تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805708061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی نگینی در کویر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی نگینی در کویر بیرجند - ایرنا - جاذبه های گردشگری و تاریخی خراسان جنوبی همچون نگینی در دل کویر با چشم اندازهای زیبا و دیدنی، هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی و میهمانان نوروزی است.


حوزه فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی طی قرون متمادی شاهد مهاجرت اقوام گوناگون به این خطه بوده بطوری که در این گستره فرهنگی به راحتی می توان اقوام و نژادهای مختلف را از هم تمیز داد.
بناهای باشکوه و عظیم به یادگار مانده از ادوار پیش به خصوص دوره صفوی و بعد از آن هر یک به تنهایی دارای غنای فرهنگی و مذهبی یا سیاسی و نظامی منحصر به فرد مخصوص خود هستند.
ساکنین خراسان جنوبی برای اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اهمیت ویژه ای قائل هستند و هر یک از این آثار علاوه بر آن که دارای فرم و شکل و هماهنگی از لحاظ معماری و ساختاری هستند از لحاظ مردمشناسی دینی نیز قابل توجه می باشند.
مسافران خراسان جنوبی با سفر به این استان خود را در مواجهه با انبوهی از سوغات و تحفه های این دیار می بینند. از جمله سوغات این استان می توان به زرشک، زعفران، عناب، بادام، گردو، کشک سیاه و زرد و زیره ای، قره قروت، آلو خشک و برگه هلو اشاره کرد.
در این میان موسیقی خراسان جنوبی نیز در نوع خود از اهمیت برخوردار است و نگاهی به حرکات موزون، آهنگها و نواهای هماهنگ با حرکات آنان ما را به تاریخ کهن سرزمین یادگارهای تاریخی می برد و این نواها برگرفته از طبیعت و اقلیم منطقه بوده و ریشه در عقاید و افکار مردمان این دیار دارد.
از جمله خصوصیات فرهنگی خراسان جنوبی می توان به مراسم جشن کاکل و شکرگزاری در امر کشاورزی، جشن قوچ گذاری وکوچ در امر دامداری، جشن عید نوروز و سفره بستن و دید و بازدید، بویژه مراسم برات و مراسم ماه محرم از قبیل نخل برداری، تعزیه خوانی، علم بندان وعلم گردانی، بیل زنی، مشعل گردانی، هفت منبر، سنگ زنی،کفچلزی و مراسم عروسی چنشت اشاره کرد.
از بازیهای متداول که در این منطقه طرفداران خاص خود را دارد و مورد توجه قرار می گیرند نیز می توان گله بازی، تشله(تیله)بازی، بجول بازی، چوب بازی، هفت سنگ و کوتش خرابه را نام برد.
همچنین پوششی را که مردم این دیار به عنوان لباس و پوشاک مورد استفاده قرار می دهند عبارتند از کلاه نمدی، شب کلاه، مندیل، کلاه دوره دار، کلاه پهلوی یا شیپوری، عرقچین،کلاه تـرمه، گردن پیچ یا لنگته، جلیقه، پیـراهن، قمیس، لباده، نیم تنه، مچ پیچ و گیوه که برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرند.
از پوشاک زنان هم می توان به چارقد، دستمال، روبند، کلوته، کوسه، عرقچین، پیراهن یا پهره، دالاق، شلیته، شلواریل ،چادر، کفش تبلک دار، گرجی، گالش و کفش سوز اشاره کرد که البته از میان آنها پوشاک چنشت ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد که با تغییرات اندکی هنوز استفاده می شود.
غذاهای محلی خراسان جنوبی نیز که اغلب از مواد در دسترس و متناسب با شرایط آب وهوایی درست می شوند عبارتند از اشکنه عدس، اشکنه آلو، اشکنه گوجه فرنگی، کشک زرد، گوشت داغ(قورمه)، قروت، بنه، سابری، خرما برشته، آش رشته، آش جوش پره و همچنین نیز از انواع شیرینی می توان نان زنجبیلی، نان رو ورکرده، نان چرخی، نان لوله ای و نان برنجی را نام برد.
ˈبیرجندˈ مرکز استان خراسان جنوبی از منظر تاریخ شهری کهن است که قدمت آن در تاریخ سیستان ‎ 800تا ‎ 900 سال پیش ذکر شده اما کشف سنگ نگاره ها و کتیبه های مربوط به دوران ساسانی و اشکانی در این شهر حکایت از قدمت بسیار این دیار دارد.
تاریخ بیرجند با تاریخ قهستان و تحولات آن به ویژه بعد از ظهور اسلام پیوند دارد و در کتابهای تاریخی از بیرجند به عنوان قصبه قهستان نام برده اند.
وجود بیش از ‎دو هزار اثر تاریخی و باستانی در استان که تعداد زیادی از آن در زمره آثار ملی به ثبت رسیده و جاذبه های طبیعی آن از جمله بند دره، بند عمرشاه، رشته کوه های باقران، مومن آباد و همند در بیرجند از مکان های دیدنی آن می باشند.
بیرجند همچون نگینی بر حاشیه کویر که ˈیاقوت حمویˈ نویسنده قرن هفتم در کتاب ˈمعجم البلدانˈ از آن به عنوان زیباترین بلدیه قهستان یاد کرده است.
ˈبند درهˈ بزرگترین بند کوهستانی بیرجند است که در هشت کیلومتری جنوب این شهر بر روی یکی از دره های کوه باقران قرار دارد و به دستور امیر علم خان در سال ‎ 1294هجری قمری ساخته شده است.
ˈغار چنشتˈ در ‎ 60کیلومتری بیرجند با آثار حیات و مرگ مانند قطعات سفال پارچه، استخوانهای درهم شکسته و اجساد نیمه متلاشی که بیش از ‎ 3000سال پیش به درون غار برده شده اند به عنوان یکی از اسرار آمیزترین پدیده های تاریخی این شهر حکایتگر قومی است که در تکاپوی حیات جان پناهی جسته و ترک خانه و کاشانه کرده اند.
ˈقلعه بیرجندˈ بر فراز تپه ای طبیعی در شهر بیرجند قرار دارد این بنا از خشت، گل و چینه ساخته شده و ازدوره صفوی تا قاجار مردم شهر را درمقابل تهاجمات دشمنان به ویژه ترکمن ها و ازبک ها محافظت می کرده است.
ˈارگ کلاه فرنگیˈ هم از بناهای تاریخی اواخر دوره زند و اوایل دوره قاجار است که در شش طبقه و به شکل زیگورات ساخته شده و با تفاوت زیادی که با دیگر واحدهای معماری شهر بیرجند دارد از دیگر آثار دیدنی محسوب می شود.
ˈیخچال بهلگردˈ در ‎ 20کیلومتری شرق بیرجند از سالمترین نمونه های موجود در بیرجند است که در دوره قاجار و زمان حکومت خاندان شوکت الملک احداث شده و مخزن آن که چهار متر عمق دارد برای نگهداری یخ استفاده می شده است.
از مدارس تاریخی بیرجند هم ˈمدرسه شوکتیهˈ است که توسط امیراسماعیل علم در سال ‎ 1312هجری قمری ساخته شده که همزمان با تاسیس مدرسه بزرگ دارلفنون در سال ‎ 1326و همزمان با اوج قدرت سیاسی شوکت الملک به یکی از مراکز معتبر آموزشی کشور تبدیل گردید.
مدرسه شوکتیه پرچمدار و پایه گذار فرهنگ نوین و مدارسی بود که امروزه از نظر کمی، رشد کم نظیر و از نظر کیفی ارتقا چشمگیری یافته است.
ˈآبگرم معدنیˈ در شهرستان فردوس این استان هم از جمله جاذبه ها و قابلیتهای گردشگری که در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال شرقی این شهر واقع می باشد.
این آبگرم طبیعی با خواص طبی درمانی اعجاب انگیزش سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد و از موقعیت مناسبی در منطقه برخوردار است.
ˈمقبره بوذرجمهرˈ در شهرستان قاین هم، آرامگاه یکی از عرفای نامدار، سیاستمداران و شاعران قرن چهارم و پنجم هجری قمری است که در پنج کیلومتری جنوب شهر قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد.
این بنا از بناهای ساخته شده در قرن ششم و هفتم هجری قمری می باشد که به شکل چلیپایی و با معماریی زیبا است.
ˈچشمه مرتضی علیˈ از جاذبه های گردشگری طبیعی استان در شهرستان طبس می باشد که در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری طبس واقع شده است.
این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم، در دل کویر ایران زمین جاذبه گردشگری بسیار زیبا و شگفت انگیزی را برای گردشگران ایجاد کرده است.
پس از گذر از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود پنج کیلومتر مسیر را باید پیاده طی کرد که عمده آن یک مسیر آبی می باشد.
در طول مسیر چشمه آبگرم مرتضی علی، دیواره های بلند دره مانندی در دو طرف خودنمایی می کند و روی این دیواره ها حفره هایی است که به نظر می رسد با نظم خاصی بنا شده است.
ˈقلعه فورگˈ شهرستان درمیان استان هم مربوط به دوره افشاریه از بناهای تاریخی است که در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی آن و در 10 کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است.
ساخت این قلعه در زمان نادر شاه توسط میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شد و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساخت قلعه را به اتمام رساند.
مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج است و فضای داخلی قلعه از قسمت های مختلف مانند محل زندگی خدمه ، اصطبل و انبار مهمات تشکیل شده که به وسیله حصار قلعه و برج های مدور احاطه شده اند.
ˈقلعه دختر ˈ شهرستان بشرویه هم با قدمت دو هزار ساله برفراز کوهی به ارتفاع 400 متر هم مربوط به دوره ساسانی در فاصله 12 کیلومتری غرب بشرویه و در مجاورت قنات بشرویه و آسیاب تاریخی دهنه قرار دارد.
ˈآسبادهای نهبندان نیز از بناهای تاریخی و دیدنی خراسان جنوبی مربوط به دوره قاجار بوده که شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران باعث شده تا مردم کویرنشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کرده و با حداکثر بهره گیری از عوامل و شرایط طبیعی آنرا در اختیار خود درآوردند.
آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیتها هستند که در اکثر مناطق جنوب استان به خصوص روستاهای این شهرستان دیده می شوند و منطقه نهبندان به دلیل گسترش دامنه بادهای 120 روزه سیستان امتیاز ویژه ای دارد.
از دیگر مناطق گردشگری خراسان جنوبی می توان باغها و عمارتهای تاریخی با طراحی فضای سبز، جویهای آب، استخرها و فواره ها در محیطی زیبا را نام برد که هرساله پذیرای خیل عظمی از مسافران و گردشگران می باشد.
این باغها به تعداد زیادی در داخل شهر بیرجند و روستاهای اطراف پراکنده اند‏ و روزگاری نه چندان دور محل سکونت و مامن امرای محلی و اعیان و اشراف بوده اند‏.‏
باغها و عمارتهای اکبریه، رحیم آباد، معصومیه، بهلگرد، امیرآباد، علی آباد، شوکت آباد و ارگ کلاه فرنگی در بیرجند و قلعه باغ در مود سربیشه نمونه ای از این باغها است‏.‏
در این میان مجموعه ˈباغ و عمارت اکبریهˈ که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بیش از همه نگاه پرسشگر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند‏.‏
این باغ و عمارت در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با بناهایی در چند طبقه مجزا ساخته شده و تزئینات بنا شامل تالار آینه و میانخانه گنبد عرقچین و تزئینات مقرنس و رسمی بندی می باشد‏.‏
این مجموعه با کاربرد مسکونی و حکومتی متعلق به دوره زندیه تا اوایل پهلوی است که قسمتی از ساختمانها و اندرونی آن به اعضای خانواده علم اختصاص داشته و قسمت مرکزی آن به ویژه امور دیوانی و حکومتی بوده است‏.‏
نخستین و قدیمی ترین بنای این مجموعه که به بنای شوکت الملک معروف است هم اکنون به کتابخانه و دانشکده هنر اختصاص دارد‏.‏
بخش مرکزی آن نیز که بنای حکومتی بوده در دو طبقه مجزا به عنوان موزه باستانشناسی و مردمشناسی بیرجند مورد استفاده قرار می گیرد‏.‏
ˈباغ و عمارت رحیم آبادˈ نیز در داخل روستای رحیم آباد بیرجند قرار گرفته و از بناهای دوره قاجار به شمار می رود‏.‏
این مجموعه شامل بخشهای متعددی از جمله عمارت اصلی با راهروها و اتاقهای متعدد، اصطبل و حوض خانه با گنبدی کلاه فرنگی است‏.‏
عمارت رحیم آباد دارای سه تالار بزرگ است که از نظر کاربردی به عنوان پذیرایی از میهمانان و تشریفات استفاده می شده و دارای تزئینات مقرنس، آینه کاری و گچبری است‏.‏
درها و پنجره های تالار دارای کتیبه هایی به شکل هلالی و تزئینات مشبک با طرح اسلیمی می باشد که استفاده از شیشه های رنگی بر زیبایی آن افزوده است‏.‏
خراسان جنوبی همچنین دارای هنرمندان چیره دست و ماهری در بخش صنایع دستی است که با ظرافت خاص آثار خارق العاده ای را خلق می کنند.
سفالگری، آهنگری، حصیربافی، سبدبافی، نمدمالی، زیلوبافی، پارچه بافی، ریسندگی، دباغی، سوزن دوزی، قلاب بافی و قالیبافی از جمله رشته های صنایع دستی رایج در این خطه هستند.
ˈپارچه بافی سنتیˈ خراشاد یا توبافی به زبان محلی، یکی از مهمترین صنایع دستی خراسان جنوبی است بطوریکه به عنوان تنها صنایع دستی این خطه نامزد دریافت مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شده است.
ˈسفالگریˈ هم از رشته های بومی و شاخص خراسان جنوبی است. سفالگری در منطقه خراسان جنوبی کاملا جنبه کاربردی داشته و اکثر محصولات تولید شده در منطقه بدون لعاب و یا دارای لعاب ابتدایی است.
خاک مورد استفاده در سفالگری معمولا خاک مل و رس بندی و کوره ها اکثرا زمینی می باشند و سفالگری اغلب به روشهای مفتولی(کویل) و چرخکاری است که از روش مفتولی معمولا برای ساخت ظروف با ارتفاع زیاد و یا ساختن تنور استفاده می شود.
از ˈگنجینهˈ های خراسان جنوبی هم که یادگاری از تاریخ، هنر و فرهنگ پیشینیان است می توان به عنوان مراکز مورد استقبال گردشگران و مهیمانان نوروزی نام برد که هر یک از اشیاء این موزه ها در عین بی زبانی به هزاران زبان سخن می گویند.
گنجینه ˈباستان شناسی بیرجندˈ نخستین موزه استان خراسان جنوبی مشتمل بر بخشهای متعددی از جمله بخش سفال، مفرغ و سکه، قرآن، روشنایی، کتابت و مجموعه ای از اشیاء و مواریث خاندان علم است.
در بخش روشنایی این گنجینه انواع پی سوزهای سفالی و فلزی و تعدادی چراغهای گردسوز با پایه و بدنه سنگی، سرامیکی و برنزی به نمایش درآمده است.
گرچه به لحاظ تاریخی قدمت بعضی از این اشیاء کمتر از 100 سال است ولی از نظر هنری قابل توجه هستند.
در گنجینه ˈمردمشناسی بیرجندˈ همه اشیاء به نمایش گذاشته شده سیر مدون و منظمی از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوره قاجار را در بر می گیرد.
از بخشهای عمده این گنجینه مراسم عروسی، قالیبافی، پارچه بافی، سفالگری، عطاری، دستاسی و آهنگری است که در قالب مانکهای نمایشی می باشد.
قدمت اشیاء گنجینه مردمشناسی به حدود 100 سال پیش برمی گردد لذا بازدیدکنندگان هیچگونه نشانی از فناوری جدید در آن نمی بینند.
ˈگنجینه مفاخر و مشاهیر ملیˈ در بافت تاریخی بیرجند نیز مجموعه ای از زندگینامه ها، اسناد و نسخ خطی، تالیفات، نشانه های ملی، علمی و ادبی، لوحها، عکسها و لوازم شخصی بزرگان علمی و فرهنگی این خطه از ایران زمین است.
از نمونه های جالب توجه در این گنجینه اوراقی از نگاره های مینیاتورهایی است که بر اساس دیوان خاوران نامه در شرح دلاوریهای حضرت علی(ع) توسط فرهاد نقاش در قرن نهم مصور شده است.
ˈ تالاب کجی نهبندان ˈ هم یکی از زیباترین نقاط گردشگری و طبیعت بکر خراسان جنوبی است که در اوج خشکسالی استان نظر هر بیننده و گردشگری را به خود جلب می کند.
مساحت این تالاب 22 هزار هکتار و 765 متر مربع می باشد و با وجود تداوم پدیده خشکسالی طی چند سال اخیر در این شهرستان همچنان زنده و پایدار مانده است.
این تالاب شوره زاری وسیع است که بخاطر پایین بودن ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف و با توجه به شوری زیاد خاک به دریاچه ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل شده است.
از آنجا که در فصلهای پاییز و زمستان این تالاب دارای آب است به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده و همه ساله پذیرای پنج هزار پرنده مهاجر و بعضا از نوع نایاب است.665
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن