محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840615286
گفتگو با جواد پیشگر، هنرمندی با صدای آشنا
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
گفتگو با جواد پیشگر، هنرمندی با صدای آشنا
جواد پیشگر، چهره نام آشنایی در مرکز هنرهای نمایشی رادیوست. او تا به حال نمایشهای زیادی را کارگردانی، نویسندگی و بازی کرده است و به قول معروف حق آب و گل در نمایشهای رادیویی دارد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، یکی از ویژگیهای پیشگر، تنظیم رمانهای خارجی از آثار نویسندگان معروف است. پیشگر بیش از ۲۰سال و اندی در عرصه نمایشهای رادیویی فعال بوده و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال وقتی وارد استودیو میشود دغدغه و دلواپسی او را رها نمیکند و همیشه علاقهمند است کارش را به بهترین شکل انجام بدهد. با او درباره کارگردانی نمایشهای رادیویی به گفتوگو نشستیم. شما سابقه زیادی در تنظیم رمانهای خارجی برای نمایشهای رادیویی دارید. رمان باید چه ویژگیهایی داشته باشد که شما آن را برای کار انتخاب کنید؟ اولین موردی که در انتخاب مدنظر قرار میگیرد، محتوا، مضمون و ساختار اجرایی رمان در حوزه نمایش رادیویی است. طبیعی است اشتراکات زیادی در خصوصیات و رفتارهای درونی و بیرونی انسانی وجود دارد، کنشها و واکنشهای انسان در برابر رویدادها و اتفاقات پیرامونی وجه غالب این خصوصیات است و تفاوت ملتها، تنها در فرهنگ و چگونگی رشد و تربیت است. با انتخاب هوشمندانه یک رمان، علاوه بر آشنایی با تاریخ و فرهنگ ملل، با ویژگیها یا همان وجه تمایزی که اشاره شد و خلقیات و درونیات انسانهای آن جغرافیا و محیط آشنا میشویم که قطعا کارکردی تجربهمند در حوزه فرهنگ است. یکی از رویکردهای دیگر در انتخاب، ایجاد رابطهای حسی و درونی با اصل اثر است. رمان خوب و ارزشمند زیاد است، اما علاوه بر ویژگیهایی که به آن اشاره کردم ما باید داستانی را انتخاب کنیم که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند، غالب رمانها، دارای روایت، توصیف و عناصر ساختاری خاص خود است. در حالی که در نمایش رادیویی، اساس دیالوگ است. بنابراین تنظیمکننده ، کاری دشوار برای تبدیل یک رمان به نمایش رادیویی دارد. لازم به یادآوری است تخیل در هر دو حوزه، رمان و درام مشترک است. هر چند اعتقادم بر این است که تخیل در نمایش رادیویی به مراتب قویتر از رمان است، اما در وقت نگارش این عنصر کمک زیادی در خلق فضاسازی و پرسپکتیو به تنظیمکننده میکند. بدون تردید شما با آثار متنوعی رو به رو هستید و انتخاب یک داستان کار راحتی نیست. انتخاب آثار به عهده خودتان است یا همکاران و دوستان شما هم رمان و داستانهایی را به شما پیشنهاد میدهند؟ طی این سالها همیشه خودم آثار را انتخاب کردهام، ولی گاهی پیشنهادی از سوی یک دوست که با خلقیات و سلیقه من آشناست، داده شده است. در بسیاری از موارد پیشنهاد درست و قابل تامل بوده است. مثل رمان «رز گمشده» که دوست و همکار عزیزم نادر برهانی مرند سال گذشته پیشنهاد کرد که اثری خوب و دوست داشتنی از کار در آمد یا رمان «سوزان سرد» که از سوی آقای دهقان نیری پیشنهاد و اجرا شد که بزودی از شبکه نمایش پخش خواهد شد. زمانی که یک رمان خارجی را تنظیم رادیویی میکنید تا چه میزان به اصل رمان وفادار هستید و چقدر از تخیل بهره میبرید؟ در تنظیم رمان به نمایش رادیویی همیشه به اصل اثر وفادار میمانم، اما زمان تبدیل رمان به نمایش رادیویی مجبور هستم تغییراتی در متن ایجاد کنم. نیازها و همخوانشدن با ابزارهای تعریف شده در حوزه نمایش رادیویی باعث این تغییرات میشود. عواملی مثل دیالوگنویسی، پردازش شخصیتها، فضاسازی، تعلیق، صحنهبندیها بسیاری عوامل دیگر که جریان تنظیم نمایش رادیویی اصل و اساس کار است که در زمان نگارش یک رمان به آن توجه نمیشود. ما در زمان تولید یک اثر نمایشی بر اساس رمان در واقع در دو حوزه تخیل میکنیم، اول رمان که باید درک و تحلیل شود و بر اساس نشانهها و اتفاقات و درونیات شخصیتها، هدف و مضامین و نکات پنهان و ناشناخته اثر، کشف، دریافت و بررسی شود و تخیل شاخصه متفاوت و برتر نمایش رادیویی است. بنابراین با اندیشه و تامل بسیار این عنصر تعیینکننده را به کل رمان وارد میکنیم تا آن را به نمایش رادیویی تبدیل کنیم. شما در طول سالهای فعالیتتان نمایشهای زیادی نوشته، کارگردانی و بازی کردهاید. کدام یک از این حوزهها دغدغه شماست؟ سال ۱۳۶۵ به صورت حرفهای به عنوان بازیگردر رادیو شروع به کار کردم و سال ۱۳۶۷ با حکم واحد نمایش وقت به عنوان کارگردان، فعالیتم را در حوزه تولید نمایش رادیویی (نمایشهای فاخر) تا امروز ادامه دادم. طی این سالها در کنار کارگردانی به بازیگری و گاهی تنظیم رمانهای قابل اعتنا و ارزشمند برای نمایش و البته گاهی هم به برنامهسازی مشغول بودم. برنامههایی مثل آشنایی «با درامنویسان بزرگ جهان» و «با درامنویسان معاصر ایران» و... در نهایت این که دغدغه اصلیام کارگردانی است. همه ما بیشتر ساعتهای زندگیمان را در محل کار سپری میکنیم و این اتفاق هم درباره شما میافتد. با توجه به این که بیشتر ساعتهای فعالیتتان در رادیو و در استودیو میگذرد، بعد از گذشت این همه سال وقتی وارد استودیو میشوید، چه حسی دارید؟ هنوز بعد از گذشت بیست و هفت سال فعالیت در عرصه نمایش رادیویی وقتی وارد استودیو میشوم، دغدغه و دلواپسی رهایم نمیکند که البته این نگرانی و هراس را بسیار دوست دارم. حس و حال زیبایی است که دوست دارم تا آخرین لحظه و کار و زندگیام از من جدا نشود. روزی که ضبط دارم، شب قبلش با دلواپسی میگذرد. در طول این سالها به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر در آثار تصویری هم حضور داشتهاید؟ بله، در سال ۱۳۶۰ در فیلم سینمایی «پیک جنگل» ساخته حسن هدایت و در دو سریال تلویزیونی هم بازی کردهام. سال ۱۳۶۸ تلهتئاتر «سایههای بلند» نوشته رضا صابری را برای شبکه یک تلویزیون کارگردانی کردم و مجموعه «مشاهیر جهان» را در ۲۰ قسمت در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۸ برای گروه دانش شبکه یک به تهیهکنندگی دوست عزیز و مرحومم عبدالحسین اسکندری نویسندگی و کارگردانی کردهام. شما زمانی در تئاتر فعال بودید، اما در سالهای اخیر بیشتر فعالیتتان به نمایشهای رادیویی خلاصه شده و در این عرصه کار میکنید. آیا دلیل خاصی دارد؟ دلایل بسیاری دارد که به بحث و گفتوگوی طولانی نیاز دارد، ولی همین بس که امیدوارم شرایط و وضع تئاتر به گونهای هدفگذاری و برنامهریزی شود تا من و بسیاری دیگر مثل من که به تعبیری دل دادگان این حرفه والا و ارزشمند هستیم، با خاطری آسوده و فارغ از حواشی تئاتر بتوانیم نمایشهای مورد علاقه و نظر خود را به صحنه ببریم. البته مدتی است با رضا صابری، درامنویس خوب هوشمند ایران در حال گفتوگو و بررسی درخصوص به صحنه آوردن یکی از آثار تازه او هستم که امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. در سالهای اخیر خیلیها جذب بازی در نمایشهای رادیویی شده و پا به این عرصه گذاشتند. این روند را چطور ارزیابی میکنید؟ طبیعی است رسانه رادیو و بخصوص نمایش رادیویی جایگاه رفیعی در حوزه هنرهای نمایشی دارد. طی چند دهه از عمر نمایش رادیویی در ایران، تاثیرات این پدیده معاصر بر بدنه تئاتر و رشد توسعه فرهنگ جامعه انکارناپذیر است. بسیاری از بزرگان و ستارگان حوزههای درام، سینما، تلویزیون و تئاتر جهان فعالیت خود را با رادیو شروع و رشد کردهاند؛ مثل پل کلودل، برتولت برشت، آرتور میلر و... شبکه نمایش رادیو باید یکی از مراکزی باشد که فارغالتحصیلان تئاتر و علاقهمندان جوان این حرفه را جذب خود کند. رادیو جایگاهی است که همیشه و همچنان مشتاق حضور جوانان خلاق، اندیشمند و علاقهمند به نمایشهای رادیوست. ولی چرا در سالهای اخیر بیشتر صداهای معمولی وارد رادیو شدند؟ دقت در انتخاب هنرمندانی که به رادیو نمایش وارد میشوند، میتواند آینده روشنی برای شبکه نمایش رقم بزند. دارا بودن دانش عمومی و تخصصی تئاتر، نظمپذیری، خلاقیت، تجربه و استعداد و علاقهمندی هوشمندانه به رادیو و بسیاری موارد دیگر از ضروریات حضور در مجموعه شبکه نمایش رادیوست.
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
آشنا: کاش صداوسیما، تکصدایی باشد، ولی صدای ملت باشد
آشنا کاش صداوسیما تکصدایی باشد ولی صدای ملت باشدتاریخ انتشار دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲ ۰۳ مشاور فرهنگی رییس جمهور و عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت صداوسیما خود را مدعی نظارت بر همه قوا و کشور می داند اما خود به نظارت تن نمی دهد کاش تکصدایی موجود در صداوسیما تکصدایی ملتجواد پیشگر، نویسنده، کارگردان و بازیگر رادیو: مرکز نمایشهای رادیو، پایگاه جوانان علاقهمند است
تاریخ انتشار 7 اسفند 1392 ساعت 00 26 | شماره خبر 1397376481061728244 جواد پیشگر چهره نام آشنایی در مرکز هنرهای نمایشی رادیوست او تا به حال نمایشهای زیادی را کارگردانی نویسندگی و بازی کرده است و به قول معروف حق آب و گل در نمایشهای رادیویی درادیو صدای آشنا ساده و صمیمی با شما
رادیو صدای آشنا ساده و صمیمی با شما برنامه جدید ساده و صمیمی مجله ای سرگرمی آموزش و اطلاع رسانی است که هر روز از شبکه جهانی صدای آشنا پخش می شود به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا ساده و صمیمی با نگاه اجتمرونمایی از پایان تک صدایی با حضور محمد هاشمی و حسامالدین آشنا
رونمایی از پایان تک صدایی با حضور محمد هاشمی و حسامالدین آشنا فرهنگ > کتاب - مراسم رونمایی از کتاب پایان تک صدایی با حضور ماشور رئیس جمهور رئیس اسبق صداوسیما مدیر اسبق شبکه سوم سیما و جمعی از علاقمندان و اهالی رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود رونماییگنجینه فاخری از فرهنگ اقوام ایرانی در رادیو صدای آشنا
گنجینه فاخری از فرهنگ اقوام ایرانی در رادیو صدای آشنا ویژه برنامه صدای استان ها در آستانه فرارسیدن نوروز 1393 خورشیدی ایرانیان خارج از کشور را با زوایای مختلف مراکز استان های ایران آشنا می کند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبانتک صدایی تلویزیون به پایان میرسد؟/ محمد هاشمی و حسام الدین آشنا پاسخ میدهند
تک صدایی تلویزیون به پایان میرسد محمد هاشمی و حسام الدین آشنا پاسخ میدهند فرهنگ > کتاب - مراسم رونمایی از کتاب پایان تک صدایی فردا یکشنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین کتاب تحلیلی «پایان تک صدایی» که شامل 14 گفتگو با شخصیتدیدار و گفتگوی رییس جمهوری با روسای مجالس پنج کشور اسلامی
دیدار و گفتگوی رییس جمهوری با روسای مجالس پنج کشور اسلامی رییس جمهوری صبح امروز با روسای مجالس پنج کشور اسلامی دیدار و با آنها درباره مهمترین مسائل فیمابین منطقهای و بینالمللی گفتگو کرد به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلاز گفتگوها تا درگیری های خونین
از گفتگوها تا درگیری های خونین نگاهی به برخی عکس های روز از گوشه و کنار ایران و جهان در روز چهار شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ابلاغ سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر انقلاب نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی &nbsآیتالله جوادیآملی: روز قیامت حقیقتی انکارناپذیر است
آیتالله جوادیآملی روز قیامت حقیقتی انکارناپذیر استیکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به روز قیامت و حساب و کتاب اعمال انسانها بیان کرد معاد و روز قیامت حقیقتی انکارناپذیر است و در این روز مردگان به امر خداوند زنده میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت الله عبدالله جوادی آمقادر آشنا در گفتوگو با فارس: برگزاری جلسه نقد و بررسی جشنواره تئاتر فجر/ از نقد هراسی ندارم
قادر آشنا در گفتوگو با فارس برگزاری جلسه نقد و بررسی جشنواره تئاتر فجر از نقد هراسی ندارمدبیر سیودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از برگزاری جلسه نقد و بررسی عملکرد این دوره از جشنواره خبرداد قادر آشنا دبیر سیودومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفتوگو با خبرنگار تفوری/ شنیده شدن صدای انفجار در ضاحیه بیروت
فوری شنیده شدن صدای انفجار در ضاحیه بیروتشبکه خبری المیادین در خبری فوری از شنیده شدن صدای انفجار در ضاحیه بیروت خبر داد به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری المیادین صدای انفجار در منطقه بئر حسن در بیروت شنیده شده است سایت النشره گزارش داد که ستون های دود در نزدیکی مسیر منتهی بآیتالله جوادیآملی: دارندگان سلاح هستهای دم از دموکراسی و حقوق بشر نزنند
آیتالله جوادیآملی دارندگان سلاح هستهای دم از دموکراسی و حقوق بشر نزنندیکی از مراجع تقلید قم گفت امروز کسانی دم از دموکراسی و حقوق بشر میزنند که با سلاح اتمی میتوانند تمام بشریت را نابود کنند به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء اعضای شورای جهانیگامهای دستگاه قضایی برای آشنایی شهروندان با موضوعات حقوقی / فعال سازی دفاتر حمایت از خانواده و کودک
اجتماعی قضایی و حقوقی معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه خبر داد گامهای دستگاه قضایی برای آشنایی شهروندان با موضوعات حقوقی فعال سازی دفاتر حمایت از خانواده و کودک معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه از برنامههای جدید دستگاه قضایی در راستای افزایش دانش و آگاهپیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی «فقه هستهای»: استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در دین ممنوع است
پیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی فقه هستهای استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در دین ممنوع استاین مرجع تقلید با اشاره به اینکه دین اسلام دین کشتار نیست گفت استفاده از سلاح کشتار جمعی در دین ممنوع است آنچه در غرب مشاهده کردید نقض مبانی ادیان از جمله دین اسلام است به گزارش خپیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی فقه هستهای
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۲ همایش ملی فقه هستهای با پیام تصویری آیتالله جوادی آملی در تهران آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین ودیدار و گفتگوی رئیسجمهوری با روسای مجالس پنج کشور اسلامی
دیدار و گفتگوی رئیسجمهوری با روسای مجالس پنج کشور اسلامیرییس جمهوری صبح امروز با روسای مجالس پنج کشور اسلامی دیدار و با آنها درباره مهمترین مسائل فیمابین منطقهای و بینالمللی گفت و گو کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رییس جمهوری صبح امروزکسب درآمد با چندش آورترین شیوه هنرمندی!! + عکس
کسب درآمد با چندش آورترین شیوه هنرمندی عکس این دختر ۲۷ ساله با استفاده از شیر سویا و رنگهای خوراکی و نوشیدن و سپسس بالا آوردن آنها نقاشی های منحصر به فردی خلق میکند به گزارش نامه نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران خانم میلی براون از چندش آورترین روش ممکن برای خلق آثارش بهره-
گوناگون
پربازدیدترینها