تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805179495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زانو زدن امپراتور روم در مقابل پادشاه ایران را نشان دهید


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: زانو زدن امپراتور روم در مقابل پادشاه ایران را نشان دهید
در توئیت دوم ادامه این سخنان نقل شده که: «خوب، اينجا نزديكى كازرون - آنطورى كه شنيدم - مجسمه‌ى والرين است، امپراتور روم، كه زانو زده در مقابل پادشاه ايران. خيلى خوب، اينجا را برويد نشان بدهيد؛ اين به آن در! اين همه نقاط مثبتى كه ميتواند گذشته‌ى ما را نشان بدهد...»
کد خبر: ۳۸۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹ - 10 March 2014




از مهم‌ترین چالش‌هایی که محققین عرصه فرهنگ و به طور خاص تاریخ پژوهشان در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان بودند، تلاش افراطی برای محو تاریخ پیش از اسلام بود و متاسفانه به واسطه آنکه سمت مقابل این تلاش را تهذیب تلقی می‌کردند، عملاً نقدهای اندکی نسبت به این رویه مطرح می‌شد اما توئیت تازه در حساب کاربری مقام معظم رهبری، از رویه دیگری به عنوان مشی مورد توجه رهبری در این حوزه روایت می‌کند.

به گزارش «تابناک»، آخرین توئیت‌های حساب کاربری توئیتر رهبر انقلاب به شدت محل توجه قرار گرفته، چرا که حاوی تصویری کمتر دیده شده و سخنانی جالب توجه است که کمتر برجسته شده بود و مباحث تاریخی را از منظری متفاوت مورد توجه قرار داده است؛ مباحث تاریخی که به پیش از پیدایش اسلام بازمی‌گردد و در سال‌های اخیر از سوی متولیان امر در بخش‌های مختلف از جمله در تدوین کتب آموزشی و همچنین در برنامه ریزی برای چینش برنامه‌های تاریخی به شدت به حاشیه رانده شده و حتی در موارد متعددی حذف و محو شده‌اند.

در یکی از سه توئیت منتشر شده در این زمینه، تصویر رهبر در حال بازدید از بقایای کاخ‌های باستانی سلسله هخامنشی موسوم به تخت جمشید مشاهده می‌شود که نماد شکوه امپراتوری ایران در دوره‌ای بود که در سوی مقابل امپراتوری یونان، قدرت‌نمایی می‌کرد. در توئیتی دیگر نیز بخشی از سخنان مقام معظم رهبر در جمع مسئولان اجرایی استان فارس در سال 1387 بازنشر شده است.


زانو زدن امپراتور روم در مقابل پادشاه ایران را نشان دهید



رهبر انقلاب با اشاره غیرمستقیم به نقش رستم و دوره ساسانی متذکر می‌شوند: «...يك نفرى براى من نقل ميكرد، ميگفت رفته بوديم يونان؛ ما را به مراكز گردشگرى گوناگون ميبردند و آنها را به ما نشان ميدادند؛ از جمله به نقطه‌اى بردند، گفتند اينجا همان‌جائى است كه سپاهيان ايرانى آمدند اينجا، از ما شكست خوردند. مردم را به يك بيابان خالى ميبرند و نشان ميدهند كه اينجا آنجائى است كه ايرانى‌ها در آن دوره لشكركشى كردند و در اينجا شكست خوردند. يك فضاى خالى را نشان ميدهند، يك ماده‌هاى تاريخى را با يك فضاى خالى اثبات ميكنند.»

در توئیت دوم ادامه این سخنان نقل شده که: «خوب، اينجا نزديكى كازرون - آنطورى كه شنيدم - مجسمه‌ى والرين است، امپراتور روم، كه زانو زده در مقابل پادشاه ايران. خيلى خوب، اينجا را برويد نشان بدهيد؛ اين به آن در! اين همه نقاط مثبتى كه ميتواند گذشته‌ى ما را نشان بدهد...»

در توئیت سوم نیز بخش‌های دیگری از همین سخنرانی منتشر شده که در آن تاکید شده است: «البته اعتقاد علمى دارم شکوفایی ايران بعد اسلام، باگذشته‌اش قابل مقايسه نيست اما آن هم تاريخ ماست طاغوت در راسش بوده اما هنر ايرانى است...» و با توجه به دیگر بخش‌های این سخنرانی که به آن ارجاع داده شده، عملاً بر این مسئله مهم تاکید دارد که هرچند عملکرد شاهان آن دوران را نمی توان تایید کرد اما اینکه تاریخ را به طور کلی پس زد و اجازه داد در مقابل یونانیان و رومیان پیش بیایند و خود را فاتح و پیشتاز قرون و عصاری دانست که ایران در آن دوران حضور پررنگی در تمامی عرصه ها داشته، خطایی راهبردی است.


زانو زدن امپراتور روم در مقابل پادشاه ایران را نشان دهید



جای تامل و تاسف دارد که برخی مسئولان با درک اشتباه نسبت به مفهوم طاغوت که رهبر انقلاب درباره دوران تاریخی پیش از اسلام ذکر کرده اند، درصدد محو این بخش از تاریخ برآمده اند و حتی این رویه به کتب درسی نیز رسیده تا عملاً چند نسل دیگر از جوانان ایرانی در مواجهه با یک خارجی، اطلاعات کمتری نسبت به پیشینه اش در دوران پیش از اسلام داشته باشد و بعید نیست به واسطه این شناخت حداقلی، حتی آثار تحریف آمیز پژوهشی و داستانی نظیر فیلم 300 را به عنوان حقیقت بپذیرد.

واقعیت آن است که یکی از حوزه‌هایی که تعادل در رفتار، یک الزام اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود، همین حوزه تاریخ است و علاوه بر آنکه صحیح نیست تا تاریخ پیش از اسلام را مقابل دین بگذاریم، قرار دادن دین در مقابل تاریخ پیش از اسلام نیز امر پسندیده‌ای نیست و اساساً لزومی ندارد این دو مقوله را برابر هم قرار دهیم و در نهایت حذف تاریخ پیش از اسلام را راه حل ماجرا ارزیابی کنیم.

در همین راستا حتی طرح هایی برای ساخت اماکن مذهبی در بستر این بناهای تاریخی مطرح شده که به منزله در خطر افتادن حریم تاریخی این بناها است اما به واسطه تقابلی که از عمد با طرح چنین مباحثی ایجاد می‌شود، شاهد نقدهای بسیار اندکی بوده‌ایم، حال آنکه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، لزوم حفظ این آثار و حتی جلب توجه جهانیان به میراث فرهنگی و تاریخی پیش از اسلام نیز به عنوان بخشی از فرهنگ و هنر ایرانی غیرقابل انکار است.

شاید بهتر باشد اندکی به پیام بازنشر تصویر رهبر انقلاب در تخت جمشید و سخنان ایشان در جمع مسئولان اجرایی فارس توجه بیشتری کرد و نفی برخورد صفر و صدی با تاریخ از پیش از اسلام و «کوروش» که مظهر این دوران تاریخی است، برآمد و نه این دوران را تنها و درخشان ترین دوران تاریخ ایران خواند (که لزوماً چنین نیست و بزرگ‌ترین دستاوردهای ایران از دوران پس از اسلام باقی مانده) و نه این دوران را آنقدر سیاه تصور کرد که شایسته حذف از صحفات تاریخ قلمدادش کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن