تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815376082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیمره ، قلب زنده هنر صخره ای خاورمیانه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تیمره ، قلب زنده هنر صخره ای خاورمیانه خمین – ایرنا – کوهها هنوز پر از برف سفیدند اما یخ رودخانه شکسته و رویش دوباره گیاهان در کنار آب نخستین نشانه پایان روزهای سخت زمستان است.


در کنار تخته سنگی بزرگ نقش مردی میانسال که پوست گوزن بر تن دارد چیزی را بر سطح سخت سنگ آذرین حک می کند ،نماد زندگی و باروری دوباره طبیعت را به شکر گزاری پایان زمستان ، نقش بزکوهی که قوس بلند شاخ هایش از سر به کمر رسیده است.
اینجا کوه های زاگرس در فلات مرکزی ایران است 12هزار سال پیش در اواخر دوران پارینه سنگی وآغاز عصر نوسنگی در خاورمیانه مردمان بعضی از قبایل غارنشینی را رها کرده ودر دشت های نزدیک به رودخانه پناهگاه هایی برای خود شاخته اند تا نخستین نشانه های تمدن بشر بر سیاره زمین ظهور کند.
این تجسمی از دورانی است که سبب پیدایش هزاران نقش اسرار آمیز بر سنگ نگاره های منطقه ای وسیع به نام تیمره در شهرستان خمین شده است ، منطقه ای که با وجود دست کم 21هزار سنگ نگاره هنوز در جامعه جهانی وحتی میان باستان شناسان ایرانی ناشناخته است.
سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری برجای مانده بشر هستند که از طریق آنها می توان گذشته پر رمز و راز مردمان کهن هر دیاری را رصد نمود.
این آثار کهن پنجره هایی روبه گذشته های دور هستند که از منظرگاه آنها می توان تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره ها، فرهنگ و از همه مهمتر نوع اندیشه های آنان را مطالعه کرد.
هنرهای صخره ای، تنها هنر تجسمی است که مرز جغرافیایی مشخصی نداشته و همه ملل جهان فارغ از فرهنگ، نژاد و حتی اقلیم های جغرافیایی برغم دوری از آن گذر کرده اند.
هنرهای صخره ای، اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با ˈترجمانˈ فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا می کنند و سخن گفتن آنها با تصاویر، نشانه هایی چه در زمان و مکان برای همه ملل جهان است.
منطقه تیمره در نزدیکی شهرستان خمین یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره های کشف شده است که حاوی طرح های متنوع و بی مانندی می باشد.
درحالی که انسان امروزی تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری با قدمت چهل هزار سال نشده، با این وجود در منطقه تیمره خمین قدمت بعضی از سنگ نگاره ها تصاویر حیواناتی از جمله بزکوهی و کَل روی سنگ نگاره ها حکایت از قدمتی 40 هزار ساله دارد.
محقق، پژوهشگر و مولف دو کتاب در زمینه سنگ نگاره های تیمره خمین می گوید: قدمت سنگ نگاره های تیمره در شهرستان خمین بیش از پنج هزار سال کهن تر از قدیمی ترین سنگ نگاره های شناخته شده در جهان است.
ˈمحمد ناصری فردˈ افزود: باستانشناسن آغاز سنت سنگ نگاره ها را پایان دوران پارینه سنگی وکوچ انسان از غارها به دشت ها و شروع نوسنگی می دانند به این ترتیب قدمت آنها حداکثر 12هزار سال می دانند و اوج ظهور این آثار بسته به سرزمین های مختلف بین پنج تا 10هزار پیش تخمین زده می شود.
وی اظهارکرد: اما سنگ نگاره ها تیمره پیشینه متفاوتی از این آثار نشان می دهد که تا پنج هزار سال کهن تر از قدیمی ترین سنگ نگاره ها شناخته شده در جهان است.
محقق، پژوهشگر و مولف دو کتاب در زمینه سنگ نگاره های تیمره خمین ادامه داد: پیشینه برخی از نقش های تیمره به 17هزار سال پیش بر می گرداند و جدیدترین نقشها نیز به هزاره دوم پیش از میلاد بر می گردند.
وی گفت: این پیشینه بر اساس تحقیق گروهی از باستان شناسان و دیرین شناسان اروپایی به تیمره با استفاده از دستگاه طیف سنج شتاب دهنده با ذره ای ماده ارگانیک حاصل شده است.
ناصری فرد افزود: بزرگترین تابلوی سنگی کشور در منطقه تیمره شهرستان خمین به مساحت 40متر مربع تصویر شده است و به کتیبه بزرگ معروف شده است.
وی افزود: در این تابلوی سنگی بیش از 150نقش یک جا جمع شده است که رازگشایی از این سنگ نگاره به تنهایی سالها کار پژوهشی در سطح بین المللی نیاز دارد.
این محقق، پژوهشگر اظهارکرد: در بالای انبوه نقش های حیوانات این تابلو مرد شکارچی ای دیده می شود که از کمندی نامتعارف و عجیب استفاده می کند و ذر کنار پای این شکارچی حیوانی با بدن زره پوش تصویر شده است.
وی ادامه داد: بازمانده این ستانداران از گونه کمربندداران با پوشش زرهی امروز در آمریکای مرکزی و جنوبی به نام ˈآرمادیلو ˈباقی مانده اند اما آنچه در تیمره تصویر شده شاید موجود منقرض شده ای به نام ˈدودیکوروس ˈ باشد که مانند این نقش دمی گرز مانند داشته است.
ناصری فرد گفت: این موجود که انواعی از آن تا چهار متر طول داشتند از شکارهای انسان غارنشین بوده و حدود 11هزار سال پیش در پایان عصر یخبندان منقرض شده است.
وی با بیان اینکه نظر قطعی درباره ماهیت جانوران موجود در این کتیبه که مدتها پیش منقرض شده اند به کارشناسی زیست شناسان و دیرین شناسان نیاز دارد.
ناصری فرد افزود: در میان نقش های این کتیبه یک نقش از ببر دندان شمشیری یا دندان اره ای نیز کشف شده که این گربه ساسان در سراسر دین وجود داشته اند.
وی تصریح کرد: اما بنابر دانش امروز گونه اروپا – آسیایی آنها 30هزار پیش منقرض شده و فقط در آمریکا این حیوانات تا 10هزار سال در پایان دوران یخبندان باقی مانده است .
ناصری فرد خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در ایران فنجان نماها در تیمره خمین کشف شد، فنجان نماها و رینگ های متعدد و معرفی کارکردهای متعدد آنها (گاه شماری و صورفلکی)، مختصات جغرافیایی، فلسفه نر و مادگی (زایندگی)، عصاره کشی از گیاهان مقدس در نقاط مختلف خمین، فصل جدیدی برای محققین و دانش پژوهان رشته های مختلف علوم انسانی و علوم پایه را باز می کنند.
ناصری فرد گفت: برای نخستین بار در ایران در میان سنگ نگاره های تیمره، کهن ترین آثار تقدسی ایران و جهان از جمله نقش های پنجه های دست کشف شده است.
وی ادامه داد: تطبیق ارتباط معنوی عمیق پنجه های دست مکشوفه در ایران و دیگر ملل روی کره زمین از هر نژاد و قومیت، به نمایش گذاشته شده است.
این محقق افزود: پنجه های دست، فنجان نماها و لیزی های سنگی، کشف حلقه های مفقوده ای از فرهنگ این سرزمین کهن هستند که در ورای آنها چون و چراهای خاص دیگر مطرح است.
وی با بیان اینکه کهن ترین خطوط (ایدئوگرام و خطوط سطری) و کهن ترین خط مکشوفه در ایران نیز متعلق به تیمره خمین است ، ادامه داد: یک سوم مولاژ کتیبه های خطی و تصویری موجود در باغ کتیبه های کاخ نیاوران، متعلق به تیمره (کوه های اطراف خمین) است.
با این وجود سنگ نگاره ها فرصت فراموش شده در صنعت گردشگری هستند، بطوری که با گذشت چند سال از کشف منطقه تیمره خمین، تاکنون اقدامی برای توسعه گردشگری آن صورت نگرفته است .
هنری که فرهنگ و پیشینه ایران زمین را بازگو می کند، این هنرها نه تنها به روی گردشگران خارجی بلکه به علت نبود برنامه ریزی و امکانات لازم، حتی به روی گردشگران داخلی هم بسته و ناشناخته مانده است.ک/4
7276/555
گزارش از افسانه آروند
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن