تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803201127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومین جلوافتادگی نفتی عراق از ایران/ خدمت نفتی روسها و چینی‌ها به عراق


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اقتصادی > انرژی
دومین جلوافتادگی نفتی عراق از ایران/ خدمت نفتی روسها و چینی‌ها به عراق
پس از جلو افتادگی عراق در توسعه و برداشت نفت از بزرگترین میدان مشترک با ایران، این کشور رقیب نفتی با استفاده از وقت کشی روس‌ها و چینی‌ها در ایران، تولید از دومین میدان مشترک نفتی با ایران را تا چند هفته آینده آغاز می‌کند.



به گزارش خبرنگار مهر، دوئل جدید نفتی ایران و عراق برای توسعه میادین مشترک و مرزی تاکنون به سود طرف عراقی بوده است به طوری که هم اکنون این کشور همسایه در توسعه بزرگترین میدان مشترک نفتی از ایران جلو افتاده است.

از این رو از مهر ماه سال جاری عراق با مشارکت شرکت انگلیسی – هلندی شل آغاز تولید روزانه 175 هزار بشکه نفت از میدان مشترک با آزادگان جنوبی را آغاز کرده است که پیش بینی می‌شود تولید روزانه نفت این کشور از آزادگان جنوبی به زودی تا مرز 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

پس از جلوافتادگی نفتی عراق از ایران در توسعه میدان آزادگان جنوبی، شمارش معکوس برای دومین جلوافتادگی نفتی عراقی‌ها از صنعت نفت ایران به منظور آغاز تولید نفت در دومین میدان مشترک نفتی بین دو کشور آغاز شده است.

در حال حاضر عراق خود را برای آغاز تولید نفت از میدان بدری که با میدان آذر ایران مشترک است آماده می‌کند به طوری‌که شرکت گازپروم روسیه پس از دو سال وقت کشی در میدان آذر ایران این روزها خود را برای آغاز تولید نفت در نیمه مشترک آذر در عراق آماده می کند.

رویترز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: گازپروم نفت روسیه میدان نفتی بدری عراق را به شبکه خط لوله متصل کرده تا زیرساخت جدید برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت فراهم شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، قرار است تا چند هفته آینده این کشور رقیب ایران در اوپک و بازار جهانی نفت تولید روزانه 15 هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر را آغاز کند.

در طرح توسعه میدان مشترک بدری کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های گازپروم، شرکت دولتی نفت ترکیه (پی.تی.ای.او) و شرکت گاز کره جنوبی (کوگاز) در دور دوم مناقصه‌های نفتی عراق در سال ٢٠٠٩ موفق به دریافت حق امتیاز توسعه میدان نفتی بدری شدند.

همزمان با عزم جزم عراق برای آغاز تولید نفت از دومین میدان مشترک و بزرگ نفتی با ایران، شرکت‌های گازپروم و لوک اویل روسیه نزدیک به 5 سال در توسعه این میدان مشترک نفتی ایران وقت کشی کردند و در نهایت به بهانه تحریم از ادامه حضور در این پروژه‌های نفتی انصراف دادند.

وقت کشی چینی‌ها در توسعه آزادگان جنوبی

به گزارش مهر، در حال حاضر هم شرکت پیمانکاری چینی شاغل در طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی با وقت کشی های متعدد، تاخیرهای چندین ساله‌ای را به توسعه این میدان مشترک نفتی ایران تحمیل کرده اند.

با گذشت نزدیک به 7 سال از واگذاری قرارداد طرح توسعه میدان مشترک عظیم نفتی آزادگان جنوبی ایران با به شرکت‌ CNPCI چین، تاکنون این پیمانکاران آسیایی موفق به تکمیل و اجرای فاز اول توسعه این میدان نفتی مرزی نشده است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اخیرا درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، گفت: از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان مشترک تکمیل می شد تاکنون تنها هفت حلقه چاه حفاری شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون 5 دکل در میدان آزادگان جنوبی فعال است، تصریح کرد: این در حالی است که قرار بوده مطابق با قرارداد شرکت CNPCI چین 25 دکل حفاری در این میدان مشترک نفتی مستقر می کرد.

وی پیشرفت فاز نخست توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق را هفت درصد عنوان کرد و افزود: تولید نفت از این میدان مشترک کماکان در محدوده 50 هزار بشکه در روز باقیمانده است.

با این وجود اولین برداشت زودهنگام نفت در توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی به زمان دولت نهم باز می‌گردد که با مشارکت شرکت ملی حفاری و مناطق نفتخیز جنوب امکان تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت از این میدان فراهم شد.

با ادامه وقت کشی چینی‌ها در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا در نشست مشترک با رئیس جمهوری با انتقاد از عملکرد پیمانکار چینی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: عملکرد شرکت چینی مطلوب ارزیابی نمی‌شود و اخطارهای لازم برای "خلع ید" به این پیمانکار داده شده است.

زنگنه در خصوص فعالیت شرکتCNPC  چینی در توسعه میدان آزدگان شمالی هم اظهار کرده است: در صورتی که این شرکت چینی کار را به درستی انجام دهد، ادامه می یابد.

ایرانی‌ها جور وقت کشی روسها را می‌کشند

پس از وقت کشی غول های نفتی روسیه در طرح توسعه میدان مشترک آذر، از حدود یکسال گذشته تاکنون توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق توسط کنسرسویمی متشکل از پیمانکاران ایرانی شتاب گرفته است.

آخرین گزارش رسمی شرکت ملی نفت از استقرار 5 دکل حفاری در این میدان مشترک و مرزی حکایت دارد ضمن آنکه تعداد چاه‌های این میدان مشترک نفتی از از 15 حلقه به 19 حلقه چاه افزایش یافته است.

به گزارش مهر، میدان نفتی مشترک آذر دربلوک نفتی اناران در استان ایلام و درمرز ایران و عراق قرار گرفته که حجم نفت خام قابل استحصال این میدان مشترک با بدرای عراق حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.

پیش بینی می شود با توسعه کامل و بهره برداری نهایی از این میدان روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه "ای پی آی" 32 در مدت 25 سال استحصال شود.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید روزانه ٦٥ هزار بشکه نفت شامل، تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه در قالب تولید زودهنگام و ٦٥ هزار بشکه نفت در مرحله تولید نهایی در حال اجراست؛ بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت نفت، تولید زودهنگام از این میدان دی ماه سال ٩٣ آغاز خواهد شد و این پروژه قرار است تا مرداد سال ٩٥ به بهره برداری نهایی برسد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۱۲:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن