تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804738393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزیر ارشاد: نقدها باید روش مند و راهگشا باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون وزیر ارشاد: نقدها باید روش مند و راهگشا باشد تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد با ذکر اینکه با عبارت نقد سازنده مخالفم چراکه نقد سازنده و غیر سازنده ندارد، گفت: نقدها باید روش مند، راهگشا و منصفانه باشد.


به گزارش خبرنگار حوزه رسانه ایرنا، حسین انتظامی روز سه شنبه در نشست نقد سیاست های معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شش ماهه اخیر در دولت یازدهم که با حضور خبرنگاران حوزه رسانه و جمعی از مدیران مسئول و فعالان این حوزه در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد اظهار داشت: این نشست با هدف نقد و بررسی سیاست های این معاونت برگزارشده و این مهم برای نخستین بار با این گرایش برگزارمی شود.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و حضور در جمع اهالی رسانه و مطبوعات گفت: بیشتر مصرف کننده هستم و ترجیح می دهم با شنیدن نقطه نظرات حاضرین متوجه کاستی های احتمالی و راهکارهای ارائه شده باشم تا نسبت به کاستی ها و نقاط ضعف چاره اندیشی شود.
براساس این گزارش تاخیر صدور مجوز برای نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی و بازار کاذب در خرید و فروش مجوز ها، دغدغه های صنفی و مطالبات عادی روزنامه نگاران، نبود اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، موضوع صدور پروانه خبرنگاری، بحث زمانبندی اجرای سیاستهای این معاونت، بلاتکلیف شدن روزنامه نگاران و کارکنان نشریات بعداز توقیف آنها، بحث بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران و بحث انجمن صنفی روزنامه نگاران ازجمله مواردی بود که در این نشست از سوی حاضرین مطرح شد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با توجه به سوالات و انتقادات فعالان حوزه رسانه در پاسخ به بحث صدور مجوز نشریات توضیح داد: مدتی است که هیات نظارت بر مطبوعات درباره صدور مجوز سخت گیری می کند؛ چون ما وضعیت جغرافیایی کشور را بررسی کرده تا ببینیم آیا استانها، موضوعات و دوره های انتشار نشریات به اندازه نیاز کشور است یا خیر و کشور در حوزه رسانه نیاز به صدور مجوز برای استان درخواست کننده دارد یا خیر.
انتظامی در ادامه گفت: به عنوان مثال به تعداد 18 روزنامه ورزشی فعال در کشور داریم، آیا ورزش کشور این وزن و پتانسل را در حوزه ورزش دارد که نشریات بیشتری به این حوزه افزوده شود؟، آیا این ورزش اینقدر تحلیل دارد؟ این موضوع سبب می شود رقابتی میان روزنامه ها ایجاد شود که نتیجه آن روزنامه نویسی افراطی خواهد شد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در بعضی استانها به اندازه روزنامه ها افراد روزنامه خوان نداریم و لذا آیا نیروی انسانی ماهر در تحریریه این روزنامه ها فعالیت می کنند؟ لذا سخت گیری هیات نظارت بر مطبوعات به اینگونه نومنه دلایل است.
انتظامی همچنین در پاسخ به این سوال که شما معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد هستید اما شما در مواردی سکوت اختیار می کنید که نمونه آن جشنواره اخیر مطبوعات بود که سخنرانی نکردید علت چه بود؟ توضیح داد: جشنواره ها محل خودنمایی مسئولان نیست بلکه نشانه یک حرکت صنفی اند.
وی اضافه کرد: طبیعی است وقتی رییس جمهوری در چنین جلسه و جشنواره ای حاضر می شود یک مقام دولتی به عنوان خیرمقدم و سخنران قبل ایشان پشت تریبون قرار می گیرد و لذا با توجه به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده دولت در این جشنواره وی سخنرانی و خیر مقدم گفت و من ترجیح دادم وقتم را به یکی از فعالان رسانه ای بدهم.

* تخصصی کردن خبرنگاران
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه برخی خبرنگاران در حوزه های مختلف که از آنها آگاهی و اطلاعاتی ندارند ورود کرده و بعضا سئوالاتی را از مسئولان کشور مطرح می کنند که بی ربط و بسیار ساده و بدون اطلاعات قبلی و صرفا برای دیرافت مصاحبه اختصاصی و ارائه به رسانه خود است، گفت: باید به سمت تخصصی کردن خبرنگاران در حوزه های مربوطه حرکت کنیم تا از این طریق خبرنگاران در حوزه های خود تخصص و آگاهی کافی را بدست آورند که این مهم به تهیه و تنظیم خبر و گزارش و مصاحبه آنها نیز بسیار کمک خواهد کرد.
به گفته انتظامی گاهی برخی در ساعات دیرهنگام از شب با مسئولی تماس گرفته و از او سوالی را می پرسند و بعضا بدون اجازه فرد مصاحبه شونده اقدام به ضبط صدا می کنند و تا مسئله ای می شود اعلام می دارند فایل صوتی موجود است که این کار حرفه ای نیست.
وی با بیان اینکه در مورد پاسخگویی مسئولان یک سوءتفاهم داریم گفت: قرار نیست اگر مسئولی در ساعت 2 نیمه شب جواب تلفن یک خبرنگار را نداد دلیل بر عدم پاسخگویی وی باشد.
وی پیشنهاد کرد: مسئولان از طریق روابط عمومی حتی به صورت الکترونیک اطلاع رسانی کنند و اتفاقا خوب است که به جای سوال از مسئولین مشهور به سراغ کارشناسان رفت.
معاون وزیرارشاد خاطر نشان کرد: در دیدار برخی از وزرا دولت به آنها پیشنهاد تشکیل انجمن خبرنگاران متخصص مانند خبرنگاران حوزه انرژی، صنعت، آموزش و پزشکی و.. را ارائه داده ام.
انتظامی گفت: براین باورم خبرنگاران در حوزه فعالیتی خود باید یک کارشناس و متخصص خبره باشند و از تمامی جوانب و پیرامون حوزه فعالیت خبری خود آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند.

* دفع از توسعه تشکلهای صنفی
انتظامی با بیان اینکه مدافع توسعه تشکلهای صنفی هستم گفت: صنوف باید جامعیت داشته باشند تا مشروعیت پیداکنند.
به گفته وی به صنوف تاکید می کنم که دائم در حال عضو گیری باشند.

* نهادها و تشکل ها نباید خودکامگی داشته باشیم
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد با تاکید براینکه در مورد نهادها و تشکل ها نباید خودکامگی داشته باشیم،گفت: زیرا اصول دموکراسی بالا آمدن و پایین رفتن را به ما یاد می دهد.
انتظامی همچنین گفت: دولت به صنوف اهمیت زیادی می دهد و لذا در برنامه ها هست که برخی از امور اجرایی را به خود صنوف واگذار کند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح صدور پروانه خبرنگاری تاکید کرد: دولت اساسا نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است که در امور خبرنگاران ورود کرده و برای آنها پروانه صادر کند بلکه ما باید به بنگاه های خبرنگاری اعتماد کنیم.
به گفته انتظامی ما ضمن اینکه می توانیم یک سازمان صنفی مانند 9 سازمان صنفی کشور در کشور تشکیل دهیم ما در این مورد با بررسی های بیشتر در پی اتخاذ یک تصمیم بهتر هستیم.

* توقیف مطبوعات
معاون وزیر ارشاد همچنین در بخش دیگری از این نشست درباره موضوع توقیف مطبوعات در کشور نیز توضیح داد: توقیف مطبوعات می تواند علت العلل چند بحث دیگر باشد.
انتظامی گفت: اگر بتوانیم با خروجی عالمانه نقاط گلوگاهی را شناسایی کنیم در آن صورت می توانیم آن را به مسئولان کشور انتقال دهیم.

* انجمن منحله روزنامه نگاران
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سئوالی درخصوص موضع این معاونت در قبال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: در مورد انجمن منحله روزنامه نگاران در آینده نزدیک با یکی از رسانه های کشور صحبت خواهم کرد.

* تاسیس سازمان نظام صنفی به عنوان یکی از برنامه های من در این دوره است
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین به موضوع تاسیس سازمان نظام صنفی اشاره کرد و گفت: آنچه که در مورد سازمان نظام صنفی در نظر داریم برطرف کردن اشکالات و پخته کردن آن است. انجمن های صنفی خود باید برای خود مشروعیت ایجاد کنند ضمن اینکه نباید در این مورد خودخواه بود که بگوییم هیچ فردی جز ما در آن نباشد.
انتظامی خاطرنشان کرد: در برنامه های خود در ابتدای انتصاب در این حوزه، تاسیس سازمان نظام صنفی (متکی به قانون مصوب مجلس) از برنامه های من بوده و پیگیر آن هستم.
وی افزود: آنچه عنوان طرحم بوده یک سازمان فراگیر است صرفنظر از رسانه مکتوب یا غیرمکتوب که تمام تخلفات حرفه ای صنف را رسیدگی کند و پیگیری سیاست راهبردی توقیف همینجا است که یک صنف بگوید مشکلات را خودمان پیگیری کنیم مگر موارد تخلف امنیتی.

* مخالف بیمه شدن خبرنگاران
انتظامی همچنین در مورد بیمه شدن خبرنگاران اظهار داشت: من مخالف بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت هستم چون این مغایر استقلال این حرفه است.
وی افزود: باید مطابق قانون مطبوعات با ایجاد مکانیزم های تشویقی به این کار اقدام کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها اشاره کردو گفت: در مورد اینکه توقیف آخرین مرحله در مورد تخلف یک نشریه یا روزنامه باشد، باید بررسی کنیم که چه مکانیزمی وجود داشته باشد که توقیف یک نشریه و روزنامه به عنوان مرحله آخر باشد.
به گفته انتظامی تا جایی که به دولت و هیئت نظارت مربوط می شود این دیدگاه را در حال حاضر حاکمیت دارد اما به طور مثال بدترین مجازات برای یک مدیر مسئول این است که بگوییم تو توانایی اداره این مجموعه را نداری که در این صورت باعث می شود آن رسانه نیز سالم بماند.

*صدور پروانه حرفه خبرنگاری ایده ای بود که متوقف شد
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است که برای خبرنگاران پروانه حرفه ای صادر کند، گفت: صدور پروانه حرفه خبرنگاری تنها یک ایده بود که متوقف شد.
انتظامی درباره طرح صدور پروانه حرفه ای خبرنگاری توضیح داد: حدود سه ماه گذشته در یکی از یادداشت های خود به این موضوع مفصل اشاره کردم که در نهایت اعلام شد که دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است در این موضوع ورود پیدا کند و برای خبرنگاران پروانه حرفه ای صادر کند.
وی با بیان اینکه این کار و مسئولیت باید بر عهده بنگاه های مطبوعاتی باشد، افزود: در این باره باید یک سازمان صنفی قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی تاسیس شود.
انتظامی تاکید کرد که در این مورد اجماع جمعی وجود داشت و مضمون آن در توقف صدور پروانه خبرنگاری بود.

* اشتراک گذاشتن نشریات 50درصدفردمتقاضی 50درصدوزارت ارشاد
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه درباره به اشتراک گذاشتن نشریه ها، گفت: در این باره فرد متقاضی اشتراک، 50 درصد هزینه ها را به صاحب موسسه نشرآوران واریز می کند و 50 درصد باقیمانده را وزارت ارشاد به اضافه هزینه های ارسال متقبل می شود.
انتظامی خاطرنشان کرد: 100درصد هزینه پشت جلد نشریه به حساب صاحب نشریه واریز می شود البته این مبلغ به یک باره در وجه صاحب امتیاز واریز نخواهد شد. بر همین اساس نقدینگی از نشریه خارج نمی شود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه همچنین در محیطی صمیمی به برخی ابهامات و انتقادات مطرح شده از سوی حاضرین در این نشست پاسخ گفت.
فراهنگ(3)**1355**1588
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن