تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805462071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نویسنده عرب : شرایط در جهان به نفع نظام سوریه پیش می رود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نویسنده عرب : شرایط در جهان به نفع نظام سوریه پیش می رود تهران-ایرنا- ˈعبدالباری عطوانˈ نویسنده وسردبیر روزنامه ˈ رأی الیوم ˈ در مقاله ای درمورد آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و تاثیر آن بر بحران سوریه نوشت : همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که این تحولات به نفع نظام سوریه است وپایه های این نظام روز به روز استحکام بیشتری می یابد.


عطوان در روزنامه رأی الیوم نوشت : بحران سوریه روز جمعه وارد چهارمین سال خود می شود و همه نشانه ها و قرائن در سطوح منطقه ای و بین المللی و همچنین در داخل سوریه حاکی از آن است که کفه ترازو به نفع نظام سوریه و اردوگاه حامی آن سنگینتر شده است و البته این خود باعث خشم یا افسردگی معارضان سوری و حامیان خارجی آن ها شده است.
عطوان افزود: اکنون دیگر بحث اصلی در سوریه تلاش برای اصلاحات در جهت دموکراسی نیست بلکه اکنون جنگ، جنگ قدرت است زیرا بیشتر گروه هایی که اکنون در سوریه می جنگند، خواستار نظامی مطابق افکار و عقاید خاص خودشان اند نه به وجود آوردن یک نظام دموکراتیک و مردم سالار به جای نظام کنونی این کشور و البته در این میان گروه های تندرو قدرت زیادی یافته اند.
نشانه ها و قرائن زیادی وجود دارد که تایید می کند اوضاع و احوال نظام حاکم بر سوریه بسیار بهتر از اوضاع آن در یک سال یا دو سال پیش است و باید اعتراف کرد که این نظام همچنان پابرجا است اما در مقابل اردوگاه دشمنان این نظام از جمله قدرت های بزرگ منطقه ای و بین المللی متزلزل شده است، دشمنانی که برای سرنگونی این نظام کمر همت بسته بودند.
دلایل و قرائن زیادی وجود دارد که ثابت می کند اوضاع وفق مراد نظام سوریه و اردوگاه حامی آن پیش می رود و از جمله :
نخست : در این روزها وزرای خارجه کشورهای اروپایی و عرب معارض نظام سوریه ، پیوسته به ایران که قدرتمندترین متحد نظام سوریه است ،سفر می کنند . پس از دیدار ˈ دیدیه ریندز ˈ وزیر امور خارجه بلژیک از تهران در روز 22 ژانویه گذشته ( 2 بهمن )، روز یکشنبه این هفته خانم
ˈ کاترین اشتون ˈ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد تا سلام و درود وزرای خارجه اتحادیه اروپا و تمایل آنان را برای بهبود روابط با ایران به اطلاع مقام های ایرانی برساند.
دوم : ایرانی ها به مهمانان اروپایی شان پیام قدرتمندی رساندند مبنی بر اینکه راه حل بحران سوریه ، تشکیل حکومت وحدت ملی با مشارکت نمایندگان نظام و معارضان آن هم تحت رهبری بشار اسد است .
سوم : پارلمان سوریه این روزها لایحه قانون انتخابات عمومی را بررسی می کند و در این لایحه شرایطی برای نامزدی در این انتخابات تعیین شده است که باعث می شود اکثر معارضان سوری حق نامزدی نداشته باشند زیرا بر اساس لایحه قانون جدید ،نامزدهای انتخابات باید 10 سال در سوریه اقامت داشته و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشند و از حق انتخاب نیز محروم نشده باشند. از آنجا که مقام های سوری همه معارضان سوری در خارج از این کشور را تروریست و مزدور کشورهای غربی می داند ، آن ها عملا نمی توانند در انتخابات شرکت کنند .
چهارم : اختلاف روبه افزایش کنونی میان قطر و سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان، باعث ایجاد شکاف عمیقی در بزرگترین جبهه عربی مخالف نظام حاکم بر سوریه و تامین کننده منابع مالی گروه های تندرو و ارتش آزاد شده است و البته آثار و تبعات این شکاف عمیق در آینده نزدیک بیشتر مشخص خواهد شد.
پنجم : ˈ خالد العطیه ˈ وزیر امور خارجه قطر چند روز پیش به تهران سفر کرد. او کار نظارت بر مذاکرات و عملیات آزاد کردن راهبه های منطقه معلولا سوریه را بر عهده داشت و حتی این خبر منتشر شد که قطر برای تسهیل آزاد سازی این راهبه ها ، مبالغ زیادی پرداخت کرده است و البته همه این ها برای شکستن حصار انزوای منطقه ای و بین المللی قطر و گشودن کانال های غیر مستقیم ارتباط قطر با نظام سوریه بوده تا این مقدمه ای برای عقب نشینی ازموضع گیری های قطر در خصوص نظام سوریه باشد .
مادر خالد عطیه سوریه ای است و خود وی نیز در دیدگاه هایش در مورد نظام سوریه نسبت به شیخ ˈ حمد بن جاسم آل ثانی ˈوزیر خارجه سابق قطر که شیخ تمیم امیر جدید قطر وی را برکنار کرد ، ملایم تر است .
ششم : جهان غرب و جامعه بین الملل در حال حاضر مشغول بحران اوکراین و جنگ سردی است که احتمالا میان روسیه و امریکا در می گیرد و این گونه بحران اوکراین، سوریه را به شدت تحت الشعاع خود قرار داده است.
هفتم : اختلاف ها و چند دستگی های موجود میان خود معارضان سوری افزایش زیادی داشته است و کار به جایی رسیده که یکی از نشست های معارضان تبدیل به رینگ بوکس و درگیری فیزیکی احمد جربا و معارضانش شد.
هشتم : عربستان، گروه اخوان المسلمین و زیر شاخه های آن را گروهی تروریستی دانسته است و این تصمیم عربستانی ها در مورد اخوان المسلمین سوریه نیز صدق می کند و البته باید دانست اخوان المسلمین ستون فقرات معارضان سوری است و این تصمیم عربستان تاثیر زیادی در روابط گروه های مختلف معارضان سوری با هم و دیگر حامیان خارجی شان دارد .
نهم : در حال حاضر ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه و یکی از مهم ترین حامیان معارضان سوری و از جمله سرسخت ترین دشمان نظام سوریه در ترکیه، در موضع ضعف قرار گرفته است زیرا در حال حاضر معارضان داخلی خود وی و از جمله ˈ فتح الله گولن ˈ میلیاردر و روحانی ترکیه ای ساکن آمریکا فشار بسیار زیادی بر وی وارد می کنند ، جدا از این فشارهای زیادی بر وی به اتهام فساد مالی وزرای دولتش وارد شده است.
دهم : افزایش قدرت اردوگاهی که خواستار مقدم دانستن مبارزه با تروریسم و قرار دادن آن به عنوان نخستین اولویت در سوریه به جای اولویت سرنگون کردن نظام سوریه با حمایت های فرانسه ، عربستان و قطر است.
یازدهم : به وجود آمدن تغییر در دیدگاه مردمی عرب ها در خصوص انقلاب های بهار عربی و محبوبیت نظریه توطئه که معتقدان به این نظریه می گویند هدف از این انقلاب ها پاره پاره کردن کشورهای عربی و ویران کردن این سرزمین ها و ارتش های آن به نفع اسراییل و آمریکا و کشورها ی غربی است.
دوازدهم: رسانه های عربی به ویژه شبکه های الجزیره قطر و العربیه عربستان که طی سه سال گذشته نقش زیادی در حمایت از معارضان مسلح سوری داشتند، در این روزها به اخبار دیگری مشغول و خود نیز دچار اختلاف شده اند؛ شبکه الجزیره تمام هم و غم خود را حمایت از گروه اخوان المسلمین و پوشش خبری تجمع های اعتراض آمیز آنان در مصر ضد ارتشبد عبدالفتاح السیسی قرار داده اما از سوی دیگر شبکه العربیه از ارتشبد عبدالفتاح السیسی حمایت شدید می کند و به شدت به اخوان المسلمین حمله می کند و کار به جایی رسیده است که العربیه کار آزاد سازی راهبه های معلولا را به دلیل اینکه قطر در آزادی آن ها نقش داشت، پوشش خبری نداد.
عطوان افزود : با توجه به شواهد و قرائن موجود ، می توان گفت نظام سوریه در حال حاضر در بهترین روزهای خود به سر می برد و کم کم و به صورت تدریجی شروع به خارج شدن از بحران کرده است و البته چند دستگی و فروپاشی اردوگاه معارضان سوری در این کار نقش زیادی داشته است ، نیروهای ارتش سوریه نیز در میادین جنگ مقاومت کرده و در جبهه های مختلف به ویژه در ˈالقلمونˈ پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
شاید دیدار رییس جمهوری آمریکا از عربستان در هفته آینده برای تثبیت این وضعیت باشد و شاید وی می خواهد به عربستان در خصوص ایران تضمین بدهد و شاید این سفر باعث کاهش دشمنی تهران و ریاض و فراهم آوردن زمینه برای گفت و گوی دو کشور با هم شود .
این ها همه یعنی اینکه یخ بحران سوریه در حال آب شدن است و کم کم این بحران از رادار توجهات جهانی خارج می شود زیرا این بحران می تواند سال ها ادامه یابد اما باید دانست که در ابتدای این بحران، نظام سوریه تاحدودی ضعیف شد ، شماری از سوری ها به معارضان پیوستند و بیشتر کشورهای جهان از معارضان سوری حمایت کردند. اما اکنون می بینیم که صحنه به تدریج و در جهت عکس در حال تغییر است زیرا این روزها خبری از گروه موسوم به دوستان سوریه ( مخالف نظام سوریه ) نمی شنویم و آن ها از مدت ها پیش تاکنون نشستی برگزارنکرده اند و مشخص نیست نشست بعدی آن ها چه زمانی باشد .
خاورم **2041**1446
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن