محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844412421
بذری که سیدجمال در جهان اسلام کاشت دیدگاه شهید مطهری درباره نقش سیدجمال در بیداری اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بذری که سیدجمال در جهان اسلام کاشت
دیدگاه شهید مطهری درباره نقش سیدجمال در بیداری اسلامی
سید جمالالدین اسدآبادی اولین متفکر مدرن و فعال اجتماعی بود که نسبت به بیماریهای اجتماعی جوامع مسلمان و ضعفهای موجود در آن هشدار داد و در مقابل قدرت های غربی اسلام گرایی را ترویج کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی شهید مطهری، این استاد شهید یکی از مدافعان اندیشههای سیدجمال الدین اسدآبادی است که در کتاب «بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صدساله اخیر» صفحات 17 تا 38 تأثیر اندیشههای او را بر انقلابهای سده اخیر بررسی کرده و شرح مبسوطی نیز در تأثیر اندیشه های سیدجمال بر انقلاب اسلامی آورده است. متن زیر خلاصه این فصل از کتاب است که میخوانید: سیدجمال، آغازگر بیداری اسلامی بدون تردید سلسلهجنبان نهضتهاى اصلاحى صدساله اخیر، سیدجمالالدین اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود که بیدارسازى را در کشورهاى اسلامى آغاز کرد، دردهاى اجتماعى مسلمین را با واقعبینى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چارهجویى را نشان داد. با اینکه درباره سید جمال فراوان گفته و نوشته میشود، ولى راجع به تز اصلاحى او کمتر سخن میرود و یا من کمتر دیده و شنیدهام. به هرحال خوب است بدانیم که سید جمال درد جامعه اسلامى را چه تشخیص میداده و راه چاره را چه میدانسته است و چه راههایى براى وصول به هدفهاى اصلاحى خویش انتخاب میکرده است؟ نهضت سید جمال، هم فکرى بود و هم اجتماعى. او میخواست رستاخیزى، هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگى آنها. او در یک شهر و یک کشور و حتى در یک قاره توقف نکرد، هرچند وقت در یک کشور بسر میبرد. آسیا و اروپا و آفریقا را زیر پا گذاشت. در هر کشور با گروههاى مختلف در تماس بود، همچنان که نوشتهاند در برخى کشورهاى اسلامى عملاً وارد ارتش شد براى اینکه تا دل سپاهیان نفوذ نماید. مسافرت سید به کشورهاى مختلف اسلامى و بازدید آنها از نزدیک، سبب شد که آن کشورها را از نزدیک بشناسد و ماهیت جریانها و شخصیتهاى این کشورها را به دست آورد، همچنان که جهانپیماییاش و مخصوصاً توقف نسبتاً طولانیاش در کشورهاى غربى او را به آنچه در جهان پیشرفته میگذشت و به ماهیت تمدن اروپا و نیت سردمداران آن تمدن آشنا ساخت. سیدجمال در نتیجه تحرک و پویایى، هم زمان و جهان خود را شناخت و هم به دردهاى کشورهاى اسلامى که داعیه علاج آنها را داشت دقیقاً آشنا شد. سید جمال مهمترین و مزمنترین درد جامعه اسلامى را استبداد داخلى و استعمار خارجى تشخیص داد و با ایندو به شدت مبارزه کرد. آخر کار هم جان خود را در همین راه از دست داد. او براى مبارزه با این دو عامل فلجکننده، آگاهى سیاسى و شرکت فعالانه مسلمانان را در سیاست واجب و لازم شمرد و براى تحصیل مجد و عظمت از دست رفته مسلمانان و به دست آوردن مقامى در جهان که شایسته آن هستند بازگشت به اسلام نخستین و در حقیقت حلول مجدد روح اسلام واقعى را در کالبد نیمه مرده مسلمانان، فورى و حیاتى میدانست. بدعتزدایى و خرافهشویى را شرط آن بازگشت میشمرد. اتحاد اسلام را تبلیغ میکرد. دستهاى مرئى و نامرئى استعمارگران را در نفاقافکنیهاى مذهبى و غیرمذهبى میدید و رو میکرد. دردهایی که سیدجمال دنبال درمانش بود دردهایى که سید جمال در جامعه اسلامى تشخیص داد عبارت بود از: 1. استبداد حکّام 2. جهالت و بیخبرى توده مسلمان و عقبماندن آنها از کاروان علم و تمدن 3. نفوذ عقاید خرافى در اندیشه مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین 4. جدایى و تفرقه میان مسلمانان، به عناوین مذهبى و غیرمذهبی 5. نفوذ استعمار غربی سید براى چاره این دردها و بدبختیها از همه وسایل ممکن: مسافرتها، تماسها، سخنرانیها، نشر کتاب، مجله، تشکیل حزب و جمعیت، حتى ورود و خدمت در ارتش بهره جست. در عمر شصت ساله خود ازدواج نکرد و تشکیل عائله نداد، زیرا با وضع غیرثابتى که داشت -که هرچندى در کشورى به سر میبرد و گاهى در تحصن یا تبعید یا تحت نظر بود- نمیتوانست مسئولیت تشکیل خانواده را برعهده گیرد. خود سید عملاً با مستبدان زمان درگیرى داشت، مریدان خود را به مبارزه تحریک میکرد، تا آنجا که قتل ناصرالدین شاه به تحریک او منتسب شد. آرمان سید میتوان گفت که آرمان اصلاحى سید و جامعه ایدهآلش در جامعهاى اسلامى خلاصه میشود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد؛ اختلافات نژادى، زبانى، منطقهاى، فرقهاى، بر اخوّت اسلامى آنها فائق نگردد و وحدت معنوى و فرهنگى و ایدئولوژیک آنها را آسیب نرساند، مردم مسلمان مردمى باشند آگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر و آزاد از هرگونه قید استعمار و استبداد، تمدن غربى را با روح اسلامى نه با روح غربى اقتباس نمایند، اسلام حاکم همان اسلام نخستین باشد بدون پیرایهها و ساز و برگها که بعدها در طول تاریخ به آن بسته شده است، روح مجاهدگرى به مسلمانان بازگردد، احساس عزت و شرافت نمایند، زیر بار ظلم و استبداد و استعباد نروند. تا آنجا که ما اطلاع داریم سید آرمانى در مورد نظام ارباب و رعیتى حاکم بر جامعه اسلامى آن روز و همچنین در مورد نظام خانوادگى و هم نظام آموزشى علوم اسلامى که به آنها دلبستگى فراوان داشته، ابراز نکرده است. معلوم نیست از نظر انطباق آن نظامات با موازین و معیارهاى اسلامى، سید چگونه میاندیشیده است؛ همچنان که علیرغم مبارزه پیگیرش با حکومتهاى مستبده زمان خود، فلسفه سیاسى اسلامى را که خود میپسندیده دقیقاً عرضه نداشته است که به چه شکل و چه الگویى هست؛ شاید بدان جهت که مبارزات پیگیرش با استبداد و استعمار امان نمیداده که به این مسائل بپردازد؛ و شاید بدان جهت که مبارزه با استبداد و استعمار را نخستین گام در راه انقلاب و رستاخیز اسلامى میدانسته و معتقد بوده ملت مسلمان هرگاه این گام اول را درست بردارد، در گام دوم، خود خواهد دانست که چه بکند؛ و ممکن است اینها را نوعى نقص و کمبود در کار سید تلقى کرد. طرفدار بازگشت به اسلام نخستین و سیره سلف صالح سید جمال را به عنوان یک فرد در نظر میگیریم. اهداف او مشخص است و خودش مشخص کرده است. شخصیتى بود ضد استبداد و ضد استعمار در هر سه شکل استعمار: استعمار سیاسى، اقتصادى و فرهنگى، که همه اینها در کلمات سید جمال مطرح است. مردى بود طرفدار بازگشت به اسلام نخستین، به قرآن و سنت و سیره سلف صالح به قول خودش و مبارزه با خرافاتى که به اسلام در طول تاریخ بسته شده است. مردى بود طرفدار یک نهضت فرهنگى در جهان اسلام و طرفدار علم، و بالخصوص مردى بود که همبستگى دین و سیاست را تبلیغ کرد و این را در حدودى که براى یک فرد مقدور بود به جامعه اسلامى تفهیم کرد که مسئله جدایى دین از سیاست نیرنگى است که سیاستبازان عالم ساختهاند. در دین، بالخصوص دین اسلام، سیاست یکى از عزیزترین اجزاء است و جدا کردن سیاست از اسلام به معنى جدا کردن یکى از عزیزترین اعضاى اسلام از پیکر اسلام است. و دیگر مسئله اتحاد اسلام به تعبیر خود او. یکى از هدفهاى سید جمال اتحاد اسلام بود؛ یعنى میخواست با این تفرقههایى که استبدادها در طول حدود چهارده قرن و استعمار در طول سه چهار قرن اخیر به وجود آورده است، چه تفرقههاى به صورت مذهبى و چه تفرقههاى به صورت ملى و چه به صورتهاى دیگر، مبارزه کند و معتقد بود که یک روح واحد بر تمام ملل اسلامى حاکم است و نیازمند به بیدارى است. مبارزه با فکر جدایى دین از سیاست یک آدم آگاه هم که در میان مردم پیدا شود، میلیونها نفر را آگاه میکند. شما ببینید یک سید جمال در صد سال پیش پیدا شد، یک سید یک لا قبا، یک سید تک، هیچ چیز هم نداشت، هیچ وسیلهاى نداشت. یک طلبه چند سالى در قزوین، مختصرى در تهران، چهار سالى هم در نجف تحصیل کرد. سر پرشورى داشت. به فکر آگاهسازى ملل مسلمان افتاد. راه افتاد با آن مشکلاتى که مسافرتها در آن زمان داشت. اکثر کشورهاى اسلامى را گردش کرد و از نزدیک مطالعه نمود. ایران را که خودش ایرانى بود دیده بود. به ترکیه رفت. آن زمان، دوره عثمانى بود. ترکیه مرکز خلافت اسلامى بود و همه کشورهاى اسلامى غیر از ایران که شیعه بود زیر نفوذ ترکیه آنوقت بود، یا جزئش بودند و یا تحتالحمایهاش بودند. به مصر رفت، مدتها در مصر ماند. سفر مکه رفت، حجاز را دید. به هند رفت، هندوستان را کاملا از نزدیک مطالعه کرد. به افغانستان رفت. همه این کشورهاى اسلامى را پا زد، از نزدیک مطالعه کرد و در همه جا هم به افشاگرى و بیدارسازى پرداخت. به علاوه به کشورهاى اروپایى رفت، دنیاى غرب را شناخت، به مقاصد و نیّات دنیاى غرب آگاه شد، ریشه دردها را شناخت و آن را در استبداد داخلى و استعمار خارجى تشخیص داد. بیمارى روانى مردم را جدایى دین از سیاست دانست. دید عجب فکر خطرناکى را استعمار در میان مردم تبلیغ کرده که دین یک مسئله است سیاست مسئله دیگر، کار دین را به دینداران واگذارید، کار دین جایش مسجد است، دین یعنى در مسجد و معبد بودن، دعا و نماز خواندن؛ میدان سیاست و میدان اجتماع چیز دیگرى است. همین چندى پیش بعد از رفتن شاه و قبل از آمدن امام، دیدید انورسادات این عامل استعمار خارجى چه حرفى زد؟! او هم به مردم مصر گفت: باید در مصر جدایى دین از سیاست حفظ شود، دین مال مساجد و معابد است. سید جمال فکر جدایى دین از سیاست را بکلى محکوم کرد، که اسلام دین سیاست است، اسلام دین اجتماع است. پیغمبر اسلام همین قدر که از آن اسارت مکه خارج شد و به مدینه هجرت کرد و یک محیط آزاد پیدا کرد، اولین کارى که کرد این بود که حکومت تشکیل داد و خودش در رأس یک حکومت قرار گرفت. غرض این که یک نفر با نداشتن هیچ وسیلهاى توانست به ملتهاى مسلمان آگاهى ببخشد. تمام نهضتهاى اسلامى که در کشورهاى اسلامى رخ داده، مثل نهضت مشروطیت در ایران، انقلاب استقلال در عراق، نهضتهاى آزادیبخش در هندوستان، افغانستان، ترکیه، مصر و هر یک از کشورهاى عربى، بذرش را سید جمال در صد سال پیش کاشت. انتهای پیام/ک
92/12/19 - 12:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد
بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد اسدآباد-ایرنا-نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد گفت گرامیداشت این مصلح بزرگ در روز بیداری اسلامی اقدام کوچکی برای پاسداشت آرمانهای اوستوضیح نویسنده «کیمیا» درباره پرداختن به شخصیت «شهید جهانآرا»
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸ ۱۹ نویسنده سریال 100 قسمتی کیمیا که اکنون در جنوب کشور در حال تصویربرداری است درخصوص پرداختن به زندگی شهید جهانآرا در این سریال توضیح داد قصه کلی سریال کیمیا صرفا مربوط به شهید جهانآرا نیست اما برای ادای دین به ایشان در قسمتهایی از این مجموعهنیکی کریمی به «کیمیا» پیوست/ حامد بهداد در نقش شهید جهانآرا
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون شفیعی در گفتگو با مهر نیکی کریمی به کیمیا پیوست حامد بهداد در نقش شهید جهانآرا تهیهکننده سریال کیمیا از آغاز بازی حامد بهداد در نقش شهید جهانآرا پیش از سال نو خبر داد و به پیوستن نیکی کریمی به این سریال اشاره کرد محمدرضا شفیعی تهیهکندر گفتوگو با فارس حسین یاری و نیکی کریمی زوج «کیمیا» شدند/ حامد بهداد در نقش شهید جهانآرا
در گفتوگو با فارسحسین یاری و نیکی کریمی زوج کیمیا شدند حامد بهداد در نقش شهید جهانآراتهیهکننده مجموعه تلویزیونی کیمیا گفت حسین یاری و نیکی کریمی دو بازیگر حدیدی هستند که به سریال اضافه شدند و قرار است نقش یک زوج متفاوت را ایفا کنند همچنین در کیمیا حامد بهداد نقش شهید جهانحامد بهداد نقش شهید جهانآرا را بازی میکند
حامد بهداد نقش شهید جهانآرا را بازی میکند تهیهکننده سریال کیمیا از آغاز بازی حامد بهداد در نقش شهید جهانآرا پیش از سال نو خبر داد و به پیوستن نیکی کریمی به این سریال اشاره کرد به گزارش نامه نیوز محمدرضا شفیعی تهیهکننده کیمیا در اینباره به مهر گفت به تازگی وارد صحنههایحامد بهداد در نقش شهيد جهانآرا
حامد بهداد در نقش شهيد جهانآرا تهيهكننده سريال كيميا از آغاز بازي حامد بهداد در نقش شهيد جهانآرا پيش از سال نو خبر داد و به پيوستن نيكي كريمي به اين سريال هم اشاره كرد تهيهكننده سريال كيميا از آغاز بازي حامد بهداد در نقش شهيد جهانآرا پيش از سال نو خبر داد و به پيوستن نينکته جمهوری اسلامی درباره برادر رئیسجمهور
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۲۰ برادر رئیس جمهور مجلس خبرگان رهبری را از انحصار خبرگان خارج کرد به گزارش ایسنا روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیسجمهور که همه جا در کنار دکتر روحانی دیده میشود دیروز به همراه وی به جلسه افتتاحیه پانزدهمینظر اساتید فلسفه درباره ارتباط فلسفه و طبیعت/3 رشد بیرویه تکنولوژی در غرب تبعات زیست محیطی دارد/جایگاه محیط ز
نظر اساتید فلسفه درباره ارتباط فلسفه و طبیعت 3رشد بیرویه تکنولوژی در غرب تبعات زیست محیطی دارد جایگاه محیط زیست در فلسفه اسلامیقائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت اگر جهان بنا به فلسفه اسلامی ظرف بندگی و پرستش خدای متعال قرار دارد به طبع محیط زیستی که انسان در آن زندگی مینشست همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی
عکس یونس خانی نشست همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی نشست خبری همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی صبح امروز یک شنبه در محل دانشگاه دفاع ملی برگزار شد ۱۳۹۲ ۱۲ ۱۱ - ۱۳ ۴۸آیت الله جوادی آملی:برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جهانی داشته باشیم/جامعه عقلانی به بیراهه نمیرود
آیت الله جوادی آملی برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جهانی داشته باشیم جامعه عقلانی به بیراهه نمیرود یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان این که دین نقشه جامع جهانی را ترسیم کرده است گفت برای ارائه هرگونه مدل برای الگوی مدیریت جهانی باید یک نقشه جهانی داشته باشیم به گزارش نامهایران، عزت اسلامی را در جهان به نمایش گذاشته است
روزنامه نگار فرانسوی زبان لوتم تونس ایران عزت اسلامی را در جهان به نمایش گذاشته است تهران- ایرنا- روزنامه نگار روزنامه فرانسوی زبان لوتم تونس گفت جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که عزت اسلامی را در جهان به نمایش گذاشته است به گزارش روز یکشنبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی
ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامیششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز دوشنبه با حضور علی اکبر ولایتی در هتل استقلال تهران برگزار شد عکس آذین حقیقی 1392 12 19 - 10 49 دریافت کل گزارش تصویریمدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی : جهان اسلام نیازمند حوزه های علمیه ایران است
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی جهان اسلام نیازمند حوزه های علمیه ایران است ارومیه - ایرنا - مدیر حوزه های علیمه آذربایجان غربی گفت جوامع اسلامی با توجه به نیازهای فکری و عقیدتی نیازمند حوزه های علمیه ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام است حجت الاسلام محمد جواد قهرمانیپاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل/۳ اسرافیلی: نقش مؤثر خوشعمل در غنا بخشیدن به ادبیات/ لزوم تعریف یک سا
پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل ۳اسرافیلی نقش مؤثر خوشعمل در غنا بخشیدن به ادبیات لزوم تعریف یک ساحت مقدس و منزه برای ادبیات کشورمانحسین اسرافیلی گفت این شاعر یکی از عزیزانی است که در غنا بخشیدن به ادبیات ما و حتی توصیف و تعریف ساحت منزهی برای ادبیات نقش بسیار خوبی دارزش های زندگی در اسلام باید به جهانیان معرفی شود
ارزش های زندگی در اسلام باید به جهانیان معرفی شود تهران – ایرنا - نویسنده کتاب زندگی به سبک روح الله گفت باید از طریق دیپلماسی فرهنگی ارزش های زندگی اسلامی به جهانیان معرفی شود به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا علی اکبرسبزیان در مراسم رونمایی از ترجمه انگلیسی و عربی کتاب زندگی بهاحتمال پخش فیلم تحریفآمیز درباره انقلاب اسلامی از صداوسیما
احتمال پخش فیلم تحریفآمیز درباره انقلاب اسلامی از صداوسیما شنیدهها حاکی است که شبکه جهانی آیفیلم قصد نمایش یک فیلم سیاه و تحریف آمیز را درباره انقلاب اسلامی در دستور کار خود قرار داده است به گزارش نامه نیوز کیهان نوشت شنیده شده که شبکه آی فیلم قصد نمایش فیلم چهل سالگبازیگر نقش شاه و جهانگردان ایرانی مهمان اینجا ایران است 1
بازیگر نقش شاه و جهانگردان ایرانی مهمان اینجا ایران است 1 برنامه اینجا ایران است1 امشب میزبان شهریار فخاری بازیگر نقش شاه و جهانگردان ایرانی است "سید عبدالرحیم غفوریان" تهیه کننده برنامه "اینجا ایران است1" گفت شهریار فخاری در نقش شاه که تاکنون 70 فیلم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها