این کشور و سپس ضعف نسبی به سبب ورود به رقابت جدی با عربستان و امارات؛ بحران سیاسی در ترکیه و شکست سیاست خارجی این کشور در قبال سوریه که عملاً دست آنکارا را در عرصه منطقه ای بست؛ تغییر در آرایش میدانی نیروها در سوریه و کسب موضع برتر از سوی دولت؛ و شاید مهمتر از همه، سقوط دولت مرسی در مصر که به مثابه تیر خلاصی بر جریان های اخوانی در سراسر منطقه به شمار می رفت.

همین عوامل است که سبب شده حماس بار دیگر به یاد «روابط راهبردی» خود افتاده و از پیشرفت و توسعه روابط با ایران سخن بگوید. این در حالی است که حتی هنوز هم و با وجود همه این شکست ها، اخبار جسته و گریخته ای از اقدامات عملی حماس علیه ایران و حزب الله در سوریه و لبنان به گوش می رسد.

با عنایت به جمیع این موارد، بد نیست کسی از جناب حمدان بپرسد که اصولاً تعریف وی از «راهبرد» و «روابط راهبردی» چیست؟! و اگر «راهبرد» کلی حماس، پایبندی به اتحادش با ایران بوده، تغییر جهت های «تاکتیکی» این سازمان طی سه سال اخیر را چگونه در این چارچوب می توان تبیین کرد؟! شاید پس از پاسخ دادن به این سوالات، بهتر بتوان درباره ماهیت واقعی این سازمان با ایران به اظهارنظر پرداخت!














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن