محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826549598
کسروی چگونه کسروی شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
کسروی چگونه کسروی شد؟
کسروی به عنوان یکی از اندیشمندان دورهی مشروطه بود و تحت تأثیر آزادی ایجادشده در این عصر ، رویگردانی از تحصیل در حوزه و روی آوردن به میسیونهای اروپایی و متأثر از آن تحصیل علوم غربی کمکم زمینهی دینستیزی در وی فراهم شد.
یکی از مهمترین تبعات نهضت مشروطه در ایران، استیلای فضای عرفیگرایی و ضدیت با جریانهای دینی بود؛ هرچند این مسئله شکل قاعده نداشت و بودند اندیشمندانی که در همین فضا تلاش کردند تا اندیشه و ساختارهای جدید را از بطن شریعت جستوجو کنند و بهنوعی دستاوردهای مدرنیته را گفتمانی مطرحشده در شریعت اسلامی عنوان کردند که باید استخراج میشده است. اما قابل انکار نیست که فضای مشروطه مجالی فراهم کرد تا افکار و اندیشههای جدید زمینهی رشد و نمو پیدا کنند و از فضای شبه دموکراتیک حاصله از عصر نوخواهی نهایت استفاده را ببرند. نگارنده در این یادداشت معتقد است که نطفهی افکار و بذر اندیشههای دگراندیشانی همچون احمد کسروی را نیز باید در همین حال و هوا مورد واکاوی قرار داد، آشنایی با افکار متجددان، زیستن در بستر عصر مشروطه، حضور در میسیونهای اروپایی و آمریکایی، آشنایی با زبان انگلیسی، همعصری با اوجگیری اندیشهی وهابیت و... از مهمترین دلایل دینستیزی احمد کسروی معرفی میشود. از سوی دیگر، اگر فضای مشروطهخواهی و آزادی حاصله از آن این فرصت را برای آنان فراهم کرد، سقوط دولت رضاشاهی و رشد و گسترش اسلام سیاسی نیز از سوی دیگر عرصه را بر اندیشهی آنان تنگ کرد. کسروی؛ آغاز زندگی سید احمد کسروی تبریزی در 8 مهر 1269 در محلهی هکماوار (حکمآباد) تبریز به دنیا آمد. سه نفر از اجدادش روحانی بودند و حاجی میرقاسم پدرش نیز بازرگانی ظاهراً متشرع بود که به پسرش توصیه کرد که درس ملایی بخواند، ولی ملا نشود. کسروی در شرح احوال خویش مینگارد: «گذشته از وصیت پدرم، خودم از ملایی بیزارم، آنگاه که در این کوی به ملایان سخت میگذرد.»(1) با این وجود، کسروی در برههی اول زندگی خویش به سلک روحانیت درمیآید، بررسی تاریخی عصر و زمانهی تولد کسروی و همچنین محل تولد وی بیانگر این است که جایگاه اجتماعی منصب روحانیت در آن روزگار، در تمایل وی به روحانی شدن مؤثر بوده است. پس اینچنین کسروی به لباس روحانی درآمد، اما بر اثر شکل گیری یک سلسله از رخدادهای فکری، وی از این مرحلهی زندگی خویش فاصله میگیرد. حسن امین در اینباره معتقد است: «کسروی در آغاز سیادت و روحانیت خود را مایهی افتخار میدانسته است و بعدها به دلیل اعتقاد به رجحان ایرانی بودن بر سید بودن، نام کسروی را برمیگزیند.»(2) کسروی، براساس همین نگرش غربمدار، شرایط اسلام را دائم با مسیحیت مورد قیاس قرار میدهد و معتقد است متفکران و روحانیون در اسلام نیز باید همان راه کشیشان مسیحی را بروند. به اعتقاد کسروی «در اروپا دویست سال است دین ـدین مسیحـ در برابر دانشها سپر انداخته و زبون گردیده که انبوه مردمان از آن رو گردانیدهاند.» از حوزه به مدرسهی میسیونری علاوه بر این، در همین دوره کسروی وارد مدرسه میسیونری مموریال در تبریز شد که توسط مبلغین آمریکایی اداره میشد. وی آنجا زبان انگلیسی را آموخت و همین مسئله را نیز میتوان به عنوان بستری مهم برای زمینهی تغییر افکار و اندیشههای کسروی مدنظر قرار داد. آشنایی با افکار متجددانه علاوه بر مسئلهی ترجیح ایرانی بودن بر سید بودن، کسروی کمکم با افکار روشنفکران زمان خود آغاز میشود و همین مسئله به عنوان پارامتری دیگر تغییر نگرش وی نسبت به مسئلهی دین و عقاید دینی کارساز میافتد. طالبوف و آخوندزاده در این دوره بیشترین نقش را در تحولات فکری کسروی ایفا میکنند. نکتهی حائز اهمیت این است که گروهی از نظریهپردازان این دوره، در مورد دلایل عقبماندگی تمدن ایرانی و اسلامی بر این باورند که پیدایش اسلام بهعنوان یک دستگاه دینی و ایدئولوژیک عامل دگرگونیهای ساختاری در نهاد جامعهی ایران شد و همین غلبه، رشد اجتماعی و فرهنگی ایران را منحرف نمود و دچار ایستایی کرد. آنها، با تأکید بر عامل ذهنی، برآناند که عامل اصلی توسعهنیافتگی ایران را باید در خارج از جامعه و در بطن تحولات مهمی چون حملهی اعراب، یورش مغولان و سلطهی استعمارگران جستوجو کرد. از طرفداران این نظریه، یکی میرزا آقاخان کرمانی بود که میگفت: «هر شاخه از درخت اخلاق زشت ایران را که دست میزنیم، ریشهی او کاشتهی عرب و تخم او بذر مزروع آن تازیان است(3) و یا فتحعلی آخوندزاده که اسلام را عامل سیهروزی عرب و تنها علت نگون بختی ایرانیان میپنداشت.»(4) کسروی نیز از این جهت میراثدار و مهمترین تأثیرپذیر افکار و اندیشههای این گروه از اندیشمندان عصر پهلوی قرار گرفته بود. هرچند خود نیز امروزه به عنوان یکی از مهمترین متفکران دینستیز عصر مشروطه شناخته میشود. نگرش غربمدار کسروی یکی دیگر از سویههای فکری، که در نهایت منجر به دینستیزی احمد کسروی شد، تفکرات متأثر از نگرش قرن نوزدهمی وی بود و همین مسئله سبب میشد تا وی پاک دینی را در رأس اهداف و اولویتهای خویش مطرح نکند، بلکه در جستوجوی یک ایدهآل و آرمان بود که شاید بتوان آن را در دین پاک جستوجو کرد. براساس همین نگرش غربمدار است که کسروی به دنبال فایده بردن از دین است و دین در نگاه او شناختن معنی جهان و زندگانی و زیستن به آیین خرد است و به دلیل سودی که میتواند برای بهتر کردن وضعیت بشری فراهم آورد، اهمیت دارد(5) علاوه بر این، کسروی، براساس همین نگرش غربمدار، شرایط اسلام را دائم با مسیحیت مورد قیاس قرارمیدهد و معتقد است متفکران و روحانیون در اسلام نیز باید همان راه کشیشان مسیحی را بروند: «در اروپا دویست سال است دین ـدین مسیحـ در برابر دانشها سپر انداخته و زبون گردیده که انبوه مردمان از آن رو گردانیدهاند»(6) بنابراین تحت تأثیر این نگرش غربی و متأثر از شرایط مسیحیت و کشیشان در مغرب زمین، کسروی نیز معتقد است علمای اسلامی نیز باید صرفاً به امور عبادی بپردازند و از دخالت در امور سیاسی و اجتماعی اکیداً خودداری کنند. وی همواره به دنبال آن بود که دین ابداعی خویش را با مقیاسهای مترقیانهی غرب تنظیم و با آیین خرد همساز گرداند. وی در کتاب پیرامون خرد به ستایش عقل و منطق پرداخته و معتقد است باید نیروی خرد را شناخت و زنگارها را از آن پاک کرد. تأثیرپذیری از اندیشهی وهابیت یکی از مسائلی که باید در تحلیل و بررسی شاکله و هندسهی فکری هر اندیشمندی مورد توجه قرار داد، این است که باید اندیشهی اندیشمندان را در بستر زمانی خود آنها مورد بررسی قرار داد؛ به عبارت بهتر، اندیشمندان مختلف فرزند زمانهی خود هستند و از شرایط زمانی و مکانی آن تأثیر میپذیرند. این قاعده در ارتباط با اندیشمندان عصر مشروطه شاید بهتر از هر دورهی دیگری مصداق داشته باشد و احمد کسروی نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما وی علاوه بر اینکه از اندیشههای غربی زمانهی خود تأثیر گرفته است و تحت تأثیر آن تا حدودی به دینستیزی گرایش پیدا میکند، در عصری میزیسته است که اندیشههای وهابیت نیز دورهی اوج خود را سپری میکردند. زمانی که رگههای هندسه فکری کسروی مورد بررسی قرار میگیرد، مشاهده میکنیم که وی مشابه وهابیان داعیهی اصلاحگری داشت و با ذهنیتی جزمی، با مفاهیم اسلامی به عنوان شرک و خرافه و بدعت به مبارزه میپرداخت. وی نیز مانند وهابیان شفاعت ائمه را بتپرستی مینامید، گریه بر شهدای قیام کربلا را عملی میپنداشت که سودی ندارد و اخبار متواتر شیعی را انکار میکرد و شاید اوج این تأثیرپذیری آنجا بود که کسروی وهابیان را بهترین گروه مسلمانان میخواند!(7) کسروی مانند وهابیان شفاعت ائمه را بتپرستی مینامید، گریه بر شهدای قیام کربلا را عملی میپنداشت که سودی ندارد و اخبار متواتر شیعی را انکار میکرد و شاید اوج این تأثیرپذیری آنجا بود که کسروی وهابیان را بهترین گروه مسلمانان میخواند! گسترش اسلام سیاسی، پایانی بر یک انحراف به موازات رشد و نضج اندیشهی بدعتگرایی در دین و تأثیرپذیری از افکار و اندیشههای غربی ملهم از فضای سکولار و عرفگرای عصر مشروطه، اسلام سیاسی نیز بهویژه از اوایل دههی 1320 شمسی و همزمان با سقوط دولت رضاخانی رو به گسترش نهاد و نوک پیکان آن نیز متوجه جریاناتی شد که تفاسیری التقاطی از دین ارائه میکردند و یکی از این جریانات نیز بیشک احمد کسروی بود. در این میان، فداییان اسلام نیز یکی از شاخصترین جریانهایی به شمار میرفت که در رأس جریان اسلام سیاسی قرار میگرفت. فداییان اسلام یک گرایش مذهبیِ انقلابی به شمار میرود که طی سالهای 1324 تا 1334، با فعالیتهای سیاسی جدی، تأثیر عمیقی در صحنهی سیاسی و مذهبی ایران بر جای گذاشت. هدف این جریان، ایجاد حکومت اسلامی و اجرای قوانین اسلامی بود. این جریان را سید مجتبی نواب صفوی، فرزند سید جواد میرلوحی، رهبری میکرد. نواب در میان اقشار مختلف، خاصه طلاب جوان، تأثیرگذار بود و توانست از این قشر جذب نیرو و یارگیری کند.(8) اهداف وی صرفاً معطوف به امور داخلی ایران بود. البته نواب درصدد تحقق تعالیم اسلام در جهان اسلام نیز بود. تشکیل حکومت اسلامی یکی از مهمترین اهداف نواب صفوی بود و در این میان اندیشههای افرادی همچون احمد کسروی نیروی مخل شناخته میشدند که میتوانستند با توجه به فضای شبهدموکراتیک و استبداد نیمبند سالهای 20، گروهی از جوانان را جذب خود کنند. بنابراین فداییان اسلام فوریترین اقدام را در حذف عناصری مانند کسروی میدید و در همین راستا، در تاریخ 20 اسفند 1324، گروه فداییان اسلام به رهبری برادران امامی و محمدتقی حدادپور، کسروی و منشیاش، را با استفاده از چاقو و اسلحه ترور کردند و خط پایانی بر اندیشهای شدند که کسروی بنیانگذار آن بود. فرجام سخن نگارنده در این یادداشت به دنبال این بود که نشان دهد کسروی به عنوان یکی از اندیشمندان دورهی مشروطه فرزند زمانه و روح عصر خود بود و تحت تأثیر آزادی ایجادشده در عصر مشروطه، رویگردانی از تحصیل در حوزه و روی آوردن به میسیونهای اروپایی و متأثر از آن تحصیل علوم غربی کمکم زمینهی دینستیزی در وی فراهم شد. علاوه بر این، کسروی در دورهای زندگی میکرد که یکی از شاخصههای اصلی آن گسترش اندیشهی وهابیت بود و بخشی از هندسهی فکری خود را وامدار این جریان بود و متأثر آن دینستیزی وی رقیقتر شد و در پایان گسترش اندیشهی اسلام سیاسی بهویژه توسط جریان فداییان اسلام رسالت اصلی خود را مقابله با افکار امثال کسروی معرفی کرد و با ترور وی یکی از مهمترین نمایندگان جریان دینستیزی و مخالفان تشکیل حکومت اسلامی از میان برداشته شد. منابع: 1. کسروی، احمد، زندگانی من، تهران، نشر و پخش کتاب، 1355 ، ص 2. 2. سید حسن امین، زندگی و کارهای احمد کسروی، حافظ، ش 78، بهمن 1389، ص 20. 3. آدمیت، فریدون، اندیشههای میرزا آقاخان کرمانی، تهران، پیام، 1357 ، ص 1. 4. آدمیت، فریدون، اندیشههای میرزا فتحعلی آخوندزاده، تهران، خوارزمی، 1349، ص 1. 5. احمد کسروی، شیعیگری بخوانند و داوری کنند، تهران، پیمان، 1323، ص 19 و 20. 6. کسروی، احمد، دین و جهان، تهران، کتابفروشی پایدار، چاپ 3، 1336، ص 18. 7. کسروی، در پیرامون اسلام، ص 5. 8. فراتی، عبدالوهاب (1389)، روحانیت و تجدد، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ص 113. محمد شیخانی؛ دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام رضا (علیهالسلام) منبع: برهان
92/12/20 - 03:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]
صفحات پیشنهادی
بوی بد دهان را چگونه برطرف کنیم؟
بوی بد دهان را چگونه برطرف کنیم مرکز آکادمی دندانپزشکی آمریکا اعلام کرد در برخی از افراد حتی با وجود مسواک زدن استفاده از نخ دندان استفاده از محلولهای دهان شویه و قرصهای خوشبو کننده مشکل بوی بد دهان هالیتوسیس به شکل آزاردهندهای بروز میکند تصور کنید در هواپیما نشسته̴در مسافرت های نوروزی چگونه از گل هایمان مراقبت کنیم؟
در مسافرت های نوروزی چگونه از گل هایمان مراقبت کنیم در ﺳﻔر ﻧوروزی از ﮔل ھﺎﯾﻣﺎن ﭼﮕونه محافظت ﮐﻧﯾم ﮔﯿﺎھﺎن آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﯽ ﮔﯿﺎھﺎﻧﯽ ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﻣﮑﺎن ھﺎی ﺳﺮﭘﻮﺷﯿﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎزل و ادارات و ﻓﺮوﺷﮕﺎه ھﺎ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ رﺷﺪ دارﻧﺪ ﮔﯿﺎھﺎن آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺖ رواﻧﯽ آن ﺗﺼﻔﯿﻪ ھﻮا و زﯾﻨﺖ دادن ﺑﻪطنز/ چگونه ممنوعالتصویر شویم؟
طنز چگونه ممنوعالتصویر شویم امیر وفایی در روزنامه قانون نوشت آمار نشان میدهد که بسیاری از اتفاقات منجر به ممنوعالتصویر شدن افراد از صداوسیما در برنامههای زنده اتفاق میافتد آخرین مورد این حوادث مربوط می شود به ابراز ارادت محمد مایلی کهن به داریوش در برنامه نود قبل از ماسرویسدهی قطار شهری مشهد در نوروز 93 چگونه است؟
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۲ سخنگوی شرکت قطار شهری مشهد برنامه سرویسدهی قطار شهری را در ایام نوروز 93 اعلام کرد جواد حمیدزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان با بیان اینکه سرویسدهی قطار شهری مشهد در روز پنجشنبه 29 اسفند ماه از ساعت 7 صبح تاچگونه «بلیت اینترنتی» بخریم؟
چگونه بلیت اینترنتی بخریم در یک سایت جامع تمام پروازهای موجود از هر شرکت برای شما به نمایش گذاشته می شود و حق انتخاب بیشتری دارید کد خبر ۳۸۳۰۴۰ تاریخ انتشار ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۱۸ - 01 March 2014 خرید اینترنتی بلیت هواپیما هواداران خاص خود را پیدا کرده است برای خرید اینترنتیکشتی نوح (ع) چگونه ساخته شد؟
کشتی نوح ع چگونه ساخته شد باستان شناسان انگلیسی ادعا کرده اند از روی یک لوح کوچک که چندی قبل به موزه این کشور اهدا شده دستورالعمل ها و نقشه های ساخت کشتی را استخراج کرده اند که به روایت کشتی نوح ع در کتاب مقدس شباهت دارد مجله دانستنیها باستان شناسان انگلیسی ادعا کرده اندنخستین تجربه بخش خصوصی در حوزه فرهنگ چگونه است؟
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۹ سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران هفتمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال نمایشگاهی که قرار نبود برگزار شود و بخش دولتی برای صرفهجویی در هزینهها از برگزاری آن کنار کشید اما حالا در ابعادی کوچکتر توسط بخش خصوصی در حال برگزاری است به گزارش خبرنگار رسچگونه دشمن دوستتان می شوید؟
کلیدهای زندگی چگونه دشمن دوستتان می شوید کلیدهای زندگی برگزیدههایی است از کتاب مستطاب مفاتیح الحیات نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی که هرشب بخشی از آن پیشکش کاربران عزیز باشگاه شبانه خواهد شد مجله شبانه باشگاه خبرنگاران امام علی ع فرمود دشمن از آن جهت عدومبلغ سلفی داعش چگونه از بحرین به سوریه رفت
مبلغ سلفی داعش چگونه از بحرین به سوریه رفت یک مبلغ سلفی افراطی اعلام کرد که توانست پس از خروج از بحرین و عبور از عراق خودش را به سوریه برساند به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزنامه لبنانی "الاخبار" تأکید کرد که این مبلغ افراطی بحرینی هدف از سفر خود به سوریه را "بمردم چگونه از یارانه انصراف میدهند؟
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۵ سیاست مورد توافق دولت و مجلس شورای اسلامی برای پرداخت یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانهها در سال 1393 این است که با توزیع فرمهایی برای خود اظهاری داراییها و درآمدها دایره دریافتکنندگان یارانه نقدی به نصف یا دو سوم میزان کنونی تقلیلچگونه به استعداد ورزشی فرزند خود پی ببریم
چگونه به استعداد ورزشی فرزند خود پی ببریممن خیلی علاقمندم که پسرم یک ورزشکار خوب در حد المپیک شود باید چیکار کنم نمی دونم در کدام ورزش می تواند موفق شود آیا تنها تمرین و تلاش می تواند باعث شود که پسرم قهرمان شود البته تمرین و تلاش و پشتکار لازمه موفقیت در هر کاری می باشد اماچگونه بلیت اینترنتی بخریم؟
خرید بلیط اینترنتی چگونه بلیت اینترنتی بخریم خرید اینترنتی بلیط هواپیما هواداران خاص خود را پیدا کرده است به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران برای خرید اینترنتی باید سه شرط زیر را داشته باشید 1- یک ایمیل باید داشته باشید تا بتوانید ثبت نام کنید اگر ندارید برای خود یک حسابخسروپناه در مناظره با زیباکلام کسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه از نبودن آزادی دم میزند
خسروپناه در مناظره با زیباکلامکسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه از نبودن آزادی دم میزندرئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه زیباکلام همه حرفی میزند و حتی اسرائیل را به مشروعیت میشناسد گفت کسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه ازچگونه مادری پس از سالها به قبر فرزند شهیدش رسید
چگونه مادری پس از سالها به قبر فرزند شهیدش رسیدتاریخ انتشار جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۵۱ محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور به تشریح شیوه شناسایی شهدای گمنام و از جمله نحوه شناسایی شهید بهروز صبوری پرداخت محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور در گفتوگو با تسنیمواشنگتن چگونه جنگ سوریه را از پشت صحنه هدایت میکند؟/ آیا گزینه مداخله نظامی هنوز روی میز است؟
گلف نیوز گزارش داد واشنگتن چگونه جنگ سوریه را از پشت صحنه هدایت میکند آیا گزینه مداخله نظامی هنوز روی میز است پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی به قلم دویل مک مانوس درباره موضع واشنگتن درباره تحولات سوریه نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که با گزینه های بدی دربارهچگونه از موتورسيكلت استفاده كنيم؟!
چگونه از موتورسيكلت استفاده كنيم موتور سيكلت وسيله نقليه سبك با كاربري محدود است اما در بسياري از موارد برخي از موتور سواران از اين وسيله به جاي تاكسي يا وانت استفاده مي كنند و با اين حركت خطر تصادف را به جان مي خرند عصر ایران موتور سيكلت وسيله نقليه سبك با كاربري محدود است كفارس چگونه فارس شد (۲) نام از کجا آمد؟
فارس چگونه فارس شد ۲ نام خبرگزاری فارس از کجا آمد نخستین مدیرعامل خبرگزاری فارس با مرور اولین روزهایی که در ساختمانی به نام خبرگزاری حضور یافته از انتخاب نام فارس شیوه تربیت خبرنگاران چند منظوره کسب تجربه سایر خبرگزاری ها و می گوید خبرگزاری فارس به منظور ارائه تجربیات و ان-
گوناگون
پربازدیدترینها