تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803233889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت آبادی: کیمیایی حتی حال خانواده ام را هم نپرسید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دولت آبادی: کیمیایی حتی حال خانواده ام را هم نپرسید تهران- ایرنا- محمود دولت آبادی سال هاست دل خوشی از سینما و سینماگران ندارد و علت آن را هم تجربیات تلخش از همکاری با سینماگران و البته استفاده از آثارش بدون نام بردن از آنها عنوان می کند.


نویسنده کلیدر در گفت و گو با سالنامه 93 روزنامه شرق حرف های تازه ای درباره این مسئله بیان کرده و از فیلم هایی که کارگردانانی چون مسعود کیمیایی، حمید سمندریان و یدالله صمدی بر اساس داستان ها، طرح ها و فیلمنامه های او ساخته اند و اینکه نه تنها نامی از او در تیتراژ نبرده اند بلکه از او اجازه هم نگرفته اند، سخن گفته است.
دولت آبادی در این مصاحبه و در پاسخ به سوالی درباره دلایل رویگردانی اش از سینما گفته است: در شرایطی که نیاز به پول داشتم آوسنه باباسبحان را به سینما دادم به کارگردان مسعود کیمیایی. آوسنه باباسبحان را 10 هزار تومان فروختم.
کیمیایی فیلم خاک را با اقتباس از آن داستان ساخت که متاسفانه به آن وفادار نمانده بود و نارضایتی خودم را همان موقع طی نوشته ای ابراز کردم.
وی در ادامه می گوید: در همان سال ها نمایشنامه ای نوشته بودم به نام تنگنا. وقتی به زندان افتادم این نمایشنامه بدون اجازه من به فیلم برگردانده شد و نامش شد گوزنها، آن هم بدون هیچ اشاره ای به نمایشنامه و نویسنده اش.
نویسنده رمان سلوک در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای نوشتن سربداران نیز اشاره می کند: گمانم سال 56 بود که به درخواست محمدحسین پرتوی طرح سریالی را برای تلویزیون ملی ایران نوشتم. طرح من آماده و فصل اول آن نوشته شد. محمدحسین پرتوی به واسطه خواهرش نصرت که قول داده بود مراعات امانت داری را بکند نسخه زیراکسی فیلمنامه را با خود به تلویزیون برد - بی هیچ قرارداد یا پیش پرداختی - مدت ها گذشت. بالاخره خبر آوردند که تلویزیون با این موضوع که دولت آبادی سربداران را بنویسد مخالف است و موضوع مسکوت گذاشته شد تا سال 58.
وی در ادامه سخنان خود را این گونه ادامه می دهد: حالا انقلاب شده بود. بار دیگر پرتوی پیدایش شد و این بار گفت قرار است سربداران ساخته شود. کارگردانش را هم گذاشته اند محمدعلی نجفی. از من دعوت کرد که به دفتری در بلوار کشاورز رفتم. ملاقات و چای و گفت و گو. بعدها خبردار شدم که به آقای نجفی م گفته اند فلانی - یعنی من - نباید سربداران را بنویسد. من به کار خود بازگشتم و سربداران به راه خود رفت و نتیجه آنکه نویسنده سریال شهر من شیراز که پیش از انقلاب از تلویزیون پخش می شد نویسنده فیلمنامه سربداران شد. از آن زمان دیگر دیگر از پرتوی خبری نشد.
دولت آبادی درباره فیلم اتوبوس ساخته یدالله صمدی نیز حرف های زیادی دارد: اتوبوس هم نوشته من است. سال 59 داریوش فرهنگ به اتفاق همسرش سوسن تسلیمی به خانه من آمدند. به توصیه بیضایی از من خواست فیلمنامه ای بر اساس طرحی که به بیان وی در گذشته به شکل واقعی رخ داده بود بنویسم. من آن را نوشتم. فیلمنامه را داریوش فرهنگ به مدیر شبکه دوم تلویزیون داد - آقای حسین جلایر - ایشان خواند و پسندید و حتی پیش پرداخت هم به من دادند به گمانم.
وی ادامه می دهد: بعد فیلمنامه را به شبکه یک تلویزیون دادند. در آنجا بار دیگر با نام من مخالفت شد. این را داریوش فرهنگ تلفنی به من خبر داد. با این خبر گمان کردم این فیلمنامه هم می رود کنار گاواره بان و سربداران اما چند ماه بعد مطلع شدم فیلمی با همین نام در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است که فیلمنامه نویس آن دیگری است! (داریوش فرهنگ) به آن فیلم چند جایزه سیمرغ دادند اما من تا 72 ساعت دچار سردرد بودم.
نویسنده رمان روزگار سپری شده مردم سالخورده از سرقت علی ژکان و حمید سمندریان نیز حرف می زند: در همان سال که پرتوی برای سربداران به منزل ما می آمد علی ژکان هم مدام همراه او بود. سال ها بعد فیلمی با سرمایه بنیاد فارابی ساخته شد به کارگردانی علی ژکان به نام مادیان. فیلمنامه اش را خودش نوشته بود. بی هیچ اشاره ای به اقتباس آن، او خودش را شاگرد من می دانست و به این شاگردی می بالید. بی هیچ اجازه ای نیمه دوم کتاب جای خالی سلوچ را به فیلم برگردانده بود. شکایت کردم به وزارت ارشاد؛ او معترف شد که این کار را کرده است و اجازه خواست جبران کند و غرامت بپردازد. از آن تاریخ سال ها گذشته است و دیگر هیچ خبری نشد.
دولت آبادی حرف هایش را این گونه ادامه داده است: حمید سمندریان هم از روی طرح فیلمنامه هیولای من که به درخواست خودش نوشته بودم فیلمی ساخت با نام همه آرزوی زمین که در تیتراژ آن هیچ اشاره ای به من و حقوق من نکرد. نه اجازه گرفت و نه حرفی زد.
نویسنده رمان جای خالی سلوچ از کیمیایی نیز با این سخنان گلایه می کند: فیلم گوزن ها وقتی ساخته شد من در زندان بودم. پدرم روی تخت بیمارستان افتاده بود و خانواده ام هم در شرایط مناسبی به سر نمی برد. کیمیایی نمی توانست در آن شرایط حالی از خانواده من بپرسد؟ سراغی از پدرم بگیرد؟ آخر این سینما چه دارد؟ به خودم گفتم با توجه به شرایط اگر می خواستی نام من را روی فیلم نگذاری اشکالی ندارد نگذار اما می بینی که من در زندانم لااقل سراغی از پدر و مادرم می گرفتی که بسیار دل نگران بودند و تنگدست هم.
وی سخنانش در این زمینه را با این حرف ها به پایان می رساند: شاید رعب و ترسی که ساواک در جامعه ایجاد کرده بود به خصوص در میان ارباب هنر و ادبیات می تواند توجیه کند برخی رفتارها و کردارها را! ... البته عادی و به هنجار بودن و زیستن هم بسیار مشکل است.
فراهنگ (2) ** 2024**1601**
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن